WWW Falster 2007

More
16 years 6 months ago #13104 by dmwa
WWW Falster 2007 was created by dmwa
Alle værelser er udsolgt fra lørdag til søndag - men der er fortsat enkelte ledige værelser fra fredag til lørdag.

Vi har nu fået smageprogrammet fra Juuls Vinhandel lørdag kl. 16.00, hvor der er ledige pladser:

Braunstein, Køge indleder med new make med fra dette nye destilleriprojekt i Køge. Derefter følger "Secret Stills" fra Juuls / Michael Madsen som følger:

1987 Lowland,
1988 Highland,
1989 Islay, 1989
Isle of Skye,
1966 Speyside.

Pris for denne smagning - KUN DKK 150,00

Dansk Maltwhisky Akademi afholder smagning fredag den 19. oktober kl. 20.00 med nogenlunde følgende program:

Ballechin - Nr. 1 fra 2006 (Bourgogne matured) og Nr. 2 fra 2007 (Madeira matured).

Edradour - Finish fra deres "straight from cask" serie

Signatory - North British grain whisky fra 1991, Clynelish på 11 år og en mere fra deres Cask strenght serie

Pris DKK 200,00 - her er der fortsat ganske få pladser

Cadenhead smagningerne er fredag (1 plads) og lørdag (8 pladser) og koster DKK 250,00

Duncan Taylor lørdag kæl. 16.00 - en flot smagning til DKK 275,00 - hvis vi får programmet, vil vi offentliggøre det.

Whiskyskole 1 - 4 kan også tilbyde flere pladser - pris DKK 245,00 pr "time" - eller DKK 750,00 for alle 4.

Macallan smagningen med Martin Markvardsen er desværre helt udsolgt.

Frank Minov udstiller under hele WWW Falster sine billeder - og disse kan købes!

Levende musik både fredag og lørdag.

Så hvis du ikke har tilmeldt dig WWW Falster - så skynd dig - det er ikke en whisky for tidlig.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13114 by dmwa
Replied by dmwa on topic WWW Falster 2007
Og her følger så programmet for Duncan Taylor smagningen lørdag kl. 16.00 - hvor man fortsat vil kunne få plads. Pris DKK 275,00

Lonach Collection - Glenrothes, 1970 "“ 35 Years Old Speyside "“ 40,3% Cask Strength
Rarest of the Rare - Inverleven, 1979 - 26 Years Old Lowland "“ 53,7% Cask Strength - Cask no. 5662
Peerless Collection - Caperdonich, 1972 "“ Speyside "“ 34 Years Old - Cask Strength (55,6%) - Cask no. 7435
Peerless Collection - Dallas Dhu, 1981 "“ Speyside "“ 24 Years Old - Cask Strength (58,3%) - Cask no. 387 - Sherry
Peerless Collection - North British, 1978 "“ Grain "“ 26 Years Old - Cask Strength (55,1%) - Cask no. 239.967
Duncan Taylor's - 35 Years Rare Old Blend "“ 46%
Peerless Collection - Glenesk, 1981 - 26 Years Old Highland "“ 59.0% Cask Strength (Cask no. 934) - (Sherry Cask)

Nu kan vi snart ikke vente, til det bliver weekend....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13115 by dmwa
Replied by dmwa on topic WWW Falster 2007
Og her følger så Cadenhead smagningerne

Fredag 19. oktober 2007 kl. 20.00 - DKK 200,00 (kun 1 plads tilbage)

Bunnahabhain 28yo, 1979, b. Sept 07. 45.5%. 168 bottles
Dallas Dhu 27yo, 1979 b. May 07. 59.2%. 198 bottles
Imperial 29yo, 1977 b. May 07, 54.7%. 228 bottles
Royal Brackla 30yo 1976 b. Nov 06. 53.6%,126 bottles
Glenlivet (Minmore) 30yo, 1976 b. Sept 06, 57.1%. 432 bottles
Glenfarclas 34yo, 1973 b. Sept 07, 43.7%, 198 bottles


Closed distilleries smagning lørdan den 20. oktober 2007 kl. 14.00 - pris DKK 250,00 - enkelte pladser ledige

Dumbarton 18yo, 1987 b. May 07, 57.9%. 276 bottles
Banff 29yo, 1976 b. May 06, 52%. 228 bottles.
Caperdonich 23yo, 1980 b. Jan 04. 58%, 252 bottles
Convalmore 30yo, 1977 b. Sept 07, 61.6%. 240 bottles
Glenglassauch 23yo 1984 b. Sept 07 52.5%. 612 bottles
Millburn 31yo, 1974 b. May 06. 52.3%. 246 bottles

Så har du ikke besluttet dig for, hvad den kommende weekend skal gå med - så er ovenstående smagninger da et rigtig godt bud.

