Kommentar: Skjold Burne: Whiskysmagning i Århus

More
19 years 2 months ago #4078 by dmwa
Håber da så sandelig ikke, at ovenstående er rækkefølgen - det vil da være synd for nr. 5 og fremefter - smagsløgene er jo "smadret" efter BenRiach "røgbomben".... En Rosebank ovenpå BenRiach på 55 pmm - det vil være som vand

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4081 by JimTaggart
Nej, jeg tror ikke, det er den endelige rækkefølge, Flemming. Men måske er det meningen vi skal forsøge at skylle Benriach'en væk med et par liter vand i en eventuel pause mellem whisky nr. 4 og 5. Ellers en interessant smagning, synes jeg. Ses vi?

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4088 by Macdeffe
Jeg satser på at være der :-) . Er du sikker på at den Benriach der serveres at det er en røget variant, Flemming ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4089 by JimTaggart
Jeg smagte pågældende Benriach til åbent hus hos DMWA, og den har en særdeles røget smag.
Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4092 by dmwa

Jeg satser på at være der :-) . Er du sikker på at den Benriach der serveres at det er en røget variant, Flemming ?

MacDeffe



I betragtning af, at Signatory indtil videre kun har aftappet den meget røgede BenRiach - og det er den eneste model, der er importeret til Danmark - så er jeg sikker.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4112 by Towle
Jim Taggart skrev:

Jeg smagte pågældende Benriach til åbent hus hos DMWA, og den har en særdeles røget smag.

Bortset fra røgen, hvilke Kvaliteter byder den så på? Overvejer kraftigt at anskaffe en, alene ud fra beskrivelsen af røgen, men der må da gerne være en fyldig og krydret duft og smag.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4117 by dmwa
Min mening - det er en røgbombe, og vil man lære definationen af "røg" uden at stå i Lapphroaigs Kiln, så er dette en af måderne. Tynder man den godt ned med vand, vil man kunne fornemme andre sider af fluiden - og at det ikke er fra regionen Islay

Den er spændende - men jeg må nok indrømme, at har man købt 2 flasker, så har man nok prøvet den....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4118 by bruhns
Jeg var faktisk til en smagning for nylig, hvor "den røgede" whisky blev serveret som nummer 3 eller 4 ud af 6 whiskyer. Det gik faktisk fint. Pointen var at vi skulle prøve at smage det røgede inden vores smagsløg var gennempåvirkede af alle de andre smagsindtryk. Jeg kan kun anbefale at man prver det -- efter en passende pause og noget vand synes jeg i hvert fald at jeg fint kunne smage de efterfølgende ikke-røgede whiskyer.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4130 by JimTaggart
Kurt "Towle" skrev:

Bortset fra røgen, hvilke Kvaliteter byder den så på? Overvejer kraftigt at anskaffe en, alene ud fra beskrivelsen af røgen, men der må da gerne være en fyldig og krydret duft og smag.

Foruden røgen, der findes i både duft og smag kommer en skarp duft af sprit også rendende. Konsistensen af whiskyen i munden er overraskende let. Smagen er ikke meget andet end røg. Troede i starten også der var noget tjære, men da jeg et par dage senere tændte op i brændeovnen fandt jeg ud af, at det udelukkende var røgnuancer. I eftersmagen dukker en varmende sødme prøvende op. En i den grad anderledes Speysider.

Ikke en dårlig whisky men... hvis jeg vil have røg, vil jeg til enhver tid vælge en Ileach fremfor denne Benriach.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4698 by Macdeffe
Her er mine kommentarer til denne udmærkede smagning. Jeg var der med gode bekendte, så der blev hygget mere end taget notater. Men der var flere tilstede fra dette forum, så mon ikke der kommer flere kommentarer...
Karakteren er afgivet på skalaen 1-5. I min omgangskreds går den under navnet "Den omvendte Thomas Korsgaard Skala". Han skiller sig nemlig ud ved at give sherry høje og islay lave karakterer.Omtrent modsat alle os andre. Her i dette forum bør den nok kaldes Karl Ejnar skalaen, da han er den første jeg har set benytte den (Og der er ikke noget omvendt her..... :-) )

1. Rosebank 13y 46% Duncan Taylor

En dejlig whisky. Kraftig af en lowlander. Både blomster og nødde nuancer
(Karakter 4)

2. Mortlach 38y Scott's 40.8%

Ufattelig mild whisky alderen taget i betragtning. Rigtigt godt set af Skjold Burne at lægge den her ind som nr. 2. Senere i programmet vil den have druknet blandt de mere kraftigt smagende whiskyer. Det er som fadet ikke rigtigt havde taget fat eller afgivet megen smag. Misforstå mig ikke. Whiskyen var velmodnet og havde mange af de karakteristiske smagsnuancer jeg ofte finder i ældre whiskyer (mint).
Alle indtrykkende var bare afdæmpede
(Karakter 4.2)

