Kommentar: En skål for Haggis

More
19 years 3 months ago #3920 by MacLars
Der har været et problem med at kommentere denne artikel - hvis dette kan læses har jeg identificeret problemet ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3921 by MortenMacAlabur
I morgen aften fejres Robert Burns i Aalborg i Ingeniørforeningens (IDA) regi med Haggis og en whiskysmagning. Foredragsholder er som de forgående år Dansk Maltwhisky Akademi ved Flemming Gerhardt-Pedersen. Der er altid rift om "billetterne", som kun kan erhverves af medlemmer af IDA.

Programmet er indtil videre en hemmelighed, men måske vil Flemming løfte sløret her?

Jeg glæder mig i hvert fald.

Slainte, Morten

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3927 by karlejnar
Jeg ved ikke hvor meget rift der er om billetterne. Har først meldt til i dag, selv om sidste frist var 17/1.
Vi ses.

Og MacAll - man spiser vist ikke selve fåremaven, men det er heri den hakkede indmad blandet med havregryn m.m. stoppes, når det er kogt.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3928 by MacLars

Og MacAll - man spiser vist ikke selve fåremaven, men det er heri den hakkede indmad blandet med havregryn m.m. stoppes, når det er kogt.


Øhøm...det kan godt være det var mig der kom til at tilføje den oversættelse (undersættelse) fra Globe and Mail "Just make sure you have some sheep stomach"

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3931 by dmwa
Replied by dmwa on topic Kommentar: En skål for Haggis
Programmet er indtil videre en hemmelighed, men måske vil Flemming løfte sløret her?

Det er jo en hemmelighed - men temaet er "mød din whisky".

Det går i alt sin enkelthed ud på, at jeg præsenterer nogle whiskies, som jeg ikke fortæller hvad er - udover de er skotske. Der er helt sikkert nogle "drillepinde" i mellem - men idéen er, at hvis der står på papiret, at det er en "glen-et eller andet", at man så ikke har forudindtagede holdninger - og der vil så blive lagt op til en "bred debat" om hvor whiskyen måske kommer fra - hvilke dufte / sanser kommer frem - og kan man ligefrem navngive whiskyen, så er vi måske rigtig gode!

Jeg glæder mig også!

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3935 by Peterap
Så der skal diskuteres regioner eller hvad :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3938 by jones
Aaauwh!!! Der stikkes dybt og kniven vrides.

Peter, den slags nøjes vi andre bare med at tænke.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3948 by dmwa
Replied by dmwa on topic Kommentar: En skål for Haggis

Så der skal diskuteres regioner eller hvad


Mon ikke Morten MacAlabur skal vurdere det - efter han er blevet "ædru"?

"Drillepindende" er der naturligvis for at forvirre - men samtidig tror jeg også, at regionerne / nogle områders særkende så afgjort vil træde igennem..

Men lad os da få en "råt for usødet" kommentar efter min smagning!

Peter, den slags nøjes vi andre bare med at tænke.


Jeg var faktisk selv ved at komme med en morsom bemærkning i formiddags - men Peters og Al ´s er jo også ganske rammende.... :lol:

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Anonymous
  • Visitor
  • Visitor
19 years 3 months ago #3998 by Anonymous
Replied by Anonymous on topic Kommentar: En skål for Haggis
Hej

Så er jeg endelig blevet ædru - tak til Flemming for en god smagning.
Jeg må sige, at Flemming virkelig var i drillehumør i går. Det startede allerede ved første whisky - De hurtige så nærmere på programmet, vi andre kunne ikke gætte den, men den stod altså på sedlen - Cragganmore 1989 15Y Unchillfiltered 46%

Næste drillepind (som vi ikke kendte) var en whisky med en meget karakterisk Maltduft og -smag (skulle det vise sig det var) - Lowland og fra Bladnoch en af de nye aftapninger. Flemming ville have taget den 13Y 46% med, men vi kan jo alle lave fejl så det var Beltie han havde fået med dvs. 13Y 55% - ikke underligt at vore smagsløg lige vendte lidt oven på de 55% - men i øvrigt en god whisky.

