Quarter cask

More
19 years 1 month ago #4997 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Quarter cask

Og ja.... denne påske må da blive noget særligt :P
Venlig hilsen Kurt


Hej Kurt,

håber ikke du bliver lige så skuffet, som jeg blev, da jeg smagte den på WhiskyLive....... :? Men heldigvis har vi jo alle forskellig smag !! :wink:

God Påske og god fornøjelse !!

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4998 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Quarter cask
Hej Kurt

Du er en modig mand må jeg sige, at købe tre flasker før du har smagt indholdet. :shock:
Håber dog du vil synes om den, :P der er jo ret delte meninger om den efterhånden. (Ellers vil jeg godt skille dig af med én af dem) :wink:

Måske har man skruet forventningerne for højt op. Som eksperiment betragtet, er den smagsmæssigt anderledes end 10års udgaven. Det kunne man vel forvente efter kun godt den halve lagringstid. Som jeg skrev tidligere, kan man altså ikke sådan snyde tiden, især ikke Islay-tid, som har sin egen langsommere rytme ;-)

Whisky modner jo hurtigere, jo mindre fade, men det giver så mere fadkarakter på bekostning af destillerikarakter.

God påske :D :P :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5007 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Quarter cask
Held og lykke med dine erhvervede dråber, Kurt. Det ser ud til, du er rimelig glad for dem :wink:

God påske til dig og alle I andre her på whiskynyt.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5025 by Towle
Replied by Towle on topic Quarter cask
Karl Ejnar skrev:

Du er en modig mand må jeg sige, at købe tre flasker før du har smagt indholdet. :shock:

Ja, jeg stikker sgu ikke op for bollemælk!!! :D

Håber dog du vil synes om den, Razz der er jo ret delte meninger om den efterhånden. (Ellers vil jeg godt skille dig af med én af dem) :wink:

Jeg knalder en af dem i aften og så må vi se. Den ene flaske er dog på forhånd afsat til MKV, med hvem jeg udgjorde rygraden i Den kongelige danske, til vands, lands og i luften ildspruttende Livgarde i første halvdel af halvfjerdserne. Den tredie flaskes skæbne afhænger af smagsprøverne. Er den OK, ryger den ind bagerst i skabet, er den ikke OK, kan du få lov at købe den :twisted:

Jeg er ved at derangere den 10 års Laphroaig en anelse. Som den der fik mig på whisky-vognen vil den altid have en stor plads i mit hjerte, men den er blevet noget udvandet efterhåndet og der er flere end mig der har oplevet, at den dør langt hurtigere i en åbnet flaske end gennemsnittet.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5026 by stig
Replied by stig on topic Quarter cask

Jeg er ved at derangere den 10 års Laphroaig en anelse. Som den der fik mig på whisky-vognen vil den altid have en stor plads i mit hjerte, men den er blevet noget udvandet efterhåndet og der er flere end mig der har oplevet, at den dør langt hurtigere i en åbnet flaske end gennemsnittet.

Venlig hilsen
Kurt


Kurt,

har du prøvet destilleriets 10 års cask stregth udgave?
Den holder!

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5027 by jones
Replied by jones on topic Quarter cask
10 års cask strength kan absolut anbefales.

Da jeg smagte den på Whisky Live, så genvandt den en stor del af den respekt som jeg havde mistet for mærket i forbindelse med Quarter Cask.

QC var så udvandet at jeg måtte give den en chance både fredag og lørdag for at være sikkert på at indtrykket holdt.

Det gjorde det desværre.

10 års Cask Strength er til gengæld en rå fornøjelse, rendyrket Laphroiag i højeste potens.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5028 by Towle
Replied by Towle on topic Quarter cask
Stig skrev:

Har du prøvet destilleriets 10 års cask stregth udgave?
Den holder!

Al skrev:

10 års Cask Strength er til gengæld en rå fornøjelse, rendyrket Laphroiag i højeste potens.

Tak for deltagelsen. Jeg er absolut enig med d'herrer og jeg nyder casken meget. Faktisk har jeg haft den underlige uskik - som jeg da osse er blevet behøring hånet for i dette forum - at spæde den vanlige 10 års op med en squiiiz af den i fadstyrke.

