Lidt japanere mm.

More
16 years 4 months ago #14131 by Peteys
Lidt japanere mm. was created by Peteys
Lige før nytår var vi en tre stykker der havde lejlighed til at smage nogen japanske malt's til en privat smagning.
Listen over whisky'er er følgende

Nikka Pure malt red 43%
Næse: lidt kvalm fedme 19, Smag: Meget bedre 22, Finish: kort, Balance: hmm 19. total 80 (lidt for at være flink)

Nikke pure malt 17 43%
N. Lækker blomstret, lidt lowland agtigt (på den gode måde) 21, S Mere Lowland, rund og blød, blommer 22, F Lang og mere af det samme, dog lidt offnoter i slutningen 20, B ok, total 84

Nikka Pure malt white 43%
N delikate små røgnoter + lidt frugt 21, S Vingummi og røg 21, F mild røg, B ok 21 total 84

Nikka Yoichi 15år 45% (som viste sig at være "død på flaske"
N Lidt a la Laphroaig 15år OB, 21 S Bløde klamme brunkager (sukkerfri!) lidt røg (kedelig). B 19 total 78. men det skal man (i hvert fald i det her tilfælde) ikke tage for alvorligt.

Nikka Miyagikyou 12år 45%
N "højlandsstil, blomster, kedelig 20. S, Mange små forunderlge noter 22, F mere af det samme, blot lidt unuanceret 20. B ok! 21 total 83

Suntory Yamazaki 18år 43% (Gold label?)
N Blomstret, ung, nuanceret lækker 22, S Lækker rund ogild 21, F ok som smag 21, B Holder ok 22, total 86

Nikka single cask Coffey grain 7/7 1992 - 13/1 2006 63%
N ikke så meget at komme efter, lidt frugtig ok, 20, S sprittet, spegepølse lidt frugt 22, F forbløffende kort, sprittet 20, B mærkelig 19 total 81
Med vand
N. Lowlandish wauv 23, S herlig 21, F yess, 22 B 22 herlig total 88

Derudover fik jeg lige smagt på Strathisla (Falster 2005 aftapningen)
N,S,F,B 22-88
Og, Brora signatory 81 22år 8/12 81 - 6/10 04 Sherrybutt 1561 611 fl. 56,4%
N23, S21, F 21, B20 total 85 point

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #14140 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Lidt japanere mm.
Jeg har lige smagt denne i december måned som jeg var nødt til at købe lidt af.....

Karuizawa 62,8 % 1992

Købte den hos QW...

Meget fyldig og intens whisky der nærmest sprænger i luften i munden på en. Mindede mig lidt om PC5 bare uden røg.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14581 by Chief
Replied by Chief on topic Lidt japanere mm.
Hej Peter

Det var interressant at læse om dine japanske erfaringer. Tilfældigvis har vi i Vordingborg på vores aktivitetsoversigt for 2008 en japansk smagning den 7. marts. Vi skal smage følgende:

Nikka Yoichi, 10 år, 45%.
Nika Miyagikyou, 10 år, 45%.
Nikka Taketsuru, 17 år, 43%.
Nikka Pure Malt Black, 43%.
Suntory Yamazaki, 18 år, 43%.
Suntory Hakushu, 12 år, 43,5%.

Det er skægt nok, at den eneste, du manglede af "farver" i Nikka Pure Malt-serien til din smagning, var Pure Malt Black, som vi har med, og som jeg ser frem til at smage.
Og så har jeg også fra anden side hørt, at den 18-års Yamazaki skulle være en herlig dram. :D Jeg har læst et sted, at den vandt dobbelt guld ved San Fransisco World Spirits Competition i 2005.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14584 by Peteys
Replied by Peteys on topic Lidt japanere mm.
Hvis i har mulighed for det, kan jeg også anbefale Yamazaki 12års, det er en fin dram.Men hvis i skal gå efter noget ekstra bør det nok være "kort serien" som er fra et lukket destilleri, men glimrende malt.
Der er afbilledet forskellige kort på hver flaske, da de kommer i små batches.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14589 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Lidt japanere mm.
Jeg fik smagt på en Nikka single cask Coffey grain 1992 - 2007 57%

Den mindede, synes jeg, ufattelige meget om bourbon. Smagte ganske fint, jeg prøvede den dog ikke med vand, desværre.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14590 by Peteys
Replied by Peteys on topic Lidt japanere mm.
Kort serien kommer fra Ichiro destilleriet, ku ikke huske det før. Var forbi deres stand på Whiskylive i London sidste år, pudsig fætter, men go whisky

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.175 seconds