Glenmorangie Artisan Cask bliver til Astar

More
15 years 9 months ago #15264 by Duffer
Dr. Bill Lumsden har netop præsenteret det sidste skud på stammen - Glenmorangie Astar som afløser Artisan Cask.
Astar betyder rejse på gælisk.
Som Artisan Cask, er Astar lagret på "Slow Growing American Oak" - fra Ozark Mountains, tørret i mindst to år - og i let brændte, udtjente fade.
Astar bliver aftappet ved 57,1%.
Traditional 100 Proof udgår til gengæld af produktionen :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15266 by MacNiels
Der står mere om Astar projektet her: www.whiskyfun.com/archiveapril08-1.html

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15268 by Duffer
Hvis Astar kommer i nærheden af nogle af de fadprøver vi fik i Tain for et år siden - så er det en positiv nyhed.
ABV'en stiger - lad os håbe prisen ikke gør det samme...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15436 by Duffer
Man kan læse mere om Astar på Ho Chengs hjemmeside blog.pixnet.net/kingfishertw/post/16305258 (også på engelsk)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15437 by arvele

Hvis Astar kommer i nærheden af nogle af de fadprøver vi fik i Tain for et år siden - så er det en positiv nyhed.
ABV'en stiger - lad os håbe prisen ikke gør det samme...


Ser at Milroy's i Soho tar imot forhåndsbestillingen på Astar - til £55. TWE selger Artisan til £33.

Men ut fra bildene til Ho Cheng ser Astar ut til å være 70cl mens Artisan er 50cl.

Regner man så om og tar i betrakning at Milroy's er dyre blir det ingen stor prisøkning, en økning som er grunnet økningen i ABV.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15704 by Duffer
Prisen på Astar i Uk ligger omkring de 50 £ (billigst LFW til 49.10 £ - dyreste 50,95 £)
Astar leveres nu i 70 cl. mod Artisan Casks 50 cl. flasker og ABV'en er steget fra 46 til 57,1%.
Så hvis nogen vil mene det er en prisstigning, er der vist kun tale om en marginal stiging.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15705 by Lazze
Smagte den i Tain i forige uge, den er meget bedre än Artisan

Sláinte
Lasse

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15710 by Duffer
Serge har netop sat smagsnoter på hans side:

Kilde: Whiskyfun

Glenmorangie 'Astar' (57.1%, OB, 2008) Our maniacal friend Ho-cheng told us the whole story of this Astar here. Colour: pale gold. Nose: typical of most of Glenmorangie's experiments with new oak, starting with a huge sweetness and loads of vanilla crème and developing mostly on more vanilla crème (custard) and soft spices (ginger, nutmeg.) The whole isn't subtle nor complex, but pleasant, balanced and fresh. Nice notes of strawberry pie and a little wood smoke (and toastiness) appearing after a while.
Mouth: frankly, I like this Astar much more on the palate than on the nose. More of that with water. Sweet, very compact and very firm, all on Mirabelle plums, caramel, vanilla and ginger/cinnamon. With water: the pears come out, as well as plum spirit (Slivovitz). Thicker. Finish: long, with a little less fruits and a little more wood. Comments: to malt whisky what (good) Californian chardonnay is to wine: very good but maybe lacking a little magic. Superbly engineered, that is. SGP:630 "“ 84 points.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16238 by MLP
Smagte den i dag sammen med Signet,

Den smager ganske fortrinligt må man konstatere,
og i mine øjne klart et par niveauer over standart, nectar d'or, port, sherry osv..

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16239 by MacNiels

Den smager ganske fortrinligt må man konstatere,
og i mine øjne klart et par niveauer over standart, nectar d'or, port, sherry osv..


Jeg er helt enig. ASTAR er langt bedre de andre aftapninger de har lavet. Har ikke smagt Signet endnu, den har jeg tilgode.

Får i ASTAR hjem i butikken?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16241 by MLP
Det regner jeg stærkt med at vi gør....
og om ikke andet så kan den snildt hentes hjem på bestilling.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16245 by MacNiels
Ved du sådan cirka hvad prisen bliver?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16250 by MLP
Nej ikke på stående fod..
men et kvalificeret bud ville nok være i omegnen af 550kr.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16252 by BigMac

Nej ikke på stående fod..
men et kvalificeret bud ville nok være i omegnen af 550kr.


Tror vist det er lidt optimistisk eftersom prisen i UK er 50,50 £ (482kr.)
Mit gæt er prisen bliver mellem 750-800kr...