Tilmelding til smagninger direkte til Dansk Maltwhisky Akademi - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13117 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic WWW Falster 2007
Hej Flemming, kan man skifte fra Juuls til DT smagningen istedet??

Navnet er Torben S. Godiksen fra QW.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13125 by dmwa
Replied by dmwa on topic WWW Falster 2007
Qualityworld afholder som bekendt Whiskyskoler i f.m. WWW Falster 2007. Her er programmet for de enkelte smagninger:

Fredag den 19. oktober 2007:
Whiskyskole I-III

Whiskyskole I) Duft/Smag og om at sætte ord på oplevelserne
Starter: kl.11.00 - Varighed: 2-2 ½t Pris: DKK 245,00 *).
Indhold: Vi gennemgår den basale sensorik, og ser på hvordan man anvender denne, og hvilke teknikker man kan bruge, for at gøre det nemmere for sig selv at analysere og beskrive smags- og duftsoplevelser, samt hvilke ting der kan være medvirkerne til at snyde sanserne - og dermed gøre opgaven vanskelig.
Vi skal smage: James MacArthurs Miltonduff 10y 43%, Malts of Scotland Highland Park 16y 46%, Norse Cask Arran 1996 56.5%, Excl. Malts Benriach 11y 55.9% og Adelphi Linkwood 16y 49.3%

Whiskyskole II) Whiskyproduktion og typer, processer og smagsindflydelse - en teknisk gennemgang
Starter: kl.13.30 - Varighed: 2-2 ½t Pris: DKK 245,00 *).
Indhold: Vi gennemgår produktionen i detaljer, samt ser på de forskellige typer af whisky, og kigger på hvordan de enkelte processer påvirker smagen i slutproduktet. Der vises en kort video fra produktionen på Bladnoch.
Vi skal smage: Compass Box Asyla 43%, Hirsch Canadian Rye 12y 43%, Jeffersons's Reserve Very Old Bourbon 45.1%, Dewar Rattray North of Scotland 1972 33y 56.7% og Vintage Karuizawa 1992 62.8%

Whiskyskole III) Regional klassifikation og indeling efter smag
Starter: kl.16.00 - Varighed: 2-2 ½t Pris: DKK 245,00 *).
Indhold: Vi gennemgår den regionale klassifikation, ser på baggrunden for den, og smager på lidt forskellige whiskyer, der illustrerer, hvornår det går godt - og hvornår det går skidt. Derefter ser vi med basis i vores introduktion om smag og ordforråd på, hvordan man kan inddele whiskyer efter deres smag, og diskuterer brugen af Whisky Classified - og smager en række whiskyer, som vi selv inddeler.
Vi skal smage: Dun Bheagan Lowland 8 43%, Dun Bheagan Speyside 8y 43%, Dun Bheagan Islay 8y 43%,
Malts of Scotland Benriach 21y 56.7%, Berrys Own Bunnahabhain 1990 53.2%, James MacArthurs Glen Grant 11y 43% og Berrys Own Glen Grant 1972 51%.

Lørdag den 20. oktober 2007

Whiskyskole IV) Lagring, alder og træets indflydelse på slutproduktet
Starter: kl.11.00 Varighed: 2-2 ½t Pris: DKK 245,00 *).
Indhold: Vi gennemgår de forskellige parametre i lagringen der påvirker smagen, ser lidt på hvad der sker under lagring og de forskellige muligheder for at manipulere med træfadet og dermed smagen.
Der bliver mulighed for at lave nogle helt unikke smagssammenligninger, idet vi smager 2 serier af finish, hvor vi får den eksakt samme whisky med og uden finish, samt smager præcis det produkt der har været på det præcis samme finish fad - en mulighed der ikke tidligere har været tilgængelig for 'almindelige' whiskydrikkere ;-)
Vi skal smage:
1. Compass Box Oak Cross 43%, Compass Box Canto #10 54.2% og Compass Box Canto #50 54.4%
2. Norse Cask Mortlach 1994 11y 58.7% med og uden rom finish, samt Enmore Still 1988 62% rom.
3. Norse Cask Glen Spey 1995 11y 59.7% med og uden cognac finish, samt Brugerolle 1993 60.5% cognac.

