Glen Andrew - Highland??? Hvad er det?

More
17 years 7 months ago #9022 by Hering
Her lige set en flaske Glen Andrew, Highland Malt til salg. Er der nogen, som ved hvad det går ud på? Destilleri, vatting...?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9023 by MacNiels
Lidt hurtig research giver dette:

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 2987bede2a

Spojs

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9024 by Hering
:oops:

Nå, men det gav jo ikke noget svar, så jeg måtte have hjælp af min ven Google. Selv om det var vanskeligt at finde noget, kom jeg af omveje ind på en gammel prisliste fra Kjær & Sommerfeldt (på deres nu lukkede webside singlemalt.dk) fra 2003. Af den fremgik det, at der er tale om 10 år gammel Mortlach. Det er ubekræftet fra destilleriet, i følge alle de kilder jeg kunne opdrive, men godt nok til mig.

Måske MacNiels vil tilføje oplysningen til Alias-listen?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9070 by caskdk
Det vi som importør ved om Glen Andrew er at det er en single malt og den er 10 år gammel. Mere ved vi ikke......
Som nok de fleste ved må producenten ikke offentliggøre hvorfra whisky'en stammer. I dette tilfælde er det The Vintage Malt Whisky Co Ltd der er producent og de har andre whisky'er hvor de ikke vil ud med destillerinavnet. Fra Islay er det blandt andre Ileach og Finlaggan. Jeg tror næsten alle uafhængige aftapppere har nogle sådanne "brands"

Claus
FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9095 by Hering

Det vi som importør ved om Glen Andrew er at det er en single malt og den er 10 år gammel. Mere ved vi ikke......
Som nok de fleste ved må producenten ikke offentliggøre hvorfra whisky'en stammer. I dette tilfælde er det The Vintage Malt Whisky Co Ltd der er producent og de har andre whisky'er hvor de ikke vil ud med destillerinavnet. Fra Islay er det blandt andre Ileach og Finlaggan. Jeg tror næsten alle uafhængige aftapppere har nogle sådanne "brands"

Claus
FC Vin


Ja, det skrev du også i den ovenfor nævnte tråd. Men derfor kan der jo godt i den øvrige verden være (officielt ubekræftet) viden om hvad der er i flasken. Måske folk der har talt over sig i en bar, på en messe eller en rundvisning på et destilleri.

Det er vel ret officielt, at Ileach er Lagavulin og eks. Rechlerich er Glenfarclas, uden at du kan få nogen til at indrømme det, hvis der står en repræsentant for destilleriet ved siden af. Der er vel heller ikke længere hemmelighedskræmmeri om hvilket ophav der er til de enkelte numre i SMWS-listen, selv om det ikke fremgår officielt nogen steder.

Det er jo blot med til at intensivere myterne omkring det enkelte destilleri, hvis de er småhysteriske (som Glenfarclas og Talisker) eller på anden måde hemmelighedsfulde - og så har vi andre noget at spilde tiden med og gisne om, mens vi drikker flaskernes indhold :D

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10297 by karlejnar

Det er vel ret officielt, at Ileach er Lagavulin

Hvor officielt er det egentligt?

Kunne det ikke ligeså godt være Caol Ila som f.eks. Finlaggan og de fleste andre anonyme Islay's. Lagavulin er en af de mest populære og solgte i verden, og de har til tider haft problemer med at levere nok 16års. Så det ville undre mig meget, hvis de så sælger noget til andre. Der findes jo i det hele taget ikke mange uafhængige Lagavulin's, så det tyder da på, at de gerne vil beskytte mærket, og så producerer og sælger Caol Ila til blend's, anonyme malts og også uafhængige aftapninger.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10298 by Hering
Jeg har set flere andre anonyme Islays, hvor der er skiftet fra Lagavulin til Caol Ila over tid. Men de steder jeg har set omtale af Ileach med destilleri-referencer, har der altid stået Lagavulin. Det samme gælder i øvrigt også McLeod's 8yo Islay - og den smager knageme godt - ikke mindst hvis man tager prisen i betragtning. Dun Bheagan er et andet eksempel. Jeg tror, at det har noget at gøre med, hvor stærke køberne er. Både McLeod og DB er jo nogle ret solide spillere...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10299 by karlejnar

Jeg tror, at det har noget at gøre med, hvor stærke køberne er

Det har du nok ret i. Men jeg tror også, at der er en vis interesse hos diverse forhandlere, at antyde Lagavulin fremfor Caol Ila. Lagavulin er jo kendt vidt og bredt, mens Caol Ila er forholdsvis ukendt for andre end os "nørder".

Faktisk har Lagavulin nok altid været "hofmærket" mens CI og Port Ellen har været ukendte leverandører til fortrinsvis blend's. Port Ellen er jo egentlig først blevet rigtigt berømt efter det er lukket. Men det er jo en helt anden historie.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10303 by MacChristensen
Det er ikke sikkert det bliver ved med at være Caol Ila, da de har haft så stor succes med deres egne 12yo, 18yo og cs-aftapninger, at de mere eller mindre er stoppet med at sælge til de uafhængige aftapper.... Så i fremtiden vil der nok være mindre og mindre uafhængige der tilbyder aftapninger CI - på trods af de er det største destilleri på Islay produktionsmæssigt. Men apropos CI - Juuls har en RIGTIG spændende ung CS Caol Ila fra ren bourbon (kan det blive meget bedre ???) på tilbud i denne uge !!

CAOL ILA 53,3 % vol.
Scotland's Finest.

Distilled 28. September 1993
Bottled 2005
Single Cask Bourbon Hogshead
318 Bottles
No Chill - Filtering
No Colouring

Normalpris 485,-
Tilbudspris 295,-
Spar 190,-

Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10306 by LochLading
Købte den før omtalte Caol Ila på whiskymessen i 2006, og den kan varmt anbefales :D

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.243 seconds