Skjold Burne smagning i Vordingborg

More
16 years 10 months ago #12144 by Chief
Den nystartede Skjold Burne forretning i Vordingborg afholdt den 1. juni sin første whisky smagning, som en del fra vores forening selvfølgelig skulle deltage i.

Forretningens indehaver, Anders, bød velkommen og introducerede Søren Beyer fra Juuls, som ville guide os gennem aftenen. Og her kom aftenens første overraskelse, idet Søren og jeg kendte hinanden fra Sørens tid i Whiskyworld i Kastrup, hvor han sidst i halvfemserne solgte mig meget godt whisky. :wink:

Aftenens program omfattede:

Glentauchers 1990, 40%, Gordon & Macpahil, Refill Oloroso sherry fad.
Duften var frugt, bær (stikkelsbær?), nødder og forår med kun en lille anelse af røg. Smagen var blomster og frugt med en anelse citrus. Den var ikke særlig tung i munden, og eftersmagen var ikke særlig lang, men med noter fra sherryen. :D :D

Imperial 1991, 43%, Gordon & Macphail.
Duften var let med med tydelige citrus toner. Den var meget let i munden med smag af citrus og blomster. En moderat, lidt olieret eftersmag, dog med et lidt sprittet bid. :D
Imperial bliver nok aldrig en af mine ynglinge.

Tormore 1990/2003, 53%, Chieftains Choice, fad 90391/90392, Port Finish.
De Tormore jeg har smagt har ikke endnu fået mig til af klappe i hænderne, men det kunne denne aftapning. Duften var fyldig krydret med blomster, bær (solbær?), chokolade og lidt flødekaramel. Den var dejlig fyldig i munden, og smagen var sød med blomster, chokolade, tobak og lyng. Eftersmagen var lækker olieret og fed med tydelige noter fra Port fadet. :D :D :D

Linkwood 1990/2006, 46%, Flying Spider, Juuls Flight no. 3. First Fill Oloroso sherry fad, fad 4985, bott. 186/551.
Duften var tydelig citrus- og blomsterpræget med nogle udefinerbare bærtoner. Den virkede kraftig og fed i munden med tydelige citrus-noter samt blomster og honning. Eftersmagen rumlede godt rundt i munden med tydelig præg af sherryen. :D :D

Millburn 1981/2006, 46%, Flying Dead Spirit, Juuls Flight no. 4, Sherry Butt, fad 4335, bott. 39/803.
Duften var sød med intense noter af bær, blomster vanille og (synes jeg) marcipanbrød. Den føltes dejlig kraftig i munden med sød smag af solbær, vanille, frugt, honning, en anelse tobak og det før omtalte marcipanbrød. Lidt kort, men meget behagelig eftersmag. :D :D

Mortlach 1990/2006, 55,7%, Flying Viking, Juuls Flight no. 5, Sherry Butt, fad 2946, bott. 324/607.
Duften var fremragende intens sherry-sødme med chokolade, bær, kaffe og lakrids. Den var utrolig fyldig i munden med en lækker smag af tobak, kaffe, lakrids, lidt kanel, bolcher og bær. Mumse-mumse. Eftersmagen enorm rund og kraftig med en hamrende god sherry smag. :D :D :D :D
Helt klart aftenens bedste whisky. Jeg har aldrig smagt en "dårlig" Mortlach, og håber heller ikke jeg kommer til det. Det er bare godt whisky.

Ardbeg 1991/2005, 43%, Gordon & Macphail, Connoisseurs Choice, Refill Sherry Butt.
Duften var Islay, men ikke det søde røg- og tørvehuggende drøn i næsen, næsten lidt neutral Islay duft. Men den var drikkevenlig let i munden med smag af lidt medicin og røg, men hvor var den typiske Ardbeg-smag, som får en til at tænke på hav, tang, sod og tjære ? En meget afdæmpet Ardbeg. :)
Min 10 års Ardbeg OB er bedre.

Efter kaffen og sherryen kom så aftenens anden overraskelse. Op af tasken hev Søren en flaske med New Make fra det omdiskuterede Braunstein i Køge. Vi fik en lille smagsprøve i glasset. Da jeg var dreng, og kom forbi sukkerfabrikken i Stege, var der en meget markant duft af varme, våde sukkerroer i luften. Og det var nøjagtig det duftindtryk jeg fik, da jeg første gang stak næsen til glasset. Dette første indtryk blev yderligere ved et par forsøg kombineret med duft af jord, lupiner og guldregn. Smagen havde lidt maritimt (rejer, skaldyr?) i sig sammen med roerne. :o Det bliver spændende når den engang er færdiglagret.

Tak til Anders for initiativet, og tak til Søren, som når han først starter op med sin store viden næsten ikke er til at stoppe. Det var rart at se dig igen.

Forumets læsere bedes bære over med mine hjemmestrikkede bedømmelser, men det var sådan jeg oplevede det. :lol:

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12145 by JimTaggart
De "hjemmestrikkede bedømmelser" er netop noget af det herlige ved et sådant forum. Smagsoplevelserne er subjektive og præcis derfor er det interessant at høre, hvad andre whiskynydere får ud af sine dramme. Der er en forunderlig mangfoldighed - vi bliver aldrig færdige med denne whiskyverden. Fortsæt endelig med beskrivelserne :)

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.171 seconds