Skotland rundt - privat smagning

More
19 years 3 months ago #3224 by karlejnar
Smagsnoter fra en privat smagning - Skotland rundt - 30/12-2004:

Denne aften havde min svigersøn "inviteret" mig til en eksklusiv privat smagning her i mit eget hjem, og kun os to :-P
Emnet var Skotlands regioner, og han insisterede på at levere de fleste, selvom min samling er 8-10 gange større end hans. Jeg skulle kun levere repæsentanten fra Campbeltown.
Det ser ud til, at jeg har fået ham "kick-startet" ind i malt whiskyens verden, han har allerede en lille, fin samling. Efter lidt overvejelser mellem Springbank 10år og den nye Longrow 14år, valgte jeg den sidste.
Et krav (fra ham) var, at det skulle være "almindelig" drikkestyrke, så selvom jeg har givet ham en del af den gode hobby, er han ikke helt klar til fadstyrke. Og med hensyn til Ardbeg, er han helt tabt til Ardbeg TEN, men "VYA" og "AVY" er for stærke for ham.

Selve smagningen forløb vældig godt, vi gav os god tid til hver whisky, og ind imellem fik vi en god sludder om smagsnuancer osv. Og om whisky generelt.
Hermed smagsnoter på de 6 fra den seriøse del, samt en enkelt godnat-dram i den useriøse del:

1. Lowland: Littlemill, 19år, 46%, NCF/NC, hogshead, fad nr: 393/396, antal flasker: 696, dest. 1984, aftappet 2003 - Dun Bheagan.
K's noter: Duft: Malt, blomster, kokosnød. Smag: Sød, blomster (kamille, hyldeblomster). Eftersmag: Kort og tør. Mit gæt er refill bourbon fad. 3 ½* (i mit 0-5 stjerne system)
J's "poetiske" noter: En whisky med en speciel smag, der giver en masse i de sødlige toner med kamille- og hyldeblomst.

2. Highland: Glen Garioch, 15år, 43%, Destilleriaftapning
K's noter: Duft: Lidt sherry, lidt "freshmake". Smag: Sød, lidt sherry, tørret frugt, noter af sød karamel (butterscotch). Eftersmag: Kort, let bitter. Gætter på flest bourbon- og få sherryfade. 3 ½*.
J's "poetiske" noter: En behagelig whisky med en tilbagelænet varme, perfekt til ild i pejsen og en god bog, i herreværelset.

3. Speyside: Glenfarclas, 15år, 46%, NCF/NC, Destilleriaftapning
K's noter: Duft: Sherry. Smag: Sød sherry, tørret frugt (rosiner, dadler), lidt krydderi. Eftersmag: Mellemlang, let bitter. Gætter på overvejende sherryfade. 4*.
J's "poetiske" noter: Varme toner, god til afslutning på en dag, der har været ekstra god, eller man vil forkæle sine venner eller sig selv.

4. Islands: Highland Park 1993, 10år, 46%, NCF/NC, enkeltfad DL ref. 1085, dest. 1993, aftappet 2003 - Douglas Laing "Provenance".
K's noter: Duft: Malt, antydning af tørv, "freshmake". Smag: Sød malt, nogen tørv, vanillie, citrusfrugt. Eftersmag: Kort, tør. Bourbon enkeltfad. 4*.
J's "poetiske" noter: Lækker sag, der altid skal have en plads i samlingen.

5. Campbeltown: Longrow, 14år, 46%, NCF/NC, Destilleriaftapning
K's noter: Duft: Sherry med tørv liggende lige under overfladen, antydning af røg. Smag: Tørv, røg, krydderi. Eftersmag: Mellemlang, tør. Sherry og tørv klæder hinanden godt. Formidabel! 5*
J's "poetiske" noter: En whiskyoplevelse af de store. Igen en whisky til ild i pejsen og Tove Kurtzweil's mesterværk "Moment" (et foto)

6. Islay: Ardbeg TEN, 10år, 46%, NCF/NC, Destilleriaftapning
K's noter: Duft: Tørv, lige i hovedet. Smag: Tørv, røg, sød malt, frugtig. Eftersmag: Kort, tør. Stadig sin egen helt igennem. 5*
J's "poetiske" noter: Perfekt, perfekt. En whisky til bjørneskind og ild i pejsen og sin elskede ved sin side.