3. Drillepind var en Blackadder Raw Cask 59,4% fra Speyside (sherry, karamel, nødder) - Karakterisk Speyside men alligevel kunne vi ikke gætte Mortlach'en. Det skyldes måske også Flemmings drilleri med at stille 8-10 forskellige flasker op bag sig selv til stor forvirring for deltagerne (godt trick egentlig).

4. Drillepind var et sidestykke uden lige - uden at vi kunne gætte den selvom et vist detektivarbejde nok burde have bevirket et gæt på en ø-whisky (her spøger regionerne igen). Efter en RC er detåbenbart svært at gætte en Highland park 12Y 40% OB - smagsløgene er "brændt" - den smagte umiddelbart meget tynd, hvilket jeg normalt ikke ville sige om HP. Da jeg senere vendte tilbage til den (efter fortynding af Mortlach RC'en) trådte den mere markent og dejlig frem - saltet, nødder, blomst, dejlig kompleks.

5. Whisky gætter jeg på var Flemmings reelle drillepind (de andre kom naturligt eller var vi selv skyld i). En røget whisky uden tørv eller sødme. Der var et flot point til en af deltagerne, der ikke mente Islay pga. at der manglede "noget". Og ganske rigtigt - en BenRiach Heavy peatet 10Y 46% enkeltfad fra Signatory (55 ppm ved destillering). En helt ginklar farve, pebret og skarp duft, røg, røg og røg.

6. Whisky var en helt gennemført drillepind - Vi gættede selvfølgelig Islay pga. røgduften og den mere fuldendte smag - tørv, røg og salt (anelse vanilje?). Farven var også mere over i hvidvin. Destilleriet er hemmeligt i Blackadders Smoking Islay 55% No age. Men Flemming bad os lige bemærke stregkode-mærkatet, hvor der umiskendeligt stod Laphroaig. Burde de flasker ikke være kaldt tilbage??.

Alt i alt en meget interessant smagning omkring oprindelse og smag.
Jeg må tilstå, at jeg er lidt ærgerlig over mig selv, idetjeg ikke kunne genkende ret meget. Jeg har i løbet af januar haft Mortlach F&F, Benriach Curiositas og Laphroaig på smageprogrammet derhjemme. Og Bladnoch 13Y 46 5 smagte jeg lige før jul.
Jeg drikker åbenbart ikke nok til at kunne huske forskellene (eller så drikker jeg for meget så hjernecellerne drukner??) Måske er det netop de små forskele, der er mellem aftapningerne fra destillerierne og de uafhængige aftappere (deres aftapninger er jo oftest fra enkeltfade eller i meget små serier).

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3999 by MortenMacAlabur
Nå det lader til at min kommentar var så lang at jeg var logget af da jeg sendte den.

Men den er god nok - det var undertegnede med bemærkningerne til smagningen i Aalborg.

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4000 by karlejnar
Ja det sker engang imellem. En god ide at kopiere indholdet til clipboard inden det sendes.

Men det var en spændende og anderledes smagning. Og min første "blindsmagning".

Den første var nem at gætte for Flemming havde skrevet at det var en Cragganmore (Signatory unchillfiltered, 1989)

De øvrige var:
Bladnoch 13år, 55%, "Belted Galloway"
Blackadder Raw Cask Mortlach CS 59,4% single cask
Highland Park 12 år 40% destilleriaftapning
Signatory Benriach 94 10 år "Heavily Peated" - "drillepinden"
Blackadder Smoking Islay (Laphroaig)

Ingen haggis, men lækkert ostebord :P

Meget interessant og levende fremført smagning af Flemming :D

Og ja jeg er ingeniør - Flemming - overrasket?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4001 by dmwa
Replied by dmwa on topic Kommentar: En skål for Haggis

Og ja jeg er ingeniør - Flemming - overrasket?


Nej - intet kan overraske mig i denne verden. Men jo, jeg blev overrasket, da du mødte op, men det var mere fordi det er 8 gang (tror jeg nok), at vi holder Robert Burns Night for Ingeniørforeningen i Alborg (hver gang med nyt tema) - og da du ikke havde været med før, så blev jeg lidt overrasket over, at du pludselig stod dér.

