Loch Lomond - Den komplette (?) Alias-liste

More
17 years 3 months ago #10130 by Hering
Jeg er i den senere tid faldet tilfældigt over en del oplysninger om Loch Lomond, som jeg mener jeg bør dele med jer. Det drejer sig om betegnelserne for Loch Lomonds forskellige produktionsnavne, hvoraf kun en del er tilgængelige som single malts. Der er i alt syv, hvoraf de mest kendte er Loch Lomond, Old Rhosdhu og Inchmurrin. Dertil kommer Glen Douglas*, samt yderligere tre versioner, her angivet i rækkefølge efter stigende tørvindhold (peat): Craiglodge*, Inchmoan* og Croftengea.

De tre whiskies mærket med en stjerne (*) har jeg ikke smagt eller set aftappet som single malts. De fremgår heller ikke af Alias-listen (endnu). Croftengea er første gang aftappet som single malt af The Whisky Fair (Limburg) (i 2004) og siden af SMWS med nummer 122. Nr. 122.1 haaaaar vi smagt (takket være Deffe), men det lader til, at der allerede er udgivet 13 forskellige, da der af SMWS.com er en flaske til salg med nr. 122.13 (selv om det ser lidt mærkeligt ud, for der er spring i numrene 122.[1,5,6,9,10,11,13]).

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago - 17 years 3 months ago #10131 by Macdeffe
De aftapper selv single casks

I Limburgvar der en stand, Scoma, der havde nogle stykker stående. Bl. a. en eller 2 Croftengea's. Se deres hjemmesides produktafdeling for mere info

www.lochlomonddistillery.com/products.htm

(Man kan da ane det er en Inchmoan)

Surfer du lidt på Scoma's hjemmeside er der både Glen Douglas, Croftengea, Craiglodge og Inchmoan til salg

Det ser ud som om de er gået over til klare flasker !


Jeg ved ikke om det her er det jeg normalt forstår ved alias'er. Alias' forstår jeg som uafhængige aftapperes alternative navne til deres egne aftapninger (Istedet for destilleri navnet)

Her har Loch Lomond valgt forskellige navne fordi der er tale om forskellige typer malt

I denne katagori er der jo også

Ballechin (Edradour)
Hazelburn og Longrow (Springbank)
Port Charlotte og Octomore (Bruichladdich)
? (Tomintoul) Jeg har lige glemt hvad den hedder
Ledaig (Tobermory)

og sikkert flere

Nogle destillerier bibeholder dog hovednavnet (Benriach, Bunnahabhain)

MAcDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 17 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10133 by BigMac
Ballantruan / Tomintoul


/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10134 by jones
Jeg er enig med Deffe i definitionen af alias.

Det må være dæknavn der bruges til at skjule destilleriet.

Derfor er Loch Lomond mærkerne og de andre eksempler som Deffe nævner ikke aliases.

Hvad angår manglende numre i SMWS rækkefølge - Det kommer an på hvor du kigger (UK?)

Det sker at enkelte fade leveres eksklusivt til f.eks. USA, Holland, etc. Derfor mangler de i UK-arkivet.

Prøv at google de manglende numre. Jeg fandt straks 122.12 hos SMWS USA-afdeling

THE SCOTCH MALT WHISKY SOCIETY CASK #122.12
Region: Highlands / District: Western
"A Peated Highland Dram"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10135 by Hering

De aftapper selv single casks

Tja, det ser det ud til, at du har ret i (bl.a. her: www.lochlomonddistillery.com/buy-whisky.htm ), og de vander ret konsekvent deres egne aftapninger ned til 45%. Jeg havde ellers kigget mig godt omkring, synes jeg.

Så meget for at stole på RMW og et par andre respektable sites.

Jeg ved ikke om det her er det jeg normalt forstås ved aliaser. Alias' forstår jeg som uafhængige aftapperes alternative navne til deres aftapninger (Istedet for destilleri navnet)

Jeg er enig med Deffe i definitionen af alias.
Det må være dæknavn der bruges til at skjule destilleriet.

Jeg må vel hellere gi' mig, når I nu er to mod een. Det er korrekt, at et alias er et dæknavn. Men det er en lidt ligegyldig skelnen, hvis formålet er at få afdækket hvilket destilleri der står bag. Men bevares, hvis det er vigtigt at bevare en sprogligt korrekt definition, så må vi jo bede Niels om at lave en liste over destilleriernes 'varemærker' eller hvad vi så skal kalde dem. Så kan vi jo bruge tiden på at lede i to forskellige lister...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10136 by Hering

Hvad angår manglende numre i SMWS rækkefølge - Det kommer an på hvor du kigger (UK?)


Jeps, det er der geden ligger begravet...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10137 by Hering

Jeg må vel hellere gi' mig...

Næ, hov, Gu' ve' jeg alligevel ej. Både Ledaig, Longrow og Hazelburn fremgår af den nuværende liste, så bør de forskellige Loch Lomonds også. Hvad skal vi i øvrigt også med to lister.

I øvrigt mangler Glen Andrew (Mortlach) stadig at blive ført på.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10138 by Macdeffe
Eller også kan man sige at der er to former for alias'er. Det er i hvert rart at have begge slags med på "alias lister"

MAcDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10140 by IvarA

Jeg er i den senere tid faldet tilfældigt over en del oplysninger om Loch Lomond, som jeg mener jeg bør dele med jer. Det drejer sig om betegnelserne for Loch Lomonds forskellige produktionsnavne, hvoraf kun en del er tilgængelige som single malts. Der er i alt syv, hvoraf de mest kendte er Loch Lomond, Old Rhosdhu og Inchmurrin. Dertil kommer Glen Douglas*, samt yderligere tre versioner, her angivet i rækkefølge efter stigende tørvindhold (peat): Craiglodge*, Inchmoan* og Croftengea.

