Port Charlotte smagsindtryk

More
19 years 4 months ago #2963 by bruhns
Hejsa,

Den anden dag havde jeg den fornøjelse at smage den så vidt jeg ved første aftapning af Port Charlotte, 3 år og 4 måneder, 67,3% (så vidt jeg husker), aftappet af en gruppe tyske caskowners, som ville være de første der aftappede fra destilleriet.

I næsten var der en meget markant røg, lidt som aske fra det bål der er ved at brænde ud. Jeg finder til tider noget af det samme i uafhængige (bourbon) aftapninger af Bowmore ved en 10-15 år. Duften var meget ren -- man kunne godt mærke at det var en ung whisky, men jeg ville have skudt den til at være noget ældre end 3 år.

Smagen var meget ren, dejlig olieret, men ikke så røget som næsen antydede og styrken dominerede, selvom jeg ikke synes den var ubehagelig stærk.

Alt i alt en rigtigt god whisky, det bliver sjovt at smage igen, når der kommer nogle ældre aftapninger på gaden -- jeg er lidt misundelig på jer der ejer en tønde...

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3075 by karlejnar
Hej Jakob - du kan roligt være misundelig - men jeg kan sikkert overtales til at lade dig få en smagsprøve når vi engang tapper vores 'Octo Barrel'

En af de såkaldte "malt maniac's" Serge i Frankrig, har også smagt den omtalte aftapning: www.whiskyfun.com/ .
Scroll ned på siden til den 4. december. Han giver den 90 point.

Hvordan kom du iøvrigt i forbindelse med disse folk, der har aftappet deres tønde?

Der skulle være blevet 336 flasker ved 67,3%. Det giver 235 liter, så der må vist være tale om en hogshead.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3076 by Duffer
Replied by Duffer on topic Port Charlotte smagsindtryk
karlejnar, skrev

Det giver 235 liter, så der må vist være tale om en hogshead


Hvis det er helt rigtig skal det være 250 liter for at være en "hogshead"...???
Så skal den vel fortyndes...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3077 by stig
Replied by stig on topic Port Charlotte smagsindtryk
Hans Henrik (Falster) var så elskværdig at medbringe en smagsprøve på Scotspains smagning 9/12. Han har kontakt med dem syd for Køge.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3086 by karlejnar
MacAll skrev:

Hvis det er helt rigtig skal det være 250 liter for at være en "hogshead"


Ja - men englene har vel fået deres andel :P

Og flaskerne er fyldt ved fadstyrke, mener jeg, i dette tilfælde faldet fra 70+% til de 67,3%.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3105 by MacNiels
Det kunne da være sjovt, hvis der er flere her DK der har et Port Charlotte fad, at mødes på et tidspunkt med hver sin sample og så smage forskellen. Men måske der skal gå lidt længere tid, inden det kan give nogen egentlig indtryk af fadet.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3106 by karlejnar
God ide, MacNiels.
Men du har nok ret i, at det må vente til de er lidt ældre. Nogen er jo startet før andre, så der ville stadig være samples med forskellig tid i fadet.

En anden ide, kunne være, om vi kunne indgå aftaler om at bytte flasker, når de engang er tappet.
Jeg ville godt bytte nogen af mine 24/38 flasker, for at få et større udvalg. Har diskuteret noget lignende med nogle af dem på Bladnoch's forum.

Men mon toldskat ser med milde øjne på en sådan byttehandel :evil:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3107 by bruhns
Replied by bruhns on topic Port Charlotte smagsindtryk
Hmmm, indenfor landets grænser er det vel ok? Men udenfor.. det ved jeg ikke.

Umiddelbart vil jeg også være villig til at bytte med nogle af mine Bruichladdich flasker -- jeg regner med at det bliver ved fadstyrke... lad os snakke sammen om 5-15 år ;-D

Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3108 by MacNiels
Jeg sad faktisk og snakkede med MacLars om at bytte med andre der har "PC" lageret.
Men hvor mange har her i DK et PC fad liggende?

Jeg ved faktisk ikke hvad toldskat siger til det. Du må vel gerne købe en flaske spiritus og give den i gave? Og det vel det man gør? Men nu er der jo et pænt lang stykke tid til, så reglerne er sikkert ændret på det tidspunkt.

