Oldies privatsmagning

More
16 years 10 months ago #12099 by jones
Oldies privatsmagning was created by jones
Oldies dagen afholdes nu på lørdag i Århus hos undertegnede med 27 whiskies mellem 25 og 49 år generøst stillet til rådighed af de 12 deltagere.

Den endelige menu ses her: www.whiskeynyt.dk/andet/privsmagninger/070602_oldies_menu.pdf

Sådan som det officielle program ser ud (med forbehold for den "uofficielle" del), kommer vi til at indtage 12,753 cl ren alkohol per mand.

Fordelt på 27 smagsprøver på 1 cl, giver det en gennemsnitsstyrke på 47,2%.

Med en dansk genstand defineret som 1,5 cl ren alkohol, bliver det til 8,5 genstande i alt.

Fordelt på 7-8 timer er det vist ikke så galt. Hertil kommer selvfølgelig diverse "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12141 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Oldies privatsmagning
Der er nogle, der mener, der er for mange private/indforståede/usaglige indlæg her på whiskynyt.

Derfor vil jeg undlade at bruge kostbar "web-plads" på at sige tusind tak til Al og frue for at lægge hus/have til en hyggelig smagning :wink:

Jeg kunne heller ikke drømme om at bruge dette saglige/faglige forum til at sige tak til deltagerne for at stille alle disse fremragende gamle sager til rådighed for hinanden :wink:

Og jeg ville da slet ikke skrive om al den dejlige mad, som hver især havde medbragt til de to pauser :wink:

Endelig vil jeg da slet ikke belemre forumlæserne med mine private noter og karakterer for de enkelte whiskies. De er jo mine private, og dermed ikke noget andre kan bruge :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12142 by Duffer
Replied by Duffer on topic Oldies privatsmagning

Der er nogle, der mener, der er for mange private/indforståede/usaglige indlæg her på whiskynyt.

Det var vist kun en enkelt "ny" - han er vist ikke blandt os mere - jeg mener her på forummet mere... :-)

Endelig vil jeg da slet ikke belemre forumlæserne med mine private noter og karakterer for de enkelte whiskies. De er jo mine private, og dermed ikke noget andre kan bruge :wink:

Jeg vil da gerne høre dine/jeres top 3 - hvis i orker det :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12146 by BigMac
Replied by BigMac on topic Oldies privatsmagning
Duffer skrev:

Jeg vil da gerne høre dine/jeres top 3 - hvis i orker det


Jeg vil gerne høre om det hele - hvis I orker det :wink:

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12147 by Dragen
Replied by Dragen on topic Oldies privatsmagning
Også tak for en rigtig hyggelig dag/aften med masser af spændende whisky og god mad herfra.

Vedr. diskussionen om hvor vidt man skal bruge plads til mere privat rettede kommentarer er min holdning som i lørdags: naturligvis skal man da det. Hvis dette forum skal holdes levende er vi afhængige af at de mere aktive skribenter gider at fortsætte med deres både saglige og måske lettere usaglige kommentarer. Så længe forummets primære fokus er whiskyrettet - om det så er 'professionelle' oplysninger, private smagsnoter eller skæve kommentarer fra private whiskyevents - kan man vel selv sortere hvilke tråde man har lyst til at læse færdige respektivt kommentere på. Lad os holde whiskynyt.dk som et sted hvor der er plads til alle som deler interessen og ikke censurere os hen til et site hvor der kun er plads til tørre facts. Der synes at være et støt stigende antal gæster når man logger sig på - så et eller andet må jo holde interessen fanget - og jeg tvivler på at man bliver hængende kun for at studere reelle oplysninger 8)

Undertegnedes whiskyhøjdepunkter fra i lørdags er et par stykker som for mig formåede at skille sig ekstraordinært positivt ud i et ellers fornemt selskab. Det var i vilkårlig rækkefølge:
Glen Ord, OB, 25y, 58.3%, 1978-2004, CS
Glen Grant, DT Peerless, 36y, 53.6%, 1970-2006, CS, SC 818, 1st fill sherry, fl. 107/190
Cragganmore, G&McP Secret Stills 2.1, 40Y, 45%, 21.5.66-6.06, 2 sherry hogshead, 500 fl
Auld Blended, DT, 38y, 40%, Bunnahabhain/Highland Park/Glenburgie/Miltonduff/
Glenlivet/Springbank/Invergordon

Alle havde en tæt, varm, koncentreret smag med intens duft og laaang eftersmag som slog igennem de mange fine indtryk der ellers også blev leveret af resten af 'menuen'.