Vælger man at deltage i alle 4 "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13164 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic WWW Falster 2007
Til alle der deltog i WWW

Jeg vil benytte mandag morgen til at takke alle der deltog i WWW her i weekenden. Det var som altid en fantastisk weekend og rigtig dejligt at møde alle de "gamle" deltagere samt alle dem som deltog for først gang. >

Tak til dem som deltog i min Macallan smagning og for at den fik lov at forløbe som den gjorde, trods de mange aftapninger.

Flemming og Hans Henrik......I skal have min store respekt..... rigtig godt arragement......keep up the good work.......and I ´ll be back....næste år med en Highland Park smagning.

Hilsen

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13165 by dmwa
Replied by dmwa on topic WWW Falster 2007

næste år med en Highland Park smagning.

Er det en trussel eller noget du lover :lol:

Tak til alle der deltog - det være sig gæster, foredragsholdere, musikere og personale på Hotel Falster. Hans-Henrik og jeg vil ikke tage hele æren - det er også den indstilling, som alle kommer med, der er med til at gøre WWW Falster til noget helt specielt.

Men - det er svært at beskrive - DET SKAL OPLEVES!

Det er et tilbagevendende arrangement - og har man ikke været med tidligere, kan det så nås næste år, hvor WWW Falster løber af stablen 17. - 19. oktober 2008.

Vi udgiver jo hvert år aftapning til markering af WWW Falster - i år blev det så til 2 - en Littlemill 16 år (DKK 550) og en Caol Ila 23 år (DKK 695) - vil man sikre sig en af disse, skal man være hurtig - de er næsten udsolgt.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13166 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic WWW Falster 2007

Sikke en fantastisk weekend.....Man får tårer i øjnene af bare at tænke på det.

Det startede med Whisky skole om fredagen kl. 11.00 som blev holdt af Quality world....Nu skal man tage Skole med et gram salt det, var mere nørdreri af den bedste skuffe og jeg er sikker på at selv de hårdeste Whisky connaisuers fik lidt ekstra i posen da de gik derfra 6 timer senere. Der var stort set ingen pauser fordi vi bare hyggede os mens David uddelte af sin imponerende viden.

Vi smagte en bunke whisky ´s men dem der gjorde størt indtryk var den nye Arran fra Norse Cask og de to compass box Canto cask nå ja så var der selvfølgelig også adelphi ´s Miltonduff MUMS...alt i alt smagte vi os igennem 21 forskellige meget læækre whiskyer.... hov jeg glemte lige en af de mere sofistikerede ting vi åprøvede en Norse cask Mortlach med og uden Romfinish men så kommer det.....vi smagte også selve Rommen fra det selvsamme fad, det var fedt at prøve.

Senere efter maden gik undertegnet til Cadenhead smagningen udemærket og også gode whiskyer men må desværre indrømme at jeg ikke er så trænet endnu for jeg husker ikke så mange af dem....jeg tror sgu også jeg var den første der gik i seng kl. 11.00 før det rigtig spændene kom på bordet...nåede dog at smage en Blair Athol Signatory fra 1975....uhyggelig godt.

Det var fredagen. Lørdagen vågnede jeg med ekstreme Tømmermænd...havde der sneget sig en enkelt øl ind igår??

Men anyway vi skulle jo til det så afsted til Whiskyskole for at høre om Fadets betydning for smagen...igen meget interressant og en masse nye indput.....det var fra 11.00 til 13.00 og jeg skulle til DT smagnig kl. 16....jeg kune lige nå en lur inden...

DT smagningen var...jaa lad mig sige at whiskyerne var OK....men de to gutter der holdte smagningen var helt fantatiske..Mark og euan de kunne nogle trick med hensyn til jokes og humor ha ha de var gode. Der var en af whiskyerne som jeg var rimelig tædt på det var en North british....gammel svend men en suveræn dram.

