Flora og Fauna

More
16 years 9 months ago #12311 by Golfarne
Flora og Fauna was created by Golfarne
Hej allesammen.
Jeg har her i dette forum hørt rosende ord om Mortlach Flora og Fauna, og købte en på min tur til Skotland. Nærmest ved et tilfælde købte jeg en Benrinnes Flora og Fauna på
Royal Lochnagar, der stod i deres shop 6/8 whiskyglas med låg, hvor man kunne dufte
til indholdet, min kone insisterede på at jeg købte Benrinnes. Efter vores hjemkomst har jeg læst i bøgerne, og fundet 16 forskellige destillerier, der har lavet en Flora og Fauna
udgave. Hvornår er dette startet, er der en særlig grund til denne serie, udover at etiketterne ligner meget hinanden i udformning og stil, kræves der et eller andet for at indgå i serien. Jeg har bemærket, at destillerierne er ejet af Diageo gruppen.
På Dalwhinnie købte jeg deres" The Distillers Edition" og købte ligeledes Lagavulin i samme serie. Senere på hjemturen købte jeg på Glenkinchie deres udgave i denne serie.
Spørgsmålet, kræves der noget specielt for at indgå i denne serie. Jeg har bemærket at disse destillerier har brugt dobbeltlagring på sherryfade.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12312 by Chief
Replied by Chief on topic Flora og Fauna
Hej Arne

Flora & Fauna serien er en serie fra United Distillers (nu Diageo), som kom på markedet i 1992 og som omhandlede malt whisky fra 22 destillerier. I starten var det kun destillerierne og særligt udvalgte forretninger, som forhandlede serien, idet den var tænkt på som en "lokal" whisky, primært til turistindustrien, men blev hurtigt så populær, at salget blev udvidet. Faktisk var det en revolution, idet det faktisk var første gang, at det største firma (UD) havde en serie malt whisky. Hver whisky skulle på etiketten have enten et lokalt dyr eller en lokal plante samt en beskrivelse af disse, ligesom der skulle være en beskrivelse af whiskyen. I begyndelsen var flasken i en trækasse, men er senere blevet estattet af en papkarton. Alkoholprocenten var altid 43 %

De oprindelige 22 destillerier omfattede: Aberfeldy - Aultmore - Balmenach - Benrinnes - Bladnoch - Blair Athol - Clynelish - Caol Ila - Graigellachie - Dailuaine - Dufftown - Glendullan - Glenlossie - Inchgower - Linkwood - Manochmore - Mortlach - Pittyvaich - Rosebank - Royal Brackla - Speyburn og Teaninich.

Destillers Edition er faktisk bare The Classic Malt-serien, som jo er en udvalgt whisky fra hver region, men de tilbydes i en særlig fadlagring, kendt som Destillers Edition. Det var ligeledes United Distillers, som lancerede ideen. Der har jo været noget debat om det er de rigtige, der er valgt fra hver region. Men det vil der vel altid være, idet vi vel alle har vores favorit fra hver region. F.eks. blev Glenkinchie i 1988-89 lanceret som Classic Malt fra Lowland, hvor jeg nok hellere havde set Rosebank.

Håber det var fyldestgørende nok.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12313 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej Niels.
Tak for svaret, det er meget fyldestgørende, er Flora og Fauna så en serie som løbende
bliver produceret.
På æskerne til " The Distillers Edition " er nævnt 6 Destellerier, er det så kun disse som
indgår i denne serie.
Hilsen.
Arne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12316 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Flora og Fauna

På æskerne til " The Distillers Edition " er nævnt 6 Destellerier, er det så kun disse som indgår i denne serie.

