Whisky Til God Mad

More
19 years 5 months ago #2591 by Kim_M
Whisky Til God Mad was created by Kim_M
I et tidligere indlæg vovede jeg at skrive:

Så ville jeg i øvrigt foreslå, at I prøver at drikke Mortlach til en rød bøf af velhængt oksekød. Mortlach er nemlig ofte blevet beskrevet som MEATY, og jeg føler mig overbevist om at den vil komplimentere den blodige bøf.


...og jeg ved at der er folk, der drikker whisky til deres mad. Der var en smagning i KBH i torsdags: " Highland Dinner " v. Lars Code og Juuls. Linket fører til programmet, hvor der er nogle spændende kombinationer.

Jeg synes at det kunne være sjovt at høre fra nogle af dem der var med til arrangementet - både deltagere og arrangører.

- Hvordan gik det?
- Hvad gik i spænd, og hvilke var mindre heldige kombinationer?

I andre har forhåbenlig også forsøgt at kombinere whisky og mad. Hvad er Jeres erfaringer?

Jeg har selv prøvet engang at spise røget laks og drikke Lapsang Souchong The og Lagavulin til. Det var OK, men at kalde det en succes ville være en overdrivelse :lol: .

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2592 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky Til God Mad
Man skal nok vare sig med at ødelægge en god laks med en røget Islay whisky. Men sidder man på et norsk fjeld eller ved en skotsk flod og ryger sin laks i fugtigt og blæsende vejr, så går det sikkert i godt spænd sammen.

Men en røget laks og en god, blid Speyside whisky (vi har gjort det med Cragganmore - unchill med stor succes), eller lam og Edradour 10 år er også "perfekt" - minten erstattes af Edradours lavendel/parfumesmag. Eller til kaffen en god sherrylagret whisky - men Islay røget til mad - den skal man nok vare sig med?

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2598 by IvarA
Replied by IvarA on topic Whisky Til God Mad
Det finnes matretter som fungerer bra med en røket whisky, gjerne fra Islay. Kraftige silderetter fungerer bra. Norsk rakfisk er en annen mulighet.

Jeg har selv laget silderetter med bruk av whisky (f.eks. Laphroaig) og da fungerer det utmerket med en whisky i stedet for en akevitt.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2599 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whisky Til God Mad

Jeg har selv laget silderetter med bruk av whisky (f.eks. Laphroaig) og da fungerer det utmerket med en whisky i stedet for en akevitt.

Det lyder godt Ivar! Men dit forslag afleder blot et andet spørgsmål.

Nu er det således at vi i min familie (og mange andre danske, tror jeg) drikker vores akvavit is-kold - lige fra dybfrysenren, og vi nyder det. Hvad med dig har du eksperimenteret med at putte din (Islay) Whisky i fryseren, før du serverer den til dit sildebord?

Generelt gør jeg det ikke, men det er måske, fordi jeg ikke har prøvet nok? Asyla (Blended fra Compass Box) gør sig godt kold eller med is, og sådan ville jeg også eventuelt drikke min Strathmill eller Ardmore. Andre whiskyer derimod vinder ikke ved det.

Nu tænker jeg så igen :roll: : Hvad kan man ellers drikke forskellige whiskyer til?
(Vi må finde undskyldninger for at drikke det hele tiden!)
:wink:

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2608 by per
Replied by per on topic Whisky Til God Mad
KIm M skrev:

Nu er det således at vi i min familie (og mange andre danske, tror jeg) drikker vores akvavit is-kold - lige fra dybfrysenren, og vi nyder det.

Nu ved jeg godt, at dette er en whisky side, men snaps drikkes kun iskold hvis man ikke kan lide den :roll:


Per Kragh

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2609 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whisky Til God Mad

Nu ved jeg godt, at dette er en whisky side, men snaps drikkes kun iskold hvis man ikke kan lide den :roll:

Hej Per!

