Kommentar: Dansk single malt

More
17 years 8 months ago #9019 by Peteys
Ku være skægt om de ku fortælle lidt om hvordan de har fået fat i kedlerne osv.
Men fedt nok at der nu laves Dansk whisky igen.

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9020 by Likeavulin
100 liter spiritus om året er godt nok ikke meget, men det lyder da rigtig spændende. Gad vide hvor de 30 liters fade stammer fra? Er de nye eller har de været brugt til noget andet forinden?

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9036 by Hansgaard
Hej til alle på WhiskyNyt,

Mit navn er Hans Martin Hansgaard og jeg er een af de ni mænd som er involveret i Dansk Whisky og dermed i produktionen af whiskyen "Stauning". Jeg vil forsøge at besvare de spørgsmål som I har stillet. Jeg håber at vi kan få en god dialog her på sitet.

Kedlerne er købt i Spanien hos en producent der. Vi har 2 stk., een "stor" til destillering af urten og en mindre Spirit Still til destillering af low wines.

Peteys, har der været produceret rigtig single malt i Danmark før? Kan du fortælle lidt om det?

Vores tønder er franske af limousine eg og de rummer 30 liter. Der er tale nye friske fade (som f.eks. The Glenlivet bruger i deres nye "French Oak"), da det ikke har været muligt for os at finde brugte fade på 30 liter. Vi er ved at forsøge at skaffe danske tønder, idet vi ønsker at lave et udelukkende dansk / Midt- og Vestjydsk produkt.

Mængderne vi laver er ikke meget, men der er også tale om et seriøst drevet fritidsprojekt. Vi magter nok ikke at lave meget mere i øjeblikket. Men det kunne være herligt at udvide produktionen på et senere tidspunkt.

Stil endelig flere spørgsmål og tusind tak for interessen!

Hilsen Hans Martin - Dansk Whisky...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9081 by caskdk
Replied by caskdk on topic Kommentar: Dansk single malt
Hvis nogle læser her nu kan de gå ind på DR kanal 94 - Der kommer kl ca 9.40 et længere interview med folkene bag.
Man kan høre DR Kanal 94 på nettet under Dr s hjemmeside.

Claus
FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9082 by MacNiels
Jeg fik lige hørt lidt af det.

Sådan som jeg hørte det, så får de vandet fra Aquador, tørven fra Engesvang. Hvor de fik kornet fra hørte jeg ikke.
Deres forbillede er de røgede whiskies fra Skotland og de forsøger de selv at producere røget whisky.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10439 by Whiskymessen.dk
Dansk Whisky deltager også på Whiskymessen den 31/3 i Frederiksberg Hallerne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14341 by T-Witek
Hej.
Er der noget "release" år på den danske Stauning Whisky?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14342 by MacNiels
Man kan tilmelde sig på deres hjemmeside hvis man er intersseret i en release date:

www.stauningwhisky.dk/interesseliste.asp

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14343 by T-Witek
Ja, der har jeg været et smut omkring og tilmelde mig. Tænkte blot på om de måske allerede havde været med en udmelding om forventet release. Jeg vil væbne mig med tålmod og vente ved mailboxen :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14345 by Ladewig
De har heldigvis skruet op for produktionen. For mig var det en nyhed i dag at læse om den, troede at Braunstein var den eneste danske producent, og deres prisklasse er "out of my leaqe". Så der var med frydefuld bekymring jeg besøgte Stauningsiden. Stor var min beroligelse da jeg så at de har skruet produktionen op til 6-8000 flasker om året. Så kan det da være at også fattesvage lille mig kan nå at få en flaske!!!!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16236 by Lydeking
Er der nogen, der ved hvordan det går vores venner ved Ringkøbing Fjord?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16246 by Stauning
Hej
Mit navn er Lasse Vesterby, og jeg er en af de ni fyre bag Stauning Whisky. Som de fleste af jer ved, så arbejder vi på at lave en rigtig dansk single malt whisky.

