Kommentar: QualityWorld: Whiskyskole I - V

More
19 years 3 months ago #3849 by dmwa
Whiskyskole III (ud af V) "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3850 by Towle
Flemming, DMWA, skrev:

Det er jo lige før man har lyst til at deltage på dette kursus - når Jakob Bruhn fra Qualityworld i anden tråd postulerer, at regionerne er noget gammelt salgsgas! og at man ikke kan opdele whiskyerne i regioner - og slet ikke henføre smagsnoter til dem. Hvad er det så lige, vi skal lære denne aften?

Hidr, hidr, rap i replikken her til morgen, hva'? :twisted:

Det må vel forløbe nogenlunden sådan her:

Whisky 1: Dette er en Lowland. Læg mærke til, at den lige så godt kunne være kommet fra en af de andre regioner.

Whisky 2: Dette er en Highlandland. Læg mærke til, at den lige så godt kunne være kommet fra en af de andre regioner.

Whisky 3: Dette er en Speyside. Læg mærke til, at den lige så godt kunne være kommet fra en af de andre regioner.

Whisky 4: Dette er en Islay. Læg mærke til, at den lige så godt kunne være kommet fra en af de andre regioner.

Whisky 5: Dette er en Campbeltown. Læg mærke til, at den lige så godt kunne være kommet fra en af de andre regioner.

Whisky 6: Dette er en Islands. Læg mærke til, at den lige så godt kunne være kommet fra en af de andre regioner.

Perfidt gnæk fra
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3852 by bruhns
Flemming og Kurt, I har begge fuldstændigt ret -- det er nogenlunde således aftenen kommer til at forløbe, krydret med historien om regionernes opståen osv.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3855 by stig
Nu kan vi selvbestaltede whiskyeksperter sidde og grine i skægget.
Jeg syntes, at det er et godt initiativ fra QW. Vi mangler nogle som kan gennemfører disse smagninger på en seriøs måde og det er jeg sikker på, at de kan klare.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3859 by dmwa
For lige at rydde alle misforståelser af vejen - jeg er IKKE i tvivl om hverken QualityWorlds eller andres seriøsitet omkring smagninger - hver har deres indgangsvinkel, og de der deltager vil få inputs med hjem, så man får et bredere overblik og flere indgangsvinkler, end man måske troede man havde. Det samme med dette forum.

Nu er jeg ikke flink til at bruge smilies - men kommentaren var i og for sig også ment med et smil på læben og glimt i øjet - præcis i samme ånd som Towles efterfølgende kommentar, som virkelig fik det store grin frem! Den mand har jo humor!

Jeg er dog ikke enig i, at der ikke skulle være forskel på de enkelte regioner - og det tager nok mange whiskies, før end nogen - om muligt - får mig overbevist om, at man ikke kan hæfte smagsdata på en whisky - og føre den til en region, og hvis man er rigtig god - også navngive destilleriet.

Dette gælder naturligvis ikke for aftapninger - som jeg også har skrevet i anden tråd - hvis fadet har taget over, hvis man har røget voldsomt i Speyside, hvis man har gjort hint og dat for at "forfine" smagen.

Og når man så med den ene hånd fremfører, at regionerne er noget "gammelt marketings-gas" - og med den anden afholder en smagning med regionerne som overskrift - og tilsætter aftenen med whiskies, der skal understrege dette, så hopper kæden af - i Jylland...

Hvad ville der ske, hvis man påstod, at det er ligegyldigt, om man køber en Cotes du Rhone, en Saint Emilion eller anden fransk rødvin - for det smager jo ens - og regionerne er også i Frankrig blevet udvasket? Jeg tror også, at man ville høre samme forundring, som jeg nu kommer med. Kan I virkelig ikke smage forskel??

Hvis en Highland smager som en Islay - eller en Lowland som en Orkney - hvorfor så ikke bare drikke en god blended whisky? For det er vel bare en whisky fra Skotland tilsat lidt whisky fra Skotland.

Jeg ved godt, at det ikke passer - ligesom det ikke passer (i min verden), at regionerne ikke sætter deres stil på single malt.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3860 by Duffer

Jeg syntes, at det er et godt initiativ fra QW. Vi mangler nogle som kan gennemfører disse smagninger på en seriøs måde og det er jeg sikker på, at de kan klare.

