Duncan Taylor smagninger

More
16 years 11 months ago #11935 by Chief
Som det vil være alle bekendt, så har Lars fra LAGO og Mark Watt været "on tour" tre steder i denne uge. Det sidste sted var på Menstrup Kro ved Skelskør, hvor vi var en større forsamling fra Vordingborg, Næstved og Skelskør.
Der var arrangeret bus fra Vordinborg, og for ligesom at få startet smagsløgene op, havde jeg medbragt en ydmyg 10 års Glen Garioch, men til vores store glæde hev Hans Henrik fra Hotel Falster resterne af en flaske 20-års Glenglassaugh fra WWW 2006 :D :D op af tasken, så vi ventede lidt med Glen Garrioch'en.

Til smagningen smagte vi følgende:

NC2-serien, 13-års Mortlach 1993, Port Cask, 46%: En dejlig Mortlach med en intens duft af frugt, bær, chokolade og forår. Smagen var med blomster, honning og frugt med et lille hint af røg og præget af port-fadet på en særdeles positiv måde. Den var utrolig dejlig i munden med en lang eftersmag. :D :D

NC2-serien, 16-års Bruichladdich 1990, Sherry Cask, 46%: Duften var let med blomster og frugt og uden spor af røg. Smagen var krydret med græs og blomster, og den var noget let i munden uden særlig eftersmag. En lidt tam affære. :?

Peerless-serien: 17-års Longmorn 1987, Bourbon Cask, Cask no. 5710, 51,0%: En meget let duft af græs og frugt. Smagen var en lille smule sprittet med græs og honning og mærkværdigvis en lille smule salt (hvilket vi diskuterede en del ved vores bord). Men trods procenten alligevel en let whisky i munden uden særlig lang eftersmag. :)

Peerless-serien, Speyside Selection no. 3, 37-års Glenfarclas 1967, Sherry Cask, Cask no. 5810, 40,7%, Bottle no. 169/334: En intens krydret duft af græs. Smagen var forårsagtig med græs, honning, jord og lyng. Men den virkede meget let i munden grundet den lave procent. Eftersmagen var ikke noget at skrive hjem om. :)

Rarest of the Rare-serien, 25-års North Port 1981, Bourbon Cask, Cask no. 780, 54,3%, Bottle no. 131/202. Jamen jøsses dog, kære venner for en dram. Aftenens absolutte højdepunkt. Enorm fylde i munden. En pragtfuld krydret duft af frugt, bær, græs og forår. Smagen var olieret og krydret med honning, chokolade og et meget svag hint af brændt træ. Pragtfuld lang eftersmag, som bare tordnede rundt i munden lang tid efter. :D :D :D

Peerles-serien, 35-års Strathisla 1968, Bourbon Cask, Cask no. 2777, 43%, bottle no. 223/261. Hvis den havde haft den samme alkoholprocent, som North Port'en ville jeg have været i tvivl om, hvilken af de to der var den bedste. Men den lå enormt godt i munden, duften var medicinsk krydret med jord og nødder. Smagen krydret med honning, lakrids og tobak, som fik smagsløgene til at råbe hurra. Eftersmagen blev utroligt længe i munden. :D :D

NC2-serien, 15-års Caol Ila 1992, Bourbon Cask, 58,6%, bottle no. 66/299. Et brag af en Caol Ila, En utrolig intens duft af røg, tjære og sod, Smagen var røg, tjære, hav, tang og (utroligt, men sådan opfattet) æble. Eftersmagen ville bare ikke forlade munden. Vel nok den mest røgede Caol Ila, jeg har smagt. :D :D

Peerless-serien, 24-års Bowmore 1982, Bourbon Cask, 51,5%, Cask no. 85028, Bottle no. 128/165. For mig var det aftenens flop, men andre ved bordet var ikke af samme mening. Den fyldte ikke ret meget i munden, men bed i stedet for i tungen. Kun mild røg i duften, og smagen var underlig indholdsløs flad og ikke særligt røget. Men retfærdigvis skal det oplyses, at Bowmore aldrig har været en af mine favoritter. :(

Men en ellers en dejlig aften med noget hulens godt whisky. Og som sædvanligt ledet på fortrtinlig vis af Lars; og så er Mark Watt jo en herlig fætter. Og så fik jeg da bibragt ham oplysningen om, at hvis Christian den 1. ikke havde pansat Orkney i 1468, så havde Highland Park stadig været dansk. Det grinede vi meget af, da jeg foreslog ham at afholde en folkeafstemning, for så var jeg sikker på, at vi fik dem tilbage.