Alt ialt en fin samling af maltwhisky'er. Måske ikke de typiske repræsentanter for regionerne, men hvem siger, vi skal følge den slagne vej. Og hvilke er de rette for hver region? Highland og Islands giver virkelig vidtfavnende eksemplarer af meget forskelligt maltwhisky, og det samme gør de andre regioner mere eller mindre.
Og forresten så har dette været J's valg, med undtagelse af Campbeltown.

Angående godnat-dram, så var det måske lidt farligt at åbne en sådan skønhed efter 6 á 3cl whisky'er, specielt med Ardbeg TEN som den sidste. Men jeg vovede det alligevel, og så endda i fadstyrke, men J overlevede, og nød den endda, så måske var smagsløgene varmet godt op (eller bedøvede;-):
Bladnoch, 15år, 56,8%, Enkelt fad nr. 2630, nr. 28/280, "As nature intended: Cask Strength, NCF, No Additions". John McDougall's Selection.
Duft: Sød malt. Smag: Blomster. Eftersmag: Græs, engblomster.

Tog en ny smagning alene af JMcD's Bladnoch næste aften for at skåle nytår ind. Duft: Sød malt, blomster. Smag: Blomster, sød malt, honning. Eftersmag: Lang, søde bolsjer, frugt (eucalyptus). En virkelig stjerne og en værdig erstatning for den sædvanlige champagne (har udskiftet champagnen, som jeg aldrig har brudt mig om alligevel, med en god malt whisky hvert år i en del år nu). Endnu en 5*.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3225 by Macdeffe
Den Bladnoch smagte jeg også på messen i Kolding fornylig (Som en af de første jeg fik) og jeg kan kun give KE ret i at den er god...

MVH

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3242 by JimTaggart
Sikke en herlig interesse at dele med sin svigersøn, Karl Ejnar. Det ku' være, du sku' tage ham med til en af de kommende Scotspain-smagninger.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3244 by karlejnar

Det ku' være, du sku' tage ham med til en af de kommende Scotspain-smagninger.

Ja det lyder som en god ide. Det er han helt sikkert med på, bare det ikke er med for mange Cask Strength. Som sagt er han nok stadig lidt for ung til disse.

Apropos unge mennesker, så købte jeg jo en Ardbeg TEN af Stig, til en gave til en bekendt. Stig var lidt betænkelig ved den, når vi nu ikke vidste, om han var til potente Islay's. Hans veninde, en ung pige på et par-og-tyve år var helt vild med den, så nogle gange kan man blive positivt overrasket. Jeg tror egentlig, hun syntes bedre om den end han, men høflig som han jo var, sagde han ikke noget.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3246 by JimTaggart
Karl Ejnar skrev:

...Jeg tror egentlig, hun syntes bedre om den end han, men høflig som han jo var, sagde han ikke noget.

Næh, klart manden er tavs med en Ardbeg Ten brændende sig vej gennem mund, svælg og mave :)

Ja, heldigvis kan man blive overrasket. Jeg blev også overrasket, da min kæreste, som ellers ikke drikker whisky, syntes godt om Highland Park 18års, men det ér jo også en herlig dram.
Det er for resten fint at se, der gradvist kommer flere kvinder med til whiskysmagninger.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7414 by karlejnar
Ja så er tiden jo kommet til Skotland rundt igen.
Denne gang kommer Jesper med Campbeltown-malten, en Springbank 100 Proof. Ja denne gang er underemnet cask strength, så man må sige, han allerede er godt med i whiskyens verden.

Jeg skal så "levere" de 5 andre, så jeg må igang med at vælge. Vi kan jo i første omgang blive ved alderen 10-15 år.

Lowland: Bliver sikkert Bladnoch 13 års "Beltie" eller 15 års "Sheep", da de allerede er åbne. Alternativet er at åbne en Rare Malt 23års Bladnoch, hvis vi ikke holder os til en bestemt aldersgruppe.

