BælleMalt, eller hva'?

More
17 years 12 hours ago #11619 by Kim_M
Jeg sidder netop og er i færd med at slupre 3. glas i mig, af noget af det bedste whisky der nogensinde har ramt Danmark:
    Murray & McDavid
    Linkwood Distillery
    Cask Ref.: MM 4800
    Distilled: June 1990
    Bottled: May 2002
    Cask Type: Fresh Sherry
    70 cl. - - - 46% abv.
Det er min anden flaske, og den var svær at finde.Det er bare så mega lækkert. Jeg kan slet ikke stoppe, når får jeg har fået den frem. Af samme årsag var den også gemt bag godt bag mine andre 22 flasker whisky af dit og dat, samt diverse andre spirituosa.

Er der nogen der har noget af det her, som de vil af med?

Ellers overvejer jeg at købe disse:

Flying Linkwood
www.juuls-vinhandel.dk/get/19551.html
Flying Mortlach
www.juuls-vinhandel.dk/get/19782.html

De er begge fra en uafhængig aftapper som jeg ikke kender. Flaskerne hedder alle "Flying Et Eller Andet", og jeg må indrømme at jeg ikke har studeret nærmere hvad de står for. Derfor henvender jeg mig til jer, Ohhh kære artsfæller. Øs af jeres visdom og fortæl mig hvor gode el. hvor ringe disse to flasker er. De er nemlig ikke billige. Over 1400 hvis jeg vil ha' en af hver.

Kh
Kim M

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11621 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic BælleMalt, eller hva'?
Tja, hvis du er i området, så kan du kigge forbi til en Mortlach.. Så kan du selv bedømme..

Jeg synes den er forrygende. Men jeg er også ret begejstret for sherry mættede whiskies..

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11622 by Peteys
Replied by Peteys on topic BælleMalt, eller hva'?
Hej herfra også
Mortlach er go! men det er de andre Mortlach på den alder jeg har smagt også, så du ku jo prøve dig frem hvis du syntes flying-serien er for dyr?
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11625 by Duffer
Replied by Duffer on topic BælleMalt, eller hva'?
Der findes mange gode Mortlach på markedet. Mortlach hører til en af mine absolutte favoritter og jeg kan anbefale følgende:

Mortlach Flora & Fauna - 16yo - stadig min favorit OB'er som desværre primært kan købes i UK
www.royalmilewhiskies.com/produc ... 0000001501

Mortlach Jack Wieber - The Cross Hill - 1988 - Sherry Wood - 300 flasker - primært Tyskland
www.whiskyfun.com/Mortlach.html og www.whisky-doris.de/content/CrossHill.htm
I følge Mr.Jones' - en whisky med "brændt hår"...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11626 by ace
Replied by ace on topic BælleMalt, eller hva'?
Hejsa.
Jeg smagte Mortlach'en fornylig til en smagning, og syntes at den er vildt lækker. Og at den så, modsat de andre i Flying-serien (undtaget Ardbeg - som nu er lidt svær at få fat på/betale), er ved fadstyrke, er jo bare et extra plus.
Linkwood'en har jeg selv stående i skabet, og det er skam også en dram der ligger i den rigtig gode ende af skalaen :P
Jeg synes klart at begge flasker er pengene værd, men skulle jeg kun vælge én ville det nok blive Mortlach.

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11627 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic BælleMalt, eller hva'?
Hej til både Niels og Peter,

Jeg går udfra at I begge taler om "Mortlach Flying Vikings 5"???

Hvis ikke er det ikke lige den malt jeg havde i tankerne, men jeg kigger da gerne forbi alligevel og smager :-) Den anden jeg tænkte på var "Linkwood Flying Spider", som jeg aldrig tidligere har hørt om.

Kunne I beskrive lidt nærmere hvordan I oplever den pågældende Mortlach, for jeg er er meget nysgerrig for at lære mere om denne malt, som jeg kun virkelig har elsket i F&F aftapningen.

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11628 by Peteys
Replied by Peteys on topic BælleMalt, eller hva'?
Hej igen Kim
Jo det er Flying Mortlach vi begge snakker om (vi var nogen stykker der delte en flaske for at ha lidt at smage på)
Men det bliver den jo ikke dårligere af :-)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11629 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic BælleMalt, eller hva'?
Flying "Linkwood" er en rigtig god dram. Kunne dog godt have tålt at være aftappet ved lidt højere alkohol styrke, synes jeg.

Jeg har dog et lidt anstrengt forhold til Linkwood, der er noget virkelig fremragende Linkwood og noget ganske uinterresant Linkwood.

Flying 4 "Milburn" er bestemt heller ikke dålig.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 hours ago #11630 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic BælleMalt, eller hva'?
Tak for jeres input. De er værdifulde for mig. Jeg vil sende linket til denne tråd til min bror, og bede ham besøge Juul's for mig, og hvis eller de har de omtalte flasker på smagning, og han synes om dem, så køber jeg dem helt bestemt.

Slainte Mhor!
Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 hours ago #11631 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic BælleMalt, eller hva'?
Hej Kim

Jeg havde fornøjelsen af at smage fire whiskies fra Flying-serien for nyligt. Her er mine smagsnoter på de to, du omtaler:
Mortlach Flying Vikings - duft: Toffee, fudge, karamel. smag: Toffee samt en helt unik og ekstrem smag af rosiner (den røde pakke med damen på :) ). En anderledes men rigtig god dram, der er meget tydelig i sin karakter.
Linkwood Flying Spider - duft: Rom, røde bær, cremet sherry. smag: tør, egentlig let i munden, frisk alkohol. En whisky, der gerne vil underholde men ikke helt folder sig ud.