Hej Arne

Oprindeligt var der kun de 6 destillerier i "The Classic Malts", og derfor også kun de 6 DE'er.
Cragganmore (Port), Dalwhinnie (Oloroso), Glenkinchie (Amontillado), Lagavulin (Pedro Ximinez), Oban (Montilla Fino) og Talisker (Amoroso)
Serien er nu udvidet lidt, de nye er: Cardhu, Caol Ila, Clynelish, Glen Elgin, Glen Ord, Knockando og Royal Lochnagar.
Jeg ved ikke om der er tilsvarende i Distillers Edition, har kun kendskab til Caol Ila (Moscatel) og Clynelish (Oloroso Seco)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12317 by IvarA
Replied by IvarA on topic Flora og Fauna
Jeg vil gjerne korrigere noen av opplysningene om Flora & Fauna serien. Det er totalt 26 destillerier som er kommet i denne serien etter det jeg har funnet ut. Årstallet 1992 er heller ikke helt korrekt. Tapningene har nok kommet i forskjellige år. Bl.a. kom Mortlach i 1991. De 26 er:

Aberfeldy
Auchroisk
Aultmore
Balmenach
Benrinnes
Bladnoch
Blair Atholl
Caol Ila
Clynelish
Craigelacchie
Dailuaine
Dufftown
Glen Elgin
Glen Spey
Glendullan
Glenlossie
Inchgower
Linkwood
Mannochmore
Mortlach
Pittyvaich
Rosebank
Royal Brackla
Speyburn
Strathmill
Teaninich

I tillegg er 9 av disse kommet i en cask strength serie (i 1997). Dette er:

Aberfeldy 1980
Aultmore 1983
Blair Athol 1981
Caol Ila 1981
Clynelish 1982
Dailuaine 1980
Linkwood 1983
Mortlach 1980
Rosebank 1981

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12319 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej igen.
Mange tak for svarene, et lille problem, som ikke knytter sig til Flora og Fauna, er det almindeligt at ens kone blander sig i indkøbene, når man er på tur, jeg havde regnet med at når man tager konen med, så havde man en chance for at få bilen med hjem, efter
besøg på destillerierne, og ikke indblanding i noget så seriøst som indkøb af whisky.
Min konen påstår endvidere, at hun har ret til at få navn på de flasker hun har valgt på turen. Til det mere seriøse, jeg kan forstå at dette med serien Flora og Fauna har været
en rimelig stor succes, skal det forstås sådan, at destillerierne har lavet et godt og nyt produkt, eller er det smart markedsføring af Diageo, for at få et bredere udbud på markedet. Jeg må indrømme at jeg ikke har smagt på varerne endnu.
Hilsen.
Golfarne.

PS. Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12320 by Chief
Replied by Chief on topic Flora og Fauna
Du har for så vidt ret, Ivar, men den oprindelige serie, som blev påbegyndt 91-92 bestod af de nævnte 22 mærker. Først i 2001, altså næsten 10 år efter, at Flora & Fauna serien blev påbegyndt, kom der yderligere 4 til, nemlig: Auchroisk - Glen Elgin - Glen Spey og Strathmill således der i alt er 26 mærker som du skriver.

Med hensyn til "Classic Malt"-serien mener jeg, at det var ikke andet end en smart forretningside fra United Destillers (UD), idet den jo ikke omfatter malts fra hver region. Der mangler jo i sagens natur Campbeltown, hvor UD jo ikke ejede destillerier, så i stedet tog man så bare to destillerier fra Highlands (Oban fra Western Highland og Dalwhinnie fra Central Highland), så konceptet med en en malt fra hver region er misvisende. Men hvad, sådan er der jo så meget. :wink:

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12327 by Peteys
Replied by Peteys on topic Flora og Fauna
Regionen Campeltown var i en periode nærmest ikke eksisterende, og selv Springbank (se Limburg indlæg under ture/rejser) har markedsført sig som en west highland malt.....
om det så er derfra Ud/Diageo har betegnelsen fra ved jeg ikke, men det er nok ikke helt umuligt....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12329 by Chief
Replied by Chief on topic Flora og Fauna
For nu at gøre det endnu mere indviklet, Peter, så skriver Michael Jackson i sin bog "The world guide to whisky" fra 1987 (ja, det var dengang)følgende: "Skotland er historisk blevet opdelt i fire internationalt anerkendte whiskyproducerende regioner. Disse klassiske områder er: Lowland, Campbeltown, Islay og Highland".
Men vi ved jo alle, at Speyside har "løsrevet" sig og nu betragtes som en selvstændig region i Highland samt at Øerne (bortset fra Islay) er blevet skilt ud fra Highland. Det kan da godt afstedkomme lidt forvirring. :?