Highland: Eneste CS i samlingen er de to 16 års Tomatin fra Bladnoch. Bliver nok aftapning nr. 2, da den alligevel skal åbnes til næste whisynyt smagning :wink:

Speyside: Svært valg - 5 CS'er. 2 Aberlour Warehouse No.1 single cask's 12 års Bourbon eller 13 års Sherry. Balvenie 15 år Single Barrel. Chivas CS Ed. 15 års Glenallachie. Bladnoch Forum 16 års Macallan. Cadenhead 15 års Mortlach.

Islands: Eneste CS er 2 Talisker. 10 års "distillery only" og 20 års bourbon cask.

Campbeltown: Springbank 100 proof som sagt.

Islay: Et stort udvalg af CS'er, men hvis vi holder os til alderen 10 til 15 år: Ardbeg (10 års) Uigedall. Bruichladdich 13 års Full Strength. Lagavulin 12 års CS. Eller en af de mange uafhængige. Meget svært valg. Jeg kunne måske tage den Cadenhead 16års Bruichladdich, der allerede er åben, men det ville måske være lidt "snyd". Til gengæld et værdigt alternativ til de røgede Islay's der normalt ellers er med på smagninger.

Hvad synes I?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7416 by fao
Karlejnar, hvis det en Chivas CS Ed. 15 års Glenallachie. Batch No. GA 15 001. bør du åbne den.
Jeg vil gerne vide hvordan den smager inden jeg åbner min :wink:

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7417 by Duffer

Karlejnar, hvis det en Chivas CS Ed. 15 års Glenallachie. Batch No. GA 15 001. bør du åbne den.
Jeg vil gerne vide hvordan den smager inden jeg åbner min :wink:


Jeg har smagt Glenallachie 15-års, 58%, Chivas Bros. Cask Strength Edition, Batch #1. (Oloroso Sherry - First Fill)
Den er udmærket og meget velsmagende...
Den kan du roligt åbne :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7425 by karlejnar
Smagningen forløb ganske godt med lang tid til at fordybe sig i hver malt. Det er jo en luksus, man kan tillade sig ved en sådan privatsmagning, hvor man ikke skal tidligt i seng :D
Jesper havde foruden Springbank 100 Proof medbragt en lille overraskelse til "forret". Og som det ses af noterne, endte det med en lidt atypisk Islay, nemlig en sherrylagret Bruichladdich (eneste sherrylagrede på smagingen). Derfor blev Talisker'en rykket ned til sidste pladsen.
I løbet af smagningen af de 3 første viste det sig, at Tomatin'en egentlig skulle have været først. Men jeg havde forsøgt at sætte rækkefølgen nogenlunde efter alkoholstyrke og så lidt konservativt havde jeg sat lavlandsmalten først.

Men konklusionen blev at det var et meget fremragende udvalg af malts, der var på smagning. Lidt selvros skader vel ikke :oops:
Problemet er så at vende tilbage til standardaftapninger efter denne aften.

Her er så mine smagsnoter:

Aperitif:
Wild Turkey 8år Kentucky Straight Bourbon, 101 Am. proof = 50,5%
Meget mørk farve. Duft: Meget egetræsagtig, lidt vanille, nøddeagtig. Smag: Egetræ, marcipan, vanille, bolsjer. Eftersmag: Middellang og kraftig. Et strejf af sherry men uden den sædvanlige bitterhed, minder mig om Oloroso sherry [3.5]
Et fint eksempel på en Bourbon whiskey - et område jeg meget gerne vil udforske mere en dag.

Den "officielle" del:

Bladnoch "Belted Galloway", 13 yo, 55%, Bourbon barrel
Gullig gylden farve. Duft: Blomster, mentol, honning, malt, græs, kamille. Smag: Malt, honning, vanille, et strejf af salt, krydderier, appelsinskal. Eftersmag: Middellang og krydret. [4.7]
Fantastisk smagfuld og fyldig malt med en eksplosion af smagsindtryk.