Gallamiddagen var og dejlig og god her fik en ny dram som Martin fra Macallan havde taget med.....Famouse Crouse black label tror jeg den hed....meget let tilgængelig blød og afrundet....den skal nok få succes som værende God blend.

Senere trak vi så ud bagved tll kaffen og en røvfuld af whisky...Jeg havde selv medbragt Compass box Spice tree....til dem der kender den ved de også at den ikke laves mere....men jeg troede at denvar speciel, det er den måske også men jeg skal da love for, at alt det andet også var fra en anden verden....I guder hvor var der meget lækkert..Bla: prøvede jeg en Glenlivet fra start 70érne som Jerome fra Holland havde med SMOOOTH.....Jeg har vist skrevet for meget og man skulle have været der jeg vil bare lige sige tak for en uforglemmelig aften med en masse dejlig whisky og en masse nørderi.

PS: det var super hyggeligt at hilse på Chief og Dragen her fra siden og det var fedt at bruge en weekend kun på whisky kommer 100% til næste år dog medbringer jeg nok lidt flere whisky ´s.

Sorry fpor det lange og måske lidt kedelige indlæg men jeg måtte af med det.

Venlig hilsen

Springbank21


Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13167 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic WWW Falster 2007
[Er det en trussel eller noget du lover
[/quote]
Det er noget jeg lover........

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13169 by dmwa
Replied by dmwa on topic WWW Falster 2007
Du er på programmet for 2008!

De der oplevede din Macallan smagning var så vidt jeg kunne vurdere i 7. himmel. Ikke "kun" p.gr.a. de mange whiskies (17 i alt - eller var det 16 + new make???). Jeg spurgte en af deltagerne, om det lovede op til forventninger - svaret var "NEJ"!! ........ "Det var meget bedre end jeg havde forventet".

Som Springbank21 også skriver, er en del af WWW Falster ikke kun smagningerne, men også "3. halvleg", som det hedder i fodboldsproget - hvor man vurdere smagningerne, stifter socialt netværk - og hvor man kan medbringe egne flasker til fri smagning i hyggestuen efterfølgende.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13172 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic WWW Falster 2007
Det er i høj grad det sociale der gør WWW til noget specielt. Jeg glæder mig altid til at se glade smil om aftenen. En masse gode historier og oplevelser bliver fortalt. Der bliver åbnet for flasker som er sjældne, smagt på... vurderet og smagt på igen, igen, igen igen og så lige igen.......WWW er for mig som har et travlt program over det meste af kloden, en weekend fyldt med hygge og varme samt masser af god whisky, mad og ikke mindst glade mennesker.....en dejlig måde at slappe af på og samtidig udføre sit arbejde........

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13175 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic WWW Falster 2007
Hej alle whiskyvenner !

Sikke dog en skøn weekend (og hvilken hård mandag !).

Stor tak til alle som gjorde det muligt og især en kæmpe tak til Flemming og Hans-Henrik. Uden dem var det bare umuligt at lave sådan et arrangement.

Også stor tak til de forskellige fordragsholdere - De tre smagninger, som jeg besøgte var præget af en rigtig god stemning og et højt niveau. Især Martins smagning lørdag var bare super - Det var bare super whisky, som du havde med og din præsentation var virkelig god. Glæder mig allerede til Highland Park næste år :-)

De to spasmagere fra Huntly var jo også fremragende. Det er jo bedre end Cirkusrevyen, når de ligger fra land !

Jeg har lavet et kæmpe billedegalleri fra weekenden, som jeg håber I får fornøjelse ved.
Følg linket nedefor og tryk "View as slideshow" eller vælg de enkelte billeder direkte.

www.flickr.com/photos/wwwfalster ... 609336470/

Vi ses næste år på Falster, men forhåbenligt også til nogle gode smagninger i mellemtiden !

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13177 by uldall
Replied by uldall on topic WWW Falster 2007
WWW Falster 2007, ja hvad skal man sige :D
Tak til mine 2 venner Jan Og Jørn G. fra Fredericia Whisky Golf & Gourmandise Society for godt selskab torsdag til søndag, og ikke mindst til Hans Henrik og Flemming som har mod på at viderføre denne helt unikke Whisky Weekend også i 2008.
Tak til Kisser og Angus, Martin M., Lars Gregersen, Andre`, Michael Madsen, vore venner fra Skotland Mark og Euan og cadenhead gutten, hvilke smagninger de stod for, ganske enkelt fremragende.
Mange tak til alle gutter og tøser her fra Whisky Nyt, og andre søde mennesker der var gæster på WWW Falster 2007, uden os var weekenden blevet kedelig for arrangørerne :roll: :D
Jeg glæder mig til at se jer derude til en smagning igen og selvfølgelig på Falster 2008.

