Dansk Whisky

More
14 years 4 weeks ago #20533 by JEJ
Dansk Whisky was created by JEJ
Jyske Bank har eget TV, hvor de laver forskellige temaudsendelser til deres kunder og os andre via nettet.

Tidligere på året var de på besøg hos 3 af producenterne i Danmark.

Se indslaget fra Fary Lochan Destilleri: jyskebank.tv/012687449861459/dro ... nsk_whisky

Inden længe får du muligheden for at blive medejer hos Fary Lochan Destilleri A/S. Det bliver muligt sidst i april/først i maj. Der udestår nogle småændringer, bl.a. et nyt design til hjemmeside www.farylochan.dk - hvis man er tilmeldt nyhedsbrevet på hjemmesiden, vil man få tilsendt link til prospektet, før det sendes ud offentligt.

Se også indslaget fra Stauning Whisky:
jyskebank.tv/012687441041799/saa ... d_til_bord

Se også indslaget fra Destilleriet Braunstein:
jyskebank.tv/012687435541660/whi ... et_paa_fad

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 weeks ago #20534 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky

Whisky er ikke bare whisky
Der er tre grundregler for, hvornår man må kalde noget for "


Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 weeks ago #20535 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky

Destilleriet Braunstein får som det første danske mikrodestilleri en danskproduceret single malt whisky i handlen den 22. marts 2010.


Nu er det jo ikke single malt whisky de laver ifølge SWA's regler

...og de er heller ikke de første, se lige den her tråd :

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=3551

I tråden stilles der dog spørgsmål om Vingårdens Stills, nogen der kan afklare det ?

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 weeks ago #20536 by JEJ
Replied by JEJ on topic Dansk Whisky
Jeg ved ikke om det kan blive afklaret. Men det er vel fakta, at Vingården har destilleret noget maltet korn, og det har ligget 3 år. Altså er det det første whisky i Danmark. Selvom SWA ´s regler formelt set kun gælder i Skotland, så er det vel et eller andet sted "grundloven" for whisky, så jeg er enig i at det skal laves på pot Stills for at det kan kaldes Single Malt Whisky. Det er bl.a. derfor Fary Lochan har anskaffet sig Skotske Pot Stills. Så pt. er der Stauning og Fary Lochan, der kan lave Dansk Single Malt Whisky.

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 weeks ago #20537 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Jens Erik, det var et meget godt indlæg om dit destilleri, men jeg kom til at se andre af Jyske Banks indlæg :

Bl. a. den her : jyskebank.tv/012687532021344/saa ... essionelle

"Langt de fleste whiskyforfattere, whiskyeksperter, whiskynydere de nyder nok deres whisky omkring 30%"

Ja, vi har vist vendt den før ifm med Zeebergs optræden i morgen TV, jeg syntes det kunne være sjovt at sætte ham sammen med Jim Murray, de har vist en del ting de ikke er enige om.

Den ene pjasker læssevis af vand i sin whisky og den anden tillader ikke en eneste dråbe.

Jim Murray læner sig dog ikke opad udokumenterede fakta som ovenstående Zeeberg citat, men er herre over sine egne meninger og holdninger

Det er i hvert fald en usandhed at whisky drikkes ved 30% af folk i den ovennævnte katagori generelt, og det er en direkte løgn at vi der drikker whisky ved fadstyrke gør det for at virke "macho"

Da han begyndte sig at udtale sig om Amerikanere og koldfiltrering var jeg nødt til at slukke for videoen...

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 weeks ago #20538 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
I en tråd om dansk whisky bør Ørbæk også nævnes, de regner med at aftappe i 2010

www.oerbaek-bryggeri.nu/

De har dog kolonne stills

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 weeks ago #20539 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dansk Whisky

Ja, vi har vist vendt den før ifm med Zeebergs optræden i morgen TV.
Da han begyndte sig at udtale sig om Amerikanere og koldfiltrering var jeg nødt til at slukke for videoen...

