Springbank - Murray McDavid

More
17 years 11 months ago #8336 by Duffer
Det er ikke nogen hemmelighed, at alt hvad der står Springbank på og som ikke er standardvarer, bliver revet væk, stort set uanset pris.

Med al respekt for Murray McDavid - syntes jeg det virker lidt underligt at man kan få Springbank aftapninger med mere eller mindre underlige vinfinish - f.eks Hermitage Blanc Cask Guigal (480 flasker) og Bourbon/Mourvedre/Syrah.

Og de bliver tilsyneladende ikke revet væk... :oops:

Er det "mislykkede" fade (læs; vinfinish - som jeg personligt ikke har de bedste erfaringer med - måske en fordom :x ) som bliver solgt videre til Murray McDavid..?
Som medlem af Springbank Society kunne jeg selvfølgelig stille spørgsmålet i Campbeltown - og få et sløret svar om 3 måneder... :?

Er der nogen der har smagt disse unge Springbank..?

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 months ago #8337 by BigMac
Replied by BigMac on topic Springbank - Murray McDavid
Hej Michael,

Jeg tror MMD har fået fingrerne i et par Springbank-fade (middelmådige??) og hælder dem om på deres egne vinfade for at give en finish - husk på MMD/Bruichladdich-banden nu er ejet af en flok vinmænd!! Det har nok meget af grunden...
Jeg synes at næsten alt (med forbehold) hvad der kommer fra dem idag er næsten afslutte på en form for vinfade. :?

Jeg har selv en lille fordom mod disse, men jeg må indrømme at de på det sidste er blevet gjort en lille smule til skamme.

Lidt skeptisk overfor f.eks. Bruichladdich 15 2nd edition kastede jeg mig over den på whiskymessen. Lidt underlig først - men den 'grew on me' og idag står der en flaske i skabet.
Jeg vil tage den som et anderledes udtryk af en 'Laddie og en man skal være i humør til at drikke. :) Hælder dog fortsat til den 1st edition hvis jeg skal vælge.

'Pionererne' inden for disse finishes - og i mine øjne de mest vellykkede (og dem jeg bedst kan lide) - er Glenmorangie.
Hos dem synes jeg det er lykkedes at ramme udtrykket 'finish' perfekt. Det er hverken for meget eller for lidt. Deres Port og Madeira er virkelig flotte, synes jeg.

Når MMD's Springbanks ikke bliver revet væk ligesom andre aftapninger, tror jeg bunder i, at mange Springbank-drikkere er lidt - for at bruge et ældre udtryk - puritanske. Dette bevirker - tror jeg - at den eneste der virker for dem er ex-bourbon/sherry, som egentlig er det oprindelige udtryk.

Jeg tror at flg. har været nævnt i en anden tråd her på whiskynyt og det omhandler markedsandele. Vi må jo nok indse at whisky hovedsagelig drikkes af mænd og disse til tider meget søde finishes jo også kunne være et forsøg på at nå den kvindelige del af markedet.

Jeg tror der vil gå et styke tid før disse finishes slår igennem - hvis overhovedet :shock:

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.165 seconds