Jeg tror alle havde en god, lærerig og sjov aften - både dem der ved en del om whisky - og dem der er nybegyndere.

"Drillepinden" - der var faktisk en af de tilstedeværende, der kunne sætte sig ud over den meget kraftige rygning (55 ppm), som Benriach fra Signatory har - og kommenterede ud i den blå luft - "Dette er ikke en Islay" - da alle ellers relativt hurtigt kunne placere de 6 whiskies geografisk, vil jeg påstå, at man kan - hvis man sætter sig ud over "små finter" - bruge regionerne. Eneste der ikke blev placeret rigtigt var faktisk Highland Park - men det kan muligvis skyldes at den kom lige efter Mortlach Raw Cask.

Men regionerne eller ej - spændende var det - også for mig, der skulle lede aftenen.

Slainthe - og fortsat god lyst med smagningerne

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4003 by MacLars

Nå det lader til at min kommentar var så lang at jeg var logget af da jeg sendte den.


Du har nok desværre været udsat for "internetlinien til whiskynyt er alt for belastet"-syndromet. Det varer ikke lang tid før dette problem skulle være en saga blot, eftersom vi er i de afsluttende faser med at finde et nyt sted til serveren med en væsentligt kraftigere internetlinie.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4006 by MortenMacAlabur
Hej MacLars

Ja det ser ud til at mit indlæg slet ikke er uploaded, jeg stod også som "gæst" da den blev bekræftet. Jeg troede faktisk at indlægget alligevel kom med, men desværre. Jeg vil prøve at se om jeg kan genskabe/-skrive det. Nu har Karl Ejnar jo heldigvis løftet en del af sløret for Flemmings drilleri med BenRiach Heavy Peatet, men der var faktisk flere (måske ubevidste) "drillerier".

Det lyder godt med en kraftigere linie. Succes forpligter jo - ellers kan man blive offer for den. Vi skulle jo nødig undvære dette gode forum, men det kunne blive konsekvensen hvis det bliver for trælst at logge på osv.

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4007 by karlejnar
Flemming skrev:

...det er 8 gang (tror jeg nok), at vi holder Robert Burns Night for Ingeniørforeningen i Alborg (hver gang med nyt tema)...

Jeg har jo godt set, når arrangementet har været annonceret, men har så ikke før nu fået taget mig sammen til en tilmelding. Og denne gang var det også lige op over, eftersom jeg først kom i tanke om det dagen før. Heldigvis var det stadig muligt at tilmelde.

En anden årsag er, at jeg faktisk er ret "ung" med hensyn til at gå til whiskysmagning. Første gang var Scotspain's Highland Park smagning i juni '03; men har så været rimelig aktiv siden da.

Med de mangfoldige oplevelser, man får ved disse smagninger og ved messer, så kan jeg da kun bebrejde mig selv, at jeg ikke kom ud af starthullerne noget før.
Men bedre sent end aldrig.

Tilbage til smagningen - ja den "standard" Highland Park 40% var da noget af en "snyder", men efter 3 ufiltrerede, heraf 2 i cask strength, tror jeg smagsløgene var lidt "mættede". Så falder en mainstream whisky let igennem. Så jo - dette var også en "drillepind".

Den sidste - Islay'en - snød også lidt. Jeg havde faktisk skrevet Caol Ila, men det var så "Smoking Islay", som egentlig skulle have hemmeligt indhold, men som havde en mærkat på flasken, hvor der stod Laphroaig. Som så mange andre uafhængige aftapninger, synes jeg den viser det potentiale, der er i Laphroaig, men som ikke rigtigt kommer frem i den standard 40%, filtrerede, farvede destilleriudgave.

Kiggede lige på min (tomme) Smoking Islay, der står bare Smoking Islay på stregkodeetiketten, så man kan vel ikke helt udelukke, at indholdet kan skifte mellem flere destillerier. Det behøver jo heller ikke nødvendigvis være fra ét destilleri, men kan være en vatting med en sjat af en anden malt i tønden. Der står ikke single malt på flasken, men kun at de bruger udvalgte single cask's.

Og sidst men ikke mindst - Flemming du kan godt regne med, at jeg vil være fast gæst fremover ved denne smagning.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.196 seconds