Sherry-Macallan helt udgået?

More
17 years 6 months ago #9146 by Towle
Juuls har i næste uge tilbud på en Macallan Cask Strength af den gode, gamle sherrylagrede og der ryger selvfølgelig et par stykker til Viborg. Men er den almindelige 10 års (40 eller 43%?) i liters-flasker slet ikke til at opdrive nogen steder? COOP solgte jo mange af dem indtil for et års tid siden, men det lager er måske helt udsolgt? Jeg har desværre kun en enkelt uåbnet tilbage i Skab 2, snøft, snøft :cry:

Juuls har stadig nogle stykker til 325 kr. for 70 cl. Ikke et røverkøb, men vel en fair pris, hvis det er de sidste flasker i Danmark. Ærgeligt at den helt forsvinder - eller rettere: kun går til det amerikanske marked fremover. Hvad forstand har cowboys på god whisky? :evil:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9147 by BigMac
Hej Kurt, er ikke helt enig i at sherry-macallan kun går til US-markedet fra nu af...
Den fåes stadig i UK i den nye flske, men bare ikke på det europæiske fastland, så vidt jeg husker. Så du må have gang i din UK-kontakt :lol:

Vedr. Macallan Cask, så Ak ja! Det var tider da man kunne erhverve sig 1 liter i Kvickly for 299,- :?

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9148 by Duffer
Der er p.t en CS Macallan på QXL...

my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=10521

Men hvorfor dvæle i fortiden.... :)
Mortlach F&F
Aberlour A'bunahd
Glenfarclas i utallige afskygninger
Linkwood
Etc.

Der kan sættes mange flere på.... :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9149 by Towle
Replied by Towle on topic Sherry-Macallan helt udgået?

Hej Kurt, er ikke helt enig i at sherry-macallan kun går til US-markedet fra nu af...
Den fåes stadig i UK i den nye flske, men bare ikke på det europæiske fastland, så vidt jeg husker. Så du må have gang i din UK-kontakt :lol:


Jeg er ikke helt opdateret: Sælges den gode, gamle oloroso i en ny flaske/etiket? Ka' du gi' et link, så jeg kan se den? Det er ikke Fine Oak, vel? Den bryder jeg mig ikke så meget om.

Og ja, på baggrund af Juuls tilbud, har jeg bedt min caddy om at checke priserne og sende mig en mail på mandag ;-)

Vedr. Macallan Cask, så Ak ja! Det var tider da man kunne erhverve sig 1 liter i Kvickly for 299,- :?


Det var 299, af og til endda endnu billigere og det var en liter, men CS var det nu aldrig til den pris ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9150 by Towle
Replied by Towle on topic Sherry-Macallan helt udgået?

Der er p.t en CS Macallan på QXL...

my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=10521


Ptøh, den er jo allerede oppe i den pris Juul tager og der er 3 dage endnu ;-)

Men hvorfor dvæle i fortiden.... :)


Weeeell, prøv at bladre lidt tilbage i dette forum og du vil sidde tilbage med det indtryk, at det kun var i gamle dage man kunne lave ordentlig whisky (Port Ellen, Brora...). Nå ja, men jeg kunne altså godt lide den gamle Macallan og da lejligheden nu byder sig til at supplere... ;-)

Mortlach F&F
Aberlour A'bunahd
Glenfarclas i utallige afskygninger
Linkwood
Etc.


Bortset fra Aberlour'en, som jeg finder afskyelig, er det helt sikkert prima dramme. Jeg har et par gamle Glenfarclas'er, bl.a. Rechlerich, men de andre har jeg endnu til gode at smage. Desværre er grundlæggelsen af ikke mindre en to whiskylaug i Viborg inden for det seneste år, ikke noget der rykker. Meget lavt aktivitets- og visionsniveau og en ødelæggende middelmådighed og jydsk "det-må-ikke-koste-noget-holdning". De smagninger jeg har kendskab til, er standardwhiskies fra Kvickly og uden en vidende person til at præsentere varerne :-(

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9151 by BigMac

Jeg er ikke helt opdateret: Sælges den gode, gamle oloroso i en ny flaske/etiket? Ka' du gi' et link, så jeg kan se den?


Hej Kurt - her er billede af den nye 18'er.

Desværre er grundlæggelsen af ikke mindre en to whiskylaug i Viborg inden for det seneste år, ikke noget der rykker. Meget lavt aktivitets- og visionsniveau og en ødelæggende middelmådighed og jydsk "det-må-ikke-koste-noget-holdning". De smagninger jeg har kendskab til, er standardwhiskies fra Kvickly og uden en vidende person til at præsentere varerne


Trist med whiskylaugene i Viborg - Kig en tur til Aalborg, du skal være velkommen :D

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9153 by whiskyconsult
Hej Alle