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13200 by Chief
Replied by Chief on topic WWW Falster 2007
Det var dog en aldeles fremragende week-end. Da det var første gang jeg deltog i en WWW, var mine forventninger høje. Og de blev i overvældende grad indfriet. For hulen da for et super arrangememt. Alt gik op i en højere enhed af oplevelser.
Jeg ankom først om lørdagen, da jeg aftenen forinden havde været til Duncan Taylors Whisky Festival på Gisselfeldt, så jeg startede med et besøg i Hans-Henriks bar. Jeg tror man flere gange kunne høre det lydelige klask, det gav når min underkæbe ramte brystet i forundring og betagelse over de mange fantastiske flasker. :D

Dernæst en Cadenhead-smagning med utrolig godt whisky. Ved vores bord var vi enige om, at den 30-års Convalmore, 1977, 61,6% skulle kåres som den bedste (kan man det, når alle de andre whiskies var supergode ?). Men trods den høje ABV var den utrolig blød, rund og lækker. Mums for smagsløgene. :D

Dernæst en Duncan Taylor-smagning med Mark og Euan i topform. At opleve de to gutter, er som at være til et Stand-up show. De supplerede hinanden fantastisk, og gassede hinanden, så ikke et øje var tørt af grin. Jeg havde glædet mig til at smage den 26-års Interleven, 1979, 53,7%, og den var lige så fremragende, som jeg havde forestillet mig. Da jeg i en anden tråd her på siden havde læst meget godt om deres 35-års Rare Old Blend, 46% havde jeg også set frem til at smage den, og den skuffede heller ikke. Og så producerer Duncan Taylor noget aldeles godt Grain-whisky. Den 26-års North British'en var bare en lækker sag. :D

Og så 3. halvleg. Ja, hvad kan jeg sige ? Fremragende mad, super underholdning, fantastisk stemning, fremragende whiskies og dejlige og søde mennesker. En oplevelse, som satte kronen på værket. Det har styrket min opfattelse af, at whisky-nydere er dejlige menesker :D Vi ses helt sikkert næste år.

Først og fremest store stjerner og mange roser til Flemming og Hans-Henrik for et fantastisk arrangement og stor tak og anerkendelse til alle øvrige, såvel "smagnings-afholderne" som deltagere. I har givet en ældre herre en minderig oplevelse. :D

For at afslutte en uge med utrolige whisky-oplevelser, har vi i Vordingborg besluttet, at vi vil runde ugen af med vores egen (forhåbentlig) store whisky-oplevelse. På fredag har vi indkaldt medlemmerne til følgende smagning:

- 25-års Glen Grant, G&M, Sherry, 40%.
- 28-års Alt-A-Bhainne, 1975/2004, Dhun Beagan, Re-fill sherry, 60,2%
- 30-års Auchroisk, 1975/2006, OMC DL, Bourbon, 44,8%.
- 30-års Glenesk, 1974/2004, OMC DL, Sherry, 48,5%.
- 30-års Glentauchers, 1976/2006, OMC DL, Re-fill Hogshead, 50%.
- 32-års Caperdonich, 1973/2006, OMC DL, Wine finish, 50%.
- 40-års Tomatin, 1965/2006, OMC DL, Re-fill Hogshead, 45,5%

Så I kan forhåbentlig godt forstå, at når jeg slår øjnene op lørdag, kan jeg se tilbage på en fantastisk whisky-uge.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago - 16 years 6 months ago #13204 by Dragen
Replied by Dragen on topic WWW Falster 2007
Hey

Også lige en hilsen med tak for sidst til alle herfra "“ det var igen et fremragende arrangement :D

Vi (Stefan og jeg) startede om torsdagen i Fredericia til Duncan Taylor messen. Det var en blandet oplevelse for mit vedkommende. Der er normalt ikke mange whiskies jeg decideret ikke bryder mig om "“ men her lykkedes det mig da at ramle ind i et par stykker (Clynelish 14y NC2, Royal Brackla 14 y madeira finish NC2 og en decideret ækel Glenlossie 13 y Tokaji cask som smagte af eddike :oops: ). Heldigvis var der også enkelte lyspunkter som eks. Aberlour 12y NC2 of Festival malten Glen Elgin 16y sherry cask NC2. Men hvorfor hulen bliver de ved med at plaske alt det vand i den gode whisky"¦kan godt forstå at de gør det for at fortynde 'katastroferne'. Hrmpf. Fra eksklusiv baren måtte Macduff 37y 54.9% PL og Imperial 17y 55,2% PL med hjem.Mums.