Skam få dem, som i 1983 lukkede North Port.

Men det vil være interessant at høre fra smagningerne i Viby og i Fredericia, så jeg venter spændt.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11936 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Duncan Taylor smagninger
Jeg kan som navnebror starte med smagningen i Viby.

Først ros til Lars fra LAGO for at finde nogle rigtig gode produkter og ros til Brdr. Schmidt for at arrengere sådan en smagning.
Man må sige at Mark Watt er noget for sig.. Han kan underholde må man sige...

Den første dram vi fik i glasset var en NC2 Aberlour 1994 12 år 46% bourbon cask
Noter af søde gule frugter, meget god dram for pengene!

Bruichladdich fra Whisky Galore 1991 12 år 46% burbn cask
Lidt kedelig, anonym, cremet. Den mindede slet ikke om Bruichladdich, jeg kunne ikke engang finde salt, som ellers være i de fleste Bruichladdich

Highland Park Whisky Galore 1992 14 år 46% Double Cask (sherry/bourbon)
Sherry præget, men havde noter fra bourbon fadet (det bitre fra træet). Men meget mere sherry end bourbon, men det passer sikkert meget godt, da sherry fade oftest er større en bourbon fade. Men en rigtig god HP

Glen Grant Lonach 1970 35år 41,5% (bourbon)
En meget behagelig dram, masser af gule æbler og en mærkelig støvet fornemmelse, en rigtig god dram at slappe af på

Dallas Dhu 1981 24år 58,3% (sherry)
Refill sherry, havde stor power, noter af blommer, modne pærer og en lang eftersmag. Kunne sagtens bruge en flaske af denne.

Macduff 1969 37år 54,9% (bourbon)
En sød dram, den havde en duft og smag af .. taniner.. men en lang lang eftersmag.. Helt surveren dram.

Invergordon 1965 39år 48,2% (bourbon)
Jeg har smagt nogle stykker af Invergordon grain whiskies og det er altid en fornøjelse at nyde sådan en dram. Det er høj høj klasse!

Caol Ila NC2 15år 58,&% (bourbon)
Røg... kunne ikke lige omstille smagsløgene efter de gamle komplekse malts. Så jeg sendte den videre til hende ved siden af.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11937 by per
Replied by per on topic Duncan Taylor smagninger
Hej MacNiels

Til lykke med indlæg nr 500. Flot.

Og tak for et sort arbejde med whiskynyt.dk. :D

Mange hilsner


Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11947 by Chief
Replied by Chief on topic Duncan Taylor smagninger
Hej MacNiels

500 er et dejligt rundt tal, så godt gået. MacNiels og MacLars er symboler for alletiders whiskyside. :D :D :D

Jeg smagte for en syv-otte måneder siden en Duncan Taylor Peerless Invergordon 1965, 39 år, 48,2%, bourbon, fad no. 15.509. Det var simpelthen noget af det bedste grain, jeg nogensinde har smagt. Det må have været den I smagte ?

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11952 by uldall
Replied by uldall on topic Duncan Taylor smagninger
Hallo Niels her er så flaskerne/ whisky vi smagte i FREDERICIA.
Kommentarerne om Lars fra Lago og Mark Waat kan jeg kun tilslutte mig :D En stor tak også til Peter fra Ærensgaard Vinhandel for at sætte fredericia på kortet og det ikke for første gang, bliv ved Peter.

I rækkefølge:

Whisky galore 10 Years Old Pure malt 40% (sherry cask)
En mild "Og sikker" vatted malt frugtagtig smag, sødme med et hint af lakrids.

Whisky galore Imperial 1994 speyside 12 Years Old 46% (bourbon cask)
Overraskende frisk i smagen med god vægt i munden,græs, æbler måske lidt lyng, fyldte god.


Whisky galore Highland Park, 1992 14 Years Old 46% (Double Cask) sherry /bourbon.
En intens duft var det af gummi? krydret i næsen lidt røg lod sig ikke fornægte, smagte af H. Park, bær, vanille,lyng ,røg, lidt rosiner fra sherry påvirkningen.

Peerless Macduff, 1968 38 Years Old, cask no. 8545, cask Strenght 45.4% (bourbon cask)
Jammen jammen af flere STORE whiskyer den aften for mig vinderen ikke mindre end en fremragende dram :D Utrolig intens i duften af forår, chokolade, blomster, hasselnødde. Smagte helt fremragende af igen forår, bær honning, lidt lyng, cokolade o.s.v.-o.s.v.


