Oplæg til Oldies privatsmagning

More
17 years 2 months ago - 17 years 2 months ago #10654 by jones
Efter de vellykkede Glenlivet/Speyside og Brora dage sidste år, synes jeg vi skulle prøve igen.

Ideen denne gang er at samle lidt gammel whisky i Århus lørdag den 2. juni kl. 14 "“ ca. 21. Her er mit forslag:

Interesserede melder til mig privat en flaske gammel whisky som man gerne vil dele med selskabet. De personer der tilbyder de ti ældste flasker kommer med til smagningen.

Så enkelt er planen.

Alle medbringer også en flaske nr. 2 som ikke må være yngre end halvt så gammel som smagningens ældste flaske

Der bydes på 1 cl af hver.

Det er nok en god ide, hvis man ikke melder ud her på whiskynyt hvad man byder på. Det åbner bare mulighed for at andre kan underbyde (overbyde?) een.

Jeg modtager bud og giver løbende besked om hvor man står på listen.Tilmelding er åben frem til og med den 25. marts og man har lov til at "
Last edit: 17 years 2 months ago by jones.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10655 by Hering

Ideen denne gang er at samle lidt gammel whisky i Århus lørdag den 26, maj kl. 14 "“ ca. 21.
Jeg håber det er et koncept som man kan slutte op om.

Ja, konceptet er der ikke noget i vejen med, men Pinselørdag er ikke smart (for mig i hvert fald). :cry: Ærgerligt, for jeg kan bevidne, at både Glenlivet/Speyside og Brora-thon var store oplevelser for en begynder som mig. Jeg har ellers et par gamle flasker, som godt kunne trænge til at blive smagt på (eller andre som godt kunne trænge til at blive købt)...

God fornøjelse!

Hering

P.S.: MML-stats: 281 since 15/10/2005 - 119 since 15/10/2006 - bl.a. i kraft af de to ovenstående begivenheder...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10656 by jones
Marianne gjorde mig opmærksom på det uheldige med at vælge pinselørdag.

Datoen er nu den 2. juni.

Første bud er løbet ind - Det blev en 40-års.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10658 by jones
Nu hører jeg at der er fodboldlandskamp Danmark-Sverige den 2.6.. Hvem fanden noterer den slags i lommebogen?!

I det omfang som nogen finder det interessant, så kan vi fyre op under hjemmebiografen som alligevel står i lokalet.

Billedet har en diagonal på 1,5 meter med et billedareal svarende til 4 styk 32" TV, så det burde vel gå an?


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10663 by Peteys
I så tilfælde må man jo næsten ud og investere i en plus 40års flaske et eller andet sted. Den ældste jeg kan klare pt. er en 26års Dallas Dhu.....Men den smager nu også godt! (måske en nr 2 flaske?)

hmm
Håber vi ses d. 2 Al :?
I hvert fald en god idé

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10664 by karlejnar

Første bud er løbet ind - Det blev en 40-års.

Så betyder det vel at flaske nr. 2 skal være mindst 20år

Jeg kunne godt byde over, men jeg tror jeg byder lidt under i første omgang :twisted:
(Og gemmer "trumfen" lidt)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10665 by jones
4 mand er på indtil videre med flasker mellem 33 og 40 år.

Petey - du har intet at miste. Bare byd ind med det ældste du har lyst til og vi får se hvordan det går.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10666 by Peteys
Nu skal jeg en tur forbi London om et par uger så kan der jo oprustes ved den lejlighed.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10668 by jones
6 mand er på indtil videre med flasker mellem 33 og 40 år.

Gennemsnitsalder - 37,5 år.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10672 by jones
8 mand er på indtil videre med flasker mellem 33 og 49 år.

Gennemsnitsalderen er nu 39,2 år.

Der er tre ubesatte pladser plus selvfølgelig mulighed for at komme længere frem i rækkefølge ved at byde på noget gammelt.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10673 by MacNiels
Ville det være en ide at holde det på 8 personer, og så rive 2cl skænke proppen frem i stedetfor 1 cl?

Med den alder, skal der være tid til at de åbner sig og man kan nyde hver enkelt?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10674 by Hering

Ville det være en ide at holde det på 8 personer, og så rive 2cl skænke proppen frem i stedetfor 1 cl?
Med den alder, skal der være tid til at de åbner sig og man kan nyde hver enkelt?

16 x 2cl :shock: - Så skal du da vist tidligt hjem :lol: - eller du vil måske droppe sekundaflaskerne?
Du har principielt ret, Niels, men hvis det går som det plejer, så kan vi jo ikke begrænse os alligevel. Så hellere have godt med sjatter at bytte af :twisted:

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10677 by BigMac
Ville det være at bryde 'hemmeligheden' at oplyse destillerinavnene på det der allerede er budt ind med?

