Whisky Bible-smagninger

More
16 years 7 months ago #13024 by JimTaggart
I lørdags foregik den første af to Whisky Bible-smagninger på Cockney pub i Århus. Vi skulle smage nogle af de whiskies, Jim Murray priser som de bedste i sine bøger. Heldigvis behøver vi ikke være enige med Mr. Murray, men lad det være sagt med det samme, dette var en smagning spækket med kvalitet.

Al Jones førte os, på vanlig kompetent vis, gennem 7 dramme, der var både unikke og forskellige, startende med 2. udgaven af

Compass Box Spice Tree, denne smukt sammensatte lækkerbidsken, der desværre er på vej væk fra markedet. Krydret harmoni med en lang eftersmag af peber.

Bowmore, 14 års 1992/2006, Cadenhead, 294 fl. fra bourbon hogshead, 54.4% var en afstemt røg- og tørvoplevelse. For undertegnede en oplevelse i den bedre ende af Bowmore-skalaen.

Glenfarclas 15 års var næste whisky i ganen. En stor sherry-perlende dram med en sød og mørk glød over sig. For mig mere elegant og gedigen end decideret fremragende.

Clynelish, 32års Whisky Fair-aftapning på 58.6% var min favorit på dagen. Da jeg smagte på denne store dram, kom jeg til at tænke på en smilende, grinende aften i gode venners lag. Jeg har svært ved at sætte smagsnoter på den, men følelsen af gylden sødme og glæde hænger længe i kroppen og hjertet. :D

Glenlivet, 30års 1976/09.2006, Cadenhead sherry butt, 432 fl 57.1% var en herlig gammel Livet. En dessertagtig whisky med fløjlssherry, makroner og henkogte frugter. Skønt :)
Eftermiddagen afsluttedes med to stk. Ardbeg. Først

Ardbeg, 12års 1994/09.2006, Cadenhead, bourbonfad, 396 fl. 46%, en næse af karakteristisk røg med tørv i hælene. Den overgås dog af smagen der kort kan beskrives som silkebløde røgnuancer, der kærtegner mundens afkroge. Harmonisk. Mangler lidt power.

Ardbeg, 25 års 10.1975/10.2000, Old Malt Cask, 702 fl. 50%: Jim Murray kalder denne whisky for den bedste uafhængige aftapning gennem tiderne. Så stor synes jeg dog ikke, den er, men den ER smuk. En cocktail af fenoler, røg og gummi. En rungende Ardbeg, der fortjener at blive nydt i ydmyghed. :)

Således var eftermiddagen blevet til aften og med smil om munden gik vi whiskymennesker videre i oktoberweekenden.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #13029 by Hering
Replied by Hering on topic Whisky Bible-smagninger

Clynelish, 32års Whisky Fair-aftapning på 58.6% var min favorit på dagen.

Ja, men du smagte jo heller ikke Caperdonich'en fra DLs Platinum-serie :-)

Er helt enig i resten - en forrygende dag. Respekt til Al for programmet!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #13041 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Bible-smagninger

Clynelish, 32års Whisky Fair-aftapning på 58.6% var min favorit på dagen.

Absolut en fantastisk dram...

Caperdonich'en fra DLs Platinum-serie

Til dato på min totale top 3 liste

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13045 by Hering
Replied by Hering on topic Whisky Bible-smagninger

Til dato på min totale top 3 liste

Også her! Den udgøres p.t. af
- Caperdonich DL Platinum
- Brora 30 3rd Release
- Teaninich Bottler's 21

Skarpt forfulgt af:
- Teaninich Dewar Rattray 30
- The Glenlivet SMWS 29yo 12/1975
- Glenfarclas 40yo (DL)
- Glenfarclas 29, 1971 Vintage

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13051 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Bible-smagninger

Teaninich Bottler's 21

Endnu ikke åbnet...

The Glenlivet SMWS 29yo 12/1975

Det skulle vel ikke være den jeg havde med til The Glenlivet smagningen hos Jones...?