God fornøjelse!

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11659 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic BælleMalt, eller hva'?
Muhaha

Jeg har en flaske af ovennævnte Linkwood. som jeg da gerne vil sælge for 10000 kr..

Spøg til side. Jeg bytter den gerne til noget tilsvarende, hvis du har noget der intereserer mig eller sælger den til indkøbspris, hvad det så end var :-)


Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11660 by Hering
Replied by Hering on topic BælleMalt, eller hva'?
Kim, du er også velkommen til at få resten af min flaske (ca. 2/3), hvis du har noget at bytte med. Den står p.t. lidt under skuldrene, så der er mange gode bælledrammer i den endnu.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11666 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic BælleMalt, eller hva'?
Jeg endte med at købe både Mortlach'en og Linkwood'en fra Flying - eller rettere min bror gjorde det for mig, og jeg træf valget udfra hans smagsløg, der syntes mægtigt om dem begge. Nu skal jeg bare have fingre i flaskerne og have dem åbnet.

Macdeffe, det lyder som et fint tilbud. Altså bytteriet!
Hering, dit tilbud kunne jeg også godt finde på at tage imod. Jeg elsker den dram.

Her er hvad jeg kan tilbyde:

Jeg har vist en ca. 24 flasker stående, men jeg de egner sig ikke alle til bytning, og jeg glæder mig over at jeg ikke har gjort mange "fejlkøb".

Fulde flasker
- Armorik Single Malt Whisky, Bretagne, Frankrig
- Ellers ingen hele flasker jeg vil bytte med...
Jeg åbner nemlig ALT. For whisky skal drikkes. Kun helt helt særlige flasker gemmer jeg til særlige lejligheder, men så skal de også drikkes! Der er bl.a. et par flasker Arran fra nogle tidlige særaftapningen fra små fade samt en Blair Athol jubilæumsmalt.

Småfulde Flasker ;)
- Glenlivet Archive 21yo (3/4)
- Bruichladdich 3D (3/4)
- Std. Old Pultney, 1 ltr. (Der er kun skænket ét glas af den)
...men de er jo ikke ligefrem eksotiske. Så har jeg også
- Highland Park 1992, 12yo, Signatory Cask Strength Selection, 60,8% (3/5 fuld)
Den HP var derimod et fund. Den slags ser man nemlig sjældent så stærke, og den kostede også...

Alternativt kunne jeg tilbyde en Vatted Malt efter egen opskrift eller diverse andre slags spiritus... Var det noget? Mit håb er beskedent, så bare sig det som det er ;)

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
16 years 11 months ago #11677 by André
Replied by André on topic BælleMalt, eller hva'?
Hej Kim,

Jeg kan ikke helt gennemskue, om du har den information, at "Flying" aftapningerne er Juul's egne aftapninger ?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11678 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic BælleMalt, eller hva'?

Hej Kim,
Jeg kan ikke helt gennemskue, om du har den information, at "Flying" aftapningerne er Juul's egne aftapninger ?

Nej André, det vidste jeg faktisk ikke, så tak for den information. Nu glæder jeg mig bare til at drikke dem :P

Hvad er Flying -aftapningernes historie ellers?

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11679 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic BælleMalt, eller hva'?
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... e&sid=1118

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11737 by Duffer
Replied by Duffer on topic BælleMalt, eller hva'?
Der står også lidt om "Flying" her sixsquare.dk/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11749 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic BælleMalt, eller hva'?
Jeg har lige hørt nogle rygter om at der skulle komme en Flying 6 og en Ping 5 fra Juuls.

Jeg kan desværre ikke huske tidspunkterne for hvornår de skulle komme i handlen.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11791 by Chief
Replied by Chief on topic BælleMalt, eller hva'?
Hej Kim.

A pro pos Mortlach, så kan jeg anbefale en Signatory Vintage 1990 Mortlach, maj 1990/ april 2003, Sherry Butt no. 3751, bottle no. 531 af 887. Det er af mine Mortlach-favoritter, men som andre skriver her på siden, så er Mortlach bare en aldeles forrygende dram, som hører til højt oppe på min favorit-liste. :D

Sláinte
Niels (som har sådan en svend i glasset lige nu)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11797 by dmwa
Replied by dmwa on topic BælleMalt, eller hva'?

Jeg har lige hørt nogle rygter om at der skulle komme en Flying 6 og en Ping 5 fra Juuls.

Nu er overskriften jo nok ved at falde til den forkerte side - det er rigtigt, at en PING 5 er ved at modne færdig - nemlig en Mortlach destilleret den 21. maj 1957 - og aftappet nøjagtig 50 år senere - dvs om ca 3 uger fra nu.... Denne aftapning skal markere Michael Madsens 50 års fødselsdag - de første PING markerede Michael Madsens 30 års jubilæum. Mortlach ´en aftappes i en Puccini Decanter.

Nærmere om flasken kan sikkert oplyses fra Juuls Vinhandel - eller man kan læse om den i MALTEN, der udkommer ca 21. maj 2007 - vi skal jo lige hjem fra vores whiskyrejse i Skotland 13. - 20. maj 2007.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.354 seconds