Balvenie Single Barrel, 15 yo, 47,8%, D: 11.01.1990, A: 08.04.2005, Bourbon Cask #831, fl. #200
Gylden farve. Duft: Malt, frugter, henkogte pærer, "wash", anis. Smag: Frugt. rosiner, sød malt, "vanilla fudge". Eftersmag: Middellang og mild. [4.6]
Dejlig frugtig smag og nok en god fyldig malt.

Tomatin, 16 yo, 51,4%, D: 21.12.1988, A: 13.07.2005, SC, CS, Bourbon Hogshead #6926, fl. #241 of 290
Meget lys gylden farve. Duft: Malt, blomster, honning, en smule lukket men åbner med en sjat vand. Smag: Malt, søde frugter, lidt krydderi. Eftersmag: Kort til middellang og mild. [4.2]
Meget fyldig og olieret malt. (Bladnoch uafhængig hånd-aftapning)

Springbank "100 Proof", 10 yo, 57%, Overvejende Bourbonfade
Gylden farve. Duft: Malt, frugter, et strejf af røg, tørret frugt, blommer. Smag: Malt, tørv, citrus, salt, krydderier, lakrids, roisiner. Eftersmag: Middellang og fyldig. [4.5]
Typisk Springbank med en god balance.

Bruichladdich "Baraille", 18 yo, 54,4%, D: 05.02.1986, A: 2004, Fresh Sherry Cask, fl. #406 of 500
Mørk brunlig farve. Duft: Sherry, frugter, kaffe, salt. Smag: Sherry, tørret frugt, rosiner, træ, lakrids, krydderier. Eftersmag: Middellang og let bitter. [4.6]
En sherry-lagret 'Laddie' af de bedste. Udfra denne og andre fremragende 'Laddie'er' ser det ud til at 1986 var en god årgang.

Talisker Cask Strength, 20 yo, 58,8%, D: 1982, A: 2003, Refill casks, fl. #3496 af 12000
Gylden farve. Duft: Malt, røg, "diesel", jod, et strejf af tjæret tovværk. Smag: Malt, sød frugt, røg, tørv, krydderier, lakrids, peber. Eftersmag: Middellang og varmende. [4.8]
Fantastisk moden Talisker.

Rart for en gangs skyld at have en anden til sidst end den sædvanlige Islay peat "monster" ;)

:P :P :P :P :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10221 by karlejnar
Ja så har vi alligevel holdt endnu en "Skotland rundt" smagning. Den så ellers ud til at blive aflyst, men her er foreløbig listen over maltene. Smagsnoter følger senere, når de er renskrevet.

Der var egentlig ikke lavet program, men jeg havde tænkt på forskellige temaer. Det endte med at valget faldt på Gordon & MacPhail Cask Strength serie, den i de fine grønne blikrør. Jeg havde fundet et pænt udvalg i shoppen i Elgin i September, så uanset om det er typiske repræsentanter for områderne eller ej, så var det disse det blev. Dette har vi jo heller ikke tidligere ladet os "binde" af.

Rosebank, 1990, 15yo, 61.1%,
D:27.06.1990, B:30.03.2006, CS, Refill Sherry Butt's #1605, 1606

Glen Scotia, 1992, 12yo, 61.9%,
D:04.02.1992, B:29.06.2004, CS, Refill Sherry Hogshead's #90, 95, 98

Clynelish, 1995, 10yo, 59.1%,
D:07.07.1995, B:31.03.2006, CS, Refill Sherry Cask's #5831, 5832

Highland Park, 1991, 13yo, 59.0%,
D:07.03.1991, B:29.06.2004, CS, Refill Bourbon Barrels #30010, 30011, 30012

Miltonduff, 1993, 11yo, 61.8%,
D:17.06.1993, B:21.04.2005, SC, CS, First Fill Sherry Butt #9400

Caol Ila, 1993, 12yo, 57.8%,
D:28.06.1993, D:28.01.2005, CS, 1st Fill Sherry Butts #9924, 9926

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10236 by karlejnar
Her er så mine noter:

"Aperitif"
Aberlour 16år 43% "Double Cask Matured"
Mørk gylden farve. Duft af let sherry, tørret frugt, lidt blommer. Smagen er frugtig og krydret med lidt mentol i eftersmagen.

