Kommentar: SWA har bestemt sig for at det skal hedde "blende

More
19 years 2 months ago #4193 by Duffer
Ja, hvorfor ikke.
Så er man da i det mindste klar over at det er et "blandings" produkt.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4194 by Macdeffe
Der er sikkert en del der foretrækker "vatted malt". Selv er jeg ligeglad så længe man bestemmer sig for én betegnelse. Og at destillerinavne kun må bruges på Single Malt

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4195 by Duffer

Selv er jeg ligeglad så længe man bestemmer sig for én betegnelse. Og at destillerinavne kun må bruges på Single Malt


Ja, jeg stiler også kun efter Single Malt og her findes heldigvis faste regler for den benævnelse.
Men forstår udmærket at begreberne forvirrer folk.
Jeg kan indimellem også komme i tvivl. :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4196 by Towle
Er det mig der har misforstået noget? Jeg har altid troet, at "vatted" hentydede til SWA's holdning - ikke til flaskernes indhold :twisted:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4197 by Duffer
Citat fra Whiskymessens ordbog - lettere redigeret

Vatted malt:
En blanding af malt whiskys fra to eller flere individuelle destillerier - udelukkende fra malt whisky, men fra mere end et destilleri.

Single malt:
Er betegnelsen på en whisky, der kommer fra èt bestemt destilleri, der ikke er blandet op med whisky fra andre destillerier.
Hvis dette er tilfældet, er det ikke længere en single malt men en blended whisky.
Single malt betegner altså en whisky fra et bestemt destilleri fra hvilken, den tager sit navn: eksempelvis Lagavulin, der stammer fra et destilleri.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4198 by Towle
MacAll skrev:

Hvis dette er tilfældet, er det ikke længere en single malt men en blended whisky.
Single malt betegner altså en whisky fra et bestemt destilleri fra hvilken, den tager sit navn: eksempelvis Lagavulin, der stammer fra et destilleri.

Plinge-ling, den er vi med på, men hvad kalder man så en blanding af en Ledaig og en Tobermory? :shock:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4199 by karlejnar
Towle skrev:

Plinge-ling, den er vi med på, men hvad kalder man så en blanding af en Ledaig og en Tobermory?

Den kalder man "Iona". Og den kaldes single malt, fordi den er fra ét destilleri, nemlig det, der i dag hedder Tobermory.
På samme måde hedder Bruichladdich "3D" også en single malt, selvom den er en "blend" (vatting) af Port Charlotte (som er distilleret på Bruichladdich destilleriet), af peated Bruichladdich og non-peated Bruichladdich.
Og mange destilleriaftapninger er "vatted"/"blended" af mange fade, nogen gange både bourbon og sherry-fade.
Så forvirringen hersker stadig, selvom vi udmærket forstår sammenhængen.
Derimod er f.eks. Glenfiddich, Balvenie og Kininvie ikke længere single malt, når de sendes "ud af huset" til blendere, fordi der hældes en sjat af én af de andre i fadet. Glenfiddich og Balvenie har samme ejer, men er fysisk to destillerier. Og Kininvie regnes for et særskilt destilleri, selvom det kun er en kedelhal.
Hvis Springbank lavede en blanding af Springbank og Longrow, ville det stadig kunne kaldes single malt, fordi de er destilleret samme sted. De to destillerier er fysisk "smeltet" sammen. Blander de derimod den nye Kilkerran malt fra Glengyle destilleriet med Springbank, bliver det en blended malt. Også selvom maltningen foregår på Springbanks maltgulve.

Sådan forstår jeg de nye definitioner, men om de strammer op, og "forbyder" den udbredte brug af forskellige destillerinavne til forskellige typer maltwhisky destilleret i samme kedler, må tiden jo vise.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4200 by Macdeffe
Ja der er mange "blandingsprodukter" blandt single malt.

Superstition er et andet eksempel. Alm. Isle of Jura tilsat en mindre del ung tørverøget fra samme sted. Klar forbedring i min øjne

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4201 by stig
Nogle destillerier har også produceret grain og malt på samme kedler. En blanding af disse er jo ikke singlemalt, så definitionen er ikke god nok!

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.247 seconds