Rarest of the rare Inverleven 1979-lowland- 26 Years Old, cask no. 5662 CS 53.7% (bourbon cask)
Mener jeg har smagt de fleste distilleriers aft. men selvfølgelig mangler jeg et par stykker og den her var en af dem. Har altid sværget at Rosebank er den bedste Lowlander, men det bliver jeg nok nød til at revidere efter denne :roll: Igen en stor Duncan Taylor aft. med alt tilhørende lowlandets kendetegn af blomster, frugt, landbrug, friskhed jo en rigtig Veranda basker, eller lige efter en god golfrunde sammen med whisky gutterne :P


Peerless Glen Grant 1970-36 Years Old-cask no. 818 cask strenght 53.6% ( dark sherry cask)
Ja de gamle Glen G. aft. er ved at blive et HIT hos mig, er det sidste års tid blevet helt tosset med sherry aft. der lige er ved at kamme over. Den her når lige at blive aft. før det går galt, mums for en herlig intens duft og smagsoplevelse uha for en god desert whisky, jord agtig, rosiner, mørk chokolade, sødme, karameliserede æbler, herlig.


Peerless North British, 1978- Grain-28 Years Old, cask no. 239.966, cask strenght 51.6% (bourbon cask)
Af mange fremragende grain aft. fra Duncan T. igen en af slaksen. Det kunne være sjovt at lave en ren Grain smagning af Duncan T. grain produkter evt også fra andre Aftappere.

NC2 Caol Ila, 1992-15 Years Old- cask strenght 58.6% (boubon cask)
Et af mine helt store favorit distillerier, div aft. fylder godt hjemme på reolen. Den her var heller ikke af de mindre gode tværtimod, dejlig tung i munden, medicin, sødme, sodet gammel skorsten, et dejligt Kick af alle Caol ila's forskellige sider :D

Efter smagningen havde Peter strikket nogle glimrende tilbud sammen så master cardtet glødede, købte tre flasker med en samlet rabat på knap 40% i forhold til butiksprisen.
Syntes også det var godt vi ikke smagte det samme, på den måde bliver vores "tågede" whisky horisont lidt mere udvidet, da vores smagsløg helt sikkert ikke bedømmer whiskyerne ens selvom vi sidder med det samme i glassene. men måske blive inspireret af andres bedømmelser.

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11959 by Chief
Replied by Chief on topic Duncan Taylor smagninger
Vi kan vist godt fastslå, at alle tre arrangementer var en succes, og ser frem til yderligere af den slags. Her fra Vordinborg skal der lyde stor anderkendelse til Birte fra BJ Vin-og-tobak for et supergodt arrangement samt at hun sørgede for samlet transport, således alle deltagere kunne nyde de pragtfulde whiskies uden at skulle spekulere på, hvordan man kom frem og tilbage.

Og go' ide med at der var forskellige whiskies på programmet hver af de tre steder. Det giver jeg Uldall helt ret i.

Juni måned bliver osse en go' måned. Først i juni smagning hos Skjold Burne og den 22. vores egen smagning i foreningen. Her glæder jeg mig især til en 22-års Port Ellen. :D Sluttelig skal jeg en fredag have privatsmagning med 5 glade gutter fra hæren. Der bliver nok uddelt verbale hug, da jeg er den eneste fra flyvevåbnet. :wink:

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11962 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Duncan Taylor smagninger
Tak for de pæne ord..

Jeg kan ikke være uenig i at det var en god smagning, og hvis det har været samme standard hele vejen igennem, så har det været godt.
Jeg kunne nu sagtens have tænket mig at være med på alle tre smagninger.

Jeg har fået dette videoklip omkring det nye Duncan Taylor destilleri af Lars fra LAGO

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

    140507whisky.wvx

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11963 by Duffer
Replied by Duffer on topic Duncan Taylor smagninger

NC2-serien, 16-års Bruichladdich 1990, Sherry Cask, 46%: Duften var let med blomster og frugt og uden spor af røg. Smagen var krydret med græs og blomster, og den var noget let i munden uden særlig eftersmag. En lidt tam affære. :?


Den får heller ikke den bedste anmeldelse af Serge;

"Bruichladdich 16yo 1990/2007 (46%, Duncan Taylor NC2, sherry cask) Colour: full gold. Nose: starts spirity and mineral, quite inexpressive, with just a few winey notes in the background. Gets slightly more expressive after a while it's still very shy. Little fruit that I can get (where's the melon?) but a little more grass"¦ Let's give this one a little more time"¦ "¦ "¦ "¦ well, I almost fell asleep, but the whisky stayed just like it was. OK, let's say it got a tad fruitier (watermelon). Mouth: not frankly better but a little oomphier. Still grassy, that is, austere, bitterish, getting quite dry. A very, very unusual Laddie indeed, and the finish isn't any better, still grassy and quite bitter, with just a little lemon. Not the best Bruichladdich ever methinks. 70 points."