'Young at heart' - Cask No. 2.64 Age:29 Years - Alc:56%
Distilled:December 1975


Desværre tom :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13054 by dklund
Replied by dklund on topic Whisky Bible-smagninger

Compass Box Spice Tree, denne smukt sammensatte lækkerbidsken, der desværre er på vej væk fra markedet. Krydret harmoni med en lang eftersmag af peber.


jeg var lige en tur i salling århus igår, nede i kælderen i vin afdelingen, havde de 5 flasker af denne ellers forbudte flaske whisky til 370 kr pr. stk. jeg var lige ved at købe dem alle, men da jeg havde damen med, og hun ikke forståer, det der med at man ikke altid lige, kan købe en så special flaske, købte jeg kun en :cry: så nu har jeg to :twisted: det ved hun bare ikke :wink:

så hvis man er hurtig, og helt vild med en flaske spice tree, som mig, er der stadig 4 til salg i salling århus

Dennis

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #13056 by Hering
Replied by Hering on topic Whisky Bible-smagninger

The Glenlivet SMWS 29yo 12/1975

Det skulle vel ikke være den jeg havde med til The Glenlivet smagningen hos Jones...?

'Young at heart' - Cask No. 2.64 Age:29 Years - Alc:56%
Distilled:December 1975

Lige præcis - men jeg fik ikke alle detaljerne med, af en eller anden grund :twisted:

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13479 by Hering
Replied by Hering on topic Whisky Bible-smagninger

Til dato på min totale top 3 liste

Også her! Den udgøres p.t. af
- Caperdonich DL Platinum
- Brora 30 3rd Release
- Teaninich Bottler's 21

Eufori - det er den mest betegnende beskrivelse af stemningen på gårsdagens Bible-smagning på Cockney Pub.
Jeg smagte en whisky (Cragganmore 16 Cadenhead's), som strøg direkte ind som ny nummer 1. Faktisk fik den Brora 30 3rd Release til at blegne i en grad, så det egentlig burde være den, der røg ud af Top 3.
Desværre bliver det Bottler's Teaninich - hvilket naturligvis betyder, at der ikke længere findes en interessant Top 3, men alene en interessant Top 5.
Stor tak til Al for endnu en fremragende oplevelse - og til alle de andre entusiaster for super godt selskab.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13483 by Springbank21
Det lader til at have været en af de helt store aftner......sa.... at man ikke var hurtigere og kunne deltage men gode noter og interresant at se jeres top whisky ´s.....

Hering snakker om bottler ´s teaninich.....jeg har en flaske som jeg ikke har fået åbnet endnu, men den vil jeg da for alvor glæde mig til.....

Kan man finde den Caperdonich DL nogen steder???

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13485 by Towle
Replied by Towle on topic Whisky Bible-smagninger

... der røg ud af Top 3.
Desværre bliver det Bottler's Teaninich - hvilket naturligvis betyder, at der ikke længere findes en interessant Top 3, men alene en interessant Top 5.

Hva' fa'en: Her har man sat Himmel og Skotland i bevægelse for at købe verdensdelens sidste to flasker og så smider du den ud af Top 3. Må jeg tolke det derhen, at du ikke gider at kigge forbi, hvis jeg indbyder til en herregårdssmagning med denne vidunderlige aftapning på rogrammet? Oh well ... andre der har lyst? ;-)

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13486 by jones
Replied by jones on topic Whisky Bible-smagninger
Stemningen var høj til de to Whisky Bible 2007 smagninger og ikke bare i takt med at promillen steg.

Jeg skal huske at takke Qualityworld som skænkede et ekstranummer til selskabet i lørdags. Det blev Compass Box Canto 50 som indeholder samme mix af Clynelish, Dailuaine og Teaninich som Oak Cross, men afsluttet i længere tid på et fad med en anden ristningsgrad.

Det er en eksklusiv aftapning som kun forhandles i DK.