"¦og så med tog til Falster. Vi havde heldigvis booket værelse allerede torsdag så der ikke skulle rejses til Århus fra Fredericia og tilbage igen sydøstover inden for 10 timer"¦et rigtig godt valg viste det sig.
Programmet var dælme 'hårdt' i år "“ et frit valg naturligvis "“ men man vil jo også gerne benytte sig af lejligheden til at prøve så mange spændende ting som muligt. For vores vedkommende startede fredag med 3*whiskyskole inkl. smagninger. Whiskyskole skal, som skrevet før, forstås i udvidet forstand "“ og det var noget af det mest informative og lærerige jeg endnu har været med til. Jeg synes at rigtig mange arrangører af smagninger gør det smaddergodt og ryster op med en udmærket paratviden og som regel gode info om relevante flasker/destillerier "“ men når man tusser rundt til så mange smagninger som undertegnede, kan man godt sukke efter lidt mere dybtgående viden om selve whisky som begreb "“ hvad er det som gør at den samme whisky smager forskelligt fra gang til gang "“ hvorfor er vi ikke enige om hvad den smager af "¦ og hvad er der med den der 60-80% fadlagring som sætter så forskelligt aftryk på drikken at to nabofade kan smage hhv. himmelsk og forfærdeligt. Den slags vil jeg rigtig gerne vide mere om uden at skulle læse kemi 8 år. Den slags info fik jeg for (det mestes vedkommende) første gang noget omfattende af her.
Indholdet af de 4 'lektioner' er nævnt før i denne tråd "“ så jeg vil blot tilføje at de alle var præsenteret i vanlig engageret stil af David som "“ trods lidt matte koder "“ fik os underholdt og undervist med sjove historier, forsøg, spændende oplysninger, trukket os med ind i temaerne og serverede noget fremragende whisky. Mine favoritlektioner var 1 og 4 hvor jeg lærte en masse nyt.
En af de sjove ting fra første lektion var at vi alle prøvede at gætte på indholdet i et duftsæt med 7 dufte, anonymiseret med numre "“ og selv om vi først gættede hver for sig og siden pludrede sammen inden David afslørede hvad det var "“ gættede ingen alle 7 rigtige. For mig var Adelphi's 16y Linkwood en kanon whisky fra denne lektion.
Lektion 2 var kendt stof for mig "“ men 2 af whiskyerne synes jeg var i særklasse: Dewar Rattray North of Scotland 1972 33y 56.7% og Vintage Karuizawa 1992 62.8%
Lektion 3 var igen noget jeg havde hørt lidt om før "“ men så fornøjede jeg mig da vældigt med Berrys Own Bunnahabhain 1990 53.2 og Berrys Own Glen Grant 1972 51%. Mums.

Så var det ved at være aftensmadstid "“ og det foregik som det plejer fredag med at vi får noget rigtig godt tag-selv-bord og siger hej til gamle og nye venner og bekendte. Jeg er passende begejstret for maden på hotellet og synes at tag-selv-bord er en af de ting der viser om et køkken er i stand til at tænke uden for de sædvanlige rammer "“ og her serveres der altid noget hvor jeg får lejlighed til at prøve nye kombinationer "“ denne gang var eks. de røgede kartofler, fisken med tomat og syltede fyldte peberfrugter et stort hit.

