Hvad er det, distillerierne gør for at nå en bestemt s

More
19 years 9 months ago #1281 by vad
Jeg er jo lidt nørd, så jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om, hvad det er de der distillerier gør, for at få bestemte smagsnoter og karakteristika frem i deres whiskies. Kan man læse om teknikker nogen steder, eller er der folk her, som har lyst til at fortælle lidt?

For at præcisere lidt, så tænker jeg på noget i denne retning:

- En Glenmorangie (15 års, bourbon fad) har en bestemt maltet, rund, ristet smag, hvilket man også kender fra Glenlivet og lignende.

- En Balblair eller Imperial (Gordon & MacPhail) har fx. slet ikke denne karakteristik. De smager mere af frisk, grøn, let umoden frugt og har ikke den samme varme, runde smag. Hvad gør disse whiskies anderledes.

- Hvorfor kan man have en Ileach/Lagavulin, eller i det hele taget mange andre whiskies, der er skrappe bekendtskaber i en alder af 8-10 år, mens en Ledaig 4 års er ufattelig mild, hvilket en Bowmore surf også er(velsagtens omkring 8 år?).

- De Lagavulin jeg har smagt har en mere ren røg, mere bålagtigt, mens fx. Laphroaig og min Juul's aftappede Ardbeg er klar mere tjæreagtigt røgede/olierede. Hvad mon der forårsager disse forskelle?

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.186 seconds