Flora og Fauna

More
15 years 9 months ago #15536 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Er der nogen der har en ide om hvad den er værd og evt. hvor man finder ud aft det? Mvh Lloydz
Nej - men du skriver at du har 5 af de 9 Cask Strength og der kan jeg fortælle dig at på whiskyaction hos Hr. Krüger er der på den sidste auction solgt 6 Flora og Fauna CS.
Rosebank 815 €
Aberfeldy 515 €
Aultmore 415 €
Dailuaine 1205 €
Mortlach 1105 €
Cao Ila 815 €
Samlet er der betalt 4870 € og det svarer ca. til 36500 Kr. så der er da lidt penge i
denne udgave som jeg endnu ikke har nogen af.
Og til dette er der blot at konstatere jeg er startet for sent, men så må der være andre som kan være ligeså interessante.

Hilsen

Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15643 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Efter et meget langt tilløb har jeg endelig overvundet min afstandtagen for at købe forholdsvis dyr whisky.
Jeg så på Hr. Krügers sidste auction at Mortlach 1980 FF Cask Strength 63,1 % aftappet
1997 blev solgt for 1105 €.
Jeg havde fundet den hos Thomas B. Ide i 79618 Rheinfelden Sydtyskland.
Prisen var 220 €.
Så for at fylde papkassen ud blev vi enige om at han også sendte mig en Rosebank 1981 FF Cask Strength 63,9 % aftappet 1997 også til 220 €. Rosebank var blevet solgt til 815 € på samme auction.
Disse 2 whisky er udsendt i nummererede udgaver, er der nogen der ved, hvor mange der er udsendt i denne serie.
Pakken er ankommet og spændingen er udløst de har klaret transporten.
Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16120 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Har lige fået en pakke fra Hr. Krüger, indeholdende 2 flasker Whisky som er købt på den sidste auction. Har været så heldig ikke at blive overbudt på 2 flasker Flora og Fauna af den type med fadstyrke.
Aberfeldy 1980 - 1997 Cask Strength 62,0 %.
Aultmore 1983 - 1997 Cask Strength 58,8 %.
Har forsøgt hos Diageo Danmark at få opklaret hvor mange der er udsendt af de enkelte
Distellerier i denne serie, men foreløbig forgæves.
Har iøvrigt før stillet spørgsmål til firmaet pr. mail de er meget venlige, men ikke særlig
vidende omkring de spørgsmål jeg har stillet.
Er der nogen der har en ide til, hvor man kan få opklaret spørgsmålet, hvor mange flasker
er der udsendt af hver af de 9 distellerier som har udsendt Flora og Fauna i Cask Strength udgaven. På flaskerne står der kun flaskens nr. men ikke af hvormange
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16122 by Peteys
Replied by Peteys on topic Flora og Fauna
Highlander inn har en komplet samling af F&F så hvorfor ikke spørge dem?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16126 by Hering
Replied by Hering on topic Flora og Fauna
Malt Maniacs var også et oplagt sted at spørge. Enten på deres Facebook-forum, eller gennem Serge og whiskyfun.com. Koncertanmelderen der (Nick Morgan) er global marketing director for Diageo...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16489 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Har prøvet at skrive til de forskellige men har ikke hørt fra dem, ang. antallet af de enkelte CS der er udsendt i F+F serien.

Men jeg tror at krisen kradser, har lige fået pakke fra Hr. Krüger.
En flaske Glen Spey Flora og Fauna bud 45 € (ca.337 kr.)
En flaske Benrinnes Flora og Fauna bud 41 € (ca. 307 kr.)
Disse 2 flasker er købt for at tage toppen af prisen på forsendelsen af den flaske
Glenlivet 12 års der er pakket i en blikæske med motiver fra Muirfield Golf bane i serien "classic Golf Courses of Scotland". bud 80 € ( ca. 600 kr.)
Jeg mener at kan registrerer at hos Hr. Krüger falder budhøjden for de "almindelige"
whiskyer. Benrinnes har dansk toldmærkat, så den har kostet mere end de 307 kr. som jeg har betalt for den.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago - 15 years 5 months ago #16490 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna

En flaske Glen Spey Flora og Fauna bud 45 € (ca.337 kr.)

Der er ingen tvivl om at sælgeren har sat penge til når han har afregnet med Hr. Krüger.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 15 years 5 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16492 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna
Glen Spey er i øvrigt den bedste i F&F serien - ifølge Jim Murray. 90 point har han vurderet den til.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #17038 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna

90 point har han vurderet den til.