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16261 by MLP
hvad bygger du det på ?
nu kender jeg tilfældigvis den anslået indkøbspris,
selvom det selvfølgelig godt kan nå at ændre sig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16262 by Duffer

nu kender jeg tilfældigvis den anslået indkøbspris

Lad os få indkøbsprisen - det kunne være ret interessant at vide hvad en dansk forhandler tjener på den. :lol:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16263 by MLP

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16265 by BigMac

hvad bygger du det på ?
nu kender jeg tilfældigvis den anslået indkøbspris,
selvom det selvfølgelig godt kan nå at ændre sig.


Almen observation - jeg har nu interesseret mig (seriøst) for whisky siden 2003 og siden da set på priser i UK/Tyskland til sammenligning med DK.

Oven i mit hovede ligner regnestykket omkring Astar flg:

udgangspunkt uk-pris - (som selvfølgelig indeholder UK fortjeneste - det ved jeg godt)
480,-

danske afgifter m.m. ca. 200,- + dansk fortjeneste - så er prisen i al fald oppe omkring 750-800kr.

Jeg glæder mig til at se om jeg får ret - det tror jeg :lol:
...ellers så bliver jeg istedet bare positivt overrasket

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16310 by Duffer
Smagsnoter fra The Malt Advocate:
Glenmorangie Astar, 57.1%, $85
Astar's flavor profile is similar to Glenmorangie 10 year old in many respects (showing a superb balance of sweetness, fruit and spice). It's not as subtle as the 10 year old expression, but it is creamier, richer, and fleshier, with loads of honeyed vanilla, coconut cream pie, toasted almond, vibrant spice (cinnamon, mint) and a basketful of citrus and summer fruits. And the fact that it is bottled at 100 British Proof (57.1% abv) just accentuates every flavor and helps to make this whisky quite invigorating. Imagine Glenmorangie 10 year old with a shot of testosterone. I don't rate very many ten year old whiskies or younger over 90. This whisky certainly has earned that right.
Advanced Malt Advocate magazine rating: 93

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16311 by dmwa

Almen observation - jeg har nu interesseret mig (seriøst) for whisky siden 2003 og siden da set på priser i UK/Tyskland til sammenligning med DK.

Oven i mit hovede ligner regnestykket omkring Astar flg:

udgangspunkt uk-pris - (som selvfølgelig indeholder UK fortjeneste - det ved jeg godt)
480,-

danske afgifter m.m. ca. 200,- + dansk fortjeneste - så er prisen i al fald oppe omkring 750-800kr.

Jeg glæder mig til at se om jeg får ret - det tror jeg
...ellers så bliver jeg istedet bare positivt overrasket

/claus


Når du nu "ved" så meget, kan du så ikke forklare, hvordan det så kan lade sig gøre, hvordan en Glenfiddich 12 år koster mere på destilleriet i Dufftown, Skotland, end den gør på tilbud i et dansk supermarked.....?????

I ovenstående sætter du afgiften ind som en udgift i forhold til afgift i UK - er det nogen sinde faldet dig ind, at afgiften faktisk er højere i Storbritannien??? Til gengæld er momsen så lavere i UK end i Danmark, så det opvejer det - nej der hvor du reelt skal finde prisforskellen, er eventuelle transportomkostninger, distribution i DK, forhandleravance (lønningerne i UK vil ingen danskere med respekt for sig selv jo arbejde til) etc.

Så måske du også skulle begynde at interesse dig for markedsøkonomi, inden du kaster dig ud i kalkuler med priser .....

Om prisen så ender på DKK 800 som du forudser, det afhænger jo blandt andet helt af de enkelte butikker og leverandørens politik omkring prissætning i Europa.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16313 by Duffer

Når du nu "ved" så meget, kan du så ikke forklare, hvordan det så kan lade sig gøre, hvordan en Glenfiddich 12 år koster mere på destilleriet i Dufftown, Skotland, end den gør på tilbud i et dansk supermarked.....?????

Jeg har ofte bemærket at priserne på destilleriet er højere - eller væsentlig højere end f.eks der hvor jeg køber det meste af min whisky.
F.eks havde de en Glenfarclas Historic Reserve til ca. 325 GBP (dengang den var i 11 DKK) i shoppen på Glenfarclas.
Selvsamme flaske kostede 325 € i Tyskland.
Det koster ikke Glenfarclas noget at sætte sådan en flaske i en glasmontre og skulle der være en amerikansk eller japansk turist der har for mange penge - så er flasken solgt.
Man har vel en tendens til at bruge flere penge på en ferie og mange tror det er billigere på selve destilleriet.
De fleste besøgende på et destilleri som Glenfiddich er turister, som ikke aner noget om hvad tingene koster - og som typisk er køber til flasker som Glenfiddich 12.

