Dansk Whisky

More
14 years 3 weeks ago #20606 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dansk Whisky

Det er simpel matematik, Duffer, og er kendt fra både vin- og cognacsmagninger. Jeg har selv oplevet det bl.a. på flere barer i Melbourne (det var nogle psykopatstore cognacs!). Ved at hælde glasset bliver væskespejlets overflade større end hvis man lader det stå. Lidt a la hypotenusen på en retvinklet trekant, der er længere end en hvilken som helst af siderne.

Ja, jeg skulle nok have fulgt lidt mere med i matematiktimerne.
Men nu er vin og cognacsmagning ikke whiskysmagning :-)
"You never swivel the whisky - you swivel wine"

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20608 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
For 4-5 år siden deltog jeg i Juul's Cognac vertical ifm. Spiritusmessen I Århus. Det var en Pierre Ferrand smagning ledet af en franskmand fra samme firma, jeg kan desværre ikke huske hvad han hedder, men jeg kan huske at han sagde at der ingen grund var til at swirle cognac, det var kun noget man gjorde med vin

Jeg indrømmer blankt at jeg selv gør det ofte med whisky, men det er nok mest en overspringshandling.

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20609 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
@JEJ

Min holdning er at man er nødt til at følge SWA's regler. Ellers ender vi med Georgia Monshine labeled Single Malt Whisky 30% :)

De nye regler har været specielt hård ved de destillerier der ikke bruger pot stills. (Loch Lomond f.ex)

Ellers er det bare at beskrive sit produkt korrekt. I sidste ende er det jo ikke etiketten man skal indtage men indholdet af flasken. Og hvis kvaliteten holder overlever man nok at der står kun står "Whisky"

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20638 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dansk Whisky
En af grundene til at Peter Kjær syntes at Zeebergs tv (set på hans Facebook side) optræden er fantastiske er vel ikke et tilfælde. Hver gang Zeeberg er/har været på skærmen, er det med The Glenlivet og Longmorn. Ikke at disse destilleriers produkter fejler noget, men Peter Kjær er Brand Ambassador for Pernod Richard Denmark - importør for samme mærker og bruger selvsamme whiskies i hans egne smagninger...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago - 14 years 3 weeks ago #20662 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Her er min liste over danske destillerier

0. CLOC. Discontinued i 1974

1. Vingården Lille Gadegård, Bornholm, Denmark. Aftappede en single malt in 2009. "Hjemmelavet" Still af rustfrit stål baseret på en mælketank!

2. Braunstein, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, Første aftapning 3yo i Marts 2010

3 Ørbæk, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, Første aftapning kommer i 2010

4. Stauning. Destillery . Pot Stills. Første aftapning kommer i 2010

5. Fary Lochan. Destillery. Pot Stills. Produktionen startede sidst på året 2009

Vingården Lille Gadegård :
www.a7.dk/shop/?filter=&mode=v&vareID=22

Braunstein :
www.braunstein.dk/

Ørbæk :
www.oerbaek-bryggeri.nu/#

Stauning :
www.stauningwhisky.dk/

Fary Lochan :
www.farylochan.dk/

Lille Gadegård betegner deres produkt som single malt whisky, men der er stillet tvivl om de havde pot stills i starten af deres produktion i denne tråd

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=3551

Martin Kubert fra Jyske Banks TV har desuden sendt denne info til mig

Jeg takserer produktet på Bornholm som et øldestillat og ikke en whisky - Lille Gadegård har ikke eget bryggeri, så deres produkt er lavet på en urt fra Svaneke Bryghus. men hvis du spørger mig, indeholder rigtig whisky ikke humle. Det kan et øldestillat derimod godt gøre (Braunstein har sådan et produkt, som de kalder ølsnaps).


Ørbæk og Braunstein betegner begge deres produkt som Single Malt Whisky, selvom der bruges Arnold-Holstein Hybrid Stills

Macdeffe

Edit : facts om Lille Gadegård

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 14 years 3 weeks ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20664 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Dansk Whisky
Jeg var til åbent hus hos Ørbæk destilleri få dage efter deres første distillation. Den første maltsprit er ifølge de oplysninger, jeg fik, kommet på fade 10. juni 2009, så der går endnu nogen tid, inden eventuelle udgivelser kan kaldes whisky.

M.h.t. Lille Gadegårds pot still og urten kender jeg ikke de tekniske specifikationer, men det kunne da være rart at få klarhed over, hvorvidt spritten fra det ene og andet destilleri må kaldes (single malt)-whisky

Det vigtigste for mig er dog, hvordan produkterne smager og udvikler sig. Skønt med alle disse whiskyinitiativer :)

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago - 14 years 3 weeks ago #20665 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Mht til Dansk Whisky er der ingen regler.

Skotsk Whisky defineres af SWA efter

www.opsi.gov.uk/si/si2009/pdf/uk ... 890_en.pdf

Hvis man vil tages seriøst som en whiskyproducent og som whiskynation bør man følge disse regler
(De sektioner der har geografiske specifikationer skal selvfølgelig tilpasses)

Der nævnes pot still som en forudsætning for at en whisky må kaldes malt whisky, men der ikke en definition på hvad en pot still egentlig er!

