Glenmorangie´s stille død.

More
16 years 3 months ago #14310 by Ladewig
Det var en sorgens dag i går.
Jeg var til smagning i Den Gyldne Dråbe i Vordingborg, hvor vi udover et nærmere bekendtskab med nogle fermragende flasker fra Flora og Faunaserien, startede med at smage Den "nye" Glenmorangie "The Original" op imod den "gamle" "Ten years old".
Det faldt IKKE ud til "The Originals" fordel.
Den har stort set ingen duft. Og smagen er blevet meget mere afdæmpet.
Man skulle næsten tro at distilleriet er gået over til lagring på ståltanke.
Endnu en god whisky er ved at forsvinde.
Æret være dens minde.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14311 by Duffer
Ingenting er som "i gamle dage"... :-(
Men der er stadig fremragende aftapninger fra Angie som dog ikke er tilgængelig i normal handel - f.eks 100 Proof, Artisan Cask og flere SMWS aftapninger...
Selvom det er en ringe trøst, er Glenmorangie ikke de eneste hvor prisen er stigende og kvaliteten dalende.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14312 by Lading
Mener at have hørt en af deres marketingsfolk sige at indholdet skulle være det samme....

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14314 by Justesen

Men der er stadig fremragende aftapninger fra Angie som dog ikke er tilgængelig i normal handel - f.eks 100 Proof, Artisan Cask og flere SMWS aftapninger...


Har lige set et par flasker Artisan Cask hos Juuls i dag. Iøvrigt en glimrende whisky. Synd den kun er på 0,5 liter.

Justesen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14313 by Peteys
Tjek evt. på singlemalt.tv hvor Bill Lumsden forklarer/præsenterer de nye. Mener han snakkede om at den nye var en smule anderledes

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14318 by Ladewig
Lading\n

Mener at have hørt en af deres marketingsfolk sige at indholdet skulle være det samme....

Ja hvis bare det var så vel. Smag selv, men husk lommetørklæder. Sidder og nyder een dram af den "gamle" med en stille tåre i øjenkrogen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14319 by Ladewig
Det blev så til resten af flasken. Snøft.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14320 by Chief
Den smagning, som Ladewig omtaler, fandt som nævnt sted i fredags. Vi havde i vores forening både hørt og læst om den eventuelle forskel på den "gamle" 10-års Glenmorangie og den nye 10-års "The Original". Vi havde derfor besluttet at bede de fremmødte medlemmer om at foretage en smagning for at konstatere om der virkelig var en forskel.

Blandt de fremmødte deltog 22 i bedømmelsen. Panelet havde en stor aldersspredning, ligesom det bestod af en skønsom blanding af "hard-core nydere, øvede samt begyndere". Begge whiskies blev skænket i hvert sit glas, og der var rigeligt vand og brød til at rense og neutralisere smagsløgene med. Der blev ikke orienteret om offentliggjorte smagsnoter fra andre fora. Der blev blot bedt om man kunne konstatere, om der var en forskel på de to udgaver. Karakterskalaen gik fra 1 - 10. Vi anvendte Macdeffes karakterskala fra hans julekalender (håber vi er tilgivet, Macdeffe) med decimaler. Vi anvendte et standard smageskema, hvor man skulle bedømme, duft, smag, krop og finish. Endvidere bad vi deltagerne om evt. bemærkninger.

Den "gamle" 10-års:
Duft: Blomster, bær, frugt, forår, græs, sødlig og krydret.
Smag: Blomster, bær, honning, frugt, lyng, vanille, krydret og sød samt en anelse salt.
Krop: Medium, føltes godt i munden.
Finish: God og rund, men ikke særlig lang.
Bemærkninger:
"God, velsmagende".
"God hverdagsdram".
"God whisky".
"Bedre i smagen end "The Original".
"En lækker sag".
"Dejlig, kompleks dram".
Karakter: 8,4.

Den nye 10-års "The Original":
Duft: Blomster, frugt, bær, medicinsk.
Smag: Blomster, bær, krydret, sprittet, vanille, karamel.
Krop: Medium, føltes kraftig i munden.
Finish: Lang, men for meget karamelsmag.
Bemærkninger:
"Frisk, men i duft lidt mere "bleg".
"God, lang velsmagende eftersmag".
"Næsten det samme, blot lidt mindre af det hele".
"Ikke en whisky jeg ville sætte mine penge i".
"Ingen duft".
"Lidt for sur i smagen".
"Svagere duft. For meget karamelsmag i eftersmagen".
"Markant ringere duft end den "gamle" 10-års".
Karakter: 7,2

Med hensyn til farven er der ingen forskel

"And that completes the result of the Vordingborg Jury".

Retfærdigvis skal det siges, at et par enkelte syntes bedre om "The Original". Men som nævnt så ofte før, så er smag da gudskelov individuelt. Personligt har den "gamle" 10-års Glenmorangie altid været en af mine favorit OB'er, så nu skal der fyldes op i skabet.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14321 by Macdeffe
Spændende eksperiment

Glenmorangie 10 års har jeg også altid selv anset som en af de bedre standard aftapninger

Var det blindsmagning ?. Folk har en tendens til at sige at tingene var bedre i gamle dage :-)

Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at msage dem selv (blindt) op imod hinanden

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14326 by Chief
Henset til sammensætningen af panelet valgte vi ikke at foretage smagningen som blindsmagning. Det er rigtigt, at kendere har en tendens til at hæge om de gamle dage. Men vi synes selv, at vi fik et fornuftigt og sagligt resultat ud af det. Som nævnt bad vi blot panelet om man kunne konstatere en forskel, og ikke om den ene var bedre end den anden (det blev dog selvfølgelig resultatet).