Og så er der vel også EUs eksport støtte.
Eksempel: Lige nede over grænsen til Tyskland kan man ofte købe 3 kasser Coca-Cola (72 dåser) til 100 kr. Disse colaer er fremstillet i Danmark og forsynet med dansk varedeklaration, men må kun sælges til skandinaviere mod forevisning af pas eller kørekort - og kun til eksport.
Coca-Cola får eksport støtte til at føre dem ud af Danmark og forhandlerne støtte til føre dem ud af Tyskland.
Måske får Glenfiddich m.fl også eksportstøtte?
Glen Moray sælges i Fakta til 99,95 DKK med jævne mellemrum - hvis man prøver med retrograd kalkulation - ender producenten med en flaskepris på omkring en halvtredser...!!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16314 by dmwa

De fleste besøgende på et destilleri som Glenfiddich er turister, som ikke aner noget om hvad tingene koster - og som typisk er køber til flasker som Glenfiddich 12.

OK - jeg var ikke præcis nok - prisen på destilleriet OG i britiske supermarkeder er den samme....

Glen Moray sælges i Fakta til 99,95 DKK med jævne mellemrum - hvis man prøver med retrograd kalkulation - ender producenten med en flaskepris på omkring en halvtredser...!!


Kalkule: DKK 99,95 inkl. moms - DKK 79,96 ekskl. moms - spiritusafgift (DKK 150,00 pr liter 100% alk.) = DKK 42 - så er vi nede på DKK 37,96. Så DKK 50 er skudt noget over målet

Så skal den lige transporteres fra Skotland til Danmark - og distribueres ud i Fakta, kassedamen skal også have lidt i løn - så mon ikke indkøbsprisen snarere er lige under GBP 3.00 pr flaske - eller måske endnu lavere????

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

PS: I fare for at komme i karambolage med, om dette er et whisky-site eller cola-site, så lige en kommentar til Cola køb syd for grænsen. Jeg var for nogle år siden forbi en grænsebutik på vej til 14 dages ferie i Tyskland - og købte nogle rammer øl og sodavand - og selv om jeg forklarede, at de ikke blev eksporteret (selv om jeg ikke er tysk), men derimod drukket og senere smidt ud i Tyskland, så fik jeg ikke love til at betale tysk pant på linie med andre tyske forbrugere. Det gjorde mig harm - selv om jeg sparede panten - men det kan da ikke være rigtigt, at jeg både kan få det billigere - og så samtidig ikke betale for den forurening, som jeg nu er årsag til i et værtsland.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16315 by Duffer

Kalkule: DKK 99,95 inkl. moms - DKK 79,96 ekskl. moms - spiritusafgift (DKK 150,00 pr liter 100% alk.) = DKK 42 - så er vi nede på DKK 37,96. Så DKK 50 er skudt noget over målet

Når jeg skriver en halvtredser - så mener jeg omkring en halvtredser, men ok - det var et slag på tasken. Beklager "regnefejlen" - det var måske derfor jeg kun lige bestod eksamen i Virksomhedsøkonomi. :-)

Jeg var for nogle år siden forbi en grænsebutik på vej til 14 dages ferie i Tyskland - og købte nogle rammer øl og sodavand - og selv om jeg forklarede, at de ikke blev eksporteret (selv om jeg ikke er tysk), men derimod drukket og senere smidt ud i Tyskland, så fik jeg ikke love til at betale tysk pant på linie med andre tyske forbrugere. Det gjorde mig harm - selv om jeg sparede panten - men det kan da ikke være rigtigt, at jeg både kan få det billigere - og så samtidig ikke betale for den forurening, som jeg nu er årsag til i et værtsland.

EU særregler. Nu er det (heldigvis) ikke alle der smider dåserne i naturen, men de dåser du som dansker kan købe i Tyskland er beregnet til eksport. Du udfylder en eksporterklæring som bekræfter at dåserne er til eksport og underskriver den. Udfylder du IKKE en eksporterklæring - kan du ikke købe dåser til eksport og må handle på lige fod med de tyske statsborgere - åltså med pant.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16321 by dmwa

Når jeg skriver en halvtredser - så mener jeg omkring en halvtredser, men ok - det var et slag på tasken. Beklager "regnefejlen" - det var måske derfor jeg kun lige bestod eksamen i Virksomhedsøkonomi.