Jeg kunne ikke vente til i aften og har drejet halsen om på QC'en. Den var stort set som forventet ifølge diverse smagsnoter her og på nettet iøvrigt. Jeg medgiver at den ikke er fuldt udviklet og har et lidt skarpt bid af træ, samtidig med at den har lidt mere sødme og en anelse mere krop den den 10 års. Alt ialt en whisky jeg godt kan trives med, så - Ejnar - du må nok kigge i vejviseren efter en hellitersflaske til Heathrow-pris ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5031 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Quarter cask

Alt ialt en whisky jeg godt kan trives med, så - Ejnar - du må nok kigge i vejviseren efter en hellitersflaske til Heathrow-pris

Jamen jeg glæder mig da på dine vegne, at du synes om den. Så må jeg jo vente, til den kommer i handelen her, eller finde én i Skotland.

Har fyldt lidt af min på en lommelærke. En fiks rund én købt på Caol Ila i 2002, med 4 små bægre i en holder ovenpå.
Sad i går eftermiddag på en bænk ved en lille sø i skoven, og nød en dram mens den dejlige forårssol gik ned bag træerne. Ved at lukke øjnene, kunne jeg næsten fornemme at sidde ved et picnicbord udenfor Laphroaig og kigge ud over vandet i deres egen lille bugt.
Det var som om alle indtrykkene var der i det lille bæger. Smagen når man tygger den røgede maltbyg, smagen af lunkent ale fra deres washback og smagen af nydestilat fra fingeren dyppet i spunshullet på en nyfyldt tønde.
Det eneste LQC mangler er den karakteristiske rå smag, man finder i cask strength udgaven og i mange af de uafhængige aftapninger.
Men som en hverdagswhisky vinder den over den nedvandede, kølefiltrerede 10års.
I smagen af LQC finder vi også lidt af årsagen til den mildere smag i den almindelige 10års. Deres skift til udelukkende at bruge first-fill bourbonfade, dette giver unægteligt mere sødme og vanilje.
Og brugen af 3/4 Port Ellen malt har jo en vis indflydelse. Det bliver spændene om nogle år at smage den version, de lavede i august 2003. Den er lavet på ren egen malt, og der er kun brugt de små kedler, ikke den store #1. Iain Henderson har forklaret forskellen på deres egen malt og den fra Port Ellen. I deres egen ovn, ryger de så at sige kornet før de tørrer det, derved kommer der mere tørverøg ind i kornet. I PE malteriet sker tørringen og rygningen samtidig.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5032 by Towle
Replied by Towle on topic Quarter cask
Karl Ejnar skrev:

Og brugen af 3/4 Port Ellen malt har jo en vis indflydelse. Det bliver spændene om nogle år at smage den version, de lavede i august 2003. Den er lavet på ren egen malt, og der er kun brugt de små kedler, ikke den store #1. Iain Henderson har forklaret forskellen på deres egen malt og den fra Port Ellen. I deres egen ovn, ryger de så at sige kornet før de tørrer det, derved kommer der mere tørverøg ind i kornet. I PE malteriet sker tørringen og rygningen samtidig.

Karl Ejnar, du er lavet af guld. Det er sådanne beretninger der gør livet - her og udenfor - værd at leve. Jeg glæder mig allerede til at smage den. Desværre rækker alarmfunktionen i min Mozilla Sunbird (elektronisk kalender) ikke så langt ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5033 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Quarter cask

Karl Ejnar, du er lavet af guld

Næppe - men jeg ved hvor guldkornene kan findes :wink: - lige nu er det i Peat, Smoke & Spirit af Andrew Jefford, som jeg læser med stor fornøjelse. Kan varmt anbefales. :D

Det pudsige, vi har vist snakket om det tidligere, er at denne specielle udgave, som nydestilat ikke havde den karakteristiske Laphroaig "iodine" (medicinsmag)
Der er mange variable i dette regnestykke, en grund kunne være, foreslår en af de ansatte, at den blev destilleret i årets varmeste måned august.
Så måske burde de have lavet samme øvelse om vinteren, eller i det mindste gentage det flere gange på forskellige tider af året.
Iain Henderson må egentlig være lidt misundelig på Robin Shields her, han havde tit drømt om at gøre eksperimentet, men det blev altså et af disse tiltag, vi skal huske Robin for, foruden LQC'en.
LQC kan han umiddelbart få æren (den tvivlsomme?) for, men æren for den rene gulvmalt-Laphroaig, vil jo nok blive taget af hans efterfølger.