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12348 by WhiskyMadsen
Replied by WhiskyMadsen on topic Flora og Fauna

er det almindeligt at ens kone blander sig i indkøbene

Hjemme hos mig er det ikke almindeligt.
Jeg blander mig sædvanligvis heller ikke når hun køber sko! (for jo flere kun køber, jo mere whisky kan jeg købe uden at få dårlig samvittighed).

MVH
Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12350 by Chief
Replied by Chief on topic Flora og Fauna
Arne skrev:

er det almindeligt at ens kone blander sig i indkøbene

Ja, der har jeg haft det lige omvendt. I 6 år var jeg stationeret på en stor NATO-base i Tyskland, hvor der i shoppingcentret var en whisky afdeling, som jeg stadig drømmer om. Men når jeg havde købt mine flasker, konstaterede jeg til min store forundring, at så skulle min kone altid ind i duftevands-afdelingen og købe ting der. :o
Men når der var ekstra gode tilbud på whisky, så kunne hun godt helt af sig selv komme fræsende med f.eks. en liter 12-års Highland Park til 150 kr. Når jeg spurgte hvorfor, svarede hun altid: "Det var sørme billigt". :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12375 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna
Der er billeder af Flora & Fauna serien samt en mindre beskrivelse om de forskellige destillerier her
(teksten på tysk)

www.thewhiskystore.de/industrie/udv/fuf_hi_f.htm (Highlands A til F)
www.thewhiskystore.de/industrie/udv/fuf_hi_g.htm (Highland G til Z)
www.thewhiskystore.de/industrie/udv/fuf_lowl.htm (Lowlands)
www.thewhiskystore.de/industrie/udv/fuf_isla.htm (Islay)
www.thewhiskystore.de/industrie/udv/fuf_mini.htm (Miniaturer)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12386 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Jeg er meget imponeret over, hvor hurtig I finder svar, og ligeledes hvor gode jeres svar er. Og hvor hurtig der kommer korrektion, hvis svarene ikke er 100 % korrekte,
eller helt fyldestgørende. Imponerende. Er der nogle af disse Whisky i denne serie som
man skal kigge særlig efter. Som jeg har skrevet kan jeg mindes at Mortlach er blevet rost.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12387 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna
Mortlach :-)
Rosebank er god - men sværere og sværere at finde
Teaninich er udmærket - hvorimod Glenlossie og Dufftown er lidt under middel.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12541 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Jeg har hevet propperne på mine 2 Flora og Fauna, Mortlach og Benrinnes.
Benrinnes var en god oplevelse, en lille smule mørk chokolade og lidt sødt.
Mortlach var en prægtig Whisky, hvis man kan forestille sig et stykke Anton Berg,
blomme i Madeira, og man tager en bid og derefter dufter til chokoladen, sådan dufter
Whiskyen. På en skala fra 1 til 10 får Mortlach et klart 10 tal, Benrinnes kommer ind med
8,5. Skalaen fra 1 til 10 er opfundet til lejligheden.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12543 by Chief
Replied by Chief on topic Flora og Fauna
Hej Arne
Jeg kan helt tilslutte mig din opfattelse af Mortlach. Jeg har endnu ikke smagt en Mortlach, som ikke var værd at drikke.

Alle skriverierne om Flora & Fauna serien har bevirket, at vi i vordingborg har bestemt os til, at på en af vores fremtidige smagninger vil vi smage følgende fra serien:
Auchroisk - Glen Elgin - Glen Spey - Inchgower - Strathmill og Linkwood. :D
Det bliver sandsynligvis til vores første smagning i januar 2008, da vores program for 2007 er på skinner. Og da der jo ikke er ret langt fra Solrød til Vordingborg, ku' du jo overveje at tage turen hertil. Der kommer ca. 3 uger før smagningen opslag i kalenderen her på siden. Du skal være hjertelig velkommen.
PS. Der er et par rigtig go'e golfbaner her i nærheden. :wink:
Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12564 by Chief
Replied by Chief on topic Flora og Fauna
Hej alle

