Whiskyindkøb Skotland 2005

More
18 years 8 months ago #6423 by karlejnar
På opfordring bringes hermed en liste over mit Whiskyindkøb i Skotland under vores "lille" ferietur (10 uger :D )

I kronologisk rækkefølge:
(Ledaig Peated, 42%, €20,-, Otto Duborg)
Laphroaig 10år CS, 55,7%, £35,99, The Whisky Shop, Fort William
Ardbeg Very Young, 58,3%, £28,99, The Whisky Shop, Fort William
Ardbeg TEN, 46%, £23,50, Coop, Portree
Talisker Special CS (10år), 59,1%, #5915, £49, Talisker Destilleri
Aberlour Warehouse no.1, SC, CS, 12år, 1st fill Bourbon Barrel, Cask #1643, fl. #94, 59,1%, aftappet personligt, £50, Aberlour Destilleri
Aberlour Warehouse no.1, SC, CS, 13år, 1st fill Sherry Butt (Oloroso), Cask #918, fl. #319, 60,4%, aftappet personligt, £50, Aberlour Destilleri
Chivas Brothers Cask Strength Edition Glenallachie 15år, New Sherry Butt, 58%, £30, Aberlour Destilleri
Signatory Unchillfiltered Mortlach, 13år, SC, Sherry Butt #4818, fl. #449/763, 46%, £26,50, Whisky Shop Dufftown
Cadenhead's Authentic Collection Mortlach, 14år, SC, CS, Sherry Butt (refill?), 720fl., 57,8%, £38,50, Whisky Shop Dufftown
Laphroaig Quarter Cask, 48%, (3stk på tilbud), á £20,99, Oddbins Stirling
Ardbeg Very Young, 58,3%, £27,99, Oddbins Stirling
Bladnoch "Sheep", 15år, 55% (min), ½flaske, SC, CS, Bourbon Barrel, håndaftappet lokalt af John, £17,50, Bladnoch Destilleri
Bladnoch "Beltie", 13år, 55% (min), SC, CS, Bourbon Barrel, (aftappet i Paisley), £29,70, Bladnoch Destilleri
Bladnoch "Sheep", 15år, 55% (min), (3 stk, den ene i UDV-flaske!), SC, CS, Bourbon Barrel #3326, håndaftappet personligt, á £35, Bladnoch Destilleri
Bladnoch Forum bottling Macallan, 16år, SC, CS, Bourbon Hogshead #6904, 57,2%, (UDV-flaske!), Bladnoch Destilleri
Bladnoch Forum bottling Tomatin, 15år, SC, CS, Bourbon Hogshead #6925, 52,7%, (UDV-flaske!), Bladnoch Destilleri
Bruichladdich Infinity, 55,5%, Sherryfade, £40,99, Luvian's St. Andrews
SMWS 33.57 (Ardbeg), 6år, SC, CS, Sherry Gouda, 56,2%, £42, The Vaults, Leith
SMWS 53.93 (Caol Ila), 25år, SC, CS, Hogshead, 55,4%, £60, The Vaults, Leith
Old Pulteney, 17år, 46%, £44,99, Oddbins, Edinburgh
Bruichladdich 3D, 46%, £35,99, Oddbins, Edinburgh
Bruichladdich XVII, 46%, Bourbonfade, £45,99, Oddbins, Edinburgh
RMW Yong Peaty Islay (Bowmore), 6år, 61,5%, £24,99, Royal Mile Whiskies, Edinburgh
Signatory Unchillfiltered Brora 1981, SC, Refill Butt # 05/372, fl.#64/314, 46%, £47,50, Royal Mile Whiskies, Edinburgh
Signatory Unchillfiltered Clynelish 1991, SC, Hogshead #12723, fl.#190/373, 46%, £23,50, Royal Mile Whiskies, Edinburgh
Serendipity, Blended Malt, 40%, £29,99, Oddbins Stirling
Laphroaig 10år CS, 55,7%, £27,99, Oddbins Stirling
Bladnoch bottling Tomatin, 15år, SC, CS, Bourbon Hogshead #6926, 51,4%, håndaftappet lokalt, £24, Bladnoch Destilleri
Bladnoch "Sheep", 15år, 55% (min), ½flaske, SC, CS, Bourbon Barrel, håndaftappet lokalt af John, £19,50, Bladnoch Destilleri
Balvenie Single Barrel, 15år, Cask #831, fl.#200, 47,8%, £39,99, Oddbins, Perth
Gordon & MacPhails Cask Strength Caol Ila 1993, 1st fill Sherry Butt #9924, 9926, £42,99, Jedburgh Woolen Mill