Det værste er næsten at alle uindviede/nybegyndere tror at alt hvad han siger er læst op af en facitliste. Jeg holdt en smagning for et halvt år siden for et blandet hold med nybegyndere og letøvede. En ældre nybegynder begyndte at rulle glasset hen over bordet, som "Whiskyeksperten Zeeberg" havde vist på tv. :roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20573 by WhiskyPete
Replied by WhiskyPete on topic Dansk Whisky
Jeg er godtnok ny på jeres forum og forholdsvis ny whiskyinteresseret, men jeg synes godtnok alarmklokkerne begyndte at ringe, da jeg så videoen med Zeeberg. Der var mange ting, der undrede mig og som det egentlig kunne være interessant at høre fleres holdninger til. F.eks. hans "teknik" med at give whiskyen en så kraftig rystetur, at den ryger op i hænderne, som så derefter skal snuses efter. Er der nogle her, der kender/bruger den teknik? Umiddelbart forholder jeg mig skeptisk til at blande whiskyen med evt snavs/sved man kunne have siddende i hænderne. Gerry Tosh nævner jo også, at whiskyen netop ikke skal rystes rundt, da det får alle aromastofferne til at fordufte. Hvem har mest ret?

/Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20574 by WhiskyPete
Replied by WhiskyPete on topic Dansk Whisky
Jeg er godtnok ny på jeres forum og forholdsvis ny whiskyinteresseret, men jeg synes godtnok alarmklokkerne begyndte at ringe, da jeg så videoen med Zeeberg. Der var mange ting, der undrede mig og som det egentlig kunne være interessant at høre fleres holdninger til. F.eks. hans "teknik" med at give whiskyen en så kraftig rystetur, at den ryger op i hænderne, som så derefter skal snuses efter. Er der nogle her, der kender/bruger den teknik? Umiddelbart forholder jeg mig skeptisk til at blande whiskyen med evt snavs/sved man kunne have siddende i hænderne. Gerry Tosh nævner jo også, at whiskyen netop ikke skal rystes rundt, da det får alle aromastofferne til at fordufte. Hvem har mest ret?

/Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20575 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Mit bud er Gerry Tosh :-)

Der er nogen der hælder lidt whisky på oversiden af hånden for at få en tilsvarende fordampningseffekt. Her er der knapt så meget sved og snavs :-)

Jeg foreslår du gør dine egne erfaringer. Jeg syntes ikke det er ikke nødvendigt at have et rituelt forhold til det at drikke sin whisky, men forsøger man at lave en vurdering en gang imellem kan det være rart med nogle rutiner. Og der har de fleste af os nok fundet vores egen metode. Jim Murray havde også sine ritualer og personligt kunne jeg bruge nogle af de ting han sagde vi skulle gøre mens andet ikke lige hjalp mig. Tænk på at vi alle sammen har forskellig sanseevner mht til duft og smag, og at det der er rigtigt for en ikke er for en anden.

Man kan godt lede folk lidt på vej : Husk at duft til din whisky og det er nok ikke nødvendigt at komme en isterning i. Men hvordan du dufter til din whisky og hvor meget vand der skal i (hvis noget overhovedet), det må du selv arbejde lidt med, det er ikke det kedeligste job at gøre erfaringer i :-)

Jeg har da tænkt mig at se Ralfys videor igennem i aften for at se om han siger noget om emnet

( www.ralfy.com -> whiskyreviews)

Han plejer at have fat i den lange ende modsat så mange andre

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20576 by Peteys
Replied by Peteys on topic Dansk Whisky
Richard Patterson (the Nose) laver tricket med at hælde lidt whisky i håndfladen, gnide hænder til væsken er forduftet, og så har man duften af warehouse i hænderne. Men det skal man jo nok ikke gøre til en smagning, medmindre man gerne vil have at alle whiskyerne i en smagning skal dufte som den første whisky i smagningen (af samme grund er det også vigtigt ikke at vaske hænder med parfumeret sæbe).

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20577 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dansk Whisky

Gerry Tosh nævner jo også, at whiskyen netop ikke skal rystes rundt, da det får alle aromastofferne til at fordufte. Hvem har mest ret?

