Lovende destilleri og så...

More
12 years 11 months ago #23251 by JimTaggart
Jeg har nogle gange oplevet, at et destilleris produkter kan virke lovende omkring de 3-4 år, hvorefter der synes at være en vis afmatning rent kvalitetsmæssigt, en tilstand, der dog igen kan ændres som alderen skrider frem. Dette er, som så meget andet i whiskyverdenen, subjektivt.
Fx synes jeg, at Arrans whisky var særdeles lovende, da den kom frem for så at svinge i kvalitet de næste år, og nu synes det så som om, jeg atter finder dejlige dråber fra dette destilleri.
Det engelske destilleri St. George's maltsprit var yderst lovende, men der var ikke sket den store udvikling, da destilleriet så præsenterede sin første 3 års whisky.

Kilchoman er efter mine begreber et rigtigt lovende destilleri som 3-4årig. Nu håber jeg så, at denne udvikling fortsætter, også når whiskyen bliver ældre. Hvad er jeres erfaringer?
Kan et destilleri, der virker lovende som 3 årig "gå i stå" og levere mindre gode aftapninger i nogle år for så at vende til det bedre igen og hvori ligger forklaringen på denne udvikling?

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23252 by uldall
Replied by uldall on topic Lovende destilleri og så...
Maturation, maturation jeg tror det er det store spørgsmål! Som først kan svares på om føje år? Mange nye destillirier er tit lovende ved new spirit og efter de obligatoriske 3 års lagringstid, jeg har så ikke rigtig smagt whiskyen igen før den er nået de 8-9-10 år igen, hvordan den har været i de mellemligende år tja....... :roll: men mon ikke en ordentlig fadpolitik er altafgørende Lars? Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23253 by Macdeffe
Hvis man får opbrugt de aller bedste fade til at aftappe sin whisky, kan der måske gå nogle år før man rammer det rigtige niveaue ?

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23257 by JimTaggart
Jo, Uldall og Steffen, I har nok ret. Fadenes betydning må ikke undervurderes. Måske er vores forventninger også mindre ved helt ung whisky, og når vi så har smagt en lovende 3 års dram, er forventningerne muligvis for høje, når samme destilleri sender 5-6 år gammel whisky på markedet. Det er en øvelse at gå til en whisky uden forventninger/fordomme, så godt med en solid blindsmagning ind imellem.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.135 seconds