Whiskymessen i Kolding 2006

More
18 years 3 weeks ago #8129 by Duffer
Netop hjemvendt fra det østjyske med en par gode whiskyoplevelser i bagagen. :)

Standene var som sædvanligt godt besøgte, selvom der stadig er nogle der har lidt svært ved at komme væk fra skranken :?

Bedst fandt jeg MacYs stand med O.M.C, Wilson&Morgan og Scotts Selection.
I absolut top fandt jeg;

O.M.C Brora 22-y - 50%
O.M.C Convalmore 22-y - 50%
O.M.C Stratishla 28-y - 50%
Scott's Selection Aberfeldy - 21-y - 57.3%
Scott's Selection Glenrothes - 25-y - 50.4%
Wilson&Morgan Glentauchers Rum Finish

De tre aftappere var også øverst på min liste på WhiskyLive i London.
Forventningerne er høje til næste lørdags Douglas Laing Masterclass med Stewart Laing i Limburg.

Det siger sig selv at udstillerne ikke har noget (umiddelbart) overskud på sådan en messe.
Men nogle steder kunne man dårlig få en centiliter i glasset.

Whisky & Lifestyle havde en The Glenlivet Cellar Collection timemalt fra 1972.
Det så jeg tilfældigvis klokken ca. 10.55 og stillede mig op i køen.
Da jeg nåede hen til skranken klokken ca. 10.58 fik jeg beskeden, at den allerede var væk.. :evil:
Hvordan det - når klokken ikke er 11.00..???
Man havde ændret tidpunktet til 10.45 - et tidspunkt hvor jeg sandsynligvis var ved at træde af på naturens vegne...
IKKE godt nok - uanset om det er annonceret over højttalerne... :(

Men alt i alt en god messe - for første gang nogensinde uden et eneste køb :roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8130 by Henning
Replied by Henning on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Hvorfor alt det brok over danske importører, du handler jo alligevel i Tyskland!!!

Derudover har du ret, vil man markedsføre sig på en messe så skal man have nok, og 2 flasker var faktisk nok for både Whisky & Lifestyle og Moet Hennessy som lavede samme nummer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago - 18 years 3 weeks ago #8131 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006

Hvorfor alt det brok over danske importører, du handler jo alligevel i Tyskland!!!

Derudover har du ret, vil man markedsføre sig på en messe så skal man have nok, og 2 flasker var faktisk nok for både Whisky & Lifestyle og Moet Hennessy som lavede samme nummer.


Jeg tror ikke helt du har fanget mit budskab.
Jeg brokker mig ikke over de danske importører - tværtimod...
MacY har et fantastisk udvalg - alt mulig ros til MacY herfra...
Men Whisky & Lifestyles måde at håndtere deres timemalt på fandt jeg (og en del andre) ikke godt nok...

Om 2 flasker er nok - ved jeg ikke.
Det var heller ikke det sagen handlede om.
Sagen handlede om, at det var annonceret at timemalten skulle skænkes klokken 11.00 (i følge programmet) - men den blev skænket 10.45 til stor ærgelse for en del som mødte op klokken 11.00 :?

Og ja - jeg handler stort set alle flasker hvor jeg får det største udvalg og de bedste priser. :wink:

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 18 years 3 weeks ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8132 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006
:D

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8135 by Henning
Replied by Henning on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Jeg tror jeg har fanget dit budskab, der burde have været en smiley efter min kommentar, men du tog det heldigvis med et smil som det også var ment.

Jeg er helt enig med dig i at messens højdepunkt var bl.a. OMC, især Stratisla 28 faldt i min smag. MacY var tilbage med fuld styrke og det var glædeligt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8140 by karlejnar
Enig i at MacY havde messens bedste stand - havde selv fornøjelsen af en rundtur i OMC - tak for det til Kjeld :P :D
Han satte en stor ære i, at vi fik smagt en hel del perler fra Speyside i fornuftig rækkefølge og dernæst en Brora, og til slut to peatmonstre fra Laphroaig og Ardbeg. Der var enkelte "useriøse", der godt lige ville smage Laphroaig'en, men de blev venligst men bestemt opfordret til at starte fra en ende af som os andre. En god og "pædagogisk" måde at udvide folks horisont til at omfatte andet end røgede Islay's.