Det er nok ikke helt fair for Gerry Tosh at blive sammenlignet på viden og erfaring med en selvbestaltet "whiskyekspert" som dog har "skrevet" en bog som jeg kan forstå ikke har det store indhold, men en masse flotte billeder. :-)
Jeg har vedhæftet Gerry Tosh' "How to nose and taste" - så kan du selv vurdere om det giver mening. :-)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20581 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Dansk Whisky
Hej til alle.
Det er i dag mandag den 22 marts.
Det er i dag Braunstein på Køge havn holder åbent hus, og skænker ud af deres
første whisky.
Der var en del mennesker til arrangementet, jeg var der kl.17,30 næsten fuldt hus.
Spændingen er udløst, kan de producerer en godkendt Whisky.
Mit svar er ja det kan de, og de kan være deres produkt bekendt.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over om den er 3000 kr værd.
Jeg må indrømme trods den for mig ret høje alc. procent over 62%, var den mild og rund i smagen.
Sødmen fra sherryfadet lidt vanilla måske lidt chokolade, det som jeg var mest overrasket over var, at den ikke duftede af sprit, men en rund og behagelig duft.
Nu må jeg indrømme, jeg er sku ikke den store smagemester.
Men jeg fik som et lille sidegevinst, en sludder med Niels Steenstrup Zeeberg og vi
tog os en lille omgang med vand i whisky, en rar og behagelig fyr, trods sit påståede
store vandforbrug.
Venlig hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20582 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Dansk Whisky
Hej Golfarne

Kr. 3.000,00 for en whisky på den alder er helt ude i overdrevet !!!!

Også selvom den er dansk, ligesom os debatører på whiskynyt.dk !

Har lige torsdag og fredag i sidste uge været med til at "aflive" to 1961 Glenfarclas 48 yeras old til en indkøbspris på kr. 2.800,00 - Hvor er sammenligningen med Braunstein - Der er ingen !!!!!!

Når det så er sagt, så synes jeg det er fedt at vi får dansk whisky på banen, men hold nu lige hestene og lad vær med at tro at det er guds gave til folket - Laver de kvalitet så skal de nok overleve - men priserne er helt ude i hampen !!!!

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20583 by Zeeberg
Replied by Zeeberg on topic Dansk Whisky
Tak til jer alle for jeres spændende kommentarer.
Jeg er, naturligvis, stolt over, at Peter, som jo startede og drev whiskykultstedet Kruts Karport gennem en lang årrække, deler mine synspunkter, og forstår mine budskaber, jf. hans indlæg under kommentarerne på jyskebank.tv.
I bogen 'Whisky på dansk', skriver jeg et helt kapitel om det at smage, og jeg er i færd med at skrive bogen 'Spirit of the North' med Charles MacLean.
Ydermere er jeg medforfatter af, og fagkonsulent på, Michael Jacksons sidste bog, Ølguiden, som jeg var med til at færdigskrive sammen med DM i ølsmagning, Jacob Løvenlund.
Jeg har jo ernæret mig af at holde smagninger i en lang årrække, og må sige, at holdninger, forstand, og visdom, naturligvis ikke altid er forenelige størrelser.
I indslaget understreger jeg netop, at man bør drikke en whisky, som man nyder den bedst, og at dette er individuelt.
I respekt for at smag er personligt, og derfor altid vil være en kilde til diskussion, viser jeg i indslaget, at der er anerkendte teknikker, som kan medvirke til at øge smagsoplevelsen.

Om man beder Ian Logan (Brand Ambassador på The Glenlivet) eller Charles MacLean (Master of the Quiach, Ekspert i utallige Master Classes og forfatter af diverse whiskybøger) om deres besyv, deler de pudsigt nok mit syn på dette.

Prøv det - måske kan det medvirke til at udvide jeres smagsoplevelser ?

