Rapport Whisky Live London 2008

More
16 years 2 months ago #14689 by jones
Whisky Magazines 10 års jubilæum skulle markeres og det skete den 1. og 2. marts med nok den mindste udgave af Whisky Live London nogensinde. Man var indirekte advaret. De havde ikke som sædvanligt sat udstillerlisten på hjemmesiden.

Det er tre år siden jeg sidst var til Whisky Live, så indskrænkningen var måske mere tydeligt end hvis man havde været med løbende.

Da jeg alligevel skulle runde London meget kort, tog jeg ind til Royal Hulticultural Halls det mest af lørdagen. Jeg skulle hente en forhåndbestilt flaske Glenlivet Eclipse 21 års som de havde lavet som særtilbud til medlemmerne af fanklubben Guardians of the Glenlivet. Ved at vise medlemskort fik man udleveret Glenlivet 12 og 15 miniaturer samt en meget lille smagsprøve af en 40 års 1965/2005. Chokerende start på en lørdag eftermiddag!

Bowmore havde på deres hjemmeside lavet en lodtrækning inden messen om præmier der kunne hentes på Whisky Live. Jeg tilmeldte mig torsdag morgen og fik besked om eftermiddagen at jeg havde vundet. Jeg tænkte nok at præmien ville være et par miniaturer og lidt reklamemateriale, men det blev en flaske Bowmore 18 års! Kan bestemt anbefales, da de dennegang har haft styr på sæbevandet.

Andre destillerier kunne lære noget om kundepleje hos Glenlivet og Bowmore.

Whisky Magazine er begyndt at lave en Editor's Choice aftapning for hver messe. Det lykkedes mig at få fat i en af de sidste flasker (nr. 224 af 230) af Tullibardine 15 års 54,8% fra sidste års Whisky Live Glasgow og en af de første flasker (nr. 22 af 308) fra London '08 aftapningen, et sherryfads Karuizawa 15 år på 60,6%.

Blandt dagens mest mindeværdige genstande var en 30 års Glen Grant fra Old Malt Cask. Samme aftapper havde også en udmærket 25 års Port Ellen. Efter at have smagt den forstod man hvorfor de ikke udgav den i Platinum serien, men prisen var heller ikke helt så platin-agtig som man kunne have frygtet.

Hos Berry Bros var der adskillige gode sager. Jeg indtog Glenrothes 1985 vintage, Bruichladdich 1988, Glenlivet 1971.

Hos Compass Box præsenterede John Glasier Flaming Heart Second Release, Morpheus, Hedonism og et par varianter fra den forrygende Canto serie, nr. 46 og 48.

Hos Inver House havde Balblair allerede fået udsolgt af deres 1979 Vintage, men en 1975'er viste sig at være en værdig afløser.

Officielt skulle man betale for smagsprøver med vouchers som man køber på Whisky Magazine standen, men jeg så ingen som krævede vouchers.

Dagens uden diskussion mærkværdigste genstand var Strawberry Kiss, en jordbær whiskyliqueur på 27%. Man stod ligefrem og ønskede sig et glas Bowmore sæbevand til at rense ganen med!

Udover rundgang i den store sal, gik jeg til anCnoc Masterclass, mest fordi det var den eneste som passede ind i mit tidsskema og fordi jeg gerne give ukendte destillerier en chance til at vise hvad de duer til. (Se separat tråd).

Dagen sluttede med et besøg på Scotch Malt Whisky Society hvor jeg smagte en del og blev smidt ud ved lukketid med følgende flasker i posen:

Glenlivet SMWS 2.64 29 år 56% 12.75/10.05
Longmorn SMWS 7.34 37 år 56,9% 2.68/12.05
Strathisla SMWS 58.13 34 år 50,3% 4.73/1.08
Glen Elgin SMWS 85.18 34 år 41,2% 6.71/12.05
Glenrothes SMWS 30.52 27 år 51,7% 7.80/ 1.08

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14692 by Duffer
Spændende læsning Jones.
Jeg kan se at vi har en sammenfaldende smag når det gælder SMWS flasker.
The Glenlivet 2.64 - som forlængst er tømt og som jeg havde med til smagning hos dig på The Glenlivet dagen - måske derfor du valgte den? - i hvert tilfælde en særdeles god aftapning -
58.13 er ligeledes et fremragende fad - desværre nu tom...
Gamle SMWS Longmorn, Strathisla og Glen Elgin - yummy... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.201 seconds