-for at undgå sammenfald-

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10678 by MacNiels

6 x 2cl Shocked - Så skal du da vist tidligt hjem Laughing - eller du vil måske droppe sekundaflaskerne?


Hmmm.. Jeg synes at kunne huske en grand vissen person der ikke kunne huske hvilken whiskies han havde smagt sidst? Eller hvem han sidder ved siden af til middagen efter smagningen...

Men det kunne nu være rart at nyde god gammel whisky stille og roligt. Jeg vil dog gerne være med stadigvæk ,selvom vi køre samme procedure som vi plejer.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10680 by Hering

Hmmm.. Jeg synes at kunne huske en grand vissen person der ikke kunne huske hvilken whiskies han havde smagt sidst? Eller hvem han sidder ved siden af til middagen efter smagningen...

Jeg var IKKE vissen, og i øvrigt sad du skråt overfor :D

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10681 by jones
Jeg synes holdningen generelt har været at når vi samles, så kan man lige så godt prøve et par ting fra hinandens barskabe. Nogle kommer jo langvejs fra. Folk plejer endda gerne at have en tredie flaske med i tasken.

Når tilmeldingen er lukket den 25. marts, kan vi sætte spørgsmålet til diskussion blandt deltagerne: 11 x 2 cl med ca. en halv time til hver eller 22 x 1 cl. med ca. 20 min. til hver.

Der er 4 glas per deltager, så tingene kan skænkes i god tid.

Hvad angår destillerierne, ligger Intet fast før den 25.3., så det giver ingen mening at omtale flasker som (måske) ikke kommer med alligevel.
Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10682 by BigMac

Hvad angår destillerierne, ligger Intet fast før den 25.3., så det giver ingen mening at omtale flasker som (måske) ikke kommer med alligevel.
Al J.


Det kan du have ret i, Al
Men hvis man nu skulle ud og investere i en flaske, ville det jo være rart - både for køber og resten af deltagerne - at der ikke var sammenfald :)

bare en tanke...


Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10683 by jones
OK.

Med forbehold for de udskiftninger som kan ske frem til den 25. marts -

De 8 aktuelle flasker (i vilkårlig rækkefølge) er fra Glenlochy, 2 x Strathisla, Cragganmore, Glen Ord, Glenfarclas, Glen Grant, Tullibardine.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10841 by jones
10 mand er på indtil videre med flasker mellem 33 og 49 år.

Gennemsnitsalderen er nu 39,6 år.

7 flasker er på 39 år eller mere.

Er der flere der vil med?

Det her er en god undskyldning/anledning til at knække halsen på flasker som man måske er gået udenom gennem længere tid.

M.v.h.,

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10842 by Macdeffe
Jeg vil gerne ændre mit bud til Very Young Ardbeg... :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10947 by jones
11 mand er på indtil videre med flasker mellem 35 og 49 år.

Gennemsnitsalderen er nu 40,5 år.

7 flasker er på 40 år eller mere.

Ejeren af den tidligere yngste flaske, en 33 års, har valgt at byde op med en 42 års for at forbedre sin placering.

Man kan stadig nå at "byde over" frem til og med den 25. marts.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10949 by Hering

Men hvis man nu skulle ud og investere i en flaske, ville det jo være rart - både for køber og resten af deltagerne - at der ikke var sammenfald :)

Med de rygter der går om din samling, så skulle det vel ikke være aktuelt for dig, Claus?
:D

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10958 by BigMac
Hering skrev:

Med de rygter der går om din samling, så skulle det vel ikke være aktuelt for dig, Claus?


Går der rygter om min samling??? :shock:
De har ikke noget på sig :lol:

Hvis du har hørt rygterne der hvor jeg tror du har, så er vedkommendes egen samling vist størrere. :wink:

Mht til deltagelse på Oldies, så har jeg beslutte ikke at byde ind med noget/lave nyindkøb. Har lavet nogle andre investeringer istedet (Port Ellens, Rosebank) og dermed ikke noget der kan blande sig i ovenstående selskab aldersmæssigt

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #11260 by jones
12 personer er på nu med flasker mellem 35 og 49 år.

Gennemsnitsalderen er 40,5 år.

8 flasker er på 40 år eller mere.

Sådan ser den foreløbige menu ud:

Glenlochy 49
Glen Grant 42 + 40 + 38
Lochside 42
Strathisla 40 + 35
Cragganmore 40
Bunnahabhain 40
Longmorn 40
Glen Ord 39
Glenfarclas 38

Det er kun flaske nr. 1. Alle deltagere medbringer også en flaske nr. 2 som skal være mindst halvt så gammel som smagningens ældste flaske. I øjeblikket betyder det mindst 24 år.

Hvis flere vil byde ind, så kan man tilmelde sig på whiskySNABELAstofanet.dk indtil midnat søndag den 25. marts med oplysninger om flaske nr. 1.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.243 seconds