Nu er Whisky Bible 2008 jo udkommet og ved et hurtigt check i diverse skabe, skuffer og reoler, kan jeg konstatere at der umiddelbart er basis for tre styk kvalificerede Whisky Bible 2008 smagninger med 8 flasker per gang medt karakter i 90'erne hos Jim Murray.

Det vender vi tilbage til.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13487 by Springbank21

Stemningen var høj til de to Whisky Bible 2007 smagninger og ikke bare i takt med at promillen steg.

Jeg skal huske at takke Qualityworld som skænkede et ekstranummer til selskabet i lørdags. Det blev Compass Box Canto 50 som indeholder samme mix af Clynelish, Dailuaine og Teaninich som Oak Cross, men afsluttet i længere tid på et fad med en anden ristningsgrad.

Det er en eksklusiv aftapning som kun forhandles i DK.

Nu er Whisky Bible 2008 jo udkommet og ved et hurtigt check i diverse skabe, skuffer og reoler, kan jeg konstatere at der umiddelbart er basis for tre styk kvalificerede Whisky Bible 2008 smagninger med 8 flasker per gang medt karakter i 90'erne hos Jim Murray.

Det vender vi tilbage til.


Det vil jeg se frem til og holde et nu vågent øje med.....

mvh

Springbank21

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13488 by ace
Replied by ace on topic Whisky Bible-smagninger

kan jeg konstatere at der umiddelbart er basis for tre styk kvalificerede Whisky Bible 2008 smagninger


Det læser jeg helt klart som om at den ene af disse smagninger kommer til at foregå i København :shock: :lol:
Det er jeg garanteret ikke den eneste der ville sætte stor pris på :wink:

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13489 by Hering
Replied by Hering on topic Whisky Bible-smagninger

Det læser jeg helt klart som om at den ene af disse smagninger kommer til at foregå i København :shock: :lol:
Det er jeg garanteret ikke den eneste der ville sætte stor pris på :wink:

Ja, jeg kan ikke se det sjove. I må pumpe cyklen, drenge!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13490 by jones
Replied by jones on topic Whisky Bible-smagninger
Martin - Hold godt øje med Whiskynyt i den kommende tid.

Så får du at se om du "læser" rigtigt. :wink:

Carsten - Du kan godt begynde at pumpe cyklen. :twisted:


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13491 by Hering
Replied by Hering on topic Whisky Bible-smagninger

Martin - Hold godt øje med Whiskynyt i den kommende tid.
Så får du at se om du "læser" rigtigt. :wink:
Carsten - Du kan godt begynde at pumpe cyklen. :twisted:

Hummm :evil:
Så holder jeg min egen smagning - du er ikke den eneste der har noget godt i skabet.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13492 by Whiskynyderen

Martin - Hold godt øje med Whiskynyt i den kommende tid.

Så får du at se om du "læser" rigtigt. :wink:

Carsten - Du kan godt begynde at pumpe cyklen. :twisted:

Al J.


Du (og de på cykel) skal være velkomne i Dronningens København :lol:

Mvh.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13493 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky Bible-smagninger

Jeg smagte en whisky (Cragganmore 16 Cadenhead's), som strøg direkte ind som ny nummer 1. Faktisk fik den Brora 30 3rd Release til at blegne i en grad, så det egentlig burde være den, der røg ud af Top 3.
Desværre bliver det Bottler's Teaninich - hvilket naturligvis betyder, at der ikke længere findes en interessant Top 3, men alene en interessant Top 5.
Stor tak til Al for endnu en fremragende oplevelse - og til alle de andre entusiaster for super godt selskab.

Hering


Pudsigt, jeg endt med at levne det meste af Cragganmore`n da jeg havde for travlt med Ardbeg ´en og Brora ´en Det ku da godt være Craggien ku ha klaret sig bedre hvis ikke den havde været oppe imod de to, men det gjorde den ikke i mine øjne....

Syntes i øvrigt ikke at jeg kan erklære mig enig med Jim Murray i alle hans iagtelser, der var flere af whiskyerne i Lørdags jeg ikke ville ha givet over 90 point, men det er der i grunden heller ikke mange whiskyer der kommer i min bog.....

