Whisky fra små fade? (L. Quarter Cask: Uha, hvor er den g

More
15 years 9 months ago #15318 by Kim_M
Jeg har tidligere kun nydt Laphroaigh i beskedne mængder, sådan ku' jeg nu bedst li' den, men nu har jeg i 'Quater Cask' fundet en dram fra destilleriet jeg ku' bælle 'en masse'. Ja, ved ved godt at den har været på markedet i længere tid (Hvor lang tid egentligt - hvem ved det??), men jeg smagte den altså først for et par måneder siden - og så igen i går, og den har virkelig overrasket mig positivt. Hvor er den dejlig :-)

- Hvad kender I af andre whiskyer der har lagret el. dobbelt-lagret på små fade?


Det eneste jeg sådan lige kan komme tanke om, er nogle af de aftapninger som MacY har lavet af små fade fra Ben Nevis. I andre har sikkert flere bud. Jeg kunne godt tænke mig at smage mere fra små fade, for at se om der er en fællesnævner rent smagsmæssigt.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago - 15 years 9 months ago #15319 by Duffer
Glenfarclas har aftappet flere aftapninger fra 125 liters Quarter Cask fade.
2006 Cask #3704 og #3707 - 1299 flasker - overraskende røget
2007 Cask 3703, #3708, #3861 og #3866 - 1050 flasker
2008 Cask #251 og #261

Se eventuelt www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=1438

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 15 years 9 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15320 by Peteys
Ellers er Ardmore også lige blevet lanceret i små fra fra destilleriet (samme ejer som Laphroaig)
Mener de kalder den traditional caks i det tilfælde.

Har dog ikke smagt den endnu

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15321 by Duffer
Ardmores Traditional Cask fik vi på Ardmore umiddelbart før lanceringen.
Den kan drikkes, men ikke noget der gav anledning til en investering...
Ardmores fade er i øvrigt på 110 liter

Se eventuelt smagsnoterne her: www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... ic&p=14841

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15326 by Hering
- og for at gå til det mere eksotiske. Bakery Hill (fra Australien) og Mackmyra (fra Sverige) er begge på små fade.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15327 by Towle

Jeg har tidligere kun nydt Laphroaigh i beskedne mængder, sådan ku' jeg nu bedst li' den, men nu har jeg i 'Quater Cask' fundet en dram fra destilleriet jeg ku' bælle 'en masse'. Ja, ved ved godt at den har været på markedet i længere tid (Hvor lang tid egentligt - hvem ved det??), men jeg smagte den altså først for et par måneder siden - og så igen i går, og den har virkelig overrasket mig positivt. Hvor er den dejlig :-)

Jeg har et par billeder af mine første fire flasker, som blev købt i Heathrow umiddelbart efter frigivelsen. Billederne er taget den 23-2-2005.

Og jeg må give dig ret: Det er en herlig dram. Den er helt unik og så er jeg sådan set ret ligeglad med, om det er en standardaftapning, eller om det er en eksklusiv enkeltfadsaftapning.

Og ja ... de fire flasker er forlængst hældt i dybet og flere har passeret samme vej siden ;-)

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15328 by Duffer

Mackmyra (fra Sverige)

Jeg mener at have læst at Preludium:05 er lagret på et 200 liters fad og afsluttet på et mindre fad, men har ikke kunne finde noget der henviser til at alle Mackmyra er lagret på små fade?

Jeg fandt dog noget på onlymalts.no - men her beskrives de små fade som 30-liters fade - og det kan vel næppe betegnes som Quarter Casks...
"Modningsprosessen ved bruk av Mackmyras små 30-litersfat er raskere og mer intens enn ved vanlige fat, siden det er større kontaktflate med fatet per liter. Dette påvirker også englenes andel, dvs fordampningen av alkoholen."

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15329 by BigMac

Jeg mener at have læst at Preludium:05 er lagret på et 200 liters fad og afsluttet på et mindre fad, men har ikke kunne finde noget der henviser til at alle Mackmyra er lagret på små fade?



Mackmyra Första Utgåvan 1batch

Nu er barneskoene langt om længe trådt til og den nye generation af Single Maltwhisky fra svenske Mackmyra lander hos Juul's Vin & Spiritus mandag den 2. juni.

De nye aftapninger fra svenske Mackmyra leveres i 70 cl. flasker og aftappes i batches af 30.000 flasker.

Farven er lys gul med toner af rav.

Duften er præget af citrus, pære, æble og honning. Til sidst fornemmes nybagt hvidt brød, maltsukker og smørkaramel.

Smagen er frugtrig og blød med masser citrus, karamel og honning. Mod slutningen fornemmes en velafbalanceret blød egekarakter fra fadene og mørk chokolade.

Mackmyra Batch 1 er lagret delvist på 100 liters tønder, som giver en kraftfuld smag og modning. En del af disse tønder er nylavede af svensk egetræ fra Visingø i Vättern. Egetræerne var mere end 160 år gamle og oprindeligt tiltænkt konstruktionen af den svenske marines krigsfartøjer.

Hovedbestanddelen af fadene i batch 1 er bourbonfade af first fill kvalitet.
Alkoholstyrken er justeret til 46,1 % vol. med naturligt rent vand fra Valboåsen.

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16547 by MacNiels
Jeg har hørt rygter om at Laphroaig i slutningen af denne måned kommer men en triple wood til travel retail market.

"Matured in bourbon casks, quarter cask and oloroso casks (a "quarter-cask oloros finished), this limited edition will be bottled at 48 %."

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16548 by Duffer
Laphroaig Triple Wood - se eventuelt
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 6549#16549

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.339 seconds