Besøg hos Martin Markvardsen på Craigellachie Hotel

More
18 years 7 months ago #6454 by uldall
Jeg havde på Whiskynyt og pr. mail lavet en aftale med Martin om at besøge ham og se hvad overaskelse han måtte have til os ( mig og min Frue og et vennepar fra Læsø ).

Besøget fandt sted d. 31 august i forbindelse med vores golfferie i Skotland i uge 35.

Vi aftalte at mødes på Craigelleachie Hotel kl. 11.00, og var der en der var spændt så var det mig, hvad havde Martin mon fundet på? ja det kunne jo kun blive positvt. Glæden og forventningen var stor da vi ca. 10.55 kørte op foran hotellet, og dagen levede over al forventning op til mine drømme.

Martin startede med at vise os rundt på hotellet ( der kunne jeg godt blive forfalden til at bo i længere tid ) og ikke mindst hans domæne The Craig Bar, som lige nu havde ca. 600 forskellige malt's på hylderne, der var dog nogle tomme hylder, men dem havde Martin nylig sat op og senere på dagen efter vores besøg, skulle han til Elgin og hente 100 nye malt's som der nu var plads til på de nye hylder.

Efter rundvisningen bad Martin os tage plads i hotellets lille mini bus, så ville han køre os mod Rothes hvor vi skulle besøge Benriach Distillery ( destilleriet har ikke besøgscenter og tager kun imod gæster efter særlig aftale ) jeg kendte godt navnet og havde smagt curiositas hos MacY på en Whiskymesse, men det var også alt, glimrende ren røg smag.

På Benriach tog Master Distiller Alan McConnochie imod, en gæv skotte med et godt glimt i øjet, talte han for hurtigt skulle vi endelig stoppe ham og ellers stille alle de spørgsmål vi ville om produtionen.

Alan havde lagt mærke til min polo fra Islay Whisky Club og spurgte om jeg ikke var gået "forkert", men han havde en whisky der passede til logoet. Han fortalte at han selv var fan af Islay whiskyerne og havde arbejdet på Laphoaig/Ardbeg før Glenmorangie overtog ligesom han havde været ansat på Bunnahabhain.

Vores rundvisning stardede hvor de modtog malten (kommer fra centralt sted) og sluttede i den gamle Kiln som ikke havde været i brug siden 1997.

De ældste tønder i deres lagerhus var fra 1968 hvoraf et hogshead netop var taget frem til en Vintage aft.

Benriach har også et kompet gulvmaltningsanlæg (ikke i brug siden 1997) som Alan meget gerne ville have i brug igen, men det koster jo?
Efter en fantastisk rundvisning hvor vi fik set alle aspekter af Whiskyfremstillingen, var der tid til smagning af deres produkter og curiositas var virklig et godt gensyn/smag og så i disse omgivelser, nemlig den gamle Kiln, Stor Tak til Alan for en fantastisk levnde rundvisning.

Derefter tog Martin os med på sightsiing i Dufftown og Speyside området, han viste os hvor de forskellige destillerier lå, vi besøgte bl.a. Glenfiddich og der er jo flot og imponerende.

Vi sluttede dagen med Martin på et lille listigt sted nemlig en af de mindste barer/krostuer jeg har set, er der plads til 12 hvis vi rykker os lidt sammen? Fiddichside Inn hvor vi fik en pint.

En kæmpe tak Martin, du gav os uforglemmelig dag, tak fordi du tog dig tid til os.
På gensyn på WWW falster.
Mange Hilsener fra Benny Uldall og frue samt Hesthaven fra Læsø

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6456 by uldall
Lige en hurtig undskyldning fra min side ang. div. stavefejl.
Størst til Martin og Craigellachie Hotel: Baren hedder selvfølgelig
The Quaich Bar og ikke craig :oops:
Slainte Uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.216 seconds