Isle of Jura

More
18 years 1 month ago #7831 by MacLars
Isle of Jura was created by MacLars
Torben skrev til os:

Jeg og en af mine venner har uafhængig af hinanden haft den samme "spøjse" oplevelse med en flaske "Isle of Jura" 10 års whisky.
Ved åbningen af flasken havde den ophældte dram en dårlig duft og smag, som gjorde at proppen blev sat på igen og flasken stillet væk.
Ved en ny smagning ca. en måned senere smagte whiskyen helt anderledes, ikke en stor whisky, men absolut drikkelig.
At det kunne ske med en enkelt flaske ville være en tilfældig hændelse, men med 2 flasker købt uafhængigt af hinanden ser mærkeligt ud.

Jeg var for 2 uger siden til en smagning hvor der indgik en "Isle of Jura" 16 års whisky. Ved mit bord var der enighed om at den duftede af gummi og sure sokker, ligesom en gammel gymnastiksko. Desværre var smagen ikke meget bedre, så det meste blev hældt i blandekarret.

Er der andre der har oplevet noget lignende med "Isle of Jura" whisky?

Mvh Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7834 by arvele
Replied by arvele on topic Isle of Jura
Har hørt flere historier om whisky som har endret seg i karakter (i postitiv retning) etter noe tid utsatt for litt luft.

En av de mest seriøse norske spiritusimportørene har sagt:
"Litt luft i flasken (etter å ha smakt et par-fem glass) gjør ofte underverk i løpet av et par uker, men selvsagt med korken på."

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7835 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Isle of Jura
Jeg har selv den samme følelse med de fleste af mine egne flasker.

Den første dram fra en helt nyåbnet flaske er sjældent nær så god som når jeg vender tilbage til flsken efter et stykke tid

Så der er vel noget om snakken

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7848 by Maradona
Replied by Maradona on topic Isle of Jura
Har læst de fleste af Jeres indslag herinde på Jeres forums side. Dette emne fangede mig fordi jeg tit har tænkt på hvor lang tid en flaske egentlig kan holde sig.. Kan en uåbnet flaske whiskey holde sig altid uden at miste smagen.
Er klar over at der selvfølgelig er specielle situationer, men hvad er Jeres mening om dette.

Vil lige sige jeg synes vildt godt om dette forum og læser og læser og nu er jeg snart træt i mine øjne.

Synes det er vildt fedt med et forum hvor i fortæller om hvor der er tilbud på flasker... Det glæder jeg mig meget til at følge med i.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7849 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Isle of Jura
En uåbnet flaske kan holde meget længe. Forudsat at den opbevares mørkt og stående, endelig ikke liggende da alkoholen æder kork.
Med mørkt mener jeg, at flasken ikke unødigt udsættes for sollys. Opbevar den gerne i kasse/rør og/eller i et lukket skab.

Uåbnet er straks en anden sag, og der er mange meninger om holdbarheden. En tommelfingerregel er op til et år, men nogle kan holde længere. En anden tommelfingerregel er, at når indholdet kommer under halv fuld, så bør whiskyen konsumeres indenfor et halvt år.

Med hensyn til nyåbnede flasker, så har jeg samme erfaring som de øvrige. Den første dram kan godt være lidt skarp, så det er en god ide at give den lidt tid.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7850 by uldall
Replied by uldall on topic Isle of Jura
Ja det evige problem, hvorlang tid "smager en åbnet flaskes indhold godt"?
Har desværre selv lige nu alt for mange åbne flasker ca. en 12 stykker (må hellere invitere whisky vennerne snart).
Men her fredag aften fik jeg dog sammen med min gode ven Torben gjordt kål på min Balvenie 25 års. og se den har været åbnet i ca. et ½ år, det synes jeg ikke den var blevet ringere af. Nej faktisk var sødmen/fylden meget mere intens end jeg tidligere har syntes, klart til den bedre side!

