Tur til Speyside

More
16 years 6 months ago #13170 by Justesen
Tur til Speyside was created by Justesen
Hej alle.

Efter en skør tur til det skotske højland, kommer en lille beskrivelse af turen. En længere kommer senere, hvis jeg da ellers kan få styr på noterne.

Det var min første tur til skotland, og jeg må sige at jeg blev positivt overrasket. For mig fremstår landet så naturligt og uspoleret, og jo tættere man kom på speyside området, jo bedre blev det.

Vi boede i Dufftown, der som alle jo nok ved er omringet af i alt 7 destillerier. Det lykkedes os dog kun at komme ind på to af dem, Glenfiddich og Balvevie. Det første tilbød kun en standard tur, som var alt for intetsigende. Bavenie derimod tilbød en connoisseurs tour, til den nette sum af £25. Den varede tre timer, og man fik et grundigt indblik i fremstillingen af whisky på Balvenie. Turen blev afsluttet med en smagning på 6 af balvevies produkter.

Derudover var vi en tur på følgende destillerier. Macallan, Aberlour, The Glenlivet, Glen Grant, Cardhu, og så naturligvis en tur til Gordon og MacPhail butikken i Elgin.

Af de ovennævnte steder, kan et besøg på Aberlour klart anbefales. Prisen for en tur var £7,5. Turen varede 2,5 time og var meget intens. På turen var kun min ven og jeg, hvilket resulterede i, at turen blev meget personlig. Guiden Julian have styr på tingene, og kunne virkelig gå i detaljen. Denne tur blev afsluttet med en smagning på 6 af Aberlours produkter, deriblandt en cask strengh, der kun kan købes på destilleriet.

Alt i alt en fantastisk tur i et fantastisk land, som jeg helt klart vender tilbage til.

Og så lige en indkøbsliste. (Selv om den ikke er lige så imponerende som Karl Ejners, hehe).

Mortlach 16 års.
Benrinnes OMC 1990.
Teaninich CC 1991.
Aberlour 10 års
Aberlour warehouse no.1 single cask strengh. Fist fill sherry cask no. 3081. En flaske jeg selv tabbede på destilleriet.
Glen Grant 25 års.
Bowmore 17 års, single cask strengh, sherry cask fra Dewar Ratray.
Port Ellen OMC 1983 23 års.

Justesen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.119 seconds