Jeg er nu halvvejs gennem min Glen Spey F&F.
Det er en drikbar dram, men også en anelse kedelig - som alle Glen Spey jeg har smagt.
90 point er skudt en del over målet efter min mening...
Jeg håber mine gæster vil gøre et indhug i den Nytårsaften - så jeg kan få den tømt :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago - 15 years 1 week ago #17039 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Flora og Fauna
xx

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 15 years 1 week ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #17040 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna

Han giver Bladnoch FF 94 point

Oops :-)
Ja, Bladnochs Flora & Fauna hører nok til min top tre - sammen med Rosebank og Mortlach.
Desværre er det ved at være slut, selvom TWE stadig kan levere til 50 £.
Så det er med at slå til hvis man løber over en flaske.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #17041 by Peteys
Replied by Peteys on topic Flora og Fauna
Enig, Bladnoch (og Rosebank!) er super i F&F serien. De andre har jeg ikke rigtigt dyrket.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #17052 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Hvis man synes om Mortlach F&F så vil man også synes om Benrinnes F&F.
Jeg synes tillige at Glen Elgin F&F er en god dram.
Jeg har haft et problem med at skaffe Glen Elgin, to gange hvor jeg har bestilt Glen Elgin F&F og fået leveret Glen Elgin's 12 års 43% som forretningerne påstår er fra serien Flora og Fauna. Denne 12 Glen Elgin er forresten også en glimrende whisky som minder utrolig meget om Flora og Fauna udgaven, som man har påstået at den er, da der også en bysvale på etiketten, jeg har læst at denne udgave skulle være afløseren for Flora og Fauna udgaven.
Glen Spey F&F er en flot whisky den er lidt lysere i farven end de fleste andre i serien,
skriver manden der sidder med en Glen Spey F&F i glasset, sødlig en lille smule røg og
lidt Glenfiddich agtig.

De bedste ønsker for alle om et godt whisky nytår.
Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #17058 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Ikke for at runde denne tråd af men for at gøre status.
Denne tråd startede jeg den 16 juni 2007, efter min tur til Skotland, hvor jeg havde de 2 første flasker med hjem.
Nu knap halvanden år efter kan jeg så gøre status, jeg har ikke fået samlet hele serien som ellers har været mit mål.
Jeg mangler 5 i den ordinære serie og 5 i CS serien.
Men i har været meget hjælpsomme, når jeg ser på mit første indlæg, og så ser på tråden nu, er det imponerende at se, 104 indlæg/svar og 11062 visninger.
Efter flere forsøg er det ikke lykkedes for mig at opspore hvor mange flasker der er udsendt i de enkelte udgaver i CS serien, det er et spørgsmål jeg gerne ville finde svaret på. Jeg har fået flere gode råd her i tråden men det har resulteret i svar på spørgsmålet.

Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #17060 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna
Inddirekte har du været skyld i nogle ekstrakøb fra min side....
Jeg køber dem ikke til samling - men til forbrug :-)
Jeg har netop fået at vide at jeg kan få følgende flasker hjem:
Auchroisk 10yo
Benrinnes 15yo
Blair Athol 12yo
Bladnoch 10yo
Glendullan 12yo
Glenlossie 10yo
Glen Spey 12yo
Inchgower 14yo
Linkwood 12yo
Mannochmore 12yo
Mortlach 16yo
Teaninich 10yo
Et par Rosebank

Så tror jeg skal have et par Mortlach og Bladnoch - og måske en Rosebank :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17236 by larsb
Replied by larsb on topic Flora og Fauna
Er der så noget specielt ved disse Flora & Fauna aftapninger, ud over retningslinier på etiket og alkohol styrke?

Jeg har dog undersøgt et par af disse aftapninger og kan se at F & F ikke har samme årgange som distilleriernes OB aftapninger.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17250 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Chief skrev et forklaring på seriens tilblivelse.:

Flora & Fauna serien er en serie fra United Distillers (nu Diageo), som kom på markedet i 1992 og som omhandlede malt whisky fra 22 destillerier. I starten var det kun destillerierne og særligt udvalgte forretninger, som forhandlede serien, idet den var tænkt på som en "lokal" whisky, primært til turistindustrien, men blev hurtigt så populær, at salget blev udvidet. Faktisk var det en revolution, idet det faktisk var første gang, at det største firma (UD) havde en serie malt whisky. Hver whisky skulle på etiketten have enten et lokalt dyr eller en lokal plante samt en beskrivelse af disse, ligesom der skulle være en beskrivelse af whiskyen. I begyndelsen var flasken i en trækasse, men er senere blevet estattet af en papkarton. Alkoholprocenten var altid 43 %

Senere er serien udvidet til at omfatte 26 destillerier.

