Compass Box bryder loven

More
8 years 5 months ago #33287 by Whiskinger
SWA, den skotske whisky association, har gjort Compass Box opmærksomt på at beskrivelsen af nogle af deres aftapninger bryder EU-lov. Det drejer sig om paragraf 12.3 af Forordning (EF) Nr. 110/2008 ("definition, betegnelse, præsentation og mærkning af samt beskyttelse af geografiske betegnelser for spiritus"):

Lagringstid eller alder må kun angives i betegnelsen, præsentationen eller mærkningen af spiritus, hvis den vedrører den yngste alkoholbestanddel, (...) der frembyder tilsvarende garantier (...)


Compass Box havde dog beskrevet sammensætning af to af deres blended whisky meget detaileret:

   "Flaming Heart", 5th edition, 2015

The 27.1% Caol ila is 30 YO whisky. The 24.1% Clynelish is 20 YO whisky. The 10.3% Highland malt is 7 YO blended malt whisky made up of whisky from Clynelish, Teaninich and Dailuiane; this whisky was finished in very active hybrid casks made up partially of French oak. Finally, the remaining 38.5% of Caol ila is 14 YO whisky.


   "This is not a luxury whisky"

The 79% Glen Ord is 19 YO. The 10.1% Strathclyde is 40 YO. The 6.9% Girvan is 40 YO. The 4% of Caol Ila is 30 YO.


Jeg synes jo, at Compass Box' beskrivelse af deres whisky er meget bedre end en malthead kan forvente. Hvad synes I? Kører SWA et umoralsk spil for at vare interesser eller giver §12.3 overordnet set mere mening end jeg kan se?

Mere info her: scotchwhisky.com

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33290 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Compass Box bryder loven
Er også blevet kommenteret andre steder

whiskyapocalypse.blogspot.dk/2015/10/oh-...te.html?view=classic

www.whiskyimpressions.com/blog/why-is-it...-but-not-compass-box

Tjaa, reglerne er egentlige fornuftige nok, men nogengange rammer de lidt skævt. Dette emne er blevet diskuteret en del på de sociale medier de sidste par dage, selv syntes jeg diskussionen ville have været lidt mere underholdene hvis det kom frem hvem det var der havde klaget over CB

Når man fortæller præcist hvad der er ens blend og med de rette proportioner, så syntes jeg det skulle være tilladt

Det er jo lidt underligt at man godt må fortælle hvad der er i ens blend hvis man bare holder sig til destilleriene alene, som DL f.ex gør med Big Peat, hvor nogle af varianterne indeholder Port Ellen. De skriver de også på etiketterne, men man ved ikke om det er en dråbe, 10cl eller 40cl per flaske. Det er nok det første. Så hvis man fortælle at der er gammel whisky i ens blend uden at referere til en alder eller vintage, så skal man bare have fat i et lukket destilleri

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33311 by Whiskinger
Replied by Whiskinger on topic Compass Box bryder loven
Scotchwhisky.com, bl.a. Dave Broom, har nu skrevet et åbent brev til medlemmerne af SWA:

Læs mere her

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.181 seconds