Highland Park Norse Cask

More
17 years 3 months ago #10442 by Duffer
Gode anmeldelser fra Serge... - men hvem er Niels..??

Highland Park 1991/2006 (57%, Norse Cask, hogshead #4495, 386 bottles) Colour: pale straw. Nose: certainly cleaner than its siblings, but also sharper and more austere. Grassier (newly cut grass, green tea, leaves"¦) and a little almondy (nice notes of marzipan). Goes on with interesting notes of amaretto, maraschino (or guignolet, for that matter), the whole getting fruitier and fruitier with time (green bananas). A very nice HP, let's see what happens with a little water: oh, the peat comes out now, with notes of wet hay, farmyard, soaked grains, boiled cereals and smoke"¦ A very good swimmer, this HP (or the Mark Spitz of whisky?) Mouth (neat): more directly fruity (and almondy again) but also a little feinty in the background. Lots of spices upfront as well as smoked tea and various herbs (dried thyme).
With water: a little less changes than on the nose but we get more liquorice and something like herbal liqueur (Underberg). Funny, it gets more austere with water "“ but nicely so. Rather long finish, with an enjoyable bitterness and a little bergamot. One of the peatiest Highland Parks I could taste. Very good, good work Denmark. 90 points. (and thanks Niels.)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10443 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Highland Park Norse Cask
Æhh tja.... Jeg tror der hentydes til mig.

Jeg gav Carsten Hering en sample med at HP Norse Cask, da han skulle til Frankrig og var så en tur for Serge.

Mine noter rammer meget præcist om end jeg nok ikke kunne smide så mange ord på den. Men er rigtig god dram og nok noget af det mest røgede HP jeg har smagt.

Her er noterne fra WhiskyOwner.com

Smagsnoter pr. 30. maj 2005

Duft: Det første der slår een er røgen og tørven. En smule håndvarme og lidt tilvænning afslører dog en stor sødme og kompleksitet, hvor maltet toner blander sig med frisk frugt og hø/strå.

Smag: Meget olieret, den ligger sig som et lag i hele munden - meget fyldig. Der er ikke så meget røg som duften antydede, men den er der på en behagelig måde. Der er nogle bitre undertoner af kaffe og tanin fra træet, som giver en god balance mod den søde olierede fornemmelse. Den fremstår som en kompleks og afbalanceret whisky.
Der er en lang tyk eftersmag, der får mundvandet til at løbe, så man står og "tygger" i eftersamgen. Igen en del bitterhed (denne gang mørk chokolade?). En meget flot HP'er - der giver en del mere røg end vi er vant til derfra!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10462 by Hering
Replied by Hering on topic Highland Park Norse Cask
Det er korrekt - i øvrigt ret sympatisk, at Serge giver credit til den som giver en sample.
Tillykke også til David og Co. - det er rart at man har en halvflaske HP stående i skabet :)

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.127 seconds