Alle pånær Ledaig og Serendipity er ej-koldfiltrerede og i naturlig farve (Laphroaig'erne er dog vist tilsat karamel :roll: )
De håndaftappede Bladnoch er kun filtreret let gennem en si, Macallan og Tomatin er vist slet ikke filtrerede, der er både trækul og hår :shock: i.

Det bliver lidt sjovt at sammenligne "Sheep"-udgaverne fra to forskellige barrels, med den fra sidste år, som er fra hogshead. Alle tidligere udgaver af Sheep er fra hogsheads, "Beltie'er" er fra barrels.
Alle Bladnoch's er single cask, men det er ikke noget de gør særlig stads ud af. Og da alle labels er trykt i forvejen er de officielt på 55%, i virkeligheden ligger de lidt højere på godt 56%.

Alle besøgende, der ønskede at købe en "Sheep" den dag, de aftappede lokalt fik tilbudt selv at fylde deres egen flaske. Etiketterne er møjsommeligt påført lim med pensel, og sat på i hånden af de flinke tourguides.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6425 by JimTaggart
Hold da helt ferie! Og skål, Karl Ejnar! Nu kommer du da seriøst bagud med din druk :wink:
Ville bare lige tjekke siden, nu da jeg er sent (tidligt) oppe og så slår denne liste mig i ansigtet. Sikke en serie. Godnat herfra.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6427 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskyindkøb Skotland 2005
Dit kreditkort må have været rødglødende efter sådan en tur (lidt misundelig) :oops:

Jeg håber på en mere udførlig rejsebeskrivelse senere :)

De håndaftappede Bladnoch er kun filtreret let gennem en si, Macallan og Tomatin er vist slet ikke filtrerede, der er både trækul og hår :shock: i.


Jeg er den lykkelige ejer af de to aftapninger og må sige at jeg er lidt overrasket hvad der er af "fremmedlegemer" i flaskerne.

Gad vide om de har brugt en pasta si :?:

Det er lige på grænsen af hvad der kan hældes i ganen

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6428 by karlejnar

Jeg er den lykkelige ejer af de to aftapninger og må sige at jeg er lidt overrasket hvad der er af "fremmedlegemer" i flaskerne.

Der blev brugt en anden metode ved "MacTom" aftapningen, idet de to fade først blev tømt ud i hver deres stålkar. Derefter blev flaskerne fyldt med en kande, som bare blev dyppet ned i "suppen". Det kan forklare hvorfor der er hår og andre sager i - der går rygter om, at der var en sok i Mac'en :shock: , men det kan være en joke fra Raymond's side :wink: .
Så de to må vel betegnes som ufiltrerede.

Det er lige på grænsen af hvad der kan hældes i ganen

Sue foreslog at bruge et kaffefilter, men det er måske for tæt. Eller man kunne bruge en tesi eller et dørslag, hvis man ikke bryder sig om at få trækul og andet godt med i glasset.

Den nye Tomatin - fra nabofadet for øvrigt - har betegnelsen "Non filtered" på etiketten. Og det passer godt på min flaske, den ligner mest af alt en Blackadder Raw Cask med en god del trækul i bunden. Der har de nok glemt at putte sien i tragten. Og da den blev tappet dagen efter "Sheep", har den ikke haft tid til at bundfælde "slammet".

Den og alle "Sheep" blev aftappet ved at tønden først tømtes i et stor plastik-kar. Derefter blev karret tømt over i en anden tønde, der har en hane monteret. Flaskerne blev fyldt via en tragt (med eller uden si) af en af pigerne, og John fyldte efter med en kande. Derefter satte han proppen i og varmekrympede en kapsel over.