3. Macallan14y 59.8% Blackadder

Her var så dagens højdepunkt for sherry-fansene. Sherry Sherry Sherry. Minder mig faktisk meget om Glenfarclas 105. Den var så kraftig sherry at jeg ikke kunne finde det destilleripræg jeg plejer at bilde mig selv ind jeg kan finde ved Macallan
(Karakter 4.0)

4. Brora 20y Rare malts Selection 58.1%

Brora er jo en dejlig whisky. Denne her var ikke lavet på røgmalt. Den udviklede sig fænomenalt med lidt håndopvarmning. Citrus og mInt. Ringere end de fleste andre brora jeg har smagt, men det siger mere om brora end om den her
(Karater 4.4)

5. Longmorn-Glenlivet 21y 43% Private Cellar

Meget typisk Speyside. Meget Typisk sin alder. Nøddenuancer. Havde det hårdt lige 2 cask strength. Good value for money. Den koster kun det halve af Broraen.
Karakter (4)

6. Springbank PortWood finish 14y destilleriaftapning

Aftenens højdepunkt. Eksplosion af smagsnuancer. Jeg skulle have taget flere notater
Karakter (4.7)

7. Nikka Yoichi 20y 52%

Meget Typisk Yoichi whisky. En del sherry og en smule røg. Gummistøvle.
(Karakter 4.1)

8. Benriach 10y 46% Signatory
En gammel peatjunkie som mig syntes jo altid det er dejligt med lidt røg, men sammenlignet med Islay er den her unuanceret. "Vodka med røgsmag" som Al en har beskrevet den og "endimensionel" som Jim Taggart sagde da vi den er meget rammende beskrivelser
(Karakter 3.3)


MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4702 by BH
Jeg tog ingen noter, nøjedes med at smage og hygge mig.

Alligevel har jeg et par kommentarer. Rosebank'en gjorde mest indtryk da jeg vendte tilbage til den efter et par whiskies mere. For mig var det den 3de bedste den aften.

Longmorn-Glenlivet var den næstbedste. Den var lidt svær at vurdere i en sammenhæng hvor der er smagt på andre ved højere styrke. Der var godtnok en pause men når man sidder og smager på rester i glassene der så.. men en god klassisk speyside.

Springbank Portwood var den bedste whisky den aften (det er nok ikke en overraskelse at jeg mener det :) ) Jeg kendte den godt så på den måde var det ingen overraskelse, men den smager bare så godt.

De 2 der røg helt i bunden hos mig var Benriach og Macallan. Det var jo en whisky smagning jeg havde tilmeldt mig, ikke en Vodka eller Sherry smagning. Jeg kan godt lide røg, når det kommer fra Islay. Jeg kan godt lide whisky på sherryfad, men ikke sherry på whiskyfad.

Men alt i alt var det en hyggelig smagning med et fint program. Og som sædvanligt til smagninger i Århus var der lejlighed til at hilse på nogle af "hovederne" her fra forum'et.

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4710 by JimTaggart
Den 13årige Rosebank Whisky Galore er som en Formel 1-racer, der fræser ud af banen for så hurtigt at gå i pit. God i starten men med en noget lukket udfoldelse og finish. Slet ikke blandt de bedste Rosebank's, jeg har smagt.

Den 38årige Mortlach destilleret i 1961 fra Scotts Sel. har en ejendommelig duft af fransk landbrie! Den perler let og maltfrugtrigt gennem munden og afrundes i en let tørhed. Mere speciel end fremragende.

Den 14årige Macallan Raw Cask er en af de absolut mest sherryprægede whiskies, jeg har lagt løg til. Sherrysmagen er nærmest eksplosiv, så er du til sherrylagrede dramme, må du prøve dette eksemplar, der efter min mening er ganske god men for sherrypræget til at nå store højder.

Den bedste whisky på aftenen synes jeg var Brora'en, 20 år 1982, Rare Malt. En sødlig Brora med et strejf af røg. Stor fylde! Ikke den bedste Brora, jeg har smagt men nok til at tage min førstepris denne aften (87)

Longmorn-Glenlivet, 21års Private Cellar-udgave er en whisky, jeg gerne vil bruge mere tid på. Med en herlig, cremet duft (et hint af Bailey?) charmer den sig ind. En fin Speysider. Let drikkelig og typisk for regionen men med en superduft.

Springbank i 14års portwood finish-version, tja, jeg bilder mig ind, at portvinen er meget tydelig i duften. En mørk og meget sød Springbank, der smager godt, men ikke er en rigtig/"ægte" Springbank for mig.

Nikka yoichi i en 20års udgave tiltaler mig ikke. Tyk, sødlig og sprittet, that's it (for me)

Benriach, en 10årig atypisk Speysider fra Signatory, smager jeg her for 2. gang. En utrolig røget whisky, der ikke har meget andet at byde på. Mon den bliver mindre god for hver gang, jeg smager den?

Det var rart (igen) at hilse på nogle af I andre!

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.253 seconds