Kedelige nyheder fra The Macallan

More
11 years 9 months ago #26665 by Duffer
The Macallan vælger nu endnu engang at ændre strategi:
"Beginning this autumn in the UK market, the new 1824 Series will be introduced, three no-age-statement 100% sherry cask expressions named after their respective colours: Gold, Sienna and Ruby. They will replace the 10 to 15 year old Sherry Oak and Fine Oak expressions. The older expressions like the flagship 18 yo Sherry Oak will supposedly remain on the shelves.

Læs mere her: www.dramming.com/2012/06/27/maca ... ge-to-nas/
Og her: www.masterofmalt.com/Blog/post/M ... skies.aspx

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26666 by karlejnar
Hvorfor er det kedelige nyheder? Jeg er da sikker på, at seriøse whiskydrikkere nemt kan gennemskue hvad det handler om, når man kigger bag om markedsføringen.
Lige som da de introducerede Fine Oak serien fordi de manglede sherryfade i forhold til efterspørgselen, så fjerner de nu noget af serien, fordi de igen har flere sherryfade på lager.

Når det kommer til stykket, er det jo marketingafdelingens fornemste opgave at sælge det, de har på lager, og pakke det ind i "rosenrødt" papir :wink:

Hvem siger for øvrigt, at en whisky med aldersangivelse er bedre? Der er da eksempler på at ung whisky blandet med ældre kan sælge udmærket:
Aberlour A'bunadh, Fettercairn Fior, Ardbeg med diverse sjove navne for blot at nævne nogle få.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26668 by Duffer
Det kedelige består i, at blandt andet at Macallan bevæger sig væk fra entusiasterne og hen mod massen og pengene.
Det er måske ikke nogen nyhed, men (i min optik) en kedelig tendens som flere destillerier praktiserer.
Vil man have den "autentiske" Macallan, må man jagte de uafhængige - destilleriaftapningerne er ikke længere interessante... :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26674 by whiskyconsult
Nu er jeg nød til at blande mig lidt. Karl Ejner har så fuldstændig ret. Alder er et nummer, som ikke altid er ensbetydene med kvalitet. The Macallan har valgt at genindfører den gamle variant af sherry aftapning fordi de har fået så mange efterspørgelser på det og fordi det var det som gjorde The Macallan kendt. Fine Oak har været en stor succes for firmaet også, men som mange andre er man også nød til at se fremad. At sige de ikke er interesante er da noget forfærdelig vås. Nu skal jeg ikke udtale mig om hvorvidt du har smagt dem, men det er Macallan på højt niveau. Det med autensiteten må du altså længere ud med. Jo der findes mange gode IB aftapninger, ingen tvivl om det. Meen......giv det nu en chance.
Grunden til at flere vælge ikke at sætte alder på , som KE skriver, Ardbeg, Laphroaig, Aberlour, Glemmorangie etc er at det giver Master blenderen et større arbejdsområde. Vi har mange eksemblemer på at et fad på 8 år kan være fuldt ud ligeså odt som et på 15......hvorfor så ikke bruge det......er sikker på du også går efter smag fremfor alder........især når det drejer som om whisky ik.? :-)
Duffer undskyld mit sure opstød, men engang imellem krummer jeg tæer......ligeså snart jeg har prøverne ind af døren skal du være den første til at få love at smage......og jo jeg har de andre stående, har bare ikke været meget hjemme, men du er ikke glemt min ven.

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26675 by Duffer
Når jeg sammenligner "de gamle dage" med det Macallan sender på gaden idag, så har jeg lidt svært ved at finde noget interessant i deres "Core Range".
Fine Oak er ikke dårlig whisky - tværtimod - så er 18/25/30 faktisk en udmærket dram.
Men desværre aftappet ved 40/43% hvilket ikke er et plus i min og mange andre entusiasters bog. :-)
Med hensyn til alder, så kan man ofte finde unge whiskies der er meget bedre end whisky der lagret den dobbelte tid.
a'bunahd er et fremragende eksempel på netop det.

Hvad blev der egentlig af denne?: www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=18130

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26676 by whiskyconsult
40 / 43 % er der jo rigtig mange andre der gør og det gjorde vi jo også i " de gamle dage" .
Jeg giver dig ret i at Macallan engang imellem burde sende aftapningers ud som ville være mere til kendere end til menig mand om jeg så må sige. Der har Edrington så valgt en anden strategi. Vi laver lidt mere af den slags og det omfang vi har lager til fra Highland Parks side.
Hvis du ser på det salg vi har i østen, Rusland og USA på Macallan så er det desværre der vi skal tjene vores penge.
Macallan laver stadig whisky med hjertet det rette sted, og det vil de altid gøre, men er også nød til at tjene penge.
Jeg tror at alle destillerier ville ønske de kunne leve af enkeltfads aftapninger, men det kan de desværre ikke, samtidig er vi vel et eller andet sted også nød til at smede mens jernet er varmt. Da man Ikke kan spå om fremtiden ved vi jo ikke om der komme en whiskykrise igen som den der var var i 80'erne .

