DMWA Aftapninger på www.whiskyauction.com

More
19 years 5 months ago #2676 by dmwa
Så har Krügers Whiskyauction netop afsluttet seneste auktion - og der blev DMWA ´s aftapning 2003 - en Macallan - solgt for Euro 104 - svarende til ca DKK 780,00. Ved tidligere auktion var hammerslagsprisen noget højere - Euro 143.00. Men denne seneste hammerslagspris er dog stadig en god forretning for vedkommende, der har sat den til salg - for godt et år siden blev den erhvervet for DKK 295,00.

Mangler man denne aftapning i sin samling - ja så er der en ny chance, da nok en flaske er på auktion - lot HM236

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

PS: Det er ikke Dansk Maltwhisky Akademi, der sætter disse flasker på auktionen.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2677 by BH
Jeg undrer mig over at folk køber whisky med videresalg som formål. Men hva, det er nok kun mig der hellere vil drikke whiskyen.

Jeg har stadig 2 stk af 2003 aftapningen tilbage, samt eksemplarer af de andre årgange, og planen har altid været at gemme 1 af hver til jeg bliver gammel, og derefter nyde dem.

Desværre har jeg kun 1 af 1999 aftapningen tilbage som efter min mening var den bedste.

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2678 by jones
Når sælgers fortjeneste på whiskyauction.com gøres op, skal man også lige huske at trække et par poster fra.

Sælger har nemlig betalt forsendelse af flasken til Tyskland og auktionen beholder 20% af hammerslaget som salær.

Det giver et noget mindre flatterende nettoresultat.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2679 by Macdeffe
Det kan ikke undre mig at der er nogen der vil tjene penge på whisky. Det er vel lige så godt som alt muligt andet....

Det kan kun ærgre mig at der er dette "samlermarked...."

For 5-6 år siden kunne man købe diverse 50 års whisky Glenxxx for en hel del mindre end de koster idag, selvom mængden af specialaftapninger er steget eksplosivt. Bare se på hvad der kommer af nyhedslinks - Bruichladdich 1964 til 1000 £ og Glengarioch 46y til 1200 £.

I 1999 købte jeg en 50y Glen Grant destilleriaftapning på en bar i Aberdeen for 11 £. Den var nok ikke gået idag (Det var ikke en hel flaske, kun 1/6 of a gill = 35ml)

Den eksplosive udvikling af udbud indenfor whiskyaftapninger kan sikkert ikke følge med efterspørgslen....

Vi har dog set prisfald og slagtilbud på standardaftapningerne. En dag spreder det sig nok til specialaftapningerne, men jeg er bange for der nok går en del år.

Et eller andet sted er jeg jo nok selv med til at hæve prisniveauet da man villigt betaler mange penge for en flaske whisky og et eller andet sted er jeg jo også selv samler da jeg har en del uåbnede flasker stående derhjemme (der godt nok skal drikkes en dag..) Men jeg har en tendens til at købe mere end jeg drikker så samlingen har det med at vokse....

Jeg idømmer ofte mig selv karantæne fra at købe flere flasker, men det går tit galt :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2680 by jones
Jeg kan ikke udtale mig om sælgernes motiver på auktionerne, da jeg aldrig har prøvet at sælge whisky.

Bortset fra at samlerne banker priserne i vejret, så tjener auktioner vel et positivt formål også for os forbrugere.

De giver os trods alt adgang til flasker som er fra før vores tid eller som undgik vores opmærksomhed i første omgang eller som stammer fra destillerier som vi ikke tidligere dyrkede eller som vi godt vil prøve igen eller som kun blev markedsført i langbortistan i få eksemplarer, o.s.v.

De få gange hvor jeg har været fristet af værdistigningen på en flaske som jeg ejede (f.eks Springbank 35 Millennium), så har ønsket om selv at tømme den altid været stærkere.

Jeg har dog for nyligt for første gang "spekuleret" i whisky ved at bestille to flasker Ardbeg Kildalton, den næsten røgfrie 24-års. Jeg regner med at drikke den ene og, med mindre der er tale om super-whisky, gemme den anden til senere salg. Der kommer 1300 flasker til 95 pund, så hvem ved hvad der kan ske.?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2681 by Duffer
Macdeffe, skrev

Men jeg har en tendens til at købe mere end jeg drikker så samlingen har det med at vokse....

Jeg idømmer ofte mig selv karantæne fra at købe flere flasker, men det går tit galt


Jeg tror det er de færreste entusiaster der først køber en ny flaske, når en anden er tømt.
Jeg har selv samme målsætning, men køber nok reelt 5-6 flasker hver gang én bliver tømt.
Den eneste ulempe er den gamle diskussion om hvornår nogle åbne flasker bliver for gamle.

Med hensyn til auktion, tror jeg man skal være usædvanlig heldig, tålmodig og have god insiderviden
(hvis man kan have det) for at lave en indtjening.
Det er i hvert tilfælde ikke noget jeg skal eksperimentere med.
Så hellere gemme og drikke selv :lol:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2682 by Macdeffe
Jeg byder 100 £

:-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2683 by Macdeffe
Har forresten også selv bestilt to flasker. Den ene er til en kollega. Hvis vi er så heldige... Han er dog til min irritation supersamler. Alle hans flasker bliver gemt (Han har over 100). Sidst jeg var på besøg blev der omtrent lige budt på en Ballentines og en Glenfiddich. Derfor får han den kun i åbnet tilstand :-) . Dvs -5cl. Så vil jeg gemme min egen for en gangs skyld :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2684 by dmwa
Vi / I har jo alle ret - som med vore smagsløg, indkøbsvaner etc har vi alle forskellige indgange til at nyde og samles omkring vores whisky - og dem skal vi respektere hinanden for!

Jeg har selv primært brugt auktioner til at få fingre i flasker, som jeg ikke selv havde interesse i, da de var på markedet - men sådan ændrer vi jo hele tiden vore opfattelser.

Og kan man "score kassen" ved at sælge en flaske, man aldrig fik drukket - og i stedet "veksle" den til 2 eller 3 andre flasker, man hellere vil nyde / drikke nu - ja så er der vel ikke noget galt i det.

Det er vel kun Storm P., der er "ekstrem" - han kunne jo ikke drømme om at sælge (sin) spiritus....

Men jeg vil give MacDeffe ret i, at nogle nye aftapninger nok er "overpriced" - men har man en tønde, og kan bruge den som ekstra markedsføring - og lidt ekstra profit, så vil de fleste vel gribe muligheden?


Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2687 by uldall

Euro 104 - svarende til ca DKK 780,00.

Udover prisen på de DDK 780,00 skal der for købers del også lægges fors. og auctionsomkst. på 18eu= ca. DDK 135,00. oven i prisen.

Så husk lige når man byder ved Krüger's at "startgebyret" betyder at hver flaske har den begyndelsespris.

Slainte Uldall 7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.135 seconds