Peter

hov det var ikke meningen at det sku ses som kritik af smagningen, for den fejlede ikke noget!

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13501 by Springbank21

... der røg ud af Top 3.
Desværre bliver det Bottler's Teaninich - hvilket naturligvis betyder, at der ikke længere findes en interessant Top 3, men alene en interessant Top 5.

Hva' fa'en: Her har man sat Himmel og Skotland i bevægelse for at købe verdensdelens sidste to flasker og så smider du den ud af Top 3. Må jeg tolke det derhen, at du ikke gider at kigge forbi, hvis jeg indbyder til en herregårdssmagning med denne vidunderlige aftapning på rogrammet? Oh well ... andre der har lyst? ;-)


Hej Towle

Jeg ved der stadig findes lidt Teaninich Bottler ´s hos Quality world, så du kunne jo prøve at give dem et kald.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13502 by ace
Replied by ace on topic Whisky Bible-smagninger

Martin - Hold godt øje med Whiskynyt i den kommende tid.

Så får du at se om du "læser" rigtigt. :wink:


Jamen det vil jeg da se frem til med stor glæde :D ... glæder mig allerede.

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13503 by ace
Replied by ace on topic Whisky Bible-smagninger


Jeg smagte en whisky (Cragganmore 16 Cadenhead's), som strøg direkte ind som ny nummer 1.


Det skulle vel ikke være den samme som du fik en sample af hos mig :?: :wink:

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13504 by Hering
Replied by Hering on topic Whisky Bible-smagninger


Jeg smagte en whisky (Cragganmore 16 Cadenhead's), som strøg direkte ind som ny nummer 1.


Det skulle vel ikke være den samme som du fik en sample af hos mig :?: :wink:

JO! Hold godt fast i den flaske...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13505 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Bible-smagninger
Cragganmore fra Authentic Collection serien er stadig i handlen.
Det samme er Mannochmore - som har fået 95 point - en flaske som jeg regner med at åbne meget snart...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13508 by ace
Replied by ace on topic Whisky Bible-smagninger

JO! Hold godt fast i den flaske...


Det vil jeg så gøre! ... og tror lige at jeg må smage den her en af dagene (for at se om jeg er ligeså begejstret) :wink:

Og jeg kan jo kun gentage, at jeg generelt er temmelig glad for Cadenhead's aftapninger.

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13512 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Whisky Bible-smagninger
Endnu en forrygende lørdag i selskab med herlige whiskygutter/gutinder ledet med stor viden og humor af Al. Tak for samværet :)

Programmet med uddrag af Murrays kommentarer:

Compass Box Juveniles, 44%, (95 pt - "Scotch at its most erotic"¦Simply fabulous."

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13513 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Bible-smagninger

Duffer, ved du hvor denne Cragganmore er til salg henne? Hos Whisky&Lifestyle i Odense er den væk for længst (de har dog en 18års også fra 89).

Har sendt dig en PB

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13516 by fritte
Replied by fritte on topic Whisky Bible-smagninger
tror da der er flere der er interesserede hvor den Cragganmore stadig er i handlen.....mig for eksempel

vh
Fritte

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13523 by ace
Replied by ace on topic Whisky Bible-smagninger

tror da der er flere der er interesserede hvor den Cragganmore stadig er i handlen.....mig for eksempel


Den fås bl.a. i Cadenhead's butik i Køln (har online køb, men ved ikke om sender til DK - det gør de nok ikke).
De har den også her: www.coventgardenwhiskyshop.co.uk/

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13526 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Bible-smagninger
Cadenheads i Tyskland sender ikke længere til Danmark.
Og Covent Garden er temmelig dyr i porto - 14.90 £ for en flaske.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13531 by fritte
Replied by fritte on topic Whisky Bible-smagninger
nå, men øv da. En gang imellem ville jeg ønske at jeg boede i England.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.394 seconds