En af de mange ting, som jeg selv sætter pris på ved en god whisky, er når duften komer frem i glasset og man ikke engang behøver at have snøfferen i nærheden af glasset for at mærke den dejlige duft af god whisky. :D En af de negative ting jeg opdagede ved The Original var, at der næsten ingen duft var. Vi lod whiskyen være længe i glasset, men ligemeget hjalp det. Jeg har i dag igen prøvet både med den gamle 10-års og The Original, og må igen konstatere, at der stadig er en utrolig forskel i duften, som absolut ikke falder ud til The Originals fordel. Nu prøver jeg igen om en lille uges tid, men jeg kan allerede fastslå nu, at The Original ikke får fast plads i skabet.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14328 by jones
Jeg har en uåbnet flaske Glenmorangie 18. Flasken er mindst 18 - 20 år gammel.

Hver gang jeg ser den, tænker jeg på at det kunne være et interessant eksperiment at sammenligne den med den aktuelle 18 års. Men lysten til at investere i den nye har bare aldrig været stor nok.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14330 by -arsH
Den norske importøren sa på en whiskyfestival nå i helgen at "Glenmorangie Original" (den nye) hadde en annen fatsammensetning enn den gamle 10 yo. Det skal blandt annet være whisky fra "Artisan cask" i den nye. Importøren hadde med seg Annabel Meikle, Sensory Whisky Creator, hos Glenmorangie, på standen, så jeg regner med at de var godt informert!

Lars Helge
www.nmwl.no

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14338 by MacLars
Bill Lumsden har til Malt Advocate udtalt

"I wanted to go back to the way the 10 year old tasted back when I first tasted it in 1994. At that time it was about 50% 10 year old and about 50% 13-14 years old.

To get a similar effect with our current 10 year old, we started introducing "Artisan Cask"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14339 by MacNiels
Som jeg har kunnet læse mig frem til så er den "Glenmorangie Original" (den nye) på 40%, altså det samme som den gamle 10års
De andre nye aftapninger er så vidt jeg kan se ikke koldfiltreret og ved 46%. Hvorfor den nye 10års ikke er ved 46% har jeg ikke kunnet finde nogen fornuftig forklaring på

Hos Royal Mile Whiskies er den gamle 10års allerede £5 dyere end den nye.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14340 by Duffer

Hvorfor den nye 10 års ikke er ved 46% har jeg ikke kunnet finde nogen fornuftig forklaring på

Måske ville det være en for stor mundfuld for "stamkunderne" at også alkoholstyrken blev højere..?
Der er mange markeder som foretrækker 40% og derefter nedvander :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14352 by MacNiels
Arnt Steffensen fra Onlymalts skriver at de har lavet et interview med Annabel Meikle fra Glenmorangie

Interviewet kan læses her: www.onlymalts.com/v2/art.php?id=276 .

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14364 by Chief
Smagte de to Angier igen her til aften. De har nu stået i flasken i ca. en uge. Lod dem begge være længe i glasset, før jeg duftede og smagte. Efter hvert nip rensede jeg munden grundigt med vand og usaltet brød. Der er stadig stor forskel på duften. The Original var en anelse mere fyldig i snøfferen end første gang, men stadig svagere end den "gamle" 10 års.
MacLars skrev:

heavily toasted, lightly charred, American White oak bourbon barrels.

Det er måske derfor, at eftersmagen i The Original til sidst har en anelse smag af brændt karamel ?

Ellers var der ikke de store ændringer, så The Original får ikke fast plads i skabet. Nu skal jeg så bare se at få hamstret nogle "gamle" 10-års. :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14368 by Duffer
Pär Cäldenby - svensk forfatter og whiskyanmelder har sat smagsnoter på 10 års vs Original;

Glenmorangie 10 yo - noses of almonds and light malt, light notes of fudge, subtle flowery notes and fresh - subtle - notes of orange rind (21). Soft yet precise attack on the palate, with notes of dry fruits like green apples and pears, the light orange rind note again, more light fudge with slightly more vanilla and then a clean oaky note (21). The finish takes the oak into oak dust and adds, dry malty fruit, almond flour and a slightly acidulous fudge with flowery vanilla or perfume (21). Well balanced, subtlety and elegance itself, but still somehow with a very good level of what I call character (21). The nutshell is "an elegant, almonds and flowery fruit". Total score 84/100.

Glenmorangie Original - clearly the same but also different, with obvious notes of toasted oak with acidulous aromas, a bit heavier in the body, fudge with more of a citrussy perfumed touch, lightly smoky and with a touch of shortbread (22). Palatewise, this offers toasted bread, fudge, clean oak and a background of malt and light gingery notes (21). Thins out on the finish and develops a lot more bitter chocolate and coffee notes, on a base of oaky fudge (21). Clearly more oak influence and more body to it, so more character but perhaps not as elegant, certainly not as subtle as the old 10 yo; but from a subjective point of view, I like this style although I'll miss the old 10 yo (22). The nutshell is "perfumy oak and chocolate". The total score is 86/100.

Kilde: Bladnoch

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14521 by FrankC
Glenmorangie The Original 10 Years old for den der er hurtige.
(set idag den 16-2 kl.14.00)

Glenmorangie The Original 10 Years old har Metro Århus på tilbud på til kr. 200 incl moms. og port, osv. til kr 285 incl moms.
MVH FrankC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.214 seconds