MaNciels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3110 by karlejnar
Hej Jakob
Er det "almindelig" Bruichladdich du har på fad, og hvilket?
Fadstyrke lyder som en god ide, så er der heller ikke så meget vand at slæbe hjem :wink:
Regner også med at min 'Octo Barrel' andel skal tappes ved fadstyrke, eller måske nogle af dem ved 46% :P

MacNiels og MacLars, vi behøver vel ikke at begrænse det til PC, hvis nogen vil bytte med alm. Bruichladdich. Eller måske Octomore, hvis nogen har købt disse som såkaldte "futures", dvs en kasse med 12fl leveret engang i fremtiden.

Kunne også være spændende :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3111 by bruhns
Replied by bruhns on topic Port Charlotte smagsindtryk
Hej Karl Ejnar,
Ja, "min" Laddie (som jeg deler med 9 andre) er et 250L ex-bourbon hogshead, som vel er et 1.5 års tid gammel pt...

Det kunne i det hele taget være sjovt at få et overblik over hvad folk ejer rundt omkring...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3112 by Macdeffe
Hej Alle

Jeg har, sammen med to andre, også et fad Port Charlotte liggende. Uden at have diskuteret det med mine kumpaner, regner jeg da også med at få det tappet ved fadstyrke - som Karl Ejnar siger - hvorfor forslæbe sig i vand.

Når vi til sin tid står med en koloenorm mængde flasker er der sikkert basis for den helt store byttehandel...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3116 by karlejnar
Sammen med MacNiels, MacLars, Sparholt og 4 andre heroppe har jeg jo som bekendt en PC Fresh Bourbon barrel, som også nærmer sig 1 ½år.
Vores er fad nr. 689, fyldt 7/7-03.

MacDeffe, er jeres også en bourbon barrel? Og hvor gammel? evt. fad nr?

Man kunne vel forestille sig, at man hver især kan vælge at få tappet i fadstyrke eller ved 46% eller en kombination.

Jeg ved ikke, hvordan aftapningen skal foregå. Her kunne man vel forestille sig en "straight from the cask", hvis det er fadstyrke. Skal den, eller en del, tappes ved 46%, skal den jo nok over i en form for vat.

Et lille sidespring:
Raymond på Bladnoch har planer om at aftappe to fade efter jul, en Macallan og en Tomatin. Forummedlemmer kan bestille en eller flere flasker fra hver. Det bliver "stfc" aftapning, da de ikke råder over tappeudstyr. Jeg har meldt mig på banen, og får jeg mulighed for det, vil jeg tage over og hjælpe med aftapningen.
Der er også mulighed for at købe fade af Bladnoch, og det lyder da fristende, men også her vil jeg gerne, hvis vi er flere om det. Som et kuriosum er der måske mulighed for et fad peated lowland. Han har da eksperimenteret med det allerede, og har nogle fade liggende. Jo der er gang i Bladnoch igen, men det har mere karakter af et hobbydestilleri, da han ikke har fået lov til at destillere mere end 100.000l pr. år.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3118 by per
Replied by per on topic Port Charlotte smagsindtryk
Hej

Jeg har sammen med 7 andre 2 PC fade.

Per Kragh

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3119 by Macdeffe
Hej

Vores Bruichladdich er også en bourbon barrel og mon ikke den også er destilleret den 7-7. jeg tror cask nr. er 759, men jeg må hellere lige finde diplomet frem en dag og tjekke...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3120 by uldall
Replied by uldall on topic Port Charlotte smagsindtryk
Jammen uha,uha,da,da
Det ser ud til at alle fade på Bruicladdich, er ejet af Whiskynyt's medlemmer.
Jeg har selv andel i Port Ch. 2003 cask 872 "fresh Bourbon Barrel"
og Port Ch. 2001 Cask 895 "fresh sherry Hogshead, desuden en andel Octomore 2002 kasse 303.
Så jo, der kan på et tidspunkt byttes forsk. samples, og evt. fl. når det en gang kommer hjem.
Formoder at komme til Islay 2006 for at se og smage. Så mine samples må vente lidt endnu.
Er godt nok i Skotland 2005, men det er i Speyside, hvor der skal spilles golf og drikkes Whisky og selvfølgelig skal der også besøges Destillerier.
Vi forventer at tappe i fuld styrke. Vores 2001 hogshead ved 46% vil give 380 fl. og ved 58% 300 fl. englene's andel er indregnet
Slainte uldall 7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3121 by karlejnar
Ja og med foreløbig 3 fresh bourbon årgang 2003 bliver det da interessant at sammenligne. 3 single cask's af samme årgang og nogle endda destilleret samme dag har jo før med uafhængige aftapninger vist forskelle fadene imellem.