Efter maden var det tid til Edradoursmagning. Her fik vi først stillet smagsløgene ind på noget helt andet med de tre Signatoryaftapninger af Grain, Clynelish og Brora "“ hvor det bemærkesværdigt nok var grain'en som jeg fandt mest interessant "“ er ellers temmelig begejstret for de to Brora destillerier nor-malt. De to Edradour var OK, men jeg er nok mest til den 'rå' version i øjeblikket"¦ikke finish, som Edra-dour jo ellers er 'stærk nok' til at bære efter min mening. De to Ballechin er altså nogle underlige dyr. Den første (bourgogne matured) er da drikkelig, men jeg kan slet ikke forstå hvor Edradour'en bliver af i den"¦ nogle gange hvor jeg har smagt den har syntes at den var udmærket. Men de 46% gør den altså lidt pjasket ift. min foretrukne CS. Of den nye Madeira matured er da ikke kraftigere. Nå, men det var nu rigtig sjovt at smage dem sammen.

Så var der fri leg resten af aftenen"¦ og gode sager kom som altid på bordene. Jeg nægter at tage noter til sådan et arrangement "“ så jeg glemmer rask væk hvad de fleste whiskies var et par dage efter (men så har kridte her jo den store oplevelse til gode igen)"¦ og godt var det. Et par som skiller sig særdeles positivt ud fra de to aftener var Jeroen's nye Hanyu sample og den fænomenale Caol Ila som Uldall havde slæbt med så jeg kunne smage den "“ tusind tak "“ den var forrygende :lol:

Efter en velfortjent nats søvn, som var aaalt for kort"¦(hvad gør de ved nætterne dernede på Falster, de fordamper lissom) skulle vi i skole igen. I lektion 4 snakkede vi om den lidt dybere forklaring på at træ gør som det gør ved whiskyen "“ inkl. kemi og brugen af 'manipuleret' træ. Sammenligningen af de 6 Norse Cask aftapninger var sjov (første gang at jeg smager alle 6 på én gang) "“ men John Glaser's 'udvidede' træeksperiment som endte i bl.a. de to Canto Cask var helt vildt flot. De to fade som David og Tommy fra Qualityworld har fået lov til at vælge var ekstremt forskellige i deres udtryk: let og fint mod tungt og massivt"¦men begge struttede af en masse sammenhængende flotte smagsnoter. 2 whiskies som skal bo hos os og have et godt hjem her hvor de bliver værdsat 8)

Næst på dagens program var Cadenheadsmagningen. Jeg er temmelig begejstret for de ting som Caden-head aftapper generelt og blev ikke skuffet her. Deres Brand Ambassador (gad vide om jeg ikke kan gafle mig sådan en titel i et eller andet obskurt) var på besøg "“ og havde valgt en af dagens aftapninger i anledning af sin 30 års fødselsdag. Altså han havde fået lov til at vælge en tønde som de så har fået tappet i deres fine serie af aftapninger fra lukkede destillerier. Det var en 30 års Convalmore som afgjort var smagningens største hit, men også 23y Glenglassaugh og 23y Caperdonich faldt i rigtig god smag hos denne drage. Ak "“ mere shopping. De sidste 3 var bestemt ikke dårlige, men man kommer jo sådan helt automatisk til at sidde og rangordne dem lidt, ik'.

Derefter skulle vi underholdes af Duncan Taylor parret igen "“ og det var som altid rigtig sjovt. Lars fra Lago fik os med på at lave en practical joke med Euan "“ ret kort tid inde i programmet hvor Euan var ved at tale sig godt varm, faldt vi alle sammen henover bordene og lod som om vi sov på signal fra Lars. Lars filmede det hele og vil nu bruge det til at 'afpresse' Euan med "“ beviser på den dag han sankkede en hel forsamling i søvn. Den første spydige kommentar fra Mark og Euan inden de begyndte at storgrine var et hurtigt: "
Last edit: 16 years 6 months ago by Dragen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
16 years 6 months ago #13206 by André
Replied by André on topic WWW Falster 2007

men David Stirks 'udvidede' træeksperiment som endte i bl.a. de to Canto Cask var helt vildt flot


Vivi, det er dejligt du synes godt om Canto fadene, men det er jo John Glaser... ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13211 by Dragen
Replied by Dragen on topic WWW Falster 2007
Ups - rettet......ikke min dag :cry:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
16 years 6 months ago #13212 by André
Replied by André on topic WWW Falster 2007

Ups - rettet......ikke min dag

Ser også ud til, at det kan tage nogle dage at komme oven på den omgang du har været igennem i week-enden. Lyder som om det har været ganske underholdende... Jeg må se om jeg ikke kan få plads i kalenderen til at komme til Falster næste år.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.366 seconds