Slainté

Niels Steenstrup Zeeberg

P.S. GlenCairn glasset er blandt andet netop udviklet til, at man kan lave en stor overflade whiskyen kan fordampe fra, ved at rulle det over bordet. Glasset anvendes stort set af alle eksperter og entusiaster.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20584 by Zeeberg
Replied by Zeeberg on topic Dansk Whisky
Tak til jer alle for jeres spændende kommentarer.
Jeg er, naturligvis, stolt over, at Peter, som jo startede og drev whiskykultstedet Kruts Karport gennem en lang årrække, deler mine synspunkter, og forstår mine budskaber, jf. hans indlæg under kommentarerne på jyskebank.tv.
I bogen 'Whisky på dansk', skriver jeg et helt kapitel om det at smage, og jeg er i færd med at skrive bogen 'Spirit of the North' med Charles MacLean.
Ydermere er jeg medforfatter af, og fagkonsulent på, Michael Jacksons sidste bog, Ølguiden, som jeg var med til at færdigskrive sammen med DM i ølsmagning, Jacob Løvenlund.
Jeg har jo ernæret mig af at holde smagninger i en lang årrække, og må sige, at holdninger, forstand, og visdom, naturligvis ikke altid er forenelige størrelser.
I indslaget understreger jeg netop, at man bør drikke en whisky, som man nyder den bedst, og at dette er individuelt.
I respekt for at smag er personligt, og derfor altid vil være en kilde til diskussion, viser jeg i indslaget, at der er anerkendte teknikker, som kan medvirke til at øge smagsoplevelsen.

Om man beder Ian Logan (Brand Ambassador på The Glenlivet) eller Charles MacLean (Master of the Quiach, Ekspert i utallige Master Classes og forfatter af diverse whiskybøger) om deres besyv, deler de pudsigt nok mit syn på dette.

Prøv det - måske kan det medvirke til at udvide jeres smagsoplevelser ?

Ad kommentaren om, at der ikke er noget indhold i mine bøger: det må vist være en person, som ikke har læst dem.

Slainté

Niels Steenstrup Zeeberg

P.S. GlenCairn glasset er blandt andet netop udviklet til, at man kan lave en stor overflade whiskyen kan fordampe fra, ved at rulle det over bordet. Glasset anvendes stort set af alle eksperter og entusiaster.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20585 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky

Glasset anvendes stort set af alle eksperter og entusiaster.


Det er lige præcis sådanne ytringer der får mig til at fare i tasterne

Endnu en udokumenteret påstand.

Min erfaring er at det er et ofte brugt glas, dvs det bruges af mange. Men det er altså ikke det samme som at det bruges af stort set alle.

Jim Murray mener f.ex det er komplet uegnet til at drikke whisky fra....

Jeg bruger det selv (mest p. gr. af dets holdbarhed, det er en ret solid sag af et glas), men bruger lige så ofte andre glastyper. Blandt mine whiskyvenner og bekendte, det er faktisk en hel del, har de fleste en anden type en Glencairn som favorit glas

Jeg syntes det vil klæde Zeeberg at stå bag sine egne holdninger, fremfor at underbygge dem med et "sådan gør de fleste whiskyforfattere, whiskyeksperter og whiskynydere" eller "Glasset anvendes stort set af alle eksperter og entusiaster"

Det er fint med mig at DU mener at whisky skal drikkes ved 30% eller at Glencairn er det bedste glas, det er DINE personlige preferencer (og de er ligeså gode som alle vore andres), men hold der. Sig det er DIN mening. Og lad være med at komme med udokumenterede udsagn om at der er også er en generel holdning blandt eksperter. For det passer simpelthen ikke.

Når du nu nævner Ian Logan ved navn, kan jeg kun sige at han ledte en smagning på Glenlivet ved SOS i 2007 hvor jeg deltog, og jeg vil sige at han IKKE imponerede mig. Mage til makværk af en masterclass skal man lede længe efter, hvilket andre end mig var enige i, men de kan de selv fortælle, hvis de da gider, da de også er at finde på dette forum

Macdeffe (self-styled whisky connoisseur)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20587 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dansk Whisky

Om man beder Ian Logan (Brand Ambassador på The Glenlivet) eller Charles MacLean (Master of the Quiach, Ekspert i utallige Master Classes og forfatter af diverse whiskybøger) om deres besyv, deler de pudsigt nok mit syn på dette.

Undertegnede har været til en del Masterclasses i Danmark, Tyskland, England og Skotland, men én af dem som ligger bedst i hukommelsen var en gang intetsigende standardwhisky, en ustruktureret, sløv salgstale og mangelfulde detaljer. Det eneste der reddede arrangementet en smule var de to single casks i The Glenlivets Warehouse.
Charles MacLean derimod, holder nogle ganske underholdende og informative Masterclasses

P.S. GlenCairn glasset er blandt andet netop udviklet til, at man kan lave en stor overflade whiskyen kan fordampe fra, ved at rulle det over bordet. Glasset anvendes stort set af alle eksperter og entusiaster.