Nu er der jo forskel på salgspris renset for afgifter og moms = DKK 37,96 - og så producentens salgspris ab Skotland - og det var den du refererede til som værende DKK 50 - hvor jeg mener, at den må være omkring det halve - nemlig under GBP 3.00

Og for lige at lukke Cola-debatten - jeg kunne ikke købe UDEN at udfylde eksporterklæring - det var det, som jeg blev harm over..... Med andre ord - en tysk statsborger kan ikke købe i eget land....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16323 by Macdeffe
Min personlige teori er at indkomsten fra salg af whisky, for de fleste destilleriers vedkommende, hovedsageligt kommer fra salgsteder uden for selve destilleriet

Jeg jeg tror ikke de vil virke som en "konkurrent" til sig selv og derfor p. gr. af almindelig forhandler service ikke undergraver dem og falbyder almindelig whisky til ublu priser på selve destilleriet

Ofte er der dog set specialaftapninger og lignede på destilleriet

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16327 by MLP
Nu har vi fået Astar & Blasda i butikken ;)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16329 by Lading

hvad bygger du det på ?
nu kender jeg tilfældigvis den anslået indkøbspris,
selvom det selvfølgelig godt kan nå at ændre sig.


Almen observation - jeg har nu interesseret mig (seriøst) for whisky siden 2003 og siden da set på priser i UK/Tyskland til sammenligning med DK.

Oven i mit hovede ligner regnestykket omkring Astar flg:

udgangspunkt uk-pris - (som selvfølgelig indeholder UK fortjeneste - det ved jeg godt)
480,-

danske afgifter m.m. ca. 200,- + dansk fortjeneste - så er prisen i al fald oppe omkring 750-800kr.

Jeg glæder mig til at se om jeg får ret - det tror jeg :lol:
...ellers så bliver jeg istedet bare positivt overrasket

/claus



Hvad endte jeres pris så på?

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16330 by BigMac

Almen observation - jeg har nu interesseret mig (seriøst) for whisky siden 2003 og siden da set på priser i UK/Tyskland til sammenligning med DK.

Oven i mit hovede ligner regnestykket omkring Astar flg:

udgangspunkt uk-pris - (som selvfølgelig indeholder UK fortjeneste - det ved jeg godt)
480,-

danske afgifter m.m. ca. 200,- + dansk fortjeneste - så er prisen i al fald oppe omkring 750-800kr.

Jeg glæder mig til at se om jeg får ret - det tror jeg
...ellers så bliver jeg istedet bare positivt overrasket

/claus


Når du nu "ved" så meget, kan du så ikke forklare, hvordan det så kan lade sig gøre, hvordan en Glenfiddich 12 år koster mere på destilleriet i Dufftown, Skotland, end den gør på tilbud i et dansk supermarked.....?????

I ovenstående sætter du afgiften ind som en udgift i forhold til afgift i UK - er det nogen sinde faldet dig ind, at afgiften faktisk er højere i Storbritannien??? Til gengæld er momsen så lavere i UK end i Danmark, så det opvejer det - nej der hvor du reelt skal finde prisforskellen, er eventuelle transportomkostninger, distribution i DK, forhandleravance (lønningerne i UK vil ingen danskere med respekt for sig selv jo arbejde til) etc.

Så måske du også skulle begynde at interesse dig for markedsøkonomi, inden du kaster dig ud i kalkuler med priser .....

Om prisen så ender på DKK 800 som du forudser, det afhænger jo blandt andet helt af de enkelte butikker og leverandørens politik omkring prissætning i Europa.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming


Jeg vil ikke skrive så meget til dette da jeg 1. sidder i Skotland på den bærbare og 2. jeg behøver ikke forsvare en skid - andet end jeg har set priser på ting i DE/UK og så når de når til DK så ligner de nogenlunde regnestykket ovenfor...og så er jeg sådan set ligeglad med ovenstående opstilling er korrekt. Måske du har tid til sætte dig ind den fine markedsøkonomi, men det har jeg ikke, så jeg bruger min egen 'lommeversion'

Nu har vi fået Astar & Blasda i butikken


Fint, hvad blev prisen, Fik jeg ret?

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16331 by MLP
Vores pris bliver ca. 565,- kr
kan købes i butikken fra i morgen, personligt er jeg først at finde i butikken fra Mandag.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16332 by Duffer

Og for lige at lukke Cola-debatten - jeg kunne ikke købe UDEN at udfylde eksporterklæring - det var det, som jeg blev harm over..... Med andre ord - en tysk statsborger kan ikke købe i eget land...

Det kan ikke betale sig at blive harm over det - det er livet for kort til. Der findes mange særregler i EU - de danske skatteafgifter på f.eks alkohol er en af dem.
Man må hente 10 liter spiritus selv, men ikke importere en flaske uden at betale told, moms og afgifter. Hvor er det logiske i det? Andre EU borgere (måske Sverige undtaget) betaler mig bekendt ikke ekstra for importerede flasker fra Skotland.
Den tyske statsborger kan købe i eget land - han skal bare lægge penge ud for pant og kan ikke købe eksportvarer.
Nå, tilbage til tråden - jeg har nu netop fyret en bestilling af til min tyske forhandler og inspireret af tråden købte jeg en flaske Astar. Så må jeg have bilen startet op.... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.290 seconds