Til gengæld skuffede Juul's mig denne gang. Har altid været specielt glad for Juul's stand, siden det var der, jeg første gang blev præsenteret for Cadenhead's i KB-hallen 2002. I år synes jeg deres stand var alt for lille, og der var for mange malt med betaling :( 50-60kr for 2cl er i mine øjne alt for meget, selv for dyr/sjælden whisky.
Hvis man vil tage betaling, og kalde det en eksklusivbar, burde det være i lidt mere passende rammer, f.eks. i en særskilt stand. Det er lidt sært at skulle kæmpe sig gennem kødranden, for at komme til at betale for en smagsprøve.

Nogle af de OMC'er, der var på smagning hos MacY er da også dyre/sjældne. Men her havde man altså valgt at tilbyde dem på smagning uden betaling. At Convalmore så løb tør, og man valgte ikke at åbne flere, synes jeg er helt i orden. Nu havde jeg jo også nået at smage den :wink:

Og til sidst et lille hjertesuk på vegne af kørestolsbrugere/gangbesværede. Det må kunne lade sig gøre at finde et mere handicapvenligt sted. En trappelift, der heller ikke var i orden i år, ganske som for to år siden, er simpelthen for dårligt :evil:
Et eller andet sted i trekantsområdet må der da kunne findes en hal i ét plan og uden trappetrin. Men det er måske fordi, der ikke er så mange handicappede, der dyrker sport :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8146 by JimTaggart
Det var søreme dejligt at være til whiskymesse! Og rart at gense nogle af jer her fra forummet. Formiddagen var velbesøgt, men der var plads nok og jeg oplevede stort set ikke problemer med at komme frem til skrankerne og få skænket en dram. Jeg vil betegne messen som vellykket. Udvalget var stort, herfra skal lyde en stor tak til udstillerne, der venligt og imødekommende skænkede og samtalede.

Hos Juuls, der ellers også var venlige og imødekommende, havde jeg planlagt at lave et, for mig, sjældent bourbonkøb. Wild Turkey Rare Breed var på messetilbud, men da jeg stod klar til at købe, fik jeg den besked, at en medarbejder havde glemt at pakke lige nøjagtigt denne whisky, så de havde ingen med sig til Kolding. Jeg spurgte, om jeg så kunne kontakte dem nogle dage senere og købe den dér. Det kunne jeg, men så ville de have 75 kr. i forsendelse "og så ryger fortjenesten jo", bekendtgjorde medarbejderen. Ja, det kunne vi hurtigt blive enige om. Ikke at de 75 kr. betyder alverden. Jeg blev bare lidt skuffet over, at de ikke var så large at sige "Ja, vi har lavet en fejl. Du kan få den om et par dage til messepris portofrit. Så var jeg gået derfra med en positiv oplevelse.

Smagsmæssigt blev jeg overrasket over en 16 års Glen Grant fra G&M på bare 40%, der udviste stor kompleksitet. Et andet højdepunkt var Springbank-masterclassen, hvor Kate Wright guidede os gennem fadprøver og standardaftapninger. Jeg synes stadig Springbank 100 proof er en herlig oplevelse. Denne gang blev der også serveret den nye Longrow 100 proof, der er endnu mere frisk og "Ung" end Springbank'en. Benriach Authenticus var ligeledes et godt bekendtskab. Denne fyldige røgsag bærer i sig den skotske histories vingesus med et drømmeagtigt skær. En velkomponeret whisky, der både har rundhed og markant styrke.

Endnu en gang tak til arrangørerne og udstillerne. Jeg ser allerede frem mod næste messe, hvor det måske er nødvendigt med billet til alle 10 timer, så der kan nås mere rundt om alle de spændende aspekter i og omkring whisky.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8147 by Torben
Replied by Torben on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Tak til Karl Ejner for det lille hjertesuk omkring adgangsforholdene til hallen.
Som rollatorpilot er det lidt af et forhindringsløb at komme ned i hallen, og især op igen, når man er blevet lidt "træt".
Så med en kørestol må det være næsten umuligt, når hjælpeudstyret er ude af funktion.
På den anden side møder man som handicappet en meget stor hjælpsomhed fra andre, når de kan se at man er ved at få problemer. Men man vil jo helst kunne klare sig selv.
Det var ellers en god messe med mange spændende whiskyer og en enkelt rom blev det også til. Jeg er spændt på hvordan de røgede fra Mackmyra vil udvikle sig, der var meget smag af "slukket lejrbål" over den fra sherryfadet.