Der findes ligeledes 9 destillerier der har udsendt Flora og Fauna serien i CS udgave.

Jens Tholstrup skriver i bogen "50 Whiskyer du skal smage før du dør" følgende:.
Diageo har en serie af aftapninger fra de destillerier, der ikke satses på - den hedder Flora og Fauna-serien, og i den findes en række mere eller mindre oversete destillerier.
Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17270 by linnet
Replied by linnet on topic Flora og Fauna
Netop hjemkommet fra Dufftown hvor jeg så at man i Whiskyshoppen havde samlet alle 26 destillerier i Flora og Fauna udgaven og sat disse til salg samlet pris 4500 £


Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17277 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
I et andet indlæg/tråd skrev Hans Henrik at priserne var stigende for Glenfiddich, min
erfaring er at priserne er faldende især på www.whiskyauction.com
Jeg købte på første auction i 2009 en Balmenach Flora og Fauna for 104 € jeg mener at det er ca.100 € mindre end den sidste flaske der er solgt til på auctionen.
På den auction som sluttede lørdag købte jeg en Glendullan Flora og Fauna for 41 €.
Så gode tider for køberne, lidt dårligere for sælgerne.
Jeg mener også at nogle flasker trods deres sjældenhed ikke kommer op i pris.
Caol Ila Flora og Fauna 43% står til 250 £ hos RMW og til 269 £ hos Parker, på den sidste auction gik de for 85-90 € , så selv om de er udsolgt i butikkerne hiver de ikke priserne op.
Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17278 by Hans-Henrik
Replied by Hans-Henrik on topic Flora og Fauna
Nu referede jeg jo faktisk kun til prisen på Glenfiddich Havana Reserve.... den var 2008 ikke højere end 136 euro, denne gang 162 euro... der skal jo som bekendt mindst to til a presse priserne op, så at de den ene gang er lavere betyder efter min mening ikke at det lige pludselig er købers marked..

Der er da meget nemt at finde at finde eksempler på det modsatte, nemlig at der er købekraft nok, se bare Juuls Ardbeg aftapninger, selv om Flying Turf faldt til "kun" 2015 euro, er pengene der... Glenfiddich bryllupswhiskien fik da også folk til lommerne. det var da alle flasker der 2004 eller senere fra begyndelsen kunne erhverves for under 3000 kr

Slainthe

Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17279 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna

Så gode tider for køberne, lidt dårligere for sælgerne.

Jeg er ræd for det er lommefilosofi. :wink:
Godt nok gik bryllups Glenfiddich'en denne gang "kun" for 1.648 € - men så vidt jeg kan se, gik de eftertragtede Ardbeg og Longrow ikke under "normalprisen"?.

Caol Ila Flora og Fauna 43% står til 250 £ hos RMW og til 269 £ hos Parker, på den sidste auction gik de for 85-90 € , så selv om de er udsolgt i butikkerne hiver de ikke priserne op.

Hvis folk vil betale så meget for en middelmådig, nedvandet Caol Ila og en trækasse - tja - så er det måske samlerne der presser prisen op?
Jeg kender ikke så meget til F&F serien, men ved dog at der ingen forskel er på Bladnoch F&F uden kasse og Bladnoch F&F med kasse - udover prisen og en gang billig finér. :)
Der findes et ordsprog som jeg syntes passer fint ind her: "A fool and his money are easily parted"

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17855 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Jeg har købt en finerkasse.
Da jeg kun mangler 4 Flora og Fauna for at have alle 26 kan det godt være at man lader sig rive med, når en af de flasker man mangler er til at nå, på den sidste auction hos Hr. Krüger var der en Aultmore Flora Og Fauna som jeg fik hjem til under 200 € (196 € )
Hos The Whisky Chamber står den til 240 €. uden trækasse.
De sidste 3 jeg mangler er : Craiggellachie - Royal Brackla - Speyburn.
Hvis nogen har en af disse er jeg til at handle med.
Så nu har jeg min første og forhåbentlig sidste Flora og Fauna i trækasse.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17857 by Duffer
Replied by Duffer on topic Flora og Fauna

De sidste 3 jeg mangler er : Craiggellachie - Royal Brackla - Speyburn.
Hvis nogen har en af disse er jeg til at handle med.