Men sådan er det jo i det job, man laver whisky, som ens efterfølger kan udvælge, blande og sælge.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5386 by Duffer
Replied by Duffer on topic Quarter cask
LQC set på denne hjemmeside til 25.99 £

www.oddbins.com/Products/Product ... ?sku=13100

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5723 by MacLars
Replied by MacLars on topic Quarter cask
Fra "Friends of Laphroaig"-nyhedsbrevet i dag:

All the whisky talk up here is of course about our newest arrival Quarter Cask, even seasoned distillery men pop by just to see our tiny casks! I know a few of you lucky ones got the chance to buy a bottle from our first trial maturation. Your response has been fantastic - you all seem to love it - and so do 'the professionals'. Dave Broom in Whisky Magazine wrote -

"Expansive and complex. The balance and complexity gives it the edge over the other Islay."

Praise indeed but it does 'beg' the question as to who the 'other Islay' was!

The good news is that Robert Hicks, our Master blender, has declared our second batch ready and this has now been bottled. Quantities are now being shipped to the UK, US and Europe, so do check at your local store.

We have also managed to obtain an initial allocation of 64 cases to be sold to you direct on your website if you can't obtain Quarter Cask through your usual outlet.


MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5726 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Quarter cask
Tror godt jeg kan vente til jeg kommer forbi Oddbins

Har stadig en "slant" tilbage af den første "dyre" flaske, den holder jo nok indtil vi ta'r afsted til Skotland i næste måned

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5731 by Gadbois
Replied by Gadbois on topic Quarter cask
Hej Alle.

Til alle Jer i København, der endnu ikke har fået en flaske, eller har smagt den, så er chancen der på torsdag d. 2/6 hos Bernina Vinhandel: bernina-vinhandel.dk/main/forside.htm

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5733 by Towle
Replied by Towle on topic Quarter cask
Gadbois skrev:

Til alle Jer i København, der endnu ikke har fået en flaske, eller har smagt den, så er chancen der på torsdag d. 2/6 hos Bernina Vinhandel: bernina-vinhandel.dk/main/forside.htm

Saxet fra beskrivelsen af smagningen:

Der i blandt Laphroaig ´s 10 years old Quarter Cask der af kendere betragtes som en sjældenhed.

Ja, en 10 år gammel QC gad jeg da godt smage :wink:
Nå, men tak for info og velkommen til Whiskyforum :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5735 by Duffer
Replied by Duffer on topic Quarter cask

Der i blandt Laphroaig ´s 10 years old Quarter Cask der af kendere betragtes som en sjældenhed.


Ved ikke rigtig om det er en sjældenhed sålænge den stadig er på hylderne i en af de største sprituskæder i UK :?

www.oddbins.com/products/Product ... ?sku=13100

Bemærk - "One per customer" - men der vel også 15 Oddbins alene i London området plus afdelinger i Irland og Frankrig.

Men den er selvfølgelig officielt kun udgivet i begrænset antal...
Var det ikke 12.000 flasker...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5737 by Towle
Replied by Towle on topic Quarter cask
Kurt skrev:

Saxet fra beskrivelsen af smagningen:

Der i blandt Laphroaig ´s 10 years old Quarter Cask der af kendere betragtes som en sjældenhed.

Ja, en 10 år gammel QC gad jeg da godt smage :wink:

Jeg hentydede til aldersangivelsen. QC er yngre end 10 år 8)

Duffer skrev:

Men den er selvfølgelig officielt kun udgivet i begrænset antal...
Var det ikke 12.000 flasker...?

Jo, men næste sending er allerede klar ifølge nyhedsbrevet fra Laphroaig forleden:

The good news is that Robert Hicks, our Master blender, has declared
our second batch ready and this has now been bottled. Quantities are
now being shipped to the UK, US and Europe, so do check at your local
store.

We have also managed to obtain an initial allocation of 64 cases to be
sold to you direct on your website if you can't obtain Quarter Cask
through your usual outlet.


