Oversigt over danske destillerier

More
14 years 1 week ago #20848 by Macdeffe
Jeg kan se der er blevet oprettet et afsnit vedr. danske destillerier og gentager derfor lige min oversigt her :

Danske Whisky Destillerier :

0. CLOC. Discontinued i 1974

1. Vingården Lille Gadegård, Bornholm, Denmark. Aftappede en single malt i 2009. "Hjemmelavet" Still af rustfrit stål baseret på en mælketank!

2. Braunstein, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, Første aftapning 3yo i Marts 2010

3 Ørbæk, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, første aftapning kommer i 2010

4. Stauning. Destilleri . Pot Stills. Første aftapning kommer i 2010

5. Fary Lochan. Destilleri. Pot Stills. Produktionen startede sidst på året 2009

Vingården Lille Gadegård :
www.a7.dk/shop/?filter=&mode=v&vareID=22

Braunstein :
www.braunstein.dk/

Ørbæk :
www.oerbaek-bryggeri.nu/#

Stauning :
www.stauningwhisky.dk/

Fary Lochan :
www.farylochan.dk/

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20857 by dmwa
Mig bekendt er en ølproducent i Sønderjylland også i færd med at lave whisky. Kender ikke til hvornår og status på projektet - og om det lykkes....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20858 by Hering

Jeg kan se der er blevet oprettet et afsnit vedr. danske destillerier og gentager derfor lige min oversigt her :

Danske Whisky Destillerier :

0. CLOC. Discontinued i 1974

1. Vingården Lille Gadegård, Bornholm, Denmark. Aftappede en single malt i 2009. "Hjemmelavet" Still af rustfrit stål baseret på en mælketank!

2. Braunstein, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, Første aftapning 3yo i Marts 2010

3 Ørbæk, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, første aftapning kommer i 2010

4. Stauning. Destilleri . Pot Stills. Første aftapning kommer i 2010

5. Fary Lochan. Destilleri. Pot Stills. Produktionen startede sidst på året 2009

Vingården Lille Gadegård :
www.a7.dk/shop/?filter=&mode=v&vareID=22

Braunstein :
www.braunstein.dk/

Ørbæk :
www.oerbaek-bryggeri.nu/#

Stauning :
www.stauningwhisky.dk/

Fary Lochan :
www.farylochan.dk/

Macdeffe

Jeg synes det er totalt uoverskueligt med alle de destillerier uden et Google-Map ;-)

Tak for arbejdet, Steffen!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20859 by Macdeffe
Det er under udarbejdelse, men langtfra færdigt - bit.ly/aaD13V

/macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20860 by Hering
Seføli... Danmark tilhører jo 'resten af verden' i dit kortprojekt. Flot arbejde!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20871 by Luke
Jeg synes at diskussionen om de danske destillerier er spændende. Måske ved jeg ikke nok, men er det ikke sådan at i Skotland skal en single malt være lavet på potstills? Hvis ikke det er det får det en anden betegnelse, ene og alene fordi man kke acceptere andre former for destillationsmetoder. Hvorfor slipper Braunstein godt fra at fremture, med en påstand der for selv en amatør lyder som at hvis man blot gentager en løgn tilstrækkelig mange gange, ender det med at blive en sandhed.
De er dygtige til at markedsføre sig selv, men hvorfor er der ikke nogen der råber vagt i gevær. :twisted:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20872 by Hering
Det undrer også mig, Luke - men findes der decideret lovgivning i Danmark der angiver reglerne, eller er det bare os nørder, der henholder os til SWAs definitioner?

Jeg mener i øvrigt også at det er vigtigt, at det er KOBBER-potstills - da det jo (som jeg har forstået det) er kontakten med kobberet, der skaber de kemiske forbindelser vi kender i (malt)whisky...

Så vidt jeg ved, er det kun Stauning Whisky der kan leve op til det herhjemme...?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20873 by JEJ
Jeg må lige rette en misforståelse. på Fary Lochan findes også kobber potstills, og her i skotske udgaver. Så der findes pt. 2 steder hvor man efter skotsk forbillede, har muilghed for at lave single malt whisky. Det fremgår af Macdeffes oversigt.

Med hensyn til Luke ´s indlæg, så har vi i Danmark ikke regler for whisky, men som det tidligere er skrevet, så følger det naturligt, at vi følger Skotlands (SWA ´s) regler, da det er dem, som er internationalt anerkendt, og bruges generelt til at klassificere whisky.

Zeeberg har tidligere skrevet på denne hjemmeside: "Dansk Single Malt enkeltfadsaftapning (single cask)" om Braunstein "“ Edition no. 1, men har ikke svaret på hvorfor SWA ´s definitioner ikke anvendes.

Det vil jeg forsat gerne høre.

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20874 by Macdeffe
Det er kun I Skotland at kravet gælder. Og det er kun for "underkatagorien" single malt whisky at potstill af kobber er et krav

Mange destillerier kører produktionen af whisky som en niche produktion. Her er kedler af typen Arnold Holstein eller lignende ofte forekommende (de er også lavet af kobber). Det er oftest Eau de vie producenter eller bryggerier (ligesom Braunsteinm og Ørbæk)

I USA er der, så vidt jeg kan se, ikke regler for hvad der skal til for at noget må kaldes whisk(e)y, kun regler for hvad bourbon er.

Jeg har set moonshine labeled "Corn Whiskey", jeg skal se om jeg kan finde linket senere, kan ikke lige huske det nu

Macdeffe

PS Hvad Zeeberg mener og siger er vel sagen uvedkommende, han har indtil videre kun excelleret i tom snak, hvad der især blev bevist efter hans korte besøg på dette forum, der kun blev brugt til reklame via et sæt overprætentiøse smagsnoter og overhovedet ikke til at forholde sig til de stillede spørgsmål. Tomme tønde buldrer mest !. Hårde ord, ja, men manden forsøger jo at sælge whiskybøger til os!

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago - 9 years 8 months ago #31322 by st7
Steffen; her er et nyt dansk "destilleri" til dit whiskykort.
http://xn--rwhisky-lxa7n.dk/

www.whiskynyt.dk/index.php/component/con...eri/1693-aero-whisky

Slainte Mhath
Søren, MWL
Last edit: 9 years 8 months ago by st7.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.276 seconds