Jeg har aldrig set denne "teknik" før og har lidt svært ved at se nogen fordel ved at lade glasset rulle henover bordet. Vil du henvise til en hjemmeside eller anden dokumentation hvor det fremgår at glasset blandt andet er udviklet til netop det? Jeg har ikke kunne finde noget der underbygger dette på hverken GlenCairns hjemmeside eller andetsteds.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20588 by Boggen
Replied by Boggen on topic Dansk Whisky
For en del år siden oplevede jeg teknikken med at ryste glasset med whisky i til en (blind)smagning hos Scotspain med foredragsholder Peter Kjær - og jeg tror at Zeeberg har lyttet godt efter hvad Peter Kjær har fortalt ham, for Zeeberg bruger mange af de samme metoder og fraser.

Det er ganske vist, at whiskyen skummer efter en rystetur, hvis den har alkoholprocent på over 50% - en teknik der er nyttig ved en blindsmagning og man skal finde ud af alkoholprocent er.

Peter Kjær fortalte også om metoden ved at gnide whisky i hænderne og dufte - egentlig også en fin lille metode.

Uagtet det, må jeg tilstå, at det er yderst sjældent jeg benytter ovennævnte metoder - personligt synes jeg det er lidt påtaget at gå så "videnskabeligt" til værks. Det handler vel om, om whiskyen smager godt eller ej - og om man kan sætte nogle ord på det smager med henblik på at dele oplevelsen med andre.

Desuden er det simpelthen det værste sludder og nok også noget af en røverhistorie, at det er macho at drikke whisky ved fadstyrke - det øjeblik der hældes vand i dræbes naturlige olier. Nogen whiskyer kan godt klare vand og andre ikke. Smag altid på din whisky uden vand først og afgør derefter med dig selv om du vil komme lidt vand i.

/Bo

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20589 by Zeeberg
Replied by Zeeberg on topic Dansk Whisky
Hej Rødder.

Måske skulle vi lige få terminoligien lidt på plads.
Der er, selvfølgelig, stor forskel på at smage en whisky, med det formål at bedømme og beskrive den, og at nyde sin whisky.

Jeg vedhæfter her mine og Charles MacLeans smagsnotater til Edition no. 1.

Destilleriet Braunstein "“ ‘Edition no. 1'.
Dansk Single Malt enkeltfadsaftapning (single cask) lagret på 220 liters ex-sherry Oloroso fad af europæisk eg.
Fremtoning: Ravfarvet over i lys mahogni. Let viskositet med fine små gardiner.
Aroma:
1: (ved fadstyrke) Fremtrædende, med ikke uigennemtrængelig alkohol.
Toner af vaniljekaramel, sød Virginiatobak, pæremos og bagte æbler.
Filigran kryddertoner af koriander og tørret merian (vild oregano).
2: (ved 30 %) Væsentlig mere frugt i fremtoningen. Ananas, umoden fersken og elegant duft af mandler.
Ren og frisk. Inciterende fadtoner med snert af vanilje og karamel.
Smag:
1: (ved fadstyrke) Sødlig, men med klare noter af frisk mynte.
En stringent og kraftig mundfuld.
2: (ved 30 %) Først fornemmes en elegant sødme.
Dernæst tannin, hvorpå smagen virker decideret kølende i munden "“
i særdeleshed i den spændende finish, hvor noter af pebermynte og mentol er fremtrædende.
Kommentar: Overraskende rund og moden for sin alder.
Der udvikles forbløffende markant ananastoner, når der tilsættes vand.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20590 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Dansk Whisky
En klog mand har sagt: "Man kan dissekere en fugl så meget, at den ikke mere kan flyve!"

For nogen tid siden besluttede jeg, at stoppe med den "videnskabelige" smagning af whisky. Nu nyder jeg blot at drikke den. Blev vel træt af at skrive smagsnoter til skrivebordsskuffen :wink:

Ellers en udmærket debat, som jeg dog vil undlade at deltage i, da jeg ikke har set TV-indslaget :roll:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20591 by Zeeberg
Replied by Zeeberg on topic Dansk Whisky
Formålet med at rulle glasset er at skabe en stor overflade, whiskyen kan fordampe fra, så man får sat turbo på, når man skal dufte til den.