Jeg respekterer dit synspunkt, og kan også godt forstå hvor du vil hen (-> Mer' smag v. stuetemp.) . Vi kunne sikkert også godt have en god diskution om emnet. Givet dette forum synes jeg at vi skal springe direkte til konklusionen:

- Det er et spørgsmål om traditioner og personlig smag :!:

Alligevel vil jeg da gerne høre din tips om snaps. Ku' du ikke sende dem som en personlig besked vha. PB-knappen herunder? Tak.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2611 by IvarA
Replied by IvarA on topic Whisky Til God Mad
Både whisky og akevitt nytes best ved stuetemperatur uten is, vann eller andre tilsetningsstoffer.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2616 by Towle
Replied by Towle on topic Whisky Til God Mad
Kim M skrev:

Jeg respekterer dit synspunkt, og kan også godt forstå hvor du vil hen (-> Mer' smag v. stuetemp.).

Det med mere smag er vel ingen ubetinget fordel, hvis det er Rød Aalborg? Den nyder jeg kun hvis den er iskold.

Sidste år var jeg til den årlige julefrokost hos "Det gode Selskab" i København. Vor mor havde støvsuget det sydlige Sverige for snapse og jeg skal hilse at sige, at min respekt for svenskerne steg adskillige grader!!! Herre Jemini for et udvalg og sikken et kalejdoskop af smagsoplevelser. Før var jeg så stolt af De danske Spritfabrikker og den danske snapsetradition, men den oplevelse ændrede hele mit Skandinaviensbillede :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2617 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky Til God Mad
Ja og de fleste danskere tror heller ikke svenskerne kan lave øl. Og nu har de også fået sig mindst et destilleri !


Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2618 by bruhns
Replied by bruhns on topic Whisky Til God Mad
Jeg har også eksperimenteret lidt med whisky og mad, f.eks. sild marineret i Caol Ila med Caol Ila til. Ligeledes kan man give sine ovnstegte kartofler et skud af en røget whisky og til røget mad kan man også godt servere en røget whisky. Indenfor et par måneder skal jeg tillige til en smagning med whisky til ost og chokolade -- jeg skal nok rapportere om resultaterne.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2619 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky Til God Mad
Der findes ikke noget bedre end Mortlach (Flora & Fauna) og så en Glenphilly ost!

På vore WWW Falster eksperimenterer køkkenet jo også med whisky I MADEN - den største succes til dato, har nok været is med ½ flaske Laphroaig. Den is overgår de bedste flødeis fra isfabrikerne.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2620 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky Til God Mad
Det med whisky og is har jeg også prøvet. På godt og ondt, for jeg var nok lidt for rundhåndet med whiskyen, så isen blev aldrig rigtig fast :-)

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2621 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky Til God Mad
Niels (dette siges med store Bambi øjne og overbærende blik som skolelæreren der kigger på 1. klasses eleven)

Glemte du, at spiritus har et langt lavere indfrysningspunkt end vand- og mælkeprodukter (ca 0 grader Celsius).

Den anden egenskab er, at det også fordamper før end vand, husk også lige det, hvis du en dag kaster dig over destillationens kunst :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2622 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky Til God Mad
Jeg er skam med på at spiritus er svært at få til at fryse, så meget har jeg da lært, men nu skulle det jo smage rigeligt af malt.
"isen" blev da også spise / drukket, så helt slemt har det da ikke været

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2631 by MichaelMadsen
Replied by MichaelMadsen on topic Whisky Til God Mad
Juuls Highland Dinner var besøgt af ca. 38 personer, heribland en sjælden stor portion kvinder. Af det vi kan kalde maltwhisky nydere, som jer som læser disse sider, var få tilstede. Hvor var I ? Var middag for dyr ? Det var sølle 850 kr. hvor resturanten skulle have 450 kr. pr.kuvert for en luksus menu. Var det for langt væk fra Heden? Skulle I passe børn eller var det fordi der ikke var røg whisky med?
Nå hvad Jeres dårlige undskyldning for ikke at deltage kunne være, var Juuls Highland dinner en god succes som vi vil gentage engang i 2005.



