Talisker 20 års

More
19 years 3 months ago #2755 by MacLars
Talisker 20 års was created by MacLars
For efterhånden lang tid siden (4 juni 2004) var vi til en "WM Top 90"-smagning hos Scotspain.

Da vi skulle smage Talisker 20 år (nr. 2), var der tvivl om hvilken udgave (Sherry eller Bourbon lagret) der havde fået den fornemme placering hos Whisky Magazine. Det endte jo så med at vi smagte begge udgave, hvilket bestemt ikke var dårligt - faktisk fremragende ;-)

Er der nogen der ved hvilken udgave der er den "rigtige"?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2756 by jones
Replied by jones on topic Talisker 20 års
Jeg tog emnet op på Whisky Magazines forum i juni.

Problemet var at anden plads i bladets "Best Malts" liste i nr. 39 gik til en Talisker 20 på 58,8% hvor "the very obvious presence of sherry" bemærkes..

Men der findes to Talisker 20:

1981, 62%, kun sherryfade, 9.000 flasker

1982, 58,8%, kun bourbonfade, 12.000 flasker

1982 58,8% udgaven har af indlysende grunde nul "sherry presence." Derfor må man drage den slutning at det er 1981 62% sherryversionen som er den retmæssige indehaver af andenpladsen. Angivelsen af de 58,8% er følgelig en fejl fra bladets side.


Jeg måtte vente til den 18. oktober på svar fra en Whisky Magazine medarbejder som skrev at sagen nu ikke kan kontrolleres direkte, da flaskerne er for længst væk. Vedkommende lover at blive ved med at undersøge sagen, men er allerede nu "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
19 years 3 months ago #2757 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic Talisker 20 års
Og til jeres orientering fandt vi 24 x 70cl 62% forleden. De er nu i trygge rammer på vores lager. Der bli'r de indtil en vinhandler spørger efter dem.

Rasende god whisky!

mvh
MAC Y AS
Søren

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2763 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Talisker 20 års
Jeg er lidt forvirret (på højere niveau) af dette emne :?

Jeg købte hos RMW i sommer en Talisker 20år. Den er på 58.8%. Dest. 1982. 12.000 flasker (#3496). Og så teksten, der forvirrer mig lidt:
"One of only 12000 Limited Edition bottles of - 20 year old - Natural Cask Strength Talisker bottled in 2003 from REFILL CASKS"

Og på bagsiden:
"From Skye's only distillery, Talisker, this is a very unusual chance to enjoy a mature, 20 year old refill-cask whisky, in an individually numbered natural cask strength, non chill-filtered bottling"

Ingen steder fremgår det, at det er en ren bourbon-lagret Talisker?
Findes der to forskellige aftapninger af denne fra 1982, eller ligger det bare i luften, at når 1981'eren (med gylden hætte) er ren sherry, så er denne (med sølvfarvet hætte) ren bourbon?

Og er min den samme, som vi smagte i Århus? (altså den anden ;-) ikke 62%)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2764 by jones
Replied by jones on topic Talisker 20 års
Sølvhætten er bourbonaftapningen, Karl Ejnar. Den smagte vi hos Stig sammen med sherryversionen fra året før.

Jeg har Diageos Special Releases 2003/2004 brochure foran mig og og der står at der er tale om "American oak refill casks."

Der står videre at formålet med udgivelsen er netop at tilbyde en kontrast til den tidligere ren sherryudgave: "Offers a fine contrast with its predecessor twenty years old sherry cask bottling."

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2768 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Talisker 20 års
Jamen så er den jo i orden.

Mente blot, at den vi smagte, havde bourbon angivet, men det er nok blot lidt tankespind fra min side.

Lidt pudsigt, at når de tilbyder den som kontrast til den anden, at de så ikke skriver american oak på etiketten.

Apropos så er det jo Diageo, så kunne det tænkes at casks er samme type hogsheads, som dem Lagavulin og Dalwhinnie bruger?
Altså 5 barrels skilles ad, samles igen med nye ender og bliver til 4 hogsheads.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.164 seconds