Og jeg er for øvrigt enig med, at prisen selvfølgelig er 'crazy' på Edition no. 1., men det er jo frimærkesamlerfænomenet, som gør sig gældende.

Prisen på 795 for de fremtidige versioner,bl.a. 10:1, som kommer i handlen nu, syntes jeg er meget fin, for et mikrodestilleri.

Og Edition 1 lover da godt for fremtiden. Det bliver spændende, når vi en gang kommer til at smage 18-års og 21-års.

Retur til arbejdet for mig. Kan I nu have en rigtig fornøjelig forårsdag, med masser af sol på jer :-)

Slàinte: Zeeberg

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20592 by Zeeberg
Replied by Zeeberg on topic Dansk Whisky
Enig med dig Bo. Smag ALTID på den først, og duft til den først.
Whiskyen ændrer jo som oftest udtryk, når man tilsætter vand.

Jeg har for øvrigt aldrig været til smagning hos, men har lavet smagninger sammen med Peter Kjær.

Metoden med whisky i håndfladerne har jeg tilegnet mig fra Michael Jackson og Charles MacLean.

Inden vores debat bliver alt for akademisk, syntes jeg vi skal være enige om, at der er forskel på at smage for at bedømme, og at nyde en whisky.
Skal man kommentere en whisky, er man nødsaget til at dissekere den. Selv er jeg meget påpasselig med at pådutte andre min smag, men jeg vil altid gerne arbejde med, hvilke teknikker, som kan medvirke til enten at gøre smagsoplevelsen større, eller bedre at kunne sætte ord på oplevelsen.
Nu må jeg altså virkelig løbe :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20594 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dansk Whisky

Formålet med at rulle glasset er at skabe en stor overflade, whiskyen kan fordampe fra, så man får sat turbo på, når man skal dufte til den.

Er det din egen teori eller hvor har du tilegnet dig denne? Jeg vil mene det ikke gør den store forskel om glasset holdes lodret eller delvist vandret.

P.S. GlenCairn glasset er blandt andet netop udviklet til, at man kan lave en stor overflade whiskyen kan fordampe fra, ved at rulle det over bordet.

Vil du henvise til en hjemmeside eller anden dokumentation hvor det fremgår at glasset blandt andet er udviklet til netop det? Jeg har ikke kunne finde noget der underbygger dette på hverken GlenCairns hjemmeside eller andetsteds.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20595 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Nu var det jo ikke smagsnoter på Braunsteins nye grainwhisky der blev spurgt til :-) , men det er jo trods alt en tråd om dansk whisky

Derudover kan jeg anbefale metoden med at håndopvarme sin whisky, mens man lige dækker glassets åbning med den anden hånd. Når whiskyen nærmer sig kropstemperatur løfter man lige den dækkende hånd og sniffer forsigtigt. Så får man maksimal duft frem og whiskyen kan stadig drikkes uden at den smager af vand.

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20596 by cuhp
Replied by cuhp on topic Dansk Whisky

Inden vores debat bliver alt for akademisk, syntes jeg vi skal være enige om, at der er forskel på at smage for at bedømme, og at nyde en whisky.


Dette forvirrer mig lidt, for videoen handler da netop om, hvordan man nyder en whisky? :?

Når det er så er sagt, så respekterer jeg selvfølgelig forskellige tilgange til et så subjektivt emne, som whisky nu engang kan være :)

Personligt foretrækker jeg selv metoden med at håndvarme min whisky, når jeg skal nyde den (ligesom Macdeffe forinden mit foreslår) :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20600 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Dansk Whisky
Hej Zeeberg. Velkommen på whiskynyt. Altid rart med indspark og interessante diskussioner.

