Første danske whisky klar

More
14 years 11 months ago #18129 by Duffer
Danmarks første egenproducerede whisky siden 1974 er klar, siger den bornholmske producent Vingården. 899 kr. koster en halv liter.

Link: fpn.dk/mad/vin/article1683560.ece
Vingårdens hjemmeside: www.a7.dk/
Direkte til bestilling: www.a7.dk/shop/?filter=&mode=v&vareID=22
Kilde: JP.dk

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18131 by dongregers
"Når lageret er halveret fordobles prisen"

Det var da rimeligt dyrt for en 3 års whisky. 1798,- for en halv liter.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago - 14 years 11 months ago #18133 by henrikslaug
De er nogle værre nogen der ovre på Bornholm. Først var det Jeppe Kofoed, som bevægede sig på kanten af lav-alderen og nu er det et "destilleri"...

Vi har ca. den samme situation, som for en god måned siden, hvor det var Stauning som var i vælten. Gad i øvrigt nok vide, hvordan de glade (ingen undertoner!) købere reagerer på denne nyhed? Hvor går grænsen for hvor meget man kan tage for en flaske vs hvor hurtigt er det ok at hente sit indskud hjem!!!???

Personligt vil jeg gerne støtte alle danske initiativer, men gassen går af ballonen når man for anden gang ser deres kiksede markedsføring. Hvis den reelle pris på Bornholmsk whisky er omkring 1350 kr, så sæt den dog til den pris! Dén med at fordoble prisen når lageret er halveret kommer kun til at betyde, at de brænder inde med 50% af flaskerne - og så er dét whisky-eventyr slut! Og dét vil da være synd...
Last edit: 14 years 11 months ago by henrikslaug.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18135 by henrikslaug
:oops: der indsneg sig vist en helligbrøde..... :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18138 by Duffer
Replied by Duffer on topic Første danske whisky klar

Vi har ca. den samme situation, som for en god måned siden, hvor det var Stauning som var i vælten. Gad i øvrigt nok vide, hvordan de glade (ingen undertoner!) købere reagerer på denne nyhed? Hvor går grænsen for hvor meget man kan tage for en flaske vs hvor hurtigt er det ok at hente sit inskud hjem!!!???

Man kan vel i princippet tage den pris man ønsker for sin vare - det er sælger der bestemmer prisen. Heldigvis har man som køber stadigvæk en mulighed at fravælge :-) Jeg gentager nok mig selv - men 3 års whisky man ikke kender kvaliteten af og som har lagret på et rødvinsfad - behøver jeg sige mere?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18139 by WhiskyMadsen
Jeg har personligt stiftet bekendtskab med en brændevin lavet på kvas fra jordbær, lavet af samme producent.
Den var faktisk ganske god, og bestemt på nivau med lignende fra f.eks Alsace. :D
- Det siger selvfølgelig ikke noget om Whiskyen.
Der er vel også den forskel på dette produkt og på Staunings, at dette faktisk er et færdigt produkt, som nogen står inde for (det sælges i alt fald som et færdigt produkt), og ikke noget som man ikke ved hvordan ender, ud over at det om 3 år er whisky pr definition.

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18141 by Towle
Replied by Towle on topic Første danske whisky klar

De er nogle værre nogen der ovre på Bornholm. Først var det Jeppe Kofoed, som bevægede sig på kanten af lav-alderen og nu er det et "destilleri"...

Derovre ta'r man ét skridt ad gangen ;-)

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18145 by henrikslaug
Godt at se, at du skriver endnu :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18182 by st7
Replied by st7 on topic Første danske whisky klar
Der kommer et lille indslag i TV2 "Go ´morgen Danmark" lidt senere i dag.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18186 by st7
Replied by st7 on topic Første danske whisky klar
Den Bornholmske Vinbonde beskriver i TV2, sin whisky som en "damewhisky til kvinder over 40 år" :? :roll:

God markedsføring, når nu Mors Dag ligger lige for :wink:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18187 by dongregers
Bare den ikke smager af "kvinder over 40 år"....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18188 by Peteys
Replied by Peteys on topic Første danske whisky klar

Bare den ikke smager af "kvinder over 40 år"....