Der bliver her på siden spurgt til, hvordan det går.

Det går godt! Det er et stort projekt at starte et destilleri op helt fra bunden af, så vi har nok at se til. Heldigvis er det helt vildt spændende, så det er med smilende ansigter, at vi bruger weekender og aftener på at istandsætte lokaler og gøre udstyr klar til produktion.

Vi har lige netop i denne uge modtaget og samlet vores nye pot stills. 1000 og 600 liters. Så nu begynder vi endelig at nærme os den egentlige produktion, som vi glæder os rigtig meget til.

Som det ser ud nu, så starter produktionen op på denne side af årsskiftet. Vi glæder os helt vildt til at kunne vise rundt på destilleriet, fortælle vores historie og byde på et glas Stauning whisky.

Kom endelig med nogle spørgsmål, hvis der er noget, I gerne vil vide.

Med venlig hilsen

Lasse Vesterby
Stauning Whisky A/S
www.stauningwhisky.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16248 by Peteys
Replied by Peteys on topic Kommentar: Dansk single malt
Var det ikke en ide med lidt opfølgning på jeres hjemmeside om hvor langt i er i projektet, og hvad med et par billeder af jeres nye stills?

Er det i øvrigt i de samme lokaler som i startede i, eller er i flyttet?
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16258 by Stauning
Hej igen.

Jo, det var bestemt en god idé med noget mere opdatering af vores hjemmeside. Der arbejdes for tiden på at lave den helt om, så den bliver mere dynamisk.

Men vi må også erkende at arbejdet med hjemmesiden bliver nedprioriteret for øjeblikket, da det er mere presserende at vi får lavet lokalerne og produktionsudstyret helt færdigt. Det sjoveste er trods alt at komme i gang med at producere de gyldne dråber.
Så vi beklager meget den manglende information via hjemmesiden. Men hvis I har nogle spørgsmål, så er I altid velkomne til at skrive til os via Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller bare spørge åbent her på siden.

Til spørgsmålet om det stadig er de samme lokaler: Nej det er det ikke. Vi har købt en gård et par kilometer uden for Stauning by, hvor alt produktionen skal foregå. Så fra at være startet op i et nedlagt slagteri, flyttes produktionen hen i et nedlagt landbrug. Så det er et større byggeprojekt at lave lokalerne klar til whiskyproduktion.

På vores hjemmeside har jeg lagt et par billeder ind, så I kan se de nye Stills og den gård der er næsten færdig med at blive omdannet til Stauning Whisky destilleri.

Med venlig hilsen

Lasse Vesterby
Stauning Whisky A/S
www.stauningwhisky.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16550 by Stauning
Hej

Til de interesserede kan jeg fortælle, at vi har oprettet en Facebook-gruppe, der hedder Stauning Whisky. Den skal ses som et supplement til vores hjemmeside. Det er tidligere - med rette - blevet nævnt her på siden, at vores hjemmeside kunne trænge til at blive opdateret noget oftere.
Med Facebook-gruppen kan vi nemmere lægge billeder og videoklip ind. Desuden bliver siden løbende opdateret med hvor langt, vi er i vores projekt.

Vi håber, I har lyst til at melde Jer ind i gruppen, og gerne via den - eller herinde - komme med kommentarer og spørgsmål.

Desuden kan jeg fortælle, at vi for nylig var ude hos Vildbjerg Whiskylaug for at holde et foredrag. Hvis der er nogle brugere herinde, der var til stede til foredraget, vil jeg gerne sige tak for en rigtig god aften. Det var en aften med kanon stemning og med entusiastiske deltagere, der havde mange gode spørgsmål.
Det var helt fantastisk at komme ud og fortælle om vores projekt og blive mødt med den store interesse for Stauning Whisky.


Med venlig hilsen

Lasse Vesterby
Stauning Whisky A/S
<!-- w --><a class="postlink" href="www.stauningwhisky.dk">www.stauningwhisky.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.286 seconds