Zeeberg skrev:

Inden vores debat bliver alt for akademisk, syntes jeg vi skal være enige om, at der er forskel på at smage for at bedømme, og at nyde en whisky.
Skal man kommentere en whisky, er man nødsaget til at dissekere den. Selv er jeg meget påpasselig med at pådutte andre min smag, men jeg vil altid gerne arbejde med, hvilke teknikker, som kan medvirke til enten at gøre smagsoplevelsen større, eller bedre at kunne sætte ord på oplevelsen.
Nu må jeg altså virkelig løbe


For mig kan bedømmelse og nydelse bestemt indgå i den samme oplevelse. Jeg føler måske netop, at jeg, når jeg forsøger at skærpe mine sanser i en bedømmelse, kommer til større nydelse af den forunderlige drik. Dette er for mig ren æstetik og har intet med dissekering at gøre. Sagt pædagogisk synes jeg, at jeg samtaler/indgår i relation med whiskyen, når jeg vurderer en dram.
Jeg oplever dog, at nogle af de største whiskyer kan være svære at sætte ord på, da de nærmest er som en stille lykkefølelse, der rejser gennem kroppen. Her slår ordene ikke til.

At pådutte andre sin smag: Nej, det er der heldigvis ingen grund til. Vi har jo alle forskellige smagsløg. Som du ved havde jeg fx en ok oplevelse med den første danske whisky, dén fra Bornholm, mens du, da jeg mødte dig på Falster, gjorde det meget klart, at du og Charles MacLean i hvert fald IKKE kunne lide dette produkt. Det bliver min oplevelse dog hverken ringere eller mindre genuin af.

Jeg ser frem til at smage whisky fra Braunstein og følge udviklingen i de ædle dråber.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20601 by Hering
Replied by Hering on topic Dansk Whisky

Formålet med at rulle glasset er at skabe en stor overflade, whiskyen kan fordampe fra, så man får sat turbo på, når man skal dufte til den.

Er det din egen teori eller hvor har du tilegnet dig denne? Jeg vil mene det ikke gør den store forskel om glasset holdes lodret eller delvist vandret.


Det er simpel matematik, Duffer, og er kendt fra både vin- og cognacsmagninger. Jeg har selv oplevet det bl.a. på flere barer i Melbourne (det var nogle psykopatstore cognacs!). Ved at hælde glasset bliver væskespejlets overflade større end hvis man lader det stå. Lidt a la hypotenusen på en retvinklet trekant, der er længere end en hvilken som helst af siderne.

P.S. GlenCairn glasset er blandt andet netop udviklet til, at man kan lave en stor overflade whiskyen kan fordampe fra, ved at rulle det over bordet.

Vil du henvise til en hjemmeside eller anden dokumentation hvor det fremgår at glasset blandt andet er udviklet til netop det? Jeg har ikke kunne finde noget der underbygger dette på hverken GlenCairns hjemmeside eller andetsteds.

Jeg kan ikke finde en kilde, men det giver jo sig selv. Størst muligt væskespejl ved et standardmål whisky - dvs. der er diameteren på glasset størst. GlenCairn har forsøgt at skabe et mere holdbart glas, UDEN stilk, men ellers med samme karakteristika som et cognacglas.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20602 by JEJ
Replied by JEJ on topic Dansk Whisky
Zeeberg skriver: "Destilleriet Braunstein "“ ‘Edition no. 1'. Dansk Single Malt enkeltfadsaftapning (single cask)"

Macdeffe skriver: "Braunsteins nye grainwhisky"

Nu kunne det opfattes som drilleri, når jeg selv har noget med whisky at gøre, men det er vel lidt essentielt, at vi bruger definitionerne korrekt? og i og med de skotske klassifikationer anvendes, er det vel også dem vi bør følge, for at forbrugerne ved hvad de køber? Måtte jeg få en kommentar?

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20604 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Dansk Whisky
Hej Zeeberg
Velkommen til Whiskynyt.
Først tak for vores lille snak.
Dernæst kan jeg måske tro, at det var vores lille snak som har fået dig til,
at rette blikket mod whiskynyt.
Jeg burde have advaret dig mod disse whisky eksperter.
Men bedre sent end aldrig.
Husk først, at på denne side følges Jantelovens 1 - 5 - 10 bud.
1. Du skal ikke tro, du er noget.
5. Du skal ikke tro, at du ved mere end os.
10. Du skal ikke tro, at du kan lære os noget.
Nu skal jeg lige tilføje at dette jeg lige har skrevet er skrevet med et glimt i øjet.

Velkommen til.

Venlig hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.395 seconds