De tre whiskies mærket med en stjerne (*) har jeg ikke smagt eller set aftappet som single malts. De fremgår heller ikke af Alias-listen (endnu). Croftengea er første gang aftappet som single malt af The Whisky Fair (Limburg) (i 2004) og siden af SMWS med nummer 122. Nr. 122.1 haaaaar vi smagt (takket være Deffe), men det lader til, at der allerede er udgivet 13 forskellige, da der af SMWS.com er en flaske til salg med nr. 122.13 (selv om det ser lidt mærkeligt ud, for der er spring i numrene 122.[1,5,6,9,10,11,13]).

Hering


Loch Lomonds maltwhiskynavn har vært diskutert på forumet i tidligere i denne tråden. Etter dette har den åttende kommet. Den heter Inchfad. Sannsynligvis er det kun Glen Douglas som ikke er tappet på flaske. Inchmoan er f.eks. tappet av Getränke-Weise i Tysklnad (detaljer: 25.11.94 "“ 22.04.05, cask 645).

Er helt i enig i at dette ikke har noe med alias å gjøre. Dette er merkenavn. Det står både merkenavnet og destilleriet på etikettene.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10142 by Peteys

Sannsynligvis er det kun Glen Douglas som ikke er tappet på flaske.


Glen Douglas kan købes på Loch Lomonds hjemmeside, så åbenbart er alle typerne aftappet og til salg som single malts

www.lochlomonddistillery.com/buy-whisky.htm

Slainthe
Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10143 by Hering

Loch Lomonds maltwhiskynavn har vært diskutert på forumet i tidligere...
Etter dette har den åttende kommet. Den heter Inchfad.

Tak for info, Ivar. Hvad er kilden til dine oplysninger? Et besøg på Loch Lomond, eller et link, eller en bog/magasin-artikel?
Man kan jo lige så godt komme helt i bund, nu man er i gang. Også selv om de produkter jeg har smagt derfra ikke er så spændende som mange andre...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10164 by IvarA
Jeg har aldri vært på Loch Lomond og det er heller ikke blant mine favoritdestillerier. De tapningene jeg har smakt befinner seg i nederste halvdel på min rating, dvs under 5 poeng av 10.

Mine kilder er whiskybøker samt (altfor) mange timer på diverse nettsteder. Jeg tror imidlertid ikke det er et sted som samlet oppgir alle 8 tapningene, selv ikke Loch Lomonds hjemmesider, dersom de ikke er oppdatert siste halve året.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10165 by Lading

Mine kilder er whiskybøker samt (altfor) mange timer på diverse nettsteder. Jeg tror imidlertid ikke det er et sted som samlet oppgir alle 8 tapningene, selv ikke Loch Lomonds hjemmesider, dersom de ikke er oppdatert siste halve året.


For et halvt års tid siden fik jeg denne liste efter en henvendelse til Loch Lomond:



Inchmurrin
Old Rhosdhu
Glen Douglas
Craiglodge
Inchmoan
Croftengea
Loch Lomond
Loch Lomond heavily peated

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10264 by Hering

Nr. 122.1 haaaaar vi smagt (takket være Deffe)...


- og bevares, det var da en udmærket dram (88 pts. i min bog). Men at tage € 250,00 (ca. 1.875,- DKK) for en flaske, som man p.t. gør i Berlin, mon ikke det alligevel er i overkanten? www.cadenhead-berlin.de/images/preise.pdf

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10268 by Peteys
Det må man sige, i så fald er lige netop den flaske så åbenbart den dyreste jeg har stående (Deffe lod resten blive!) Jeg havde egentligt tænkt mig at tage resten med til SMWS smagningen så andre ku få fornøjelsen også, men nu er jeg nødt til at melde afbud pga noget familie tamtam så det ender sikkert med at jeg må drikke den selv.....
Hvis nogen er interesserede ku vi sikkert godt finde ud af en smagsprøve, jeg har jo ikke betalt for den...
Måske endda Deffe ku fortælle hvad den rigtige pris på flasken var?

Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10274 by Macdeffe
Øøøøh. vel 30-40 £

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10275 by Peteys
Lyder sku som et rigtigt godt investeringsobjekt, fra 400 til 1800 på små tre år, det er vel en forrentning på omkring 75% om året....

Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10284 by Macdeffe
Jeg så Hazelburn first edition til 2500 i Århus. Gave 450 pr. stk for et år siden....

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10313 by jones
Hazelburn First Edition var med på whiskyauction.com der sluttede igår.

€ 117 Stills etikette
€ 122 Maltings etikette
€ 135 Cask etikette

Skjold Burne prisen er altså skudt langt over målet.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10314 by Duffer

Skjold Burne prisen er altså skudt langt over målet.

De er ikke ene om at prissætte whisky i (begrænset) handel temmeligt højt.
En "unavngivet" forhandler på Frederiksberg skal have DKK 1.500 for en Springbank Bourbon Wood.
Den kan stadig fås enkelte steder "sydpå" til ca. 550 DKK.
Selv med afgifter og porto er det halv pris... :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.219 seconds