I så fald vil jeg gerne se se ansigtet på den bedre halvdel til ham der skriver smagnoterne når hun læser dem....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18190 by JustAgirl

Den Bornholmske Vinbonde beskriver i TV2, sin whisky som en "damewhisky til kvinder over 40 år" :? :roll:


Må heller holde mig væk fra den, er ikke fyldt 40 år endnu :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18194 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Første danske whisky klar
Den her er dog billigere end de andre og bliver ikke solgt som newmake men som et færdigt produkt

Er der nogen der kan give en anmeldelse ? (prisen er stadig langt over hvad jeg vil betale)

Måske man er så heldig den kommer op til en smagning

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18195 by JEJ
Replied by JEJ on topic Første danske whisky klar
Jeg havde en kollega til at købe nogle flasker til mig derovre. De fik også en smagsprøve. Beskeden var at den faktisk smagte godt nok. Ikke en whisky man normalt ville give 900 kr. for, men det er trods alt den første rigtige whisky i Danmark, lavet i et microdestilleri. Så jeg er meget tilfreds med at have fået nogle flasker. Den tidligere GLOC smager efter sigende af r...... og den har en ret høj pris i dag.

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18220 by JEJ
Replied by JEJ on topic Første danske whisky klar
Der har været en pæn omtale af whiskyen så vidt. programmer.tv2.dk/go/seneste/ind ... 20014.html Jeg ser frem til de første noter fra nogle af de smagninger, der helt sikker vil blive lavet. Den sælger i øvrigt meget godt. Prisen er nu 1.499,- så det må betyde at over halvdelen er solgt.

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18252 by Phillipsen
Der er et eller andet forkert ved denne whisky.

Vingården fortæller ved lanceringen og på deres web, at whiskyen blev fremstillet af maltbyg fra Bornholm, mæsket og gæret og destilleret to gange på pot-still i 2005....hvilket dog undrer mig, da jeg ved besøg i 2006 blev fremvist et industrielt destilleringsapparat af ejeren, som havde skulle have være brugt til whiskyen. Vingården havde lagt det på vintønder, og der var ikke meget farve, og når man ser resultatet for 3-års produkt, så må der være blandet farve eller karamel i.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18253 by Ronnie
Replied by Ronnie on topic Første danske whisky klar
Dette her forøger min skepsis. Iøvrigt er prisen også langt over hvad jeg kunne finde på at give for en 3 årig whisky - dansk eller ej.

Tror de bliver nødt til at tage sig lidt sammen derovre på Bornholm, for ellers risikerer de at tabe denne del af deres projekt fuldstændig på gulvet...

Der er et eller andet forkert ved denne whisky.

Vingården fortæller ved lanceringen og på deres web, at whiskyen blev fremstillet af maltbyg fra Bornholm, mæsket og gæret og destilleret to gange på pot-still i 2005....hvilket dog undrer mig, da jeg ved besøg i 2006 blev fremvist et industrielt destilleringsapparat af ejeren, som havde skulle have være brugt til whiskyen. Vingården havde lagt det på vintønder, og der var ikke meget farve, og når man ser resultatet for 3-års produkt, så må der være blandet farve eller karamel i.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18254 by st7
Replied by st7 on topic Første danske whisky klar

Der er et eller andet forkert ved denne whisky.
Vingården havde lagt det på vintønder, og der var ikke meget farve, og når man ser resultatet for 3-års produkt, så må der være blandet farve eller karamel i.

Eller også har der bare været en god sjat bornholmsk rødvin tilbage i fadet.
Måske har vinbonden opfundet et nyt produkt.... WINESKY :lol:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18256 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Første danske whisky klar
Det er nu set før med en ung whisky der har taget meget farve

På Sankt george destilleriet fik vi en 18 måneders, der havde havde tilbragt 12 måneder på et vinfad

(læs hele historien her : whiskynyt.dk/index.php?module=ht ... lay&pid=21 )

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18257 by Phillipsen
Men det er nu også mere den "med brug af pot-still". Man kan ikke skrive den er produceret herpå, hvis det ikke er sandt. Jeg hjalp i øvrigt ejerne med link til firmaer som fremstiller pot-stills, og det var han interesseret i at prøve og det var i 2006. Whiskyen skulle i følge ejeren være destilleret på pot-still i 2005 på Bornholm, altså et år før han købte den.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18258 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Første danske whisky klar
Hvis jeg forstår dig ret så siger du at du så whiskyen som ca. 1 år gammel og der havde den ikke taget meget farve ?