Jo - det bliver spændende - der engang i 2013.

Måske skulle vi i Octo Barrel igen se om vi kunne skillinge sammen til en kasse Octomore 2002 futures. Ellers må man vel selv prøve at finde plads i budgettet.

Den der fresh sherry hogshead lyder også spændende, men den skal vel være et stykke oppe i "teenage-alderen" før den er klar.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3122 by Macdeffe
Vi har Cask 668 fyldt d. 7-7-03

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3123 by MacChristensen
....kan næsten ikke VENTE til i invitere til WHISKYNYT smagning med alle jeres samples.... 8)

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3124 by bruhns
Replied by bruhns on topic Port Charlotte smagsindtryk
Nej, det begynder at lyde rigtigt lovende ;-)

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3127 by MacNiels
Det er lidt spændende at der er så mange der har andele i PC fade.
Det kunne være sjovt når I får samples hjem, evt. mødes og vertikalsmage og følge udviklingen.
Måske der skal gå et årstid mere inden det giver noget brugbart.
Men vi er da med på at lave en Whiskynyt PC smagning, hvis de der har andele er interesseret

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18276 by st7
Replied by st7 on topic Port Charlotte smagsindtryk

Den der fresh sherry hogshead lyder også spændende, men den skal vel være et stykke oppe i "teenage-alderen" før den er klar.

Har netop via den tyske web shop "The Whisky Cask", købt 1 fl. Port Charlotte 2001/2008 MoS 66,2% fra sherry hogshead.
Som Serge skriver på Whiskyfun, så er denne aftapning allerede meget fyldig og koncentreret efter kun 7 ½ år på sherryfad. :o
Den har også allerede farve som mørkt rav, meget lig Norse Cask Clynelish 1995.
Serge ´s anbefaling lyder derfor på IKKE at vente for længe med at aftappe.

Får I hvert år tilsendt samples, så I kan følge udviklingen, eller skal man møde op på destilleriet :?:

Fra Whiskyfun:
Port Charlotte 2001/2009 (66.2%, Malts of Scotland, sherry hogshead #829, 313 bottles) Another bottling by this new German independent bottler. Very high strength but let's not forget that Bruichladdich fill their casks at a higher strength than usual (70% ABV instead of 63.5 elsewhere, if memory serves). Colour: full amber. Nose: as often, such high strength seems to sort of lock the whisky. What we get is a lot of chocolate and some straight wood and peat smoke but there must be much more. With (a lot of) water: it's a drier version of Port Charlotte, maybe a tad more restrained than the others but extremely elegant, all on leather, motor oil, tarmac, game and ultra-mega-huge notes of unlit Habano. Love it. Mouth (neat): oh my! As hot and heavy as whisky can be. Quick, water: hell, it's brilliant whisky once again and it's very similar to Alan Robinson's in style, maybe just a wee bit simpler. Please read above. Finish: same. Comments: same. These very sherried Port Charlottes are stunning, but maybe the owners who did not bottle theirs yet should not consider waiting much longer. They're all very, very rich and concentrated and maybe they would become a little cloying after, say ten or twelve years, especially the small casks. SGP:457 - 91 points.
PS: I know these reviews and scores for such youngsters may sound exaggerated and far fetched but please trust us, these whiskies are brilliant and several very experienced whisky friends already agreed (some went even higher - so to speak).

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18325 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Port Charlotte smagsindtryk
Hej alle

Kan kun give Soren ret - Folg med og faa tilsendt samples fra Bruichladdich. Jeg fik selv en sample i sidste maaned af min PC Sherry Hogshead 2001.

Hold kaeft hvor er den god og allerede drikkeklar. Det var den forovrigt allerede i 2006, hvor den blev smagt foeste gang. Serges noter passer perfekt.

Jeg har allerede flertal blandt andelshaverne til en aftapning i starten af 2010. Det bliver saa en 8 aars, da den er fra december 2001.

Og ja, jeg er med paa bytning af baade hele flasker og samples, og selvfolgelig ogsaa smagninger baseret paa private casks fra Bruichladdich/Port Charlotte.

(Undskyld de manglende danske bogstaver - jeg er ikke fuld - de findes bare ikke paa et hebraisk tastatur :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18335 by uldall
Replied by uldall on topic Port Charlotte smagsindtryk
Gudedrik Jørn, Manger hilsner til dig og Annette i Israel.
Hils Sara hvis hun ellers kan huske undertegnede :D
Slainte Uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.313 seconds