Hvilken flaske til en tusse?

More
8 years 3 months ago #33662 by Towle
Jeg har været næsten tørlagt i en længere årrække og kun udført et par halsbrækkende eksperimenter med at finde den mest drikbare til under en hund.

Nu har en god ven imidlertid givet mig 1.000 kroner, som er øremærket til at købe en god whisky, men jeg er helt ude af trit og aner ikke hvad jeg skal gribe og gøre i.

Jeg er glad for røg og/eller sherry. Nogen der kan anbefale?

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago - 8 years 3 months ago #33663 by Macdeffe
Arran har aftappet nogle dejlige single casks til "Denmark only"

Jeg købte selv disse to

Arran OB Single Barrel Denmark 9yo 55.7% 01-08-05 20-10-14

Arran OB Single Barrel Denmark 16yo 55.3% 17-08-98 20-10-14

De har begge to været på sherryfade

En anden god sherryaftapning er Benriach 12yo

Hvis du er til røg så syntes jeg Lagavulin 12 og Laphroaig Cask Strength er det bedste på markedet, og det har det været i mange år

Disse to er nok det bedste køb man PT kan gøre i DK

www.juuls.dk/get/26580.html

www.juuls.dk/get/26381.html

Men det er jo bourbon. Personligt syntes jeg man skal over 2000kr for at finde noget skotsk der kan matche de her to

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 8 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33664 by Towle
Replied by Towle on topic Hvilken flaske til en tusse?
Mange tak, Steffen

Det er et svar jeg rigtig godt kan bruge, men det afslører jo desværre hvor lidt jeg har fulgt med i flere år.

Jeg overvejede faktisk at nævne bourbon i mit indlæg, men da min erfaring begrænser sig til MacY's aftapning ved deres 10 års jubilæum, er min erfaring mildest talt pauver. At du nævner Four Roses pirker blot til min almindelige fordom om elendig, amerikansk maskinsprit, men hvis du står inde for de nævnte, så vil jeg bestemt overveje dem.

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33665 by Flying-E
Ud fra dine kriterier er det helt klart en Ardbeg uigeadail du skal smage.
Ardbeg er klassisk røg der her bl.a har ligget på sherry fade. Skøn dram,- og så burde der også være et par skillinger tilbage til en anden god flaske. B)

Lad os høre hvad du ender med. :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33668 by Towle
Replied by Towle on topic Hvilken flaske til en tusse?
Ardbeg Uigeadail har jeg haft flere af og den er ganske rigtigt i klasse 1A+. Desværre koster den kun 600 kroner ;-)

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33669 by Whiskynyderen
Du kan også kigge efter 'Ardbeg Corryvreckan', der er en super god dram. Den opfylder dine kriterier, blot er prisen kun 700 kr.
Det kan imidlertid løses. Da det er adskillige år siden, at du har købt noget, køber du både 'Uigeadail' og 'Corryvreckan'. Det bliver godt nok 1.300 kr., men hva' pokker :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33670 by Towle
Replied by Towle on topic Hvilken flaske til en tusse?
At købe to flasker er absolut en mulighed og to Ardbegs vil jo forstrække nydelsen til det dobbelte. Jeg så bare muligheden for - for en gangs skyld - at slå til Søren og købe en »dyr« flaske ;-)

Jeg melder tilbage når jeg har truffet min beslutning.

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33671 by DanielChristensen
Hvis du kender nogen der rammer Bordershoppen kan du få de 2 Ardbegs til under en tusse ;-)

Men hvis det er fordi at du vil smage en helt specielt lidt dyre aftapning man ikke altid lige kommer i nærheden, så synes jeg at det er det du skal gøre! Hos min lokale pusher har han f.eks. en 30 års Miltonduff til 995. Andre special butikker rundt omkring byder garanteret på samme perler :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago - 8 years 3 months ago #33672 by Towle
Replied by Towle on topic Hvilken flaske til en tusse?

Hvis du kender nogen der rammer Bordershoppen kan du få de 2 Ardbegs til under en tusse ;-)

Bordershoppen? Det lyder som noget grænsehandel? Nej, det gør jeg ikke. Jeg bor langt ude på heden i Jylland ;-)

Min lokale pusher (Dahls Vinhandel i Viborg) har et batteri med 7-8 åbne flasker, men jeg er aldrig blevet budt på en smagsprøve. Det er nok fordi jeg køber for lidt i butikken :-(

Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Last edit: 8 years 3 months ago by Towle.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33673 by Macdeffe
Prøv Vin og Vin på Koldingvej. Stort udvalg og mange åbne flasker

Med hensyn til Uigeadail så er der ret stor batch forskel som vores blindsmagning sidste år afslørede:

danishwhiskyblog.blogspot.dk/2015/03/ard...tical-2004-2014.html

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33674 by Whiskynyderen
Der er også denne her: cadenheads.dk/shop/balblair-23-aar-525p.html

Den er virkelig god, men så må du have 100 kr. op af egen lomme.

:cheer:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33675 by Highland
Nu er smag og behag jo heldigvis forskellig fra person til person, men persoligt ville jeg gå efter:

Glendronach Revival 15 år, men der er lidt op til de 1000 kroner hvis du altså kan finde den til den oprindelige pris omkring en plovmand.

Springbank 12 års CS er også et godt og sikkert bud, men igen et stykke under de 1000 kroner. Her er der forskellige batches og lidt forskel på disse, så en smagsprøve i forretningen er en god idé.

Ellers er Old Pulteney 17 år også fremragende og kommer lidt tættere på de tusind kroner, men smag den lige først da jeg af erfaring har lært at Old Pulteney har let ved at dele vandene.

Og hvis det skal være peated så er det de allerede nævnte Ardbegs.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33676 by Flying-E
Melder mig på banen igen. :)

Glenfarclas 21 eller 25 års er da hvert fald en mulighed, hvis du søger én flaske for 1000kr. plus minus et par hundrede...

Her får du en mere aldrende whisky end ellers,- ihvertfald i den prisklasse!

Samme historie med lidt røg & Sherry.

God jagt!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #33687 by Towle
Replied by Towle on topic Hvilken flaske til en tusse?
Tak for mange gode forslag. Jeg har besluttet mig for at finde en god Glenfarclas; det destilleri har aldrig svigtet mig :-)

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.304 seconds