Den ene dag, da jeg sad og ledte efter oplysninger om en Flora & Fauna udgave af Blair Athol, faldt jeg over noget, som Michael Jackson skriver i sin bog om en 12 års Blair Athol fra 2000: "Frigivet i 2000 i serien "Single Distillery Malt", en videreudvikling af Flora & Fauna serien". Med min begynder viden synes jeg ikke, at jeg har hørt om den serie. Jeg har prøvet at surfe lidt på nettet, men kan ikke finde noget om den. Og når det er en videreudvikling af Flora & Fauna-serien, så må det jo nødvendigvis være en serie udgivet af Diageo

Jeg kender Flora & Fauna, Classic Malts med Distillers Edition, The Rare Malts, Cask Strength Limited Editions, Hidden Malts med Special Releases, men "Single Distillery Malt" serien kender jeg ikke. Hvis det er en videreudvikling af Flora & Fauna, så burde jeg da kende den. Er der nogen af jer som kan hjælpe mig i min uvidenhed ?

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12578 by Peteys
Replied by Peteys on topic Flora og Fauna
Hej Niels
Er lige hjemvendt efter en tur til Skotland, hvis i skal hvae en FF smagning, så prøv at bruge lidt tid på at finde en Rosebank FF, vi så en del derovre, og Duncan Tayler havde i hvert fald en 30-40 af dem på hylderne (de havde også to Bladnoch FF, men jeg snuppede den ene, og Mark Watt havde julelys i øjnene over den anden så den er nok væk)
Ku være de kunne tage en med over til jer til "whiskymesse dagene"

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12579 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna
Både Rosebank og Bladnoch Flora & Fauna kan stadig købes på Nettet, både i UK og Tyskland. Blandt andet hos RMW....

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12583 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Priser fundet på nettet.
Aberfeldy
Auchroisk 31,95 £ RMW
Aultmore
Balmenach
Benrinnes 31,95 £ RMW
Bladnoch 43,50 £ RMW
Blair Atholl 31,95 £ RMW
Caol Ila
Clynelish
Craigelacchie
Dailuaine 49,90 € TWS
Dufftown 31,95 £ RMW
Glen Elgin
Glen Spey 31,95 £ RMW
Glendullan 31,50 £ RMW
Glenlossie 31,50 £ RMW
Inchgower 31,50 £ RMW
Linkwood 34,95 £ RMW
Mannochmore 31,50 £ RMW
Mortlach 34,95 £ RMW
Pittyvaich 49,90 € TWS
Rosebank 43,95 £ RMW 49,90 € TWS
Royal Brackla
Speyburn
Strathmill 31,50 £ RMW
Teaninich 31,50 £ RMW

RMW = Royal Mile Whisky
TWS = The Whisky Store

Hilsen
Golfarne
[/quote]

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12584 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna
En detalje - The Whisky Store sender ikke til Danmark
Og der er forbandet langt til Seeshaupt (hvis man bor i Danmark) :-)
Det ligger syd for München og er ikke sikker på man kan afhente...?
maps.google.de/maps?oi=eu_map&q=Seeshaupt&hl=da

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12628 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej Niels.
Tak for invitationen til jeres smagning i januar, det må vi se på, men hvor har i fundet Glen Elgin. Jeg har søgt på nettet, men er ikke stødt på den. Der mangler flere på den liste som jeg har lagt her i tråden. Det er meget sjovt at i har fundet inspiration til jeres smagning
via de gode indlæg, der har været omkring serien her.
Hilsen
Golfarne.
N.B. Det med golf i januar, jeg ved ikke rigtig, så skal man da have Flora og Fauna med
i sin golfbag.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12646 by Chief
Replied by Chief on topic Flora og Fauna
Hej Arne
De omtalte 6 Flora & Fauna whiskies har vores forening bestilt hos vores lokale whisky pusher her i Vordingborg, som får dem hos MAC Y. Så vidt jeg forstod ved bestillingen var det nogle af de sidste i flasker i serien de havde tilbage hos MAC Y.

