Kommentar: Glenfarclas Master Class hos Mac Y

More
17 years 6 months ago #9413 by Towle

Jeg regner også med at kigge forbi - det lyder til at blive hyggeligt.


Det bliver det helt sikkert. Vi skal nok sørge for at alt er forberedt, så vi kan kaste os til bords med det samme. Vi har jo kun en lille time at gøre godt med og hvis vi også skal nå at nyde nogle dramme, er der ingen tid at spilde. Men vi gider altså ikke at blive stressede :P

Det bliver efterhånden en anseelig flok og busturen til Frederiks skal nok blive festlig. Og endelig skal vi jo ikke helt glemme den oprindelige anledning: en god aften med Ian McWilliam og nogle skønne whiskies.

Skal jeg tage en røget Speyside'r med (Old Ballantruan = røget Tomintoul), eller er det nok med Islay?


Dem der kommer sydfra er bevæbnede til tænderne og jeg har heller ikke tænkt mig at fedte mig om ved det, så om det ligefrem er nødvendigt - vi skal jo også kunne nå at drikke det, men en røget Tomintoul lyder da som noget man bør smage - enten ved denne lejlighed, eller en anden god gang :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9427 by JHS
Hej Kurt og "fru Towle"

En stor tak til Jer for god mad, herlig whisky og dertil godt selskab forud for og i forbindelse med smagningen hos MacY fra såvel Jesper og Johnny som mig selv - det havde i skruet fornemt sammen! :D

Vi "novicer i whiskyen" syntes det var interessant at være lidt med på sidelinien hos Jer mere "hardcore", omend det samlede program måske var en anelse (for?) komplekst for en enkelt af os (ingen nævnt ingen glemt!).

Naturligvis også en hilsen til Al, Peter, Karlejner, Kim, Hering og Niels for godt selskab og whisky-smagsprøverne!

Venlig hilsen

Jens

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9429 by Peteys
Hej Jens, og i andre
Selvtak, og tak selvfølgelig til Towle, og fru Towline, (man er vel bekendt med sproget deroppe fra salling/mors/fur området...) Det var en rigtig god aften for os også!
Turen hjem var heller ikke dårlig, selvom kvaliteten fra Burgerking ikke rigtigt levede op til whiskyen vi havde smagt i løbet af aftenen...
Personligt syntes jeg det var rigtigt dejligt at få sat et rigtigt ansigt/ rigtig stemme på de fleste af jer så jeg ved hvem det er jeg snakker med fremover. Og, jeg kan 100% anbefale det for udefrakommende at deltage i et ar arrangementerne for at lære os/de andre at kende
tusind tak og v ses
Slainthe
Peteys/Peter

ps.
Jeg skal nok lade være med at bælle en 40års whisky næste gang vi ses ;-)

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9442 by Towle
Selv tak for sidst. Grundet tog- og bustider blev det til en (alt for) kort seance i Jernbanegade, men det klappede vist som det skulle. Flokken er jo ikke mundlamme - hverken i ind- eller udgående retning.

Nu venter vi spændte på om nogen vil "anmelde" Master Class'en, som jo var hovedbegivenheden. Vores erfaring med Glenfarclas begrænsede sig på forhånd til en 10 års, indkøbt i de første hektiske måneder af vores whiskyinteresse for 3-4 år siden, så at vertikalsmage hele batteriet + et par stykker der ikke stod i bogen, var en stor oplevelse. Vi fik kun det bedste indtryk af de forskellige whiskies og Ian McWilliam havde tydeligvist Glenfarclas i årerne. Et sympatisk destilleri, der kun producerer den whisky de mener at have råd til og som sit væsentligste fortrin ser familieejerskabet og kontinuiteten som det væsentligste.

Alt ialt den dejlig og lærerig aften hos Mac Y.

Mange hilsner
Towle og Towline

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9457 by MacNiels
Tak for en hyggelig smagning.

Vi fik jo startet lidt før andre, vi kunne i toget nyde en smagsprøve på bl.a.:
Bunnahabhain 36 år 40% 1966/2003 Single Malts Direct, mild med malt noter, nermest grain agtigt. Glenfarclas 35 år 48,5% Hart Bros, utrolig duft, smagen synes jeg måske ikke helt hamler om med duften (duften var i særklasse). Brora 20 år 1982 58,1% Rare Malts, virkelig flot Brora, fantastisk kompleks og fuldendt. Glen Garioch fra 1975 aftappet i 1990, røget, flot. Hering kan vist mere om denne sag end jeg. WWW Falster 2006 aftapning Glenglassaugh 51,3%, jeg er stor tilhænger af den slags sherry aftapninger hvor den er blevet rå og nermest voldsom. Så var der et par andre inden vi nåede Hr. og fur Towle, som jeg ikke kan huske detaljerne på.

Det blev til lidt hurtig men lækkert mad hos Towle og Co. samt en øl og en dram (eller to) inden vi hoppede på bussen mod Frederiks. Det var godt med lidt god mad, hygge og mennesker man deler denne passion med.

Hos Mac Y fik vi smagt på forskellige Glenfarclas. Skal jeg nævne et par højdepunkter, så må det være en tysk aftapning som vi fik lov til at smage på.
Jeg mener kun den har lageret 10 år på olorosso fade, den var nermest helt sort. Igen sherry efter min smag, voldsom, nermst en knækket sherry. Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare den type smag, men de andre der var med, ved hvad jeg mener. En anden Glenfarclas som var næsten på højde med denne her, var en 1972 Vintage aftapning, igen sherry for fuld skrue.

Jeg ved ikke helt om hvilken af standard aftapningerne jeg syntes bedst om, men valget ville nok ligge imellem 15 år og 105 proof aftaningen. Til sidst fik vi en surprise, Glenfarclas på 40 år fra Scotts' selection. Den smagte så godt at den åbenbart skulle slammes (Peter).

Stor tak til alle for en hyggelig aften, ikke mindst til Ian McWilliam, der var svær at stoppe når han først kom i gang.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9459 by Kim_M
Jeg ville bare lige sige tak til alle for en rigtig fin aften. Tak for godt selskab og for udsøgt gæstfrihed.

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9461 by Peteys
Ja Niels, jeg sku næsten ha sagt mig selv at jeg ikke ville ha forladt et bord med et halvtomt glas... Troede det var en rest ´105 der lige skulle drikkes så jeg ku få den næste i glasset.... Det var det så IKKE! Heldigvis fik jeg en ekstra som jeg nød på mere civiliseret vis...
Mht. specialaftapningen, så var det en 1994, så det passer nok meget godt med de 10år, jeg har siddet og kigget lidt på mine billeder fra aftenen, og desværre er billederne af den specifikke flaske blevet rigtigt dårlige, men Herring fik vist også taget nogen, så måske han kan opklare det præcist??
Jeg skal nok prøve at oploade et billede eller to fra aftenen senere
Slainthe
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9476 by karlejnar
Jeg vil blot istemme koret: Tusind tak for en fantastisk aften i venners lag.

Tak til Hr. og Fru Towle for god mad og ikke mindst gode øl og malt. Især den røgede BenRiach var en speciel oplevelse, på kanten af "brændbar" med en duft/smag af kul og diesel.

Tak til MacY for at arrangere smagningen og for at "lokke" Ian McWilliam ud på heden. Håber der bliver flere af denne slags arrangementer.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.234 seconds