Duncan Taylor Auld Blended smagning

More
16 years 9 months ago #12556 by MacNiels
MacLars, Al Jones og jeg brugte lidt tid en aften på at smage på tre ret forskellige men meget spændende aftapninger fra Duncan Taylor, nemlig deres tre Auld Blended 33års, 35års og 38års

Den 33 års er cask strength og består af, Kinclaith, Ladyburn, Glen Mhor, Glen Albyn, Glen Craig og Carsebridge
750 flasker, 43,4% alc.

Jeg har givet den følgende noter:

Duft: grain, kokus, kandis, bourbon, caffeé latté
Smag: gule æbler / pærer, lyng honning
Eftersmag/finish: lang eftersmag, specielt lakrids og peber viser sig


Den 35 års består af whisky fra Speyside 4 fade, 1 Highland, 1 Island og 1 Islay fad. Disse er stykket sammen og afsluttet på Islay i 19 år på sherry fade. Rygtet siger at det er Jim McEwan der har sat fadene sammen.
46% alc.

Noter:
Smag: svovl, røg, rum, kandis, bitterhed fra fadet (oaky), mørk chokolade
Duft: sherry, blød, rosiner, blommer, chokolade, nougat, valnødder
Eftersmag/finish: lang eftersmag igen, krydert, lakrids, kandis, nødder, rosiner


Den 38 års er sat samme af fade fra Bunnahabhain, Highland Park, Glenburgie, Miltonduff, Glenlivet, Springbank og Invergordon
40% alc.

Noter:
Duft: grain, træ bitterhed (oaky), kokus, bourbon, acetone, grønne æbler/pærer, brændte mandler i baggrunden
Smag: the, eucalyptus, æbler, hint af nougat, nødder, marcipan
Eftersmag/finish: lang fed eftersmag af nougat, the og grønne æbler


De tre aftapninger kan ikke sammenlignes da de er så forskellige på hver deres måde. Jeg synes det er klasse whisky og der kan bruges lang tid på dem.
Noget som kendertegner dem, synes jeg, er at der er så mange forskellige ting af finde, de er meget komplekse og har meget at byde på. Det er ikke rå power, men rundhed.

Bryder man sig ikke om grain whisky, så skal man ikke satse på disse da der helt klart kan findes grain noter i dem.

Aftapningerne er ikke udgivet i den rækkefølge jeg beskriver dem her, den første der kom var den 35 års, så den 38 års og til sidst den 33 års som lige er kommet i handlen.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13799 by karlejnar

Den 33 års er cask strength og består af, Kinclaith, Ladyburn, Glen Mhor, Glen Albyn, Glen Craig og Carsebridge

Var så heldig at smage denne i vores "stampub" (og Mark Watt's) i Dufftown. Ulla syntes, jeg skulle have en overraskelse, og bad bartenderen om at finde en rigtig god whisky. Det var så denne. Jeg fik dog ikke lov at se flasken, før jeg havde smagt den, og forsøgt at gætte hvilken. Jeg gættede nu ikke lige på, at det var en blend, men sikken én :P :P :P
Jeg syntes ikke, der var så meget grain, at det gjorde noget. Når det er 33-års, er der jo efterhånden mere fad- end destillat-noter tilbage.
Jeg gætter på, at de har lavet disse Auld Blend's fordi nogle (eller alle) maltene deri er gået under 40%. Ved selv at blande disse med grain-whisky på over de 40%, undgår de jo at skulle sælge dem fra til andre blendere. De kan måske ikke bruges i Lonach-serien fordi de ikke har flere af samme slags, men det er rent gætteri fra min side.

En anden kuriøsitet mht denne, er at alle destillerierne, der indgår, er lukkede.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago - 16 years 4 months ago #13801 by jones
Karlejnar,

Dit gæt at disse blends er lavet for at redde whisky der var faldet under 40% kan måske være rigtigt hvad angår 33 og 38 års, men læg lige mærke til at den 35 års blev blended da ingredienserne var ca. 17 år og lagt på fad igen i yderligere 19 år.

Det er nu meget lidt sandsynligt at disse fade skulle være faldet under 40% efter kun 17 år.

Hvis man er blevet nysgerrig efter at have læst Niels' smagnoter, kan man smage 35 års på Whisky Bible 2008 smagning på Cockney Pub den 23. februar og 33 års på Whisky Bible 2008 smagning samme sted den første lørdag i oktober.


Al J.
Last edit: 16 years 4 months ago by jones.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13803 by karlejnar

Dit gæt at disse blends er lavet for at redde whisky der var faldet under 40% kan måske være rigtigt hvad angår 33 og 38 års, men læg lige mærke til at den 35 års blev blended da ingredienserne var ca. 17 år og lagt på fad igen i yderligere 19 år.

Det er nu meget lidt sandsynligt at disse fade skulle være faldet under 40% efter kun 17 år.

Du har fuldstændig ret - der var jeg vist lidt for hurtig til at generalisere :oops:

Men - nu skrev jeg da også, at det var mit gæt - såeh :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13805 by Chief
Har kun smagt den 35-års, og den var dæleme en dejlig dram. Hvis smagsløg kunne tale, er jeg sikker på, at jeg ville få ros for at udsætte dem for den oplevelse. Og eftersmagen huskes som meget laaaang og dejlig. Efter at have læst om de to andre, glæder jeg mig til at smage dem. :D :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.317 seconds