Port Charlotte tønder HJÆLP

More
14 years 10 months ago #18380 by per
Vi er en lille klub med 8 medlemmer, der er de lykkelige ejere af to PC tønder, den ene fra 2001 og den anden fra 2003. Er der nogen der ved hvordan man billigst og lovligt får dem til DK? Vi har endnu ikke bestemt om det skal være i flasker eller hele tønden skal til DK.

Skal den hjem via DK? eller Tyskland? eller?

Det skal nævnes, at der er tale om whisky "til eget forbrug", dog nok over en længere årrække.

Tak for hjælpen, håber jeg.....


Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18381 by Barley
Hej Per,

Der er faktisk præcis dit dilema der fik os til at starte WhiskyOwner fordi er er lidt omstændigt at få fadene aftappet,flaskerne transporteret og afgiftene afregnet. Der er muligt vi kan hjælpe dig så kontakt os så vi kan se hvad vi kan finde ud af noget.

Venlig hilsen
Henriette
Qualiyworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18383 by BigMac

Vi er en lille klub med 8 medlemmer, der er de lykkelige ejere af to PC tønder, den ene fra 2001 og den anden fra 2003. Er der nogen der ved hvordan man billigst og lovligt får dem til DK? Vi har endnu ikke bestemt om det skal være i flasker eller hele tønden skal til DK.

Skal den hjem via DK? eller Tyskland? eller?

Det skal nævnes, at der er tale om whisky "til eget forbrug", dog nok over en længere årrække.

Tak for hjælpen, håber jeg.....


Per


Hej Per,
Husk at hvis du får faddet til DK for aftapning, så må whiskyen efter aftapning ikke betegnes som 'scotch' - dertil skal den være kommet på flaske i Skotland jf. Scotch Whisky association definition af skotsk whisky.

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago - 14 years 10 months ago #18384 by Duffer

Husk at hvis du får faddet til DK for aftapning, så må whiskyen efter aftapning ikke betegnes som 'scotch' - dertil skal den være kommet på flaske i Skotland jf. Scotch Whisky association definition af skotsk whisky

Jeg var selv i tvivl om det samme, men fandt dette:
inebrio.com/thescotchblog/?p=544
Som jeg læser det, er det endnu ikke et krav?
Jeg fandt heller ikke noget på SWA's hjemmeside: www.scotch-whisky.org.uk/swa/43.html

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 14 years 10 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18385 by BigMac

Husk at hvis du får faddet til DK for aftapning, så må whiskyen efter aftapning ikke betegnes som 'scotch' - dertil skal den være kommet på flaske i Skotland jf. Scotch Whisky association definition af skotsk whisky

Jeg var selv i tvivl om det samme, men fandt dette:
inebrio.com/thescotchblog/?p=544
Som jeg læser det, er det endnu ikke et krav?
Det er et indlæg fra 2006 - det kan være ændret sidenhen.


...så retter vi ovenstående til 'hvis du vil være sikker på at må kalde din PC for scotch, så skal den være tappet i Skotland'

:wink:
/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18387 by bdujgp
Hej Per

Lad mig prøve at hjælpe dig/jer lidt !

1. I har købt whiskyen - ikke tønden, så det er ikke nogen option at få jeres cask transporteret til kongeriget. Tønden er lejet inkl. forsikring i 10 år, og kommer således ikke fra den herlige ø i det vestlige Skotland .-)

2. Når whiskyen skal ud af lagerhuset i Skotland, så skal der betales afgift og moms. Enten i GB = afhentet på flaske der, eller i et modtagerland. Hvis den skal til DK, så skal en autoriseret forhandler afregne afgift og moms med staten (modtagerlandet) - Dette kunne f.eks være DMWA eller en anden impotør. Denne impotør kunne også være i et andet land - f.eks. Tyskland.

3. Afgiften i DK er kr. 150,00 pr. liter alkohol + de velkendte 25 % moms. I Tyskland er afgiften kr. 93,50 + 19,50 % moms - Det giver en pæn forskel i pris. Omkring kr. 24.000 for os, da Springbank cask 332 kom til DK. Det billigste sted i EU er vist Grækenland, men der er s.. også langt hvis I selv skal afhente :-)

4. Prisen for dette papirarbejde udført af en autoriseret forhandler er den samme i både DK og i udlandet - Ca. kr. 5.000,00 lidt afhængig af caskstørrelse.

5. Når flaskerne skal over grænsen gælder alm. regler - Dvs. 10 liter ren alkohol pr. mand og det skal være til eget forbrug.

6. Da jeg tog min Springbank Cask hjem var vi næsten 40 mand til at fragte det over den dansk/tyske grænse på lovlig vis.

Hvis jeg tager fejl i noget, så kan/skal Flemming (DMWA) helt sikkert sætte tingene på plads :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18397 by dmwa
Hej Per
Skal lige knytte følgende til Jørns kommentar:

1) Vi kan godt hjælpe med papirarbejdet - men vi tager ikke DKK 5000 for det - langt mindre kan gøre det...

2) Den danske (og tyske) moms skal beregnes af både afgiften og den indkøbspris, I har på fadet.

3) Eksempel
I har købt et fad for GBP 1100 - afhængig af, hvilken kurs I har betalt (og om I kan afregne den i dag gældende kurs - eller det er den faktiske kurs, skal være usagt) - men lad os sige DKK 12.000 for at være på den sikre side. Så kommer aftapning og flasker - det koster vel omkring DKK 12 pr flaske??? og I får vel ca 300 flasker ud - så det er DKK 3.600 - så er vi på DKK 15.600.

Hvis der er f.eks. 200 liter i fadet, er spiiritusafgiften 200 liter x 150 x f.eks. 55% alkoholstyrke DKK 16.500 (I Tyskland vil den være DKK 10.285)

Så vil fragt vel koste DKK 3000 fra Skotland til Danmark / Tyskland

Alt i alt - DKK 15.600 + DKK 16.500 (DKK 10.285) + DKK 3.000 = DKK 35.100 (DKK 28.885) + moms DKK 43.875 (DKK 34.517). Det er en forskel på godt DKK 9.000 (ved ikke lige, hvordan Jørn kan få en forskel på DKK 24.000 ud fra disse tal????? - MEN sPRINGBANK FADET VAR MÅSKE VÆSENTLIGT DYRERE???) - men så skal I hente i Tyskland - og køre med max 15 flasker (10 liter) pr person - og det koster jo også både tid og penge...

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18399 by bdujgp
Hej Flemming

Pris i 1999 kr. 19.400,00 eksklusive moms - udbytte 632 flasker a' 58,5 % - har lige været det igennem igen, og det giver en forskel på kr. 22.800,00.

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.246 seconds