Med venlig hilsen
Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8148 by Spojs
Replied by Spojs on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Jeg synes også at det var en fremragende whiskymesse. Fik virkelig stille nysgerigheden.
Jeg nåede dog ikke forbi Juuls for at smage på PING 3 og 4, ville gerne ha' smagt dem, men for 100 kr kunne man smage på rigtig meget andet, der oven i købet måske er bedre?

Er der nogen der har smagt de to og kan fortælle lidt om dem?

Spojs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8149 by jones
Replied by jones on topic Whiskymessen i Kolding 2006

Men alt i alt en god messe - for første gang nogensinde uden et eneste køb :roll:


Nu ikke for frelst, Michael. :wink:

Vi ved jo godt at du sparer på de økonomiske kræfter til Limburg i den kommende weekend. Og du er næppe den eneste.

Vi ses dernede på fredag.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8150 by Hans-Henrik

Vi ses dernede på fredag.


Det er jo ikke umuligt at nogle løber ind i hinanden her fredag aften, der plejer at være fyldt med whiskyfolk.....

www.irish-pub-limburg.de/

Vi ses
Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8152 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006

Vi ved jo godt at du sparer på de økonomiske kræfter til Limburg i den kommende weekend.


Efter den perlerække af O.M.C :) - ja så bliver det nok til lidt 8)

Jeg er også lidt spændt på om SMWS medbringer flasker til salg???

Eller er det udelukkende medlemsskaber og info, de er der efter???

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8154 by karlejnar
Hej Michael

Har du ikke flere billeder fra messen du kan poste her?

Den nederste række er lidt "rodet". Rækkefølgen på "rundturen" var:
Convalmore, Macallan, Strathisla, Dallas Dhu, Ardmore med lidt røg til sidst.
Dernæst Brora og til sidst de to unge, men markante Islay's Laphroaig og Ardbeg.

Ja i sandhed en perlerække af OMC'er fra Douglas Laing, som MACY her havde på smagning :P :P :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8164 by MacNiels
Brora'en var rigtig rigtig god, lige min stil. Jeg var dog meget mådeholden, så jeg gik sådan set kun efter bestemte ting, med mindre jeg lod mig overtale :-) Smagte på Demerara Rom fra NorseCask, Bruichladdich Links Turnberry og Infinity. Den nye links var faktisk overbevisende god.

Cremen af det jeg smagte var helt sikkert, Benriach sample på +30 år, et sherry monster uden lige, Scott's Selection Glenfarchlas, Invergordon Grain og en Alloa Grian, begge på 40 år.

Da der var time malt på Glenlivet, stod vi lige i nærheden, men droppede det fuldstændigt da der var en kødrand af mennesker uden lige.

Egentlig synes jeg generelt at der var okey plads til at komme til og få en snak med de forskellige udstillere. Der var dog engang i mellem hvor en flok stod ved en stand og diskuterede indbyrdes, så andre ikke kunne komme helt ind til standen, ÆV.

Men stor ros til udstillerne og arrengørene. Det kørte rigtig godt synes jeg

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8166 by MacLars
Replied by MacLars on topic Whiskymessen i Kolding 2006
MacY forsøgte sig med et nyt stand-koncept hvor man var gået bort fra at udstillerne stod på en side af bordet og gæsterne på den anden side, istedet kunne vi gå rundt inde blandt flaskerne på standen (som man kan se lidt på Duffers billede).

Jeg synes det virkede ret godt at man kunne stå og studere flaskerne lidt, og det gav langt mere plads på standen da alle ikke kæmpede for at komme ind til udstillerne, da de jo var spredt rundt omkring og der var flere ruter man kunne tage for at komme frem...

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8169 by Lading
Replied by Lading on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Herligt med nogle nye indtryk! udover dem der allerede er nævnt var jeg imponeret over Miltonduff 11års fra Adelphi, Inchgower 24års også fra Adelphi, en rigtig fyldig sherry-ting! :P det er først de sidste par år jeg er begyndt at kunne lide de helt tunge sherry aftapninger, var den ikke på programmet til whiskynyt/qualityworld/salling smagningen?(blev nød til at hive proppen af en anden 24års Inchgower da jeg kom hjem, den Stig havde med fra Krüger på den sidste messe, lækkert stads :D )
Derudover var Glenmorangie Artisan cask, en positiv overraskelse!