Stig


Enig.
Ethvert tiltag i den retning må da gavne vores hobby, sålænge det afvikles på en kvalitetsmæssig forsvarlig måde.
Og hvorfor skulle QW ikke kunne det...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3862 by Duffer

Jeg syntes, at det er et godt initiativ fra QW. Vi mangler nogle som kan gennemfører disse smagninger på en seriøs måde og det er jeg sikker på, at de kan klare.

Stig


Enig.
Ethvert tiltag i den retning må da gavne vores hobby, sålænge det afvikles på en kvalitetsmæssig forsvarlig måde.
Og hvorfor skulle QW ikke kunne det...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago - 19 years 3 months ago #3863 by bruhns
Hej Flemming.

Og når man så med den ene hånd fremfører, at regionerne er noget "gammelt marketings-gas" - og med den anden afholder en smagning med regionerne som overskrift - og tilsætter aftenen med whiskies, der skal understrege dette, så hopper kæden af - i Jylland...


Det virker som om du virkeligt synes at du har fanget os på det forkerte ben her, men det er egentligt ikke så odiøst. Regionerne bliver brugt og er kendte af mange mennesker. Vi har f.eks. overvejet på vores hjemmeside at gå over til at liste produkterne efter aftapper, fordi det på nogle måder giver god mening. (Bottlers: "Cognac/after dinner/whatever"; John MacDougall: "Yngre enkeltfadsaftapninger, overvejende ex-bourbon", etc., etc.), men det lader sig bare ikke gøre lige nu, fordi folk kommer og siger: "Jeg skal bruge en whisky fra [indsæt regon eller destilleri her]".

Som vi har diskuteret før, er en af vores målsætninger i Qualityworld at være med til at mane myter og overtro i jorden og derfor afholder vi gerne smagninger med temaer som geografisk klassifikation hvor vi snakker om dette og giver eksempler på at det ikke rigtigt holder mere.

Og nu vi er ved din påstand ovenfor: flaskerne til smagningen er ikke fastlagt endnu, men det kunne jo være at udvalget var designet til netop at understrege at den regionale klassifikation ikke holder, selvom de kommer fra hver deres region?

Hvad ville der ske, hvis man påstod, at det er ligegyldigt, om man køber en Cotes du Rhone, en Saint Emilion eller anden fransk rødvin - for det smager jo ens - og regionerne er også i Frankrig blevet udvasket? Jeg tror også, at man ville høre samme forundring, som jeg nu kommer med. Kan I virkelig ikke smage forskel??


Jeg vil ikke gøre mig klog på rødvin, det ved jeg for lidt om, men mht. whisky er det springende punkt jo ikke om man kan smage forskel, men om den forskel man kan smage er pga. en geografisk placering -- det er dér vi er uenige.

Mange hilsener,

Jakob/Qualityworld
Last edit: 19 years 3 months ago by bruhns.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3864 by Macdeffe
Jeg skal holde en smagning for nogen der ikke er vant til at drikke whisk om en månedstid og istedet for at fokusere på whiskygeografi har jeg denne gang valgt at gribe tingene anderledes an, så jeg ser på 3 følgende faktorer

Tørv (med, uden)
Alder (ung/gammel)
Fad (bourbon, sherry, finish)

Og så er mange whiskyer jo en vatting eller en kombination af ovennævnte typer (dog sjældent alder...)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3865 by dmwa
Hej Jakob

Det lyder måske tåbeligt - men jer er enig i dine betragtninger ovenfor.

Der er naturligvis ikke noget til hinder for, at man katalogiserer efter andre kategorier end regionerne. Er man ikke til whisky, der har lagret på sherryfade, er der naturligvis ingen grund til at søge i en region efter dette, hvis der er en nemmere søgning - nemlig opdelt efter fade. Det afhænger vel i høj grad af, hvad man specifikt søger.

Jakob - vi må sætte os sammen en dag med x antal flasker "fra regionerne" - og så må vi jo se, hvem der først grædende forlader "forhandlingsbordet" :wink:

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3866 by jones
Det er ikke som om vi bare er en lille vantro skare som pludselig afviser regionernes 10 bud.

Jeg har brugt et par minutter på at slå emnet op i faglitteraturen og kan konstatere at selv fortalerne for regionstræk tager kraftige forbehold. Understregninger i de følgende citater er mine fremhævelser.

Robin Tucek, John Lamond Malt Whisky File finder regionerne relevant i visse tilfælde: "certain whiskies do have shared characteristics which can, broadly defined, help to identify a malt's original provenance."

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.182 seconds