Apropos flasker, så bruger de både standardflasker og UDV-flasker i flæng. UDV-flasker er dem, der bruges af Diageo til den 10års Flora&Fauna, de har åbenbart efterladt en god del af dem.
De har den ulempe, at de er lidt for tykke til deres nye trækasse. Derfor var jeg "nødt" til at tappe én mere i standardflaske. Og så lige endnu én til min viv. Derfor er der 3 ialt. :D

Og ½flaskerne måtte jeg da også have et par stykker af, dels havde de jo ikke helflasker lige på det tidspunkt, dels er de jo også tappet på stedet. Det var deres første forsøg udi "hjemmeaftapning", og da det gik godt har de fortsat med dette.

Vi var lige dernede en tur igen sidst i ferien, der gjorde de klar til at tappe endnu en tønde, men jeg nåede ikke at få én derfra. Derfor købte jeg kun endnu en ½flaske, samt omtalte nye Tomatin.

Hold da helt ferie! Og skål, Karl Ejnar! Nu kommer du da seriøst bagud med din druk

Ja tak skal du ha' :D - men det er vel et positivt problem :P
(Bortset fra at det nu kniber med pladsen i skabet)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6432 by solarex
Replied by solarex on topic Whiskyindkøb Skotland 2005

Derefter blev flaskerne fyldt med en kande, som bare blev dyppet ned i "suppen".


Et åbent kar single malt, som man læner sig ind over og tager af med en øse kande!?! Jesus Christ! Jeg antager at rygning var strengt forbudt. Der må have været en himmelsk aroma i det lokale. Ren ærefrygt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6435 by Macdeffe
Jeg har inspiceret mine flasker, og det er rigtigt - der er hårlignende objekter i - man kan faktisk ikke helt udelukke kønshår :shock:

Jeg har endnu ikke taget hul på flaskerne - det kan være det venter til jeg har glemt oplysningerne i denne tråd.

Jeg havde faktisk for en del år siden en rimelig flaske grappa. Under en rabalderfest var der nogle af mine fulde "venner" der benyttede den som askebæger. (RYGERE!! blaaah).

Da jeg ikke lige sådan hælder spiritus ud, valgte jeg at filtrere grappaen igennem et kaffefilter (selvom der ikke var meget tilbage). Denne varmtfiltrerede grappa bar faktisk overhovedet ikke præg af at have haft besøg af disse fremmedelementer

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6436 by karlejnar

Jeg har endnu ikke taget hul på flaskerne - det kan være det venter til jeg har glemt oplysningerne i denne tråd.

Jeg må vel hellere lige sige, at jeg ikke selv var til stede ved MacTom aftapningsseancen. Mine oplysninger stammer fra Bladnoch's Forum, og de billeder fra begivenheden, der er postet af deltagerne. Jeg har dog set de famøse stålkar i en af lagerhallerne. De stammer fra det nedlagte mejeri i nærheden, og Raymond har åbenbart ment, det var det smarteste at bruge til lejligheden.

Jeg tror tønden med hane er kommet til senere, da John tappede de første ½flasker til shoppen. Her må man så sætte sin lid til, at de får den tømt ordentligt, før de hælder næste malt i. Det er jo ikke så kritisk efter min mening, hvis det er samme type Bladnoch, f.eks. "Sheep". Men hvis det er en anden malt, f.eks. Tomatin, så skulle det jo ikke gerne ende som en blended lowland/highland malt :shock:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6438 by Towle
Replied by Towle on topic Whiskyindkøb Skotland 2005
MacDeffe skrev:

Jeg har inspiceret mine flasker, og det er rigtigt - der er hårlignende objekter i - man kan faktisk ikke helt udelukke kønshår :shock:

Ahaaaa, det forklarer hvorfor jeg får vand i øjnene, når mundfulden af en stærk dram er for stor. Kønshår står nemlig i direkte forbindelse med øjnene: Hvis man rykker i hårene, aktiveres tårekanalerne øjeblikkeligt :twisted:

P.S. Dette bliver så mit sidste forumindlæg i et godt stykke tid. Jeg må konstatere, at jeg efterhånden kun bidrager med platheder, men jeg er altså stivnet rent whiskymæssigt. Jeg har nået et niveau som jeg selv har stort udbytte af og jeg nyder mine whiskies, men orker ikke at dyrke det som en vidensbaseret hobby - jeg drikker bare skidtet :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.239 seconds