Sherry lageret Macallan er IKKE udgået. I Danmark har vi stadig en lille portion af Macallan 12 år sherry oak. Det er ikke meget, men grunden er at Danmark er et lille land og derfor får vi ikke så meget. Sverige har stadig sherry oak men mest til barer og hoteller.
Tyskland og Holland samt UK har stadig sherry, men igen i begrænset mængde.
En af grundende er at der ikke er sherry fade nok. Highland Distillers er ellers den distiller i Skotland som importerre flest sherry fade. Hele 90% af alle sherry fade kommer til Highland Distillers og bliver fordelt til Macallan og Highland Park hovedsageligt.
Macallan er i dag den fjerde mest solgte single malt og kan simpelhen ikke følge med kun med sherry lageret Macallan. Fine Oak er som de fleste allerede har fundet ud af en vatting af sherry og bourbon, men for at forstå dette rigtigt er man nød til at kigge på fordelingen.
I en Fine Oak er der hele 3 "slags" fade, derfor er navnet triple cask måske en mere rigtig betegnelse for dette produkt. Der er ikke tale om finish men simpel blanding.
Spansk eg ( Qurqus Robur) som har lagert skerry udgør cirka 50 %, Amerikansk Eg (Qurqus Alba) som har lagert SHERRY udgør cirka 30 % og Amerikansk eg som har lagert bourbon udgør 20 %. Dette er selvfølgelig kun en grov opdeling. Det svinger meget da Bob Dalgarno og ian Morrison skal finde de fade som giver det bedste resultat.
Fine Oak er altså ikke afløseren for Sherry, Danmark er bare en af de lande hvor vi ikke får så meget...

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9154 by MacNiels
Jeg mener at have set Macallan Sherry og fine oak i de nye flasker i Metro for et stykke tid siden, til ikke nogen voldsom pris.
Er indholdet det "samme" i den gamle flaske som i den nye?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9155 by whiskyconsult
Ja, sherry er stadig 100% sherry og FO er der ikke lavet om på.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9156 by Towle
Replied by Towle on topic Sherry-Macallan helt udgået?

Sherry lageret Macallan er IKKE udgået.
[snip]
Fine Oak er altså ikke afløseren for Sherry, Danmark er bare en af de lande hvor vi ikke får så meget...

Godt at høre, at vi fremover vil kunne blive ved med at få den oprindelige sherry-udgave :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9170 by Duffer
Der kan bydes på en 12-års her

cgi.ebay.de/The-MACALLAN-Single- ... dZViewItem

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9272 by bruhns

I en Fine Oak er der hele 3 "slags" fade, derfor er navnet triple cask måske en mere rigtig betegnelse for dette produkt. Der er ikke tale om finish men simpel blanding.
Spansk eg ( Qurqus Robur) som har lagert skerry udgør cirka 50 %, Amerikansk Eg (Qurqus Alba) som har lagert SHERRY udgør cirka 30 % og Amerikansk eg som har lagert bourbon udgør 20 %. Dette er selvfølgelig kun en grov opdeling. Det svinger meget da Bob Dalgarno og ian Morrison skal finde de fade som giver det bedste resultat.
Fine Oak er altså ikke afløseren for Sherry, Danmark er bare en af de lande hvor vi ikke får så meget...


Hvordan er erfaringerne hos Macallan med at bruge amerikansk eg først til Sherry og så til whisky? Jeg spørger fordi jeg har set nogle eksempler på ex-sherry tønder af amerikansk eg der giver et præg til whiskyen som om det var ex-bourbon tønder. Med andre ord er det måske træet der har en større indflydelse end det der har været i tønden før skotsk whisky. Er det noget som der er erfaringer med hos Macallan?

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9273 by jones
Replied by jones on topic Sherry-Macallan helt udgået?

Hvordan er erfaringerne hos Macallan med at bruge amerikansk eg først til Sherry og så til whisky? Jeg spørger fordi jeg har set nogle eksempler på ex-sherry tønder af amerikansk eg der giver et præg til whiskyen som om det var ex-bourbon tønder. Med andre ord er det måske træet der har en større indflydelse end det der har været i tønden før skotsk whisky. Er det noget som der er erfaringer med hos Macallan?

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld


Jeg ved ikke specifikt med Macallan, men jeg har haft en Glenrothes oplevelse som har overbevist mig om at træet har større indflydelse end fadets tidligere indhold.

Det fik jeg øjnene op for på en Glenrothes Masterclass på Whisky Live for et par år siden. Der blev budt på tre smasgsprøver af samme destillat, men efter lagring på tre forskellige fadtyper:

amerikansk eg ex-bourbon
amerikansk eg ex. sherry
spansk eg ex. sherry

Jeg havde samme oplevelse som du giver udtryk for, Jakob. Der var tydelige "bourbontræk" fra det amerikanske sherryfad. Under kyndig vejledning af Ronny Cox, lærte vi at skille påvirkningen fra amerikansk eg, spansk eg, sherry og bourbon fra hinanden. Glenrothes gennemførte brug af de tre fadtyper giver en unik kombination af smagselement som netop kendetegner mærket.

Umiddelbart vil jeg mene at 60-80% af det som man i daglig tale kalder "bourbonkarakter" i whisky rent faktisk er amerikansk eg som slår igennem.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9275 by whiskyconsult
Som Al så rigtig skriver er det Bourbon karakteren som kommer igennem og det er træet og ikke så meget det som fadet har lageret tidligere. Der vil altid være en vis karaktér fra den tidligere drik på fadet og det er den minimale bladning af Q.alba og sherry som Macallan går efter.
MHT Glenrothes så er det ejet af Highland Distillers og er derfor fra samme leveradør fadene kommer som til Macallan og Highland Park. Highland Distillers får fadene ind til Clyde Coperage og til Glasgow. Defra går de vidre til destillerierne.

Jeg har her på mit kontor macallan fra de 3 fade og der er meget forskel på dem. Skulle i komme forbi Glostrup hvor miy kontor er så kig forbi og smag forskellen.

skriv til mig på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.331 seconds