Speyburn er åbenbart gået engang for 405 € på Whiskyauction.
Link: homeofwhisky.blogspot.com/2007/0 ... re-in.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17858 by Peteys
Replied by Peteys on topic Flora og Fauna
Er de tre ikke også tre af de destillerier som Diageo har solgt fra i årenes løb?
Det gør det jo nok også en smule dyrere.....

Men samler man, så....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17860 by lloydz
Replied by lloydz on topic Flora og Fauna
Hej Alle,

Vil blot informere alle at jeg nu har alle 22 i træ kasser, alle 26 i alm. flasker så de kan smages, samt 8 af de 9 i cask strength. og så div dubletter......lidt samler er man jo.
Jeg har ikke smagt nogen af dem endnu men med 71 flasker så når jeg det nok :-)

Mvh Lloydz

Ps: Det er ikke for at blære mig, har bare lyst til at fortælle......

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18438 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Lige hjemvendt fra en ferie på Mallorca synes jeg lige at jeg mangler at informere jer om 2 ting, punkt 1 Mallorca er en udørken hvad Whisky angår, jeg så kun de samme 10 mærker i alle de forretninger jeg besøgte på det nordlige Mallorca.
Den eneste interesante flaske jeg så var en 30 års Glenfiddich i byen Inca pris 140€, det
er vel det samme som den står til i Danmark. Når man så har den i forvejen er det ikke risikoen værd at lægge den i kufferten. Det er den første ferie jeg har været på hvor jeg ikke har haft en flaske eller to med hjem.
Punkt 2 jeg har købt en Clynelish CS 57,7 % 1982 Bottled i 1997 pris 179 € det er 41 €
under den pris som " The Whisky Camber" sælger den til. Købet er som næsten altid foregået hos Hr. Kruger.
Apropos samler, ja når det gælder "Flora og Fauna" serien er jeg samler, jeg har de 23
af 26 i "husmandsudgaven" på de 43 % og så har jeg nu 5 af de 9 i CS udgaven.
Jeg har ligeledes 10 dubletter af "husmandsudgaven" som er de eneste der er taget hul på. Så jeg ved ikke om man kan kalde mig samler. Jo på en måde, når det står over 100 flasker som ikke indgår i samlinger, men er købt fordi de nu stod der og så spændende ud. Og de er stadig med proppen intakt. Jeg har kun åbnet et par og tyve flasker.
Jeg har selvfølgelig også hele Bruichladdich Links serie som samling, det var den som startede min interresse for at samle.

Venlig hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18439 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle .
Jeg har lige siddet og læst indlægene igennem, da jeg ville se om der i indlægene var
en forklaring på, hvorfor serien hedder Flora og Fauna, er det et navn som blot er opstået
eller er der en anden forklaring på navnet til serien.
Der står ikke noget på flaskerne, men når man søger på nettet er der ingen tvivl,
der bruges det som en officiel betegnelse.
På prislisten jeg har fået tilsendt fra Diageo forretning på Hotel Gleneagles mener jeg også
at man brugte navnet dog kun FF.
Er der måske en lille historie bag at navnet er opstået.
Venlig hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18443 by Peteys
Replied by Peteys on topic Flora og Fauna
Såvidt jeg har hørt var det Michael Jackson der begyndte at kalde dem flora and fauna for at have et navn for dem.
Men det er jo også meget sigende og beskrivende.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21337 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Flora og Fauna
Hej til alle.
Efterhånden er der langt mellem købene til min "samling".
Men på Hr. Krügers sidste auktion fik jeg budt på en af "de manglende".
Craiggellachie 14 år 43 %.
Jeg fik den leveret i den type sort æske, hvor det ikke fremgår, at den indeholder
en Whisky af typen Flora og Fauna.
Er det nogen der ved om det er en original embalage.
Det kunne tænkes at distilleriet fremstiller en Whisky på 43 % 14 år som ikke er en
Flora og Fauna.
Nu skal den ikke drikkes, men kun stå og tage sig godt ud.
Købte samtidig en Flora og Fauna fra Bladnoch, det er en doublet.
Den skal til gengæld smages.
Dette køb skal ses i sammenhæng med, at så synes forsendelsomkostningerne ikke så
voldsomme pr. enhed.

Venlig hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.499 seconds