Jeg er ved at arbejde på, at den Rosebank F & F, som Peter omtaler, kommer med til Danmark, når jeg fredag den 19. oktober skal til whisky festival på Gisselfeldt Gods med Duncan Taylor og lørdag-søndag til WWW Falster 2007.

Venlig hilsen
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12674 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til Alle.
Langt ude på landet, whisky landet, ligger der et Hotel, der er stort set ikke andet i nærheden. Hotellet hedder Gleneagles.
Hvis i kommer forbi engang, så kik indenfor. På dette hotel har Diageo deres forretning
hvor de sælger deres egne produkter. Forretningen hedder The Still Room at Gleneagles.
Jeg har lige fået en mail med en prisliste, over de whisky de har i Flora og Fauna serien.
De sender ikke Whisky til Danmark.
Aushroisk - Benrinnes - Blair Athol - Dailuaine - Dufftown - Glendullan - Glenlossie -
Glenspey - Inchgower - Linkwood - Mannochmore - strathmill - Teaninich til 34.oo £
Mortlach til 42.00 £ og Pittyvaich til 47.00 £.
Kommer man fra Sterling på motorvej A 9 mod Perth ligger frakørslen til Gleneagles ca. 6 km. efter byen Blackford, hvor distelleriet Tullibardine ligger.
Rygtet siger at der ved Gleneagles, ligger en ganske udmærket golfbane.
Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12752 by Peteys
Replied by Peteys on topic Flora og Fauna
Så lige en Bladnoch FF ved Skjold Burne i Århus i dag, så helt umuligt er det ikke at få fat i, i Danmark altså.
Prisen var omkring de 550dkr.
Men så ku man også få den med i hånden med det samme.....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12780 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.

Karl Ennar skrev.
Jeg ved ikke om der er tilsvarende i Distillers Edition, har kun kendskab til Caol Ila og Clynelish.

Destillers Edition Range-background, skriver man i nyhedsbrevet fra RMW.
In 2006 Caol Ila and Clynelish were added to the Distillers Edition family.
Så jeg regner med at der nu er de 8 distellerier i denne serie.
Og de har et godt tilbud lige nu ( RMW )som giver en rabat på 10 £ ved køb af to stk. Prisen er ca 39 £ pr. flaske.
Venlig hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12865 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna
Jeg åbnede Bladnoch Flora&Fauna i går - den skuffer ikke.
Jeg købte de sidste to flasker... (dog ikke hos Skjold Burne)
Selvom den er aftappet ved 43%, er det en særdeles velsmagende Lowlander med masser af græs og citron :-)
Murray gav den 94 point.

Nu går jagten efter Rosebanks Flora&Fauna :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13473 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
For ca. en måned siden var jeg inde hos whiskyhouse på Peter Bangsvej 2000 F.
Der fandt jeg Inchgower I serien Flora & Fauna og købte denne.
Der havde de på hylden stadig Benrinnes F & F som er, synes jeg, en fremragende whisky.
Ligeledes stod der en Dufftown F & F som sikkert stadig står tilbage.
Men fredag kom postman Per, med en lille før julegave fra Arne til Arne, en Bladnoch F&F og en Blair Athol F&F som som jeg glæder mig til at nyde.
Men grunden til at jeg skriver er den, at omtalte Rosebank F&F hvor i al verden
finder man den.
Til Duffer, jeg er med i jagten, men hvor er jagtmarken.

Hilsen til alle

Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13474 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Flora og Fauna
Rosebank F&F:

RMW har den: www.royalmilewhiskies.com/produc ... 0000000665

(Jeg har også én, som jeg købte dér i 2004 - til en noget lavere pris :) )

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14138 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Flora og Fauna serien kan også købes i en synes jeg lidt dyr indpakning.
Hos www.whisky-online.com kan Rosebank Flora & Fauna købes til 45 £
Men hvis man ønsker den leveret i en trækasse "Boxed" er prisen 145 £.
100 £ for en trækasse det kalder jeg en pris, har jeg ret eller er der en anden forklaring ?

Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.322 seconds