Helt forståligt at folk var utilfredse med håndteringen af Glenlivet 1972 timemalten, stod heldigvis/tilfældigvis ved standen på det tidspunkt, rigtig lækker whisky :D

Duffer:

Det siger sig selv at udstillerne ikke har noget (umiddelbart) overskud på sådan en messe.
Men nogle steder kunne man dårlig få en centiliter i glasset.


Jeg oplevede lidt det samme, har fuld forståelse for at det er meget de hælder "ud" i løbet af sådan en dag men man skal ikke have ret meget mindre en 1 cl for at det er svært at få en ordenligt indtryk, var ikke til spritusmessen men tror umidelbart hellere jeg ville have polet-systemet, men trods alt en alletiders dag :D

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8170 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006

Har du ikke flere billeder fra messen du kan poste her?


Jeg har flere billeder, men de er utrolig "tunge" - og de fylder 1.5 MB i snit... Det tager laaaang tid med min lille 256 forbindelse
Cirka 5 minutter per billede... :cry:

Skal jeg tage nogle billeder i Limburg - nu når vi skal på Masterclass med Stewart Laing på lørdag :lol:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8171 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Millburn - den var god....

Wilson & Morgan - min erfaring = sjælden dårlige aftapninger

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8173 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Juuls havde lidt (gode) gamle sager med...

Her tænker jeg mest på flasken til venstre :-)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8174 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Lidt flere...

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8175 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Miniaturerne var ikke til salg, men en udstilling....

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8176 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Vignobles bidrag - Bruichladdich og Murray McDavid

Jeg smagte Glendullan - ikke noget særligt :?

Men det er jo smag og behag :wink:

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8177 by Hintze
Replied by Hintze on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Duffer

Hvis du er hooked på Millburn så søg efter OMC `67 34 years.
Den slår faktisk Macallans Grand reserve (ihvertfald `81).Utroligt intenst sherry fad..

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8178 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whiskymessen i Kolding 2006
Hintze skrev:

Hvis du er hooked på Millburn så søg efter OMC `67 34 years.
Den slår faktisk Macallans Grand reserve (ihvertfald `81).Utroligt intenst sherry fad..


Jeg kan kun give Hintze ret - OMC `67 34 years er virkelig en fantastisk whisky. :D Kan varmt anbefales :D

Vi havde Millburn 67' med på smagning til en privat arrangement i November 05 - se evt. linket her:

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... ht=aalborg

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8181 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006

Hvis du er hooked på Millburn så søg efter OMC `67 34 years. Den slår faktisk Macallans Grand reserve (ihvertfald `81).Utroligt intenst sherry fad..


Tak for tippet :wink:
Jeg skal skrive den i lommebogen, men jeg frygter lidt at jeg efterhånden kommer over de berømte/berygtede 10 Liter... :o

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8184 by MacNiels
Jeg har fået Billy Walker til at sende den præsentation som han holdte til os.

Det vi smagte på ved MasterClass kan ses i denne ræsentation: users.cybercity.dk/~dsl136845/Th ... sample.ppt

Resten af præsentationen er lavet om til html da det fylder ret voldsomt, men desværre ser det ud til at ikke alle browsere er lige begejstret for at vise den.
www.whiskeynyt.dk/benriach/index.html

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8187 by karlejnar
Kunne I ikke gemme dem som pdf-filer, så man kunne downloade dem?
Bare i printervenlig udgave, jeg kan godt leve uden animationerne 8)

Det er jo heller ikke sikkert alle har M$-Office pakken installeret. Eller findes der mon en PowerPoint-viewer i stil med Word-viewer'en?

(Jeg havde dog ingen problemer med at åbne ppt-filen, selv om jeg bruger en oldsag af en Office 97(SR2) :wink:
Men html-filen driller mig, hvis jeg forsøger at gemme den lokalt :( )

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8190 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen i Kolding 2006

Kunne I ikke gemme dem som pdf-filer, så man kunne downloade dem?


Jo - det var måske en idé, men problemet er at jeg p.t har en 256/64 linie - og det tager en halv eftermiddag af sende 5 MB.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.454 seconds