Lowland whiskies

More
20 years 3 weeks ago #1002 by stig
Lowland whiskies was created by stig
Jeg føler mig lidt provokeret af artiklen i JyllandsPosten omkring whiskymessen.
I artiklen karakteriseres Lowland whiskies, som værende karakterløs!!! Udtalelsen skulle efter sigende komme fra en af udstillerne.
Personligt så holder jeg meget af skotsk whisky og jeg nyder dem fra alle regioner, ja faktisk har jeg nydt flere Glenfidich, men faktisk endnu flere Lowlands.
Jeg kan godt indse hvorfor Lowlands er mindre populære, men at de direkte skulle være karakterløse, det må være en misforståelse. Jeg vil meget gerne byde vedkomne på en førsteklasse smagning af Bladnoch, Rosebank og Auchtoshan. Tre Lowland destillerier, hvor to stadigvæk producere maltwhisky og så er der jo Glenkinchie...en, to og tre. Men OK Bladnoch destillerede nok ikke da MJs sidste bog gik i trykken!

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1003 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Lowland whiskies
Hej Stig.

Jeg må også indrømme at jeg følte mig en smule provokeret af den udtalelse, specielt når det kommer fra en fagmand som skal repræsentere Skotsk whisky. Jeg mødte faktisk nogle stykker på messen som faktisk gik efter at smage lowlands og der findes en del gode lowlands synes jeg.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1006 by dmwa
Replied by dmwa on topic Lowland whiskies
Som jeg også har skrevet under "nyhedssiden" som kommentar, så fejlciterer I Consiva repræsentantens udtalelse - han siger, at de er mere "karakterløse end de øvrige" - det kan vi vel ikke være uenige om? En Islay har meget mere røg, en speyside meget mere blomst - mens Lowland for det meste er en blid whisky, hvor man ofte kan smage det maltede byg - som at stikke snuden i en dugfrisk kornmark. Det gør den på ingen måde ringere end andre skotske whiskies - men citér lige manden ordentlig. Og en ting er hvad han sagde - en anden ting måske hvad avisen opfattede han sagde - og sidenhen trykte - man ser ofte "fejlcitater" i avisartikler - så lad nu den stakkels mand være - vi ved jo, hvad han mener...

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1010 by stig
Replied by stig on topic Lowland whiskies
Hej Flemming,

OK vi lader Consiva-manden i fred. Han følger sikkert ikke dette forum og har derfor ikke mulighed for at tage til genmælde.
Men diskussionen er vel god. Er Lowlands faktisk mere karakterløse end eksempelvis Glenfiddich?
En af mine topsælgerter på messen var faktisk en 21 års St. Magdelene, OK så kan man sige, at det ikke er så meget destilleriet man smager men fadet, men det gælder vel også for de ældre Glenfiddichs.
Endvidere så skænkede jeg ud af to Rosebanks og en Auchentoshan, som alle tre på hver sin måde repræsenterede Lowland suverænt.
En anden Lowland, som jeg sælger godt af er en 17 års Bladnoch fra Dun Bheagan serien. Denne er helt fantastisk og trods alderen, så har den faktisk bibeholdt Lowland-karakteren.
Kunne der være stemning for en Lowland-smagning i København eller Århus?

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1012 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lowland whiskies
Ja tak gerne i Århus.

Lowland er det, jeg mangler i min samling, og det kunne være spændende, om der kom nogle gode repræsentanter fra denne region til.

Det ville være synd, hvis den eneste lowland, jeg har smagt, på DL smagningen, skal bestemme.

Slainté
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1014 by brynello
Replied by brynello on topic Lowland whiskies
Hej Alle,
Tak for kritiken vedr. mine udtaleler til JP. Jeg føler mig desværre fejl-citeret, og det vil jeg gerne udredde her.

Jeg sagde, at Lowland-whiskies kæmper mod en forestilling om, at Highland-whiskies skulle være af højere kvalitet, da Lowlands ofte beskrives som milde og bløde og mere feminime. Men at kvaliteten ikke var ringere af den grund.

Det tog journalisten som karakter-løse. Jeg er helt sikker på, at jeg ikke brugte dette ord.

vh
Anders Myltoft
Consiva-manden :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1015 by McKermit
Replied by McKermit on topic Lowland whiskies
En lowlandsmagning i København ville så afgjort være en ting jeg kraftigt ville overveje at deltage i. Kender ikke så meget til Lowlands, andet end Auchentoshan Three Wood, men det vil jeg meget gerne lave om på

Kvak

McKermit

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1016 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Lowland whiskies
Hej Alle

Jo, Stig, fyr du bare en Lowland smagning af. Folk har godt af at få øjnene op for andet end Islay og sherrylageret whisky. Vi havde også på Juuls stand et positivt forhold til Lowland whisky og jeg kan mærke når jeg er ude og holde smagninger at folk faktisk er til Lowland whisky. De ser det bare som en whisky der skal drikkes på et andet tidspunkt på dagen end feks. Ardbeg. Mange syntes at det er en god ting at have en whisky som apritif og der er der mange Lowland som er rigtig gode.
Med hensyn til 21 års St. Magdalene så sælger den vel lidt på at det et lukket destilleri eller ? Det er iøvrigt en glimerende whisky og jeg mener ikke helt at fadet har overtaget karakteren helt endnu, men det kan jo altid diskuteres, jeg kan bare finde mange ligheder til noget af det yngre fra samme destilleri jeg har smagt.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
20 years 3 weeks ago #1017 by redlich
Replied by redlich on topic Lowland whiskies
Jeg er også klar på en Lowland smagning i KBH :)

På Cadenhead standen hvor jeg stod, havde vi også mange positive tilbagemeldinger på vores 11 års Rosebank :)

Slainthe
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1019 by sixsquare
Replied by sixsquare on topic Lowland whiskies
Ja, Rosebank er generelt en rigtig god Lowland whisky. Hvad med en ren Rosebank-smagning, Stig? Hvis det da kan lade sig gøre at samle et helt arsenal af forskellige Rosebank's...!

Slainthe
Jens Albagaard
Sixsquare.dk


Læs flere whiskynyheder på www.sixsquare.dk !!!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1020 by Benny
Replied by Benny on topic Lowland whiskies
Hej Alle!!

Rigtig god ide!!!!!
Hvis Stig laver en Rosebank smagning, er jeg ihvertfald med !!

mvh.
Benny

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1022 by walter
Replied by walter on topic Lowland whiskies
Har man helt glemt Inverleven i denne debat???
Den er da fuld på højde med de andre, faktisk beder syntes jeg.

Walter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 weeks ago #1024 by BH
Replied by BH on topic Lowland whiskies

Har man helt glemt Inverleven i denne debat???
Den er da fuld på højde med de andre, faktisk beder syntes jeg.

Walter

Inverleven er da sikkert en udmærket whisky (har desværre ikke smagt den) men holdt de ikke op med at lave malt whisky i 1991 ? og der har vist aldrig været nogen officielle aftapninger.

Hvis man tager aftapninger fra uafkængige aftappere med så findes der vel flasker i handelen fra både Auchentoshan, Bladnoch, Glenkinchie, Inverleven, Ladyburn, Littlemill, Rosebank og St. Magdalene.

Der måske nogen jeg ikke har nævnt, men det er så langt mit kendskab til lowland rækker.

Forhåbentlig får vi snart en Lowland smagning i Århus.

BH

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.254 seconds