Let røget laks med ristet pumpernikkel
syrnet fløde og salat
Whisky: Brora 1982 Connoisseurs Choice

Den fine røg og tørv sammen med highlænderens frugt ( som ikke er gængs i Islay ) passede nærmest perfekt til denne ikke for fede lax.


Haggis med lam i en version der er tilpasset danskerne
ragout af lammeindmad med muskatnød, majroer og kålkrabi

Whisky: Highland Park 24 years Cask Cadenhead

Haggisen var MEGET dansk lavet. Ikke så fint hakket som er traditonen i Skotland, men ellers med god indmadssmag. Tilbehøret var yderst delikat. Den 24y. H.P. var tilpas dæmpet og tilpas agressiv til denne ret. Den blev ofret i retten og drukket hertil.

Er der nogen som vil være med i en Haggis Klub, hvor dette kære dyr studeres under lup
?


Krondyrkølle på to måder, med rodfrugtpure og sky fra retten
et rosa stegt stykke
en ragoût/cassoulet med krydderspæk, pølse og tranebær


Whisky: Macphails 40 Years + Benrinnes 1974 Gordon & Macphail

40Y MacPhails havde ikke for tung sherrysødme og en fin aroma af kokos og stod rigtigt godt specielt til det rosa stegte, medens 1974 Benrinnes der var mere tung, med tjære og tørv gik lige ind med ragout/cassoulet udgaven.


Stilton/ Dansk Blå ost

Whisky: Springbank 14 years Port Wood

Den danske blå ost passede ikke ind i dette selskab. Stilton der havde nogen alder og med medium "salt" var Ok med denne "unge" Springbank.
De to Speysider fra før, faldt ikke så godt ud til stilton.



Chokolade til kaffen

bitter og sødt

Whisky: Bunnahabhain 24 years Cadenhead + Benromach 1980 Cask + Atholl Brose

Bunna'en var så god til med lette tørv til den mørke bitre chokolade. Benromach'en var som Speysider superb til den søde fløde Chokolade.


Herudover er Benromach Traditional blevet godkendt til guleærter af en lokal klub, der burde kalde sig "mere tarmluft til folket"

Michael Madsen
Juuls Vin og Fin Sprut.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2632 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whisky Til God Mad
Tak Michael fordi du kunne fortælle om menuen. Det lyder som om det lykkedes rigtig godt at matche mad og whisky.

- Hvordan forberedte I menuen?
- Hvilke overvejelser var I igennem ført I parrede de lækre retter, men ligså lækre whiskyer?
- Var der andet at drikke til maden en whisky (og vand vel sagtens)?
- Hvad kan vi gøre for at blive ligeså gode til at matche mad og malt?

Jeg vil gerne med til sådan et arrangement ved en anden lejlighed. Jeg ville dog kun deltage i København, hvis jeg alligevel var i nabolaget, også selvom man kan komme relativt billigt over Storebælt med DSB Orange.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2633 by MichaelMadsen
Replied by MichaelMadsen on topic Whisky Til God Mad
Både Lars Code og jeg har prøvet i det små med whisky og anden sprut til til mad gennem en del år. Lars kom med et første udkast, som så er blevet finpudset og til sidst er whisky'erne blevet smagt af Flemming Hansen og hans kok for at justere maden til de forskellige nuancer i hver whisky.
- Jo da. Mængder af vand blev båret ind i stride strømme. Ellers intet andet end whisky.

Hilsen
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2642 by bruhns
Replied by bruhns on topic Whisky Til God Mad
Hej Michael,
Jeg ville meget gerne have været med, men selvom jeg er enig med dig i at det ikke er dyrt, så er det stadigvæk en del penge i mit budget. Så når I gentager arrangementet, hvilket vel sker på et tidspunkt (?), så kan det jo være at der kommer nogle flere "maltwhisky nydere".