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 14 years 3 weeks ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20673 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Mht til Lille Gadegård stills er de jo beskrevet i JimTaggarts udmærkede beskrivelse da han besøgte dem sidste sommer, jeg skulle vist bare have pudset mine briller.

Jeg fandt også en udmærket besøgsbeskrivelse her : www.friends-of-islay.dk/whisky-d ... spx?id=207 hvor der også er et par gode billeder

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20676 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Besluttede mig for at dobbelttjekke Kuberts info vedr. Lille Gadegård, jeg var ikke overbevist. Og efter et mindre email krydsforhør :-) af Jesper Paulsen der har Vingården har jeg fået følgende facts :

Jeg bruger ikke tilsætning af farve, karamel. Fadene til whiskyen er franske egefade og i dem har været lagret vores rondo rødvin. Rondodruer har utroligt meget farvestof, så selvom fadene er renset og skyllet efter, er der i træet forsat en rest rødvinsfarve. Det bidrager både med smag og farve. Det mener de whisky eksperter vi har rådført os med.

Selvfølgelig bruges der ikke humle. Rent malt valses, mæskes til urt,derefter koges en time. Nedkøles til ønskede temperatur, hvorefter gærkultur tilsættes. Efter endt gæring destilleres to gange, så destillatet har omkring 63 % alkohol. Det er denne styrke som hældes på egefad. Efter mindst tre år, er en del mængde forsvundet, samt alc.% er sunket. Derefter fortyndes med rent vand til ønskede % Vi prøver på at ramme de 40% som vi mener er den rigtige. Fra Tysk laboratorie får vi det nøjagtige svar.
Så første whisky fra Lille Gadegård, er fra en gæring samme malt, to gange samlet destillation, og lagret på et fad.

Vi laver en del forsøg. Blandt andet har vi en gang købt gæret urt helt uden humle fra Svaneke bryghus. Begrundelsen var at de har langt bedre styr til at styre gæringstemperaturen. Vores gæring temperatur styres inden for 1 grad, mens deres er meget mere nøjagtig. Vi gjorde det for at se hvor stor indflydelse temperaturen unger gæringen har på det færdige produkt. Personligt tror jeg ikke på at det har så stor betydning. Men om få år ved vi det.

Ligeledes har vi masser af forsøg med bornholmsk malt og indkøbt malt. Her vil det også med åre vise sig om der er forskel.


Min erfaring er også at 1. gangs rødvinsfade (og firstfill sherry for den sags skyld) oftest bidrager ret meget farve til en whisky

Jeg er jo lidt af en anorak, så da jeg så da jeg så at Lille Gadegård gik efter 40% kunne jeg ikke lade være at spørge efter om whiskyen blev koldfiltreret

Almindeligvis laver vi vores egen urt. Vi laver 1000 liter ad gangen. Det tar et par timer, så vi kan sagtens lave to bryg på en almindelig dag.
Det indkøbte fra Svaneke bryghus, kun en gang, var en lille portion på 5000 liter, og kun fordi de bedre har styr på gæringstemperatur.

Ved tapning filtreres whiskyen igennem et 2 my filter. Det er et groft filter, men det fjerner synlige urenheder. Tapningen foregår ved normal rumtemperatur.


Det er dejlig når et destilleri gider bruge tid på at besvare detaljerede spørgsmål til os entusiaster :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 weeks ago #20677 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Jeg gentager lige listen over danske destillerier, deres stills, samt links, nu med korrekte facts. Jeg har valgt ikke at editere mere i det oprindelige indlæg for at bevare kontinuiteten i denne tråd

Danske Whisky Destillerier :

0. CLOC. Discontinued i 1974

1. Vingården Lille Gadegård, Bornholm, Denmark. Aftappede en single malt in 2009. "Hjemmelavet" Still af rustfrit stål baseret på en mælketank!

2. Braunstein, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, Første aftapning 3yo i Marts 2010

3 Ørbæk, Et bryggeri der også destillerer. Hybrid Still, Første aftapning kommer i 2010

4. Stauning. Destillery . Pot Stills. Første aftapning kommer i 2010

5. Fary Lochan. Destillery. Pot Stills. Produktionen startede sidst på året 2009

Vingården Lille Gadegård :
www.a7.dk/shop/?filter=&mode=v&vareID=22

Braunstein :
www.braunstein.dk/

Ørbæk :
www.oerbaek-bryggeri.nu/#

Stauning :
www.stauningwhisky.dk/

Fary Lochan :
www.farylochan.dk/



www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=3551

Vingården Lille Gadegård, Ørbæk og Braunstein betegner alle deres produkt som Single Malt Whisky, selvom der ikke bruges traditionelle kobber pot stills. Vingården bruger en stainless steel still hvori der dobbeltdestilleres og de to andre bruger Arnold-Holstein Hybrid Stills

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20847 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Dansk Whisky
Artikel og Video om Lille Gadegård på Bornholm

ekstrabladet.dk/ferie/danmark/article1327351.ece

/macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.162 seconds