Sæbe i Bowmore?

More
13 years 9 months ago #21173 by Whiskynyderen
I fredags havde vi i min klub en Bowmore smagning. En af disse Bowmore, en 21 år / 1985 fra SMoS / Whiskyexchange havde en meget fremtrædende smag af sæbe. Sæbeagtig er et begreb, som jeg fra tid til anden støder på, og jeg har også selv oplevet noget derhen ad. Men denne her, den var meget speciel. Vi blev enige om, at rette henvendelse til WhiskyExchange for at høre, om de havde en forklaring. Her er svaret:

This is quite common with Bowmore's distilled in the 1980's. Bowmore was producing a slightly unusual style of whisky during this period, which comes across with a carbolic character along with the conventional peat smoke, toffee and more aromatic notes of lemon peel and lavender. In the UK, there is a product called Wright's Coal Tar Soap ( en.wikipedia.org/wiki/Wrights_Coal_Tar_Soap ) which is reminiscent of this character. No one I have spoken to at Bowmore has ever been able to give me a straight answer as to why this might be, as it is unique to Bowmore around the early 80's.

During the 1950's and 60's, some distilleries were known to have thrown soap into the fermentation wash backs to calm the often lively activity of the yeast producing alcohol. Some people have speculation that Bowmore were also doing this in the 1980's for some reason, though this is purely conjecture.

If you are unhappy with the whisky then I am very sorry. Please feel free to voice you thoughts to the following email address:

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Many thanks,

Chris

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21174 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Sæbe i Bowmore?
Svaret fra TWE er korrekt. Det er et kendt (berygtet!) fænomen


Der er lidt læsning om det her :

www.maltmaniacs.org/ADHD/mm14a.html#14-11
www.maltmaniacs.org/ADHD/mm14a.html#14-13
www.maltmaniacs.org/ADHD/mm14a.html#14-18

www.maltmaniacs.org/ADHD/mm16.html#16-01

"Smagsnoten" går under betegnelsen FWP (French Whore Perfume). Den gjorde f.eks at jeg let kunne genkende følgende whisky som bowmore :

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=4020

Hvis man læser anmeldelser på whiskyfun bruges udtrykket også her generelt : bit.ly/cBywpr

Jeg har da også selv et par ting at tilføje :

For mig hænger FWP ikke kun sammen med Bowmore, men også de to andre Morrison Bowmore destillerier Glen Garioch (nogle få aftapninger) og Auchentoshan (sjældent forekommende). Oftest dog i Bowmore og især noget der er destilleret i ca. firserne. Jeg har aldrig fundet det i gammel Bowmore fra halvfjerdserne eller før eller Bowmore destilleret efter 1995, men nu har jeg jo ikke smagt alt så det kan jo være der er andre der har

Jeg tror ikke på sæbe i stills eller washbacks teorierne. Det har jeg hørt at mange andre destillerier har gjort, og også gør idag !. De bruger parfumefri sæbe !. Så skulle det være fordi man har brugt sæbe der ikke var parfumefri. Men så skulle man have brugt parfumeret sæbe igennem en årrække!. Derudover syntes jeg smagen mere er af sæbeparfume end lige sæbe, men hvad syntes du selv om din Bowmore Chris ?

FWP blev forresten coined af Bryan McHenry fra PLOWED, og det ER Bowmore der ligger bag PLOWEDS motto:

"Self-Styled Whisky Connoisseurs" - A description of PLOWED from a distillery marketing representative responding to a PLOWED member who had the nerve to ask some critical questions about the perceived decline in the quality of their malt whisky. We've been called a lot of things over the years but I think this label is going to stick - shirt designs incorporating this critical assessment are currently in production.


Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21179 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Sæbe i Bowmore?
Nu hedder jeg ikke Chris. Det er navnet på ham, der svarer på vegne af WhiskyExchange (WE). Men min mening om den Bowmore er, at det er som at bide i et stykke håndsæbe og endvidere være tvundet til at tygge på det (Vi blev enige om blå Lux).
Alene af den grund kunne jeg godt falde for teorien om sæbe i karret, og at man ved en fejltagelse har brugt for meget.
Men gad vide hvad WE selv synes om den - Det sagde de ikke noget om?
Det er måske også irrelevant - Det hører bare med til det at udforske whiskyverdenen - Det spænder fra det elendige til det sublime, og det er jo netop det, der gør det spændende, ik'

Mvh.
Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21180 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Sæbe i Bowmore?
Hej Jørgen

Undskyld navneforvirringen :oops:

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago - 13 years 9 months ago #21181 by Lading
Replied by Lading on topic Sæbe i Bowmore?