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18259 by chk
Replied by chk on topic Første danske whisky klar
Men det er nu også mere den "med brug af pot-still".


hvis jeg ikke husker helt forkert var der en artikel i malten, men hvornår det var kan jeg ikke huske men det var om det første der var destilleret på Bornholm, måske kan dma hjælpe.


mvh
chk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18262 by dmwa
Replied by dmwa on topic Første danske whisky klar
Omtalt i MALTEN november 2008 - i øvrigt samme nummer hvor Al ´s artikel om turen til St. George er offentliggjort på tryk.

Omkrig "pot still" har vi skrevet:

"Destillations"kedlen er en firkantet ståltank, som Jesper Paulsen selv har udviklet". Jeg vil give CHK ret i, at der ikke er tale om en pot still - men et destillationsapparat.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18278 by Phillipsen
Ja, den havde ikke meget farve efter 1 år. Prøv at se billederne på TV2 fra Go' morgen DK, den er karamelbrun.

..og pot-still, det var det ikke, ergo falsk markedsføring. Mærkeligt han tør det, men da jeg talte med ham, virkede whiskyproduktionen også mere som en drøm end et ønske om en drøm OG kvalitet.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18279 by Duffer
Replied by Duffer on topic Første danske whisky klar
Man kan vel nu kun ærge sig over at man ikke nåede at købe en flaske til 895,- :roll:
(De kunne godt have sat undertekster på det indslag :-) )

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 9 months ago #18607 by JimTaggart
Sommerskyerne samler sig roligt, da jeg en lørdag i juli ankommer til vinbonden Jesper Paulsens Lille Gadegård lidt uden for Pedersker på Bornholm. Det er her én af Danmarks største vinmarker ligger, og det er her, den første danske whisky i mere end 30 år er blevet til. Sidst i december 2008 aftappede bornholmeren 400 flasker af sin 3 årige dram, hvilket kom bag på mig, da jeg gik i dén tro, at Stauning og Braunstein ville blive de første danske whiskyer på markedet.

Nu blev det altså Paulsen fra solskinsøen, der kom først, og det er med en stille forventning i kroppen, jeg går ind i den kombinerede café og butik for lige at se sagerne nærmere an, inden rundvisningen på stedet. Den nye whisky står på en hylde ved siden af andre af gårdens produkter, bl.a. bitter, ribsvin og rødvin. Jeg glæder mig til at smage whiskyen, som jeg på forhånd ikke har de store forventninger til alderen taget i betragtning, men det er da godt gået, at vi i DK nu også er på whiskykortet!

Først går turen imidlertid rundt på de udendørs arealer. Jesper Paulsen viser sine 2.9 hektar vinmarker frem og fortæller på klingende bornholmsk om vinstokke, druer, metoder og farer i vinproduktionen. Under rundvisningen, som han krydrer med god humor, giver han indtryk af at være en ærlig og sympatisk mand, der brænder for dét han laver og ikke er bange for at kaste sig ud i nye projekter og eksperimenter.

Lidt senere står vi i vineriet. Gennem en rude kan vi se ind i produktionslokalet, hvor jeg hurtigt får øje på hans destillationsanlæg i rustfrit stål og med høj, slank hals. Det er dette anlæg, han kalder sin pot still. I forrummet/lagerrummet ligger en del tønder, hvoraf nogle indeholder kommende whisky. Fadene, han benytter til sin whisky, er franske egetræsfade, der én gang har indeholdt fransk vin og én gang har indeholdt Paulsens egen vin, som primært er lavet på druesorten Rondo. Han har foreløbig ingen planer om at anskaffe bourbon- eller sherryfade til lagringen. Til gengæld vil han med tiden eksperimentere med røgede versioner, og der vil også blive aftappet ved fadstyrke.

Han fortæller desuden, at han løbende vil øge produktionen af whisky, så han kan sælge til en lavere pris, og han vil ikke afvise, at han på sigt udbyder salg af fade til private. Han siger ligeud, at han ikke har været hverken i Skotland eller andre steder for at besøge destillerier, og at hans viden om whiskydestillation var meget lille, inden han gik i gang og gennem nettet fik detaljeret viden. Med et glimt i øjet kalder han sin whisky for "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.396 seconds