Der var kun en enkelt whisky som jeg ikke var helt begejstret for:
Millburn, Signatory, 26y, 58.1%, 10.1. 79-17.1.05, CS, SC, 26, fl. 107/531
som mine smagsløg fandt meget parfumeret. Jeg er ellers uenig med dem som finder Bowmore for lavendelpræget og Edradour er et af mine absolutte favoritdestillerier trods den påståede 'frisk vasketøjs smag' som nogle finder - men lige denne Millburn ramte altså et eller andet forkert hos mig.

Nu fik jeg så startet/svaret på to emner i samme tråd. Der var sørme ærgerligt :twisted:

Mvh
Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12148 by Chief
Replied by Chief on topic Oldies privatsmagning
Vivi skrev:

Vedr. diskussionen om hvor vidt man skal bruge plads til mere privat rettede kommentarer er min holdning som i lørdags: naturligvis skal man da det. Hvis dette forum skal holdes levende er vi afhængige af at de mere aktive skribenter gider at fortsætte med deres både saglige og måske lettere usaglige kommentarer. Så længe forummets primære fokus er whiskyrettet - om det så er 'professionelle' oplysninger, private smagsnoter eller skæve kommentarer fra private whiskyevents - kan man vel selv sortere hvilke tråde man har lyst til at læse færdige respektivt kommentere på. Lad os holde whiskynyt.dk som et sted hvor der er plads til alle som deler interessen og ikke censurere os hen til et site hvor der kun er plads til tørre facts. Der synes at være et støt stigende antal gæster når man logger sig på - så et eller andet må jo holde interessen fanget - og jeg tvivler på at man bliver hængende kun for at studere reelle oplysninger


Bravo. Hørt - hørt. :D :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12149 by MacNoller
Replied by MacNoller on topic Oldies privatsmagning

Også tak for en rigtig hyggelig dag/aften med masser af spændende whisky og god mad herfra.

Også herfra.

Bland de dejlige dråber var det ikke så nemt at placere
en alene i top, de fire nedenstående i vilkårlig rækkefølge,
topper med en lille margen til nogle af de andre.

ARDBEG. Old Malt Cask, 25år, 50%, 10/75-10/00, SC, 702 fl.
GLEN GRANT. Cadenhead, 42år, 51,2, 1964, CS, SC.
Glen Grant, DT Rare Auld, 36y, 53.6%, 1970-2006, CS, SC 818, 1st fill sherry, fl. 107/190.
GLENFARCLAS. DT Speyside no. 1, 39år, 44,4%, 1966 - 2005 CS, SC 3333, fl. 141/228.

En lille rettelse til oplysningen om den medbragte 36års Glen Grant,
mine oplysninger var udelukkende fra sælgers email og der var den
fremført som en peerless, ved nærmere eftersyn viser det sig at det
er en Duncan Taylor Rare Auld.
Kan ikke lige huske hvem det var der spurgte til om det nu var en peerless,
men jeg må erkende at du havde ret...

Og nej den Millburn fra signatory var mine smagsløg
heller ikke særlig glad for, endte nederst på listen.

Men mine smagsløg kunne heller ikke stå for Vivi's 1-2 batch
som vi smagte i 2nd pause (blød i smagen med en hint af chokolade),
skulle nok ha nappet et parstykker fra 3'e batch inden de forsvandt..

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12150 by Peteys
Replied by Peteys on topic Oldies privatsmagning
Vil da også lige give mit besyv med
Favoritterne for mig var
Glen Ord Jack Wieber der var den der wauv fornemmelse da den ramte tungen blød rund og dejlig
Invergordon nummer 2 (den der ikke var med på den oprindelige liste) Noget af det mest afrundede whiksy jeg har smagt.
Glen Grant (tror nok det var Deffe's kan ikke lige huske hvilken af dem )
Begge Bunna'er Min egen som svag favorit (der er sku noget over de gamle Bunna'er mums)

Og for ikke at polere min egen glorie for meget, Den jeg var mindst vild med var vist min anden flaske, Dallas Dhu (Tidligere rum finish men rommen var forsvundet så den var vist bare finished eller rettere reduceret til lidt mærkelig næse og lidt mærkelig eftersmag...)

Også ros til Michaels St. Magdalene (var det ikke en rare malt 19års?)

Glæder mig alllerede til næste gang :lol:

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12164 by Lading
Replied by Lading on topic Oldies privatsmagning

Jeg vil da gerne høre dine/jeres top 3 - hvis i orker det :-)


Det er jo ikke nemt at koge sådan en klasse menu ned til en top 3, men her er et par af dem der hos mig lå i toppen ....

Glen Ord 25 OB
Sct. Magdalene 19 RM
Glen Grant 42 Cad
Strathisla 35 DMWA
Cragganmore 40 G&McP

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.319 seconds