Mon ikke "your website" er en tyrkfejl for "our website", men bortset fra det.... :lol:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5738 by Duffer
Replied by Duffer on topic Quarter cask

QC er yngre end 10 år 8)


Ja, jeg kan jo bare læse hvad du skriver... :oops: :roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5740 by Duffer
Replied by Duffer on topic Quarter cask
Ifølge rygtet kan Laproaigh Quarter Cask købes i Heathrow Airport, London for 30 £ (330 dkk)
Det er dog 1.0 Liter versionen :shock:

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5741 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Quarter cask
Jeg tror de har blandet to udgaver sammen:
<citat fra program>

Laphroaig, 10 years old "“ Quarter Cask (57,3%) á kr. (følger)


Med den abv er der vist tale om 10 years cask strength.
Og ja 57,3% udgaven er sjælden, mon den laves mere?
Den nuværende udgave er på 55,7%, så hudt jeg visker ;-)

QC'en er på 48%

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5743 by Towle
Replied by Towle on topic Quarter cask
Duffer skrev:

Ifølge rygtet kan Laproaigh Quarter Cask købes i Heathrow Airport, London for 30 £ (330 dkk)
Det er dog 1.0 Liter versionen :shock:

Ikke længere, min caddy har købt restpartiet :twisted:

En mandag morgen for nogen tid siden fik de leveret fire flasker. En forhutlet japaner fik tiltusket sig den ene, men min væbner ragede resten til sig. Disse tre flasker vederkvæger nu adskillige nedløbsrør i det midt- og vestjyske. Da han ugen efter atter passerede Heathrow var der fremlagt en liste hvor man kunne skrive sig på, i det tilfælde at de skulle få bevilget nogle få yderligere flasker. Allerede på det tidspunkt fyldte listen halvanden A4 side :shock:

Vi - konen, mig selv og en god kammerat fra Livgarden årgang 1974 - har her til aften kæwet en god del af en enliters af slaxen, samt råsmagt på Juuls Caol Ila fadaftapning 1994. Jeg er dog på ingen måde påvirket af alkoholen, hvilket forhåbentlig tydeligt fremgår af mit indlæg :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5766 by Duffer
Replied by Duffer on topic Quarter cask
Så er "The Whisky Exchange" også leveringsdygtige - til 26 £ for 0.7 liter.

www.thewhiskyexchange.com/news1.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5772 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Quarter cask
Hvis man vil have noget ungt whiksy med røgsmag er Ardbeg s unge varianter altså meget bedre, hvis man altså spørger mig !

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5810 by mkaae
Replied by mkaae on topic Quarter cask
Scotspain har nu Quarter Cask i sortimentet til 395,- og han har en åben flaske stående, så der er også mulighed for at smage den.

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5826 by Duffer
Replied by Duffer on topic Quarter cask
The Whisky Store har nu også LQC

0.7 Liter til 38.90€ - 295 dkk (421 kr. per liter)
1.0 Liter til 44.90€ - 340 dkk (340 kr. per liter)

www.thewhiskystore.de/sonder.htm

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5832 by ove_cowboy
Replied by ove_cowboy on topic Quarter cask
Ja og nu kan den fåes hos Juuls Vinhandel til 395 kroner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5835 by caskdk
Replied by caskdk on topic Quarter cask
Læs nu priserne ordentligt når i sammenligner.

Prisen hos Juuls er lige nu de nævnte 395 kr, men man får 2 Glencairn glas med ub, når man køber - det er vel værd at tage med.

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5868 by rvh
Replied by rvh on topic Quarter cask
Det tog tid men nu har jag till sist smakat Laphroaig Quarter Cask. Flaskan har stått orörd några månader, men eftersom jag ska ut och flyga (flyve) nästa vecka (uge) så tänkte jag att nu är det rätt tid att öppna min flaska. Vilken höjdare! Rätt styrka, god smak, mycket mognare och komplex än dess ålder. En bra Laphroaig helt enkelt! Jag ångrar inte att jag beställt en liter till i "taxfree-shopen" :D ... + 5 liter annan Laphroaig.

Robban i Malmö

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5898 by Duffer
Replied by Duffer on topic Quarter cask
Laphroaig Quarter Cask Double Cask Matured set hos Weinquelle til €39.95 ~ ca. 300 DKK for 0.7 Liter

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5906 by whisky
Replied by whisky on topic Quarter cask
www.thewhiskystore.de har nævnte flaske(r) men de sender ikke ud af Tyskland iflg. deres hjemmeside.

Og lige set en Ardbeg 1975/2000 til salg på QXL.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.374 seconds