Har lige for en ½ time siden skænket et godt glas Mortlach 14 års 43% aftappet af Krüger's, den tog jeg hul på sidste weekend, hvor jeg i første omgang syntes den var meget tør, næsten snerpende i smagen, bitteragtig mørk chokolade lidt skuffende.
Men lige her og nu en uge efter er sødmen sherrytonerne meget mere udprægede, ja jeg er igang med det 3 glas fordi oplevelsen nu er meget mere intens og dejlig end i forhold til da jeg åbnede flasken.

Åbenbart det samme som Mcdeffe også har oplevet.

Overordnet har jeg endnu ikke haft en flaske der har været åbnet i længere tid, som jeg synes der er blevet dårligere.

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7851 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Isle of Jura
Generelt har jeg heller ikke haft problemer med flasker der har været åbne længe. Jeg har haft flasker der har været åbnet i 4-5 år uden jeg syntes de fejler noget.

Jeg har dog oplevet at når niveauet kommer langt ned i flasken (under en fjerdedel) kan whisky blive flad eller vandet i oplevelsen. Så bundsjatter er ikke noget jeg samler på. De fylder også meget på hylden i forhold til den mængde whisky de indeholder

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7852 by Duffer
Replied by Duffer on topic Isle of Jura

Forudsat at den opbevares mørkt og stående, endelig ikke liggende da alkoholen æder kork.
Med mørkt mener jeg, at flasken ikke unødigt udsættes for sollys. Opbevar den gerne i kasse/rør og/eller i et lukket skab.


Enig - men må jeg tilføje - uden de store temparaturudsving. :)
Det er vel lidt ligesom vin - bare at de ikke må ligge ned..??

Min erfaring er, at sherrylagrede og flasker hvor der er tilsat karamel (dem har jeg heldigvis ikke flere af 8) ) bliver hurtigere flade, bitter og udvandede. De skal i hvert fald ikke stå meget mere end et halvt år når de er under halvfulde - men det kan selvfølgeligt variere.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7853 by -arsH
Replied by -arsH on topic Isle of Jura
Vi har snakket om dette flere ganger på whiskyforumet til Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no ), og det ser ut som om vi er ganske enige om lagring og holdbarhet på whisky.

Har likevel ett par tips som vi har lansert:

En pub tipset meg om å vakumpumpe halvfulle whiskyflasker på samme måte som man gjør med åpnede vinflasker. Da fjernes den gjenværende luften i flasken og problemet med slanter og halve flasker forsvinner. Vi har ikke noen vitenskapelige tester som beviser at dette fungerer, men det høres veldig godt ut i teorien!

Jeg vet det er mange som bruker 35 cl og 20 cl flasker som slantene helles over på for å begrense luftmengden i flasken. Det er uvisst hvor stor betydning whiskyens eksponering for luft i det den helles fra flaske til flaske, har for resultatet. Men vi tror i hvert fall det fungerer.

mvh Lars Helge

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7864 by fao
Replied by fao on topic Isle of Jura
Til MacDeffe

Var der ikke noget med du ville lave et forsøg med, at komme glaskugle i de halvtomme flasker :?:

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7867 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Isle of Jura
Nej. Det var ikke mig

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7880 by bruhns
Replied by bruhns on topic Isle of Jura
Jeg har forsøgt med vacuum pumper som man kender det med vin, men fandt at den stærke alkohol begyndte at opløse gummien, så forsøget blev afbrudt.

Jeg har også købt nogle glaskugler, men de viste sig at være for store så jeg er heller ikke nået videre med det forsøg, som jeg ellers forventer mig meget af. One of these days...

Mange hilsener,

Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7883 by Lading
Replied by Lading on topic Isle of Jura
Glaskugler i den rigtige størelse kan købes her:
www.whiskyauction.com/H/Flaschen/homepage_e.htm

Har ikke forsøgt, en flaske med og en uden, men teoretisk set burde det da virke...

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9930 by henrikslaug
Replied by henrikslaug on topic Isle of Jura
Enig med MacLars og andre: Isle of Jura 10yo er en kedelig een at tage hul på. Blev jævnt skuffet da jeg prøvede den første gang, men som I så rigtig skriver, så bliver den bedre når den har stået lidt. Bliver dog aldrig min favorit...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9931 by Duffer
Replied by Duffer on topic Isle of Jura

Isle of Jura 10yo.... Bliver dog aldrig min favorit...

