Mortlach sherry vs. bourbon

More
18 years 6 months ago #6570 by MacNiels
Jeg har indtil fornyeligt kun brudt mig om Mortlach lageret på sherry, men i den senere tid har jeg fået den, hvor den er lageret udelukkende på bourbon og synes faktisk, at de jeg har fået ret gode.
Jeg har diskuteret dette forhold mellem sherry / bourbon med andre og vi ganske uenige.

Skal Mortlach være en fuldfed sherry malt? (nej giv mig nu ret, det er også godt som bourbon lageret)

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6571 by jones
Replied by jones on topic Mortlach sherry vs. bourbon
Som alt andet, er det jo dybt subjektivt.

Personligt synes jeg at der er destillerier hvis spiritus som udgangspunkt skal have et kraftigt tilskud fra friske sherryfade før der sker noget, f.eks. Linkwood, Glennlivet, Bruichladdich, Macallan.

Andre steder laver man en mere markant spiritus, hvor det er næsten synd at drukne den i sherry, f.eks. Brora, Bowmore, Port Ellen, Ardbeg, Clynelish, Springbank. Highland Park.

Sherrymonstre som Glenfarclas og Mortlach holder en fin balance, men jeg er altid på udkig efter aftapninger af disse fra bourbonfade, så man kan få et bedre indtryk af grundsubstansen.

Creative Whiskys 15 års Mortlach som jeg købte på Whiskymessen er et godt eksempel. Bemærk den usædvanlige kulør.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6572 by Olde
Replied by Olde on topic Mortlach sherry vs. bourbon
Jeg holder også meget af mortlach på bourbontønde. Dette skyldes ikke at jeg fornægter sherrytøndens ofte gode egenskaber, men lige i Mortlachs tilfælde mener jeg at der har været sørgeligt mange (ofte uafhængige aftappere) der har solgt sherrylagrede Mothlachaftapninger med en ekstrem tvivlsom duft af gammel cykelslange. Dette har oftest været forholdsvis unge aftapninger.
Hvis man er i gang med at øsle friværdien væk på whisky, så kan jeg varmt anbefale Rare Malt aftapningerne (af mortlach), der er i særklasse. Jeg bilder mig ind at disse kommer fra bourbontønder...dog uden at vide det med sikkerhed.
-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.153 seconds