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26677 by BigMac
Jeg tror ikke Macallan (læs: Edrington) gør noget overilet her... Det er gennemtænkt 110%...og det er også gennemprøvet af andre destillerier som Karlejnar også nævner.
De store nye markeder i bla. Østen trækker i en sådan grad på lagrerne at der er brug for et større spillerum for destilleriernes WhiskyMakere, som Martin også skriver ovenfor.
Det store 'problem' er at vi whiskynørder stadig tror at det at drive et destilleri er ren hygge med plads til filantropi og at man har tid til at tækkes alle målgrupper.... men det er cool business!
Bladnoch og Raymond Armstrong er så nok også undtagelsen der bekræfter reglen.


@Michael, du skriver at man må til de uafhængige for at finde en anstændig Macallan idag? Med anstændig går jeg ud fra du gerne vil have NC NCF ved CS... og der må jeg jo give dig lidt ret, men omvendt er det ikke der destillerierne skal tjene deres penge - og så er vi tilbage ved hvad jeg skrev i linie 3.

At Edrington bruger Highland Park til at eksperimentere på markedet for CS-aftapninger i 'mindre' batches, synes jeg ikke vi kan klage over, da HP som udgangspunkt en fantastisk whisky og endnu bedre ved CS.
Valget af HP frem for eks. Macallan synes jeg også lå lige for... Macallan har allerede igennem mange år være profileret som whiskyens 'Rolls Royce' med div royale forbindelser i form af mange aftapninger osv, så hvorfor pille ved det?
@Martin - var der noget med en Royal Warrant for Macallan også? (kan jeg ikke huske)

Highland Park derimod er jo også enhver marketingsmands drøm...vikinger, skumsprøjt, blodige fejder, nordiske guder og langskibe...
Der er jo en hel skole for dette inden for Marketing-branchen som virkelig har noget at fat på her, nemlig det de kalder 'storytelling'... og sådan noget - det lapper de i sig som Orkney lynghonning - ikke mindst i Asien...

Men tilbage til specialaftapningerne - jeg er glad for at f.eks. HP laver dem... dog er prisen ved at nå smertegrænsen for rigtig mange, tror jeg... i al fald her i europa hvor det at stå på en bar og drikke sin særaaftapning fra et destilleri for derefter at gå fra en ½ flaske ikke er et statussymbo som det er (igen) i Asien... Destillerierne skal skyde noget whisky af mens de kan - sæt nu at Tiger-økonomierne i Østen pludselig igen bliver til killinger.

Jeg håber dog ikke at produktionerne pludselig bliver så store at man begynder at gå på kompromis med kvaliteten - det ville da være det værste...

Jeg glæder mig til at smage de nye aftapninger og danne min mening ud fra det....og så håber jeg at destillerierne et sted husker hvem det var der var med til at holde dem oven vande i de magre år, nemlig nørderne og de uafhængige aftappere... afslutningsvis må man selvfølgelig ikke glemme blend-drikkerne her...

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago - 11 years 3 months ago #26678 by Duffer
Man skal tjene pengene der hvor de er og jeg er ikke i målgruppen.
Whiskyproduktion handler om afsætning i store mængder med mest muligt profit med enkelte undtagelser :-)
Jeg ville dog stadig vælge en uafhængig aftapper fremfor en OB som det ser ud lige nu.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 11 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago - 11 years 3 months ago #27888 by Duffer
Fundet på Facebook:
Over the next few weeks Macallan will be launching this brand spanking new series of 4 unaged and beautifully coordinated single malt whiskies. Imaginatively named after their respective colours, GOLD, AMBER, SIENNA, RUBY – (NB: Gold will only be available in the UK and Canada, Amber will only be available in Europe and Sienna & Ruby will be available in the UK and internationally).

The four new whiskies will be priced from £35 up to £125 – and YES you are correct, the darker the whisky the more expensive – Bob explained the reasoning behind this method - “it is purely based on the rationale that the darker the liquid the rarer the casks, so the more expensive the whisky” – not even a whimper of a hint at it’s age …

Kilde: Whiskyboys

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 11 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.143 seconds