Selve programmet, som sagt alle fra Gordon & MacPhail's Cask Strength serie:

Rosebank, 1990, 15yo, 61.1%, D:27.06.1990, B:30.03.2006, CS, Refill Sherry Butt's #1605, 1606
Lys gylden farve. Duft af frisk frugt, vanille, vindruer, søde bær, eucalyptus, anis. Lidt stærk i abv. Smag af malt, frugt, blomster, krydderier, søde bolsjer, lidt indtryk af sherry. Middellang eftersmag med en anelse bitter citrus. En dejlig frisk lavlænder, men ikke helt typisk Rosebank [4]

Glen Scotia, 1992, 12yo, 61.9%, D:04.02.1992, B:29.06.2004, CS, Refill Sherry Hogshead's #90, 95, 98
Mørk gylden farve. Duft af tørret frugt, salt, "sur karklud" dog kun i starten, et lille strejf af tørv. Smag af kraftig sherry sødme, tørret frugt, appelsinskal. Middellang eftersmag med lidt krydderi og lakrids. En dejlig "varm" whisky [4]

Clynelish, 1995, 10yo, 59.1%, D:07.07.1995, B:31.03.2006, CS, Refill Sherry Cask's #5831, 5832
Lys gylden farve. Duft af malt, frugt, vanille, søde bær, abrikoser og blommer. Smag af sød frugt, bolsjer (vingummi), citrus, lidt sherry, anis, svesker. Middellang eftersmag. En dejlig sødlig malt [4 ½]

Pause med kaffe og god hyggesnak om vores favoritemne :D

Highland Park, 1991, 13yo, 59.0%, D:07.03.1991, B:29.06.2004, CS, Refill Bourbon Barrels #30010, 30011, 30012
Lys gylden farve. Duft af malt, vanille, bær, sød frugt, citrus, rosin. Smag af malt, "fudge" butterscotch, kanel. Middellang eftersmag med lidt lakrids og chokolade. En lækker sag [4 ½]

Miltonduff, 1993, 11yo, 61.8%, D:17.06.1993, B:21.04.2005, SC, CS, First Fill Sherry Butt #9400
Mørk farve. Duft af sherry, blommer, stikkelsbær. Smag af sherry, blommer, figen, dadler, lakrids. Middellang eftersmag med chokolade og julekager. En rigtig sherrybombe af de gode [4]

Caol Ila, 1993, 12yo, 57.8%, D:28.06.1993, D:28.01.2005, CS, 1st Fill Sherry Butts #9924, 9926
Mørk gylden farve. Duft af tørverøg som dæmper sherryen på en god måde, kirsebær. Smag af tørverøg, sherry, "diesel", bålrøg, lakrids. Middellang eftersmag med lakrids og skråtobak. Tung røg - tung sherry [4 ½]

:P

Det var lidt svært at sætte rækkefølgen fordi de alle pånær HP'en var sherrylagrede. Farven og fadtypen passede tilsyneladende ikke helt i hvert enkelt tilfælde. Men den valgte rækkefølge så ud til ikke at være helt ved siden af. Den bourbonlagrede HP nød vist også godt af pausen.

Ligesom ved de to tidligere lejligheder, står det også lysende klart, at det vigtigste ved en smagning er tiden. Når alle malt bliver hældt op i god tid, og der nydes en aperitif mens de åbner sig. Når der bruges god tid på hver enkelt malt. Og der drikkes rigeligt vand i mellem hver. Det næstvigtigste er efter min mening mængden. Her havde vi valgt 2cl, men har tidligere brugt 3cl. Det sidste er det bedste, så er der mere at nyde :wink: og mere at eksperimentere med tilsætning af vand.

Desværre giver alle smagninger ikke disse muligheder. Her er smagningerne på Cockney Pub værd at fremhæve som det gode eksempel.
Især mangel på glas kan være et problem. En smagning hvor maltene hældes op efterhånden, som et glas bliver "ledigt", giver ikke den optimale oplevelse, da whiskyen ikke får den fornødne tid til at åbne sig.

Heldigvis var vi ikke underlagt andre end vore egne begrænsninger, godt man har købt lidt glas hen ad vejen :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.192 seconds