Nu hedder jeg ikke Chris. Det er navnet på ham, der svarer på vegne af WhiskyExchange (WE). Men min mening om den Bowmore er, at det er som at bide i et stykke håndsæbe og endvidere være tvundet til at tygge på det (Vi blev enige om blå Lux).
Alene af den grund kunne jeg godt falde for teorien om sæbe i karret, og at man ved en fejltagelse har brugt for meget.
Men gad vide hvad WE selv synes om den - Det sagde de ikke noget om?
Det er måske også irrelevant - Det hører bare med til det at udforske whiskyverdenen - Det spænder fra det elendige til det sublime, og det er jo netop det, der gør det spændende, ik'

Mvh.
Jørgen


Hej Jørgen

Jeg vil meget gerne bytte en sample.

Indtil videre har min opfattelse været at fwp (i forbindelse med Bowmore) fænomenet, har været stærkt overvuderet, har fået nogle Bowmore der har været en smule parfumeret men ikke udrikkelige og ikke noget sammenligenet med et par tidligere Glen Garioch og Edradour.

Mvh lading

> Lading <
Last edit: 13 years 9 months ago by Lading.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21182 by Ronnie
Replied by Ronnie on topic Sæbe i Bowmore?

Men min mening om den Bowmore er, at det er som at bide i et stykke håndsæbe og endvidere være tvundet til at tygge på det (Vi blev enige om blå Lux).


Jeg har en Edradour fra Signatory stående, der svarer til denne beskrivelse. Totalt gennemført rædselsfuld...!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21197 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Sæbe i Bowmore?

Hej Jørgen

Undskyld navneforvirringen :oops:

Steffen


No problem - I øvrigt tak for dit bidrag til denne besynderlige oplevelse :)

Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21198 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Sæbe i Bowmore?

Hej Jørgen

Jeg vil meget gerne bytte en sample.

Mvh lading


Hej Lading

Det kan desværre ikke lade sig gøre, da det ikke var mig, der medbragte flasken. Men jeg skal gerne spørge ejermanden, og hvis svaret er positiv, vender jeg tilbage.

Glemte at nævne, at det var C#34027, og at den er hjembragt fra WE i London.

Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21199 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Sæbe i Bowmore?
Gaflede smagsnoter fra WhiskyExchange's hjemmeside - Der står ikke noget om sæbe.

Tasting Notes by Dr Whisky

Grainy and outdoorsy, organic. Horse stables. High abv is gentle, comes off as bakery sweetness, vanilla cakes. Smoked ham, Mr. Clean, and apple juice.

Ashes, soot, dry manure in a damp horse paddock. More pork, pancetta, and chewing the leather straps of new baseball glove. An odd chocolate mint kind of flavour comes out after some time and the finish is chewy, sweet, smoky, and oaky. Does not go quietly into the night.

SUMMARY:

Blind, one would be hard pressed to guess the age and the odd mix of flavours would have even the keenest nose struggling to pinpoint the source distillery. But it works, and takes water well. Water exposes smoke, burnt bits of pastry, and wet hay. A charming oddy.

og ...

Tasting Notes by Tim F

Nose:   Cereal and wet hay at first. Trademark Bowmore medicinal notes. Then oatmeal, cold porridge, crispy bacon - this is making me hungry!
Palate:   Medium-bodied. Lively, with toasted cereal notes.   Savoury, with the cereal flavours and the peat carrying each other along.   A compensating honey note as it develops.
Finish:   Medicinal and sooty - the bacon note is here now and I rather like it.  
Comment:   An unusual, but strangely loveable dram.    Some flavours that one wouldn't expect, but nonetheless it somehow all hangs together very well.   Tastes younger than its years, too.   This is very interesting stuff.

Kan ikke rigtig finde noget sæbe her....?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21206 by Peteys
Replied by Peteys on topic Sæbe i Bowmore?

Gaflede smagsnoter fra WhiskyExchange's hjemmeside - Der står ikke noget om sæbe.

Tasting Notes by Dr Whisky

Grainy and outdoorsy, organic. Horse stables. High abv is gentle, comes off as bakery sweetness, vanilla cakes. Smoked ham, Mr. Clean, and apple juice.

---

Kan ikke rigtig finde noget sæbe her....?


Prøv at google Mr. Clean....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21207 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Sæbe i Bowmore?

Prøv at google Mr. Clean....
Peter


... Den er go' :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #24375 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Sæbe i Bowmore?
Nu er det sket igen - Blot værre end sidst.
Denne gang var det en Bowmore 22 år, 1987, 58.7% fra Berry's Own Selection.

Næsen var for så vidt OK, men smagen. Den første association var lugten fra et stoppet afløb. I ved sådan et med hår og gamle sæberester. Derefter gik smagen over i ren sæbe. Denne gang var det 'gul Lux' :shock: :shock:

Det er en whisky i 1000 kr. klassen, så med mindre at man trænger til at få rengjort munden, bør man gå langt uden om den. Skulle rengøring være en nødvendighed, vil det være billigere med almindelig sæbe :lol:

Som jeg ser det, har (havde) Bowmore et problem.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.324 seconds