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2645 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Whisky Til God Mad

Ja og de fleste danskere tror heller ikke svenskerne kan lave øl. Og nu har de også fået sig mindst et destilleri !


Många av oss svenskar tror inte heller vi kan lave øl. :wink:
(Fast för många så är det väl bara att det är blött som är väsenligt...)

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2646 by stig
Replied by stig on topic Whisky Til God Mad

Många av oss svenskar tror inte heller vi kan lave øl. :wink:
(Fast för många så är det väl bara att det är blött som är väsenligt...)


Faktisk så har jeg holdt ferie nogle gange i Sverige og da har jeg gjort det til en sport at finde lättøl (under 3,5%) i supermarkederne og faktisk så er der rigtig mange gode svenske.
Hvem er det der siger 'smagen ligger ikke i styrken'

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2647 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Whisky Til God Mad
stig - det är kanske så att gräset alltid är grönare på andra sidan?

(själv förhåller jag mig neutral i fråga då jag ikke dricker øl)

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2651 by motnil
Replied by motnil on topic Whisky Til God Mad
Hej,

Min kæreste og jeg deltog i Highland Dinner, og det var vores første arrangement nogensinde, men jeg tror ikke, at det bliver det sidste!

Kombinationen af mad og whisky var go ´, og især Brora 1982 Connoisseurs Choice passede perfekt til den røgede laks. Det var en whisky efter min smag. For mig var den største madmæssige skuffelse afgjort haggis'en, som jeg ellers har prøvet en del gange i Skotland, hvor jeg har spist det med stort velbehag, men i dette tilfælde manglede der krydderier efter min smag.

Eftersom jeg aldrig tidligere har været til et lignende arrangement, kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, hvilke mennesker der var tilstede, men jeg fik en opfattelse af, at en del var med forretningsforbindelser, en del var whiskyentusiaster og en del var af forskellige grunde: Min kæreste og jeg fordi vi godt kan li ´whisky og Skotland og hun havde foræret mig turen i fødselsdagsgave og insisterede sjovt nok på også selv at skulle med. Par nr. 2 ved "vores" bord havde spist på stedet et par gange og havde læst om arrangementet i et nyhedsbrev, par nr.3+4 kendte hinanden men havde ikke det store forhold til hverken whisky eller Skotland. Der blev talt rigtig meget under middagen, og jeg tror, at det lykkedes min kæreste og jeg at overtale mindst 1 par til at tage til Skotland på ferie.

En af de to herrer fra par 3+4 var glad for Macallan, og Macphails 40 Years skulle ifølge Lars Code være en Macallan. Fyren ventede længe og forventningsfuldt og blev ikke skuffet. Hans kæreste var ved at blive whiskymæt og ville derfor give ham det sidste af sin: Desværre var det Benrinnes 1974 Gordon & Macphail, som hun tømte ned i hans glas med Macallan.... Han så godt nok ked ud af det.......... :(

Forresten - der blev ikke røget i selve lokalet, men kun i forhallen, hvilket var en rar ting, og også derude gik snakken livligt om alt fra, hvem der havde set hvilke distillerier, været hvor i Skotland, set gode tilbud rundt omkring etc. Ganske hyggeligt!

Mvh,

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2653 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whisky Til God Mad

Hans kæreste var ved at blive whiskymæt og ville derfor give ham det sidste af sin: Desværre var det Benrinnes 1974 Gordon & Macphail, som hun tømte ned i hans glas med Macallan.... Han så godt nok ked ud af det.......... :(


Vidunderlig og morsom fortælling! :lol: Fler' af dem!

Ser man på den lyse side af denne anekdote, så har hun sikkert lært ikke at gøre samme fejl igen.

Tak for dit fine indlæg Morten! ;)

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.448 seconds