Jeg styrer generelt HELT udenom I.O.J.
Jeg har aldrig smagt en I.O.J jeg kunne li'. - uanset alder og aftapper :cry:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9947 by Chief
Replied by Chief on topic Isle of Jura
I dette forum er der mange sjove, rammende samt næsten lyriske bemærkninger til duften og smagen af whisky. Netop med Isle of Jura er jeg meget enig i duften af "de sure sokker", men min søde hustru satte dog prikken over i'et, da jeg spurgte hende om hun også kunde lugte dem.

"Nej" sagde hun, "men den lugter ligesom dine underbukser, når du kom hjem efter en uges øvelse dengang du var i flyvevåbnet". :oops:

Se det var jo i sandhed en bemærkning, som var svær at gi' igen på. Så tror da pokker Isle of Jura ikke tælles blandt mine favoritter.

Mvh
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9951 by caskdk
Replied by caskdk on topic Isle of Jura
Jeg mener det er en ret hård dom i fælder her. Giv den ø en chance.
Nogle uafhængige aftapninger viser at man godt kan lave god whisky på en næste øde ø. Blackadders Raw Cask Jura er et eksempel.

Vi besøgte Jura i september og det var en fin oplevelse, som jeg gerne gentager - næste gang med en overnatning. De har en kæmpe produktion, men har også plads til andet. Manageren viste os en del fade lageret på Matusalem Rom fade. Derudover åbnede han en Jura lavet specielt til Jura Festivallen. (da bliver øens indbyggertal mere end fordoblet - der kommer hele 200 gæster) Helt forrygende whisky - Man havde brugt en del forskellige fade og lavet en flot peated malt.
De havde ikke ret mange flasker tilbage men det lykkedes os da at vride en kasse med 6 fl.ud af dem. Nu er den så helt udsolgt. Den flaske jeg nu har i mit barskab er ikke åben endnu, men jeg glæder mig og den rangerer rigtig rigtig højt hos mig.

Claus - FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9952 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Isle of Jura
Jeg smagte en meget ung røget Jura hos Vivi, fra Royal Mile Whiskies der var aldeles fremragende. Jeg har også smagt flere gode SMWS aftapninger, men generelt er deres standardaftapninger ikke lige min kop te

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9953 by Duffer
Replied by Duffer on topic Isle of Jura

Jeg har også smagt flere gode SMWS aftapninger, men generelt er deres standardaftapninger ikke lige min kop te


Ja, ok - var der ikke noget med en ung, 5-år gammel I.O.J fra SMWS - den var drikbar :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9957 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Isle of Jura
Den normale 10års er ikke noget særligt, men dog en udmærket hverdagsdram. Jeg har det lidt ligesom MacDeffe, kan godt lide en standardwhisky en gang i mellem. Hvis ikke, så havde jeg jo heller ikke noget referencepunkt for de mange specialaftapninger, officielle såvel som uafhængige.

Vi fik da også et par over middel Jura'er til "Islands"-smagningen i Brabrand i juni. Tre af dem scorede 4 i min bog: Cadenhead's 13års, 1988 Romfinished, og endelig den 5års kraftigt røgede fra TWE. MMcD 13års og "1984" 18års fik 3 ½.
Selv ekstranummeret "Superstition" er da en udmærket malt.

Så Claus har ret - lad os give dem en chance for at vise, at de kan lave andet end den "kedelige" 10års.
Men igen - smag og behag....

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25483 by Duffer
Replied by Duffer on topic Isle of Jura
Gammel tråd - men her er en Isle of Jura som skulle være rigtig god:
Anmeldelse af Ruben: www.whiskynotes.be/2012/jura/jur ... a-konthor/
Shop: www.dailydram.de/shpSR.php?A=230&p1=314
Aftappet af folkene bag The Whisky Fair Limburg (The Whisky Agency, Daily Dram osv.)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.289 seconds