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11980 by BenRiach
Replied by BenRiach on topic Duncan Taylor smagninger

Peerless-serien, Speyside Selection no. 3, 37-års Glenfarclas 1967, Sherry Cask, Cask no. 5810, 40,7%, Bottle no. 169/334: En intens krydret duft af græs. Smagen var forårsagtig med græs, honning, jord og lyng. Men den virkede meget let i munden grundet den lave procent. Eftersmagen var ikke noget at skrive hjem om. :)


Hmmmm. Der må være noget med noget smag og behag herinde over, for jeg syntes simpelthen det var en fantastisk whisky.
Jeg endte med at bestille en ved BJ vin og tobak, og fik den også hjem i forgårs.

NC2-serien, 16-års Bruichladdich 1990, Sherry Cask, 46%: Duften var let med blomster og frugt og uden spor af røg. Smagen var krydret med græs og blomster, og den var noget let i munden uden særlig eftersmag. En lidt tam affære. Confused



Jeg havde købt denne i forvejen, og jeg blev meget posetivt overrasket da vi fik den serveret til smagningen.


Gudskelov er der plads til alle folks forskellige meninger og smag og behag :lol:

Jeg vil gerne sige tak til BJ vin og tobak ´s Birthe for at have arrangeret dette utrolige arrengement hvor vi fik smagt på nogle fantastiske dråber.
Og Mark Watt.... Hvad kan man sige om gutten.... Han er jo alt for sjov, og meget vidende. En genial underholder.

Slàinte Mhath
Michael.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11985 by Chief
Replied by Chief on topic Duncan Taylor smagninger
Benriach skrev

Gudskelov er der plads til alle folks forskellige meninger og smag og behag


Du har så evig ret, Michael. Det er også noget, som vist alle er enige om her på siden.
Kan du forestille dig til vores smagninger, at alle var rørende enige om de smagte whiskies ? Det ville sq da være for kedeligt. Næh, så er det sjovere, at vi gir' hinanden en af maltspaden engang imellem, og får snakken igang og debatten til at køre. :D

Når vi får overstået smagningen den 22. juni, og vi starter op efter sommerferien, så glæd dig. Der vil vi runde smagte whisky nr. 100, som i den anledning nok vil være helt specielt kræs for smagsløgene. :D :D :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11993 by BenRiach
Replied by BenRiach on topic Duncan Taylor smagninger
Helt enig Niels.

Det lyder ellers spændene :D :D
Men jeg glæder mig nu også til mødet den 22., det er et rigtigt lækkert program i har skruet sammen der.

Slàinte Mhath
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #12027 by Chief
Replied by Chief on topic Duncan Taylor smagninger
Som tidligere nævnt af Hering, så vandt Duncan Taylors 1965 Invergordon, 38 år, The Overall Gold Medal i the Scottish Field Whisky Merchant's Challence 2005, hvilket kombineret med MacNiels og Uldalls bemærkninger viser, at Duncan Taylor kommer ud med noget fremragende Grain. Som tidligere nævnt smagte jeg selv en Duncan Taylors Peerless Invergordon 39 år, 48,2%, fad # 15.509, og som var en ganske tungesmækkende Grain. :D

Jim Murray giver Duncan Taylors Invergordon 1965, 36 år, 51,8%, fad # 15.539 bedømmelsen 89 points, og da jeg lige i dag hos vores lokale whisky-pusher har observeret en Duncan Taylor Invergordon 1965, 40 år, 50,3%, fad # 15.514, har Uldalls bemærkning om en ren Grain-smagning sat hjernevindingerne positivt i gang om en sådan, så det vil være et punkt på dagsordenen ved vores næste bestyrelsesmøde i foreningen. :D

Når en sådan smagning har fundet sted, vender jeg tilbage med mine sammenstrikkede smagsnoter.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #12031 by uldall
Replied by uldall on topic Duncan Taylor smagninger
Hej Niels held og lykke med at få strikket en Grain smagning sammen.
Glæder mig til at høre / læse om arrangementet.
I vores forening bliver det ikke i år vi afholder sådan en smagning, men den forbliver i